9814371985

9814371985



87


ŚWIAT W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH

wartością, dlatego publicyści Drogi wielokrotnie przypominają o „problemach związanych z obroną życia i rodziny”.

Katolicka młodzież (0,2508) pielęgnuje swą „trwałą”, „stałą”, „mocną jak dąb”, „pewną”, „nieugiętą jak wał obronny” wiarą (0,1333). W umacnianiu wiary ważna jest praca (np. „duszpasterska”, „praca nad wszechstronnym i pełnym rozwojem samej siebie”, „praca nad sobą” — 0,1192) i wspólna modlitwa (0,1192), ale także wiedza („świadectwo wiary w Chrystusa wymaga gruntownej wiedzy”) oraz właściwe, dobre życie (0,2859). Życie jest „darem”, wartością, której należy bronić („obrona życia i rodziny”), pismo „uwrażliwiając na dar życia” nakłania do przyjęcia „postawy szacunku wobec ludzkiego życia od momentu poczęcia”. Misją Drogi jest propagowanie chrześcijańskiego światopoglądu. Redakcja pisma opiera się przede wszystkim na nauczaniu Kościoła, ale nierzadko przytacza autorytety ze świata kultury. Przykładem może być tu głęboko chrześcijańskie przesłanie Mikołaja Gogola: „szczęście człowieka na ziemi zaczyna się dlań wtedy, gdy zapominając o sobie zacznie żyć dla bliźnich”.

W dążeniu do świętości (0,4087) trzeba szukać pomocy Ducha Świętego (0,3175), uczestniczyć we wspólnotach „duszpasterskich”, „neokatechumenal-nych”, w grupach związanych z Kościołem katolickim (0,2228). Kościół funkcjonuje na łamach Drogi jako działająca instytucja („władze kościelne wyraziły stanowczy protest”, „Kościół od dwóch tysięcy lat mówi”), ale przede wszystkim jest wspólnotą, najważniejszą wśród wspólnot, ponieważ tylko we „wspólnocie Kościoła” można „odkryć wartość wiary”, „daje nam życie”. Kościół jest wspólnotą uniwersalną, nieprzemijającą, jego nauka jest także „skierowana do ludzi żyjących na pograniczu Kościoła”, do tych, którzy „przez całe lata byli poza Kościołem, zanurzeni w grzechu”. Ze stronic Drogi promieniuje ekumenizm: wiele pisze się na temat historycznych przyczyn podziałów w łonie chrześcijaństwa, na temat dialogu Kościoła katolickiego z Kościołami lute-rańskim, reformowanym, metodystycznym, zielonoświątkowym, adwentystów i prawosławnym. Dziennikarze Drogi kierują też uwagę czytelników w stronę innych krajów, zwłaszcza tych, gdzie chrześcijanie są prześladowani:

Nie można wiele uczynić, aby dostarczyć pomocy duchowej podziemnemu Kościołowi w Korei Północnej, ale można i trzeba pomóc w nakarmieniu głodujących ludzi.

Religia (0,0684) występuje w otoczeniu słowoform związanych ze światem kultury, najczęściej jest to „muzyka” „festiwal”, „piosenki” ) co wskazuje, że nastoletni czytelnicy Drogi „grają”, „śpiewają” religijne „piosenki”, uczestniczą w katolickich „festiwalach”1 2. Symbolem religijności jest przede wszystkim krzyż (0,1052): „dla nas krzyż jest znakiem tej wiary, która odnosi zwycięstwo”. Pisanie o „zwycięstwie” sugeruje, że toczy się walka, co więcej, okazuje się, że „krzyż”, który ma pomagać w walce o wiarę, sam wymaga obrony. Tygodnik Droga otwierając swe łamy dla radykalnych opinii relacjo-

1

   Droga informuje o tego rodzaju wydarzeniach, np. Dni Jaworzna i Festiwal Piosenki Religijnej, Finał Festiwalu Młodzieżowej Piosenki Religijnej, VII Ogólnopolski Festiwal Pieśni Religijnej „Ad Gloriam Dei”,

2

   Ogólnopolski Festiwal Piosenki Religijnej im. Jana Pawła 11, itp.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
101 ŚWIAT W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH Dużo się pisze również o Francji, także ze względu na
83 ŚWIAT W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH przeciętny haker to człowiek, który nie przekroczył 30. roku
89 ŚWIAT W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH wanych (tampony TAMPAX, 10/98) — np. w odpowiedziach na kłopot
91 ŚWIAT W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH Sugerujemy także zdrowy, sportowo-odlotowy tryb życia, który
93 ŚWIAT W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH godny modelki” i „bardzo dba o siebie” to kolejny wariant
95 ŚWIAT W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH * jest ważne (najważniejsze) i dobre. Świat Jestem jest świate
99 ŚWIAT W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH Popcorn — 0,0636, dodatkowo występują „klasa”,
61 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH Okazji do systematycznego zbadania zawartości i języka pism
63 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH systemu wartości Puzyniny z rzeczywistymi korpusami tekstów
65 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH patosu budowania kontaktu z odbiorcami — występują odwrotni
67 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH życia lub elementy jakiejś filozofii czy kontemplacji — w t
69 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH hitów (P), bardzo dobrze zorganizowane konceny (P),
71 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH ściwe zabiegi i źle dobrane kosmetyki, gdy pismo udziela
73 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH nych i w przypadku sporów światopoglądowych. Często
75 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH ne jak do modlitwy — J), natomiast drugi funkcjonuje tylko
77 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH ..dobroczynny” pojawia się wyłącznie w znaczeniu
79 WARTOŚCI W CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH mentalizowania wartości, formy i język wartościowania. Pism
Bez nazwy 29 76 Terapia dzieci i młodzieży wartości artystyczne. Dlatego też działania plastyczne w

więcej podobnych podstron