984501734

984501734



ły miarowo poruszać płonącymi lampkami oliwnymi - blaski i cienie kh dły się na przemian na roześmianych twarzach nazarethańskich dziew cząt - i odpowiedziały chóralnym śpiewem: - Przyłóż mnie jak pieczę do twojego serca, przyłóż mnie jak sygnet do twojego ramienia. Albc wiem miłość mocna jest jak śmierć. Zabierz mnie z sobą, miły mój, bądź podobny do jelenia lub do młodej gazeli na balsamicznych wzgc rzach (I-II, 46).

Fragment Pieśni nad Pieśniami2fi cytowany przez narrator opowiada o miłości dwojga ludzi. Biblijna ta księga była traktc wana jako zbiór pieśni śpiewanych podczas uroczystości ślut nych27. Narrator-judaista przedstawia także sposób zawarcia ma) żeństwa i jego potwierdzenie przez zebraną rodzinę słower „amen" oraz przejście do domu Josefa28 na dalszą część uroczy srości weselnej.

W romie drugim, przy opisie godów weselnych w Kanie Ga lilejskiej znajdujemy dokładniejszy opis zwyczajów towarzysza cych uczcie weselnej, zabaw, gier i tańców29. Wiele uwagi poświę cono tu kwestiom kulinarnym, wymieniając ważniejsze czynne ści kobiet zajmujących się kuchnią oraz wiele nazw przyrządzę nych potraw:

[...] dzień w dzień do samych godów trwała krzątanina w kuchn kobiecy piekły ciastka z tartych migdałów, placki zaprawione cynamc nem i miętą [...), baraninę, cielca na rożnie [...], gołębic nadziewane cie lęcą wątróbką i cebulą, smażyły pączki w złotej oliwie [...], przyrządzał zawiesiste sosy z wina, miodu i oliwy, ryby [...] i wymyślne napoje, moc ne i rozgrzewające [...], sok wyciśnięty z granatów, a przede wszystkir winny ocet zmieszany z oliwą, który' szybko gasił pragnienie < 1-11, 280

26    „Połóż mię jak pieczęć na twoim sercu, jak pieczęć na twoim ramicnii bo jak śmierć potężna jest miłość, a zazdrość jej nieprzejednana jak Szeol, żar j< to żar ognia, płomień Pański” (Pnp 8, 6).

27    Zob. M.Grant, op. cit.y s. 301-303.

28    O przeprowadzeniu panny młodej do domu pana młodego w uroczyscyi orszaku pisze S. S z y m i k {Małżeństwo i rodzina w Biblii, [w:] Zycie społeczneBiblii, red. G. Witaszek, Lublin 1997, s. 210-211). Zob. też K. Romaniul Małżeństwo i rodzina w Biblii, Katowice 1981, s. 19.

29    Wspomina o nich S. S z y m i k, op cit., $. 210.

110



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGp56 (4) wprawiając ramiona i nogi w miarowe poruszenia, jak automat o prymitywnym mechanizmie. W
Blaski i cienie...Kosarzewki Temat rzeki Kosarzewki po raz pierwszy pojawił się na łamach
11 ponadgimnazjalnych). - Zawiera: Edukacja i upadek (wiek XVIII); Blaski i cienie (wiek XIX) Sygn.
DZIEŃ II - 16.02.2019 r. - SOBOTA Sesja V - Blaski i cienie walki z zakażeniami Prowadzący sesję: pr
Neuronauki NOWOŚĆ SemirZeki Blaski i cienie pracy mózgu. O miłości, sztuce i pogoni za
13.    Europejskiej integracji oświatowej blaski, cienie, perspektywy / Sławomir
______tli I)/iał: Blaski i cienie rzadów Piastów, test nr 7, grupa A I. Podkreśl iiiforiilacjc dotcz
konopie indyjskie blaski i cienie Blaski i cienie konopi indyjskichPalenie trawki ma lecznicze właśc
..-TU I)/iał: Blaski i cienie rzadów Piastów, test nr 7, ;tni
CCF20100627 1 Podstawowa literatura Bidwcll A. S., Blaski i cienie parlamentaryzmu brytyjskiego. War
DSCN9590 LIRYKI I INNE witasz* A złym ludziom utrapienie. Epopeja — blaski — cienie, Cherubinów hymn
SNC00271 (3) oc^a Porusza się na spokojnej wodzie z prędkością 20 m/s Łódka płynie do miasta odległe
5 I S t r o n a71 PROJEKT INNOWACYJNY Gaz ten, po zbliżeniu płonącej zapałki zapalił się. Na podstaw
skanowanie0022 (43) ły się na równe nogi i mówiły nauczycielowi to, co chciał usłyszę® Te dzieci sie

więcej podobnych podstron