984501845

984501845



Narrator, opierając się na faktach historycznych, znajduje powiązanie między dwoma stwierdzeniami, które zostały bezpośrednio zaczerpnięte z Ewangelii wg św. Jana:

Ty w Nim winy nic znajdujesz, chociaż On podaje się za Syna Bożego (III-IV, 372)136.

Oto... człowiek... (III-IV, 390),37

Piłat dokładnie nie wiedział, jakie znaczenie dla wyznawcy judaizmu ma określenie Syn Boży. Zdawał sobie jednak sprawę z tego, co te słowa znaczą dla niego jako urzędnika rzymskiego. Prokurator - co jest bardzo prawdopodobne - nie był człowiekiem wyznającym szczerze jakąkolwiek religię138. Motywem Jego działania nie były czynniki religijne, lecz jedynie chęć zysku i lęk przed tym, że mógłby stracić swą pozycję w Cesarstwie Rzymskim i podzielić los skazanych na śmierć przeciwników Tyberiu-sza. Odnoszące się do Jezusa określenie Syn Boży nabrało w tym kontekście wydźwięku politycznego. Prokurator Judei wiedział, że zobowiązany jest do uznawania boskiego pochodzenia cesarza Augusta i całej jego dynastii. W związku z tym bal się możliwości denuncjacji, gdyż miał wielu nieprzyjaciół, którzy mogliby Tybe-riuszowi donieść139 o tym, że toleruje jakiegoś Żyda, który swoim boskim pochodzeniem chciałby dorównać cesarzowi Rzymu:

Okrzyk, który padł z tłumu: „On się podaje za Syna Bożego!” brzmiał jak ostrzeżenie, jak groźba, jak zapowiedź donosu. Poncjusz wie,

‘*Por. J 19, 8.

137    Por. J 19, 5.

138    Taka arcligijna postawa cechowała całe jego pokolenie żyjące w okresie rozkładu politeizmu antycznego. Współcześni mu niekiedy interpretowali pewne zdarzenia w perspektywie wiary w ingerencję sił nadprzyrodzonych, ale wiarę tę traktowali jako zabobon ludowy. Wiele też zjawisk uchodzących za cudowne objaśniali jednocześnie w dwojaki sposób: naturalny i nadprzyrodzony, było to jednak z ich punktu widzenia czymś wewnętrznie sprzecznym Zob. S. H a m-m e r, Wstęp, [w:] Tacyt, Wybór pism, Wrocław 1956, s. LVI-LV1I.

139    O motywie lęku przed denuncjacją zc względu na to, że w cesarstwie rzymskim prawo było bezsilne wobec sieci intryg, przemocy i przekupstwa zob. H. D a n i c !-R o p s. Dzieje Chrystusa, Warszawa 1995, s. 445-446.

220



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
farmakologia7 •IIII. SELEKTYWNE INHIBITORY WYCHWYTUSEROTONINY Klasyfikacja rcc. 5-HT opiera się na
O Opiera się na założeniu, że cele wyznaczone pracownikom są powiązane z celami strategicznymi
Turystyka lokalna opiera się na autentycznych zasobach naturalnych, historycznych i kulturalnych dan
• znaki symboliczne ..opierają się na wynikaniu znaczenia z kulturowo określonych i historycznie zmi
CCF20120401039 że opiera się na Biblii jako nieomylnym świadectwie historii świata. Coraz więcej lu
2 (2380) samościowych oraz opierając się na zasadzie racji dostatecznej przekształcić zdania o fakta
Historia i mimesisI.Źródło Historia, dyskurs historii opiera się na zaufaniu do zapisu z przeszłości
Zdjŕcie237 Wartość wymienna opiera się na właściwościach towaru i powiązaniach społecznych. inne czy
Standardowy kurs historycznoliteracki na studiach polonistycznych opiera się na przyswojeniu tekstów
Chemia białek - rys historyczny ■    Opierając się na danych eksperymentalnych L. Pau
UWARUNKOWANIA HISTORYCZNE Zemsta krwawa - powstanie kary opiera się na teorii zemsty, zemsta indywid
zdj8 (7) Sortowanie bąbelkowe Sortowanie bąbelkowe opiera się na zasadzie porównania i np. liczba 1
PLAC SPISKI W POZNANIU Plac Spiski znajduje się na Sołaczu w historycznej części dzielnicy. Projekt
Sztuki plastyczne w XIX wieku.Architektura zdominowana przez historyzm opierała się na dwóch nurtach
historia dyplomacji (259) talarów rocznie, pokrywanych przez kasę poselstw, opierającą się na dochod

więcej podobnych podstron