Zeszyt Nauczyciela08


2
JeÅ»dÅ»´ na
rowerze
Cel zaj´ç
Zapoznanie dzieci z g"ównymi
znakami dotyczącymi rowerzystów.
wiedzieç powinno Zapoznanie dzieci z zasadami
Co dziecko wiedzieç powinno
dotyczÄ…cymi jazdy rowerem,
umoŻliwiającymi w pe"ni bezpieczną
Dziecko na rowerze w ruchu drogowym jest zdane na
jazd´.
siebie. Brak nadwozia i niestabilnoĘç roweru sprawiajÄ…,
Wyrabianie u dzieci umiej´tnoĘci
Że jest naraŻone na róŻne niebezpieczełstwa. panowania nad rowerem.
W momencie zmiany kierunku jazdy Niebezpieczne zachowania
naleÅ»y rozejrzeç si´, by upewniç si´, Å»e
Znaki drogowe  wskazówki dla dzieci
moÅ»na to zrobiç bezpiecznie.
Stop Jazda obok siebie uniemoŻliwia in-
Zakaz skr´tu W sytuacji stwarzajÄ…cej zagroÅ»enie
nym pojazdom bezpieczne wyprzedza-
w lewo
naleÅ»y skorzystaç z dzwonka rowero-
nie i stwarza niebezpieczełstwo zde-
Droga z pierwszełstwem
wego.
przejazdu Zakaz wjazdu
rzenia si´ rowerzystów ze sobÄ….
rowerów
Zatrzymaç si´, kiedy przechodzi pie-
Ustąp pierwszełstwa Brawura, podczepianie rowerów
przejazdu szy  nie wyprzedzajÄ…c go.
do siebie lub do innych pojazdów.
Zakaz wjazdu
Zatrzymywaç si´ zwalniajÄ…c, a na-
Droga dla rowerów
Âciganie si´ na ulicy.
st´pnie hamujÄ…c za pomocÄ… obu ha-
PrzewoÅ»enie osób  zwi´ksza ryzyko
mulców.
Sygnalizacj´ drogowÄ… dotyczÄ…cÄ…
utraty równowagi i upadku.
ĘcieÅ»ek rowerowych dope"nia oznako- UwaÅ»aç na liĘcie leŻące na ziemi.
Brak w"ączonych Ęwiate" w nocy
Mokre liĘcie i ka"uÅ»e mogÄ… sprawiç, Å»e
wanie poziome i rysunek roweru
i przy z"ej pogodzie.
jezdnia b´dzie Ęliska.
Jazda bez trzymania kierownicy
NaleÅ»y nosiç kask odpowiedniej
i bez nóg na peda"ach.
wielkoĘci. W przypadku uderzenia
Zasady
Jazda zbyt blisko innego pojazdu.
chroni on g"ow´. NaleÅ»y zawsze dobrze
zapiÄ…ç pasek mocujÄ…cy kask do g"owy.
zapewniajÄ…ce bezpiecznÄ… jazd´ Parkowanie roweru
Po zapadni´ciu zmroku lub przy
brzydkiej pogodzie zaleca si´ noszenie  wskazówki dla dzieci
ubrał w jasnych kolorach, a takŻe opa-
W mieĘcie parkuje si´ rowery wzd"uÅ»
na rowerze  wskazówki dla dzieci
sek odblaskowych (zob. karty tema-
murów, Å»eby nie utrudniaç poruszania
tyczne W nocy i Pogoda).
si´ pieszym.
NaleÅ»y jechaç jeden za drugim ( g´-
Czasami przygotowane sÄ… specjalne
NaleÅ»y zachowaç ostroÅ»noĘç, patrzeç siego ), nie obok siebie.
parkingi dla rowerów  wówczas nale-
i s"uchaç, co dzieje si´ wokó" ciebie
Upewniç si´, czy w rowerze dzia"ajÄ… Å»y z nich korzystaç.
(zob. karta tematyczna Widzieç i s"y-
Ęwiat"a.
Poza miastem naleÅ»y ustawiç rower
szeç).
na poboczu, by nie utrudniaç porusza-
NaleÅ»y trzymaç si´ prawej strony
nia si´ innym pojazdom.
jezdni, by nie utrudniaç bezpiecznego
wyprzedzenia roweru innym pojazdom.
Nie naleÅ»y jeÄ™dziç zbyt blisko chod-
nika lub pobocza, by si´ nie przewró-
W 2003 roku na drogach w Polsce zgin´"o 12 dzieci w wieku 5  9 lat
ciç.
jadÄ…cych na rowerze, 114 zosta"o ci´Å»ko rannych, a 308 lekko rannych.
OmijajÄ…c zaparkowane pojazdy, nale-
Å»y zwróciç uwag´ na drzwi samocho-
W 1999 roku na drogach Francji zgin´"o 13 dzieci w wieku 5  9 lat,
dów, które mogą niespodziewanie
jadÄ…cych na rowerze, 104 by"o ci´Å»ko rannych, a 319 lekko rannych.
otworzyç si´ od strony jezdni.
NaleÅ»y przestrzegaç bezpiecznej od-
Dzieci do lat 10 mogÄ… jeÄ™dziç na rowerze po chodniku wy"Ä…cznie
leg"oĘci mi´dzy pojazdami: 4 m w tere-
nie p"askim i 10 m na zjazdach, pod opiekÄ… doros"ych. Starsi rowerzyĘci mogÄ… korzystaç z chodnika
a w przypadku z"ej pogody wi´cej (dro-
tylko wtedy, gdy opiekujÄ… si´ m"odszym (do 10 lat) rowerzystÄ… lub
ga hamowania jest wówczas dwukrot-
gdy spe"nione są szczególne warunki. Tymi warunkami są: chodnik
nie d"uŻsza).
musi mieç szerokoĘç co najmniej 2 m, na jezdni ruch odbywa si´
ZbliÅ»ajÄ…c si´ do skrzyÅ»owania, nale-
Å»y zaczÄ…ç zwalniaç, by uniknÄ…ç gwa"- z pr´dkoĘciÄ… wi´kszÄ… niÅ» 60 km/h, przy drodze brak jest ĘcieÅ»ki
townego hamowania.
rowerowej, rowerzysta zachowuje szczególnÄ… ostroÅ»noĘç, jedzie
Przed wykonaniem skr´tu naleÅ»y za-
powoli i ust´puje miejsca pieszym.
sygnalizowaç swój zamiar innym pojaz-
dom  poprzez wyciÄ…gni´cie r´ki
w kierunku, w którym chcemy skr´ciç.
19
PRZEMIESZCZANIE SIó
?
Czy wiesz, Że
2
W tym czasie druga po"owa klasy
konaç slalom bez podpierania si´
åwiczenie 1
obserwuje çwiczenie, a nast´pnie
nogÄ…. (B) Za pomocÄ… kr´gli naleÅ»y
Na boisku nauczyciel rysuje kredÄ…
wszyscy dyskutujÄ… nad konsekwen- zasymulowaç zw´Å»enie drogi i wy-
pas o szerokoĘci oko"o 1 m. Prosi po"o-
cjami tych çwiczeÅ‚ (np. jak rower
puszczaç uczniów dwójkami, aby
w´ uczniów o przyprowadzenie rowe-
trzyma si´ drogi). Wnioski naleÅ»y
uĘwiadomiç im, Å»e muszÄ… jechaç je-
rów.
powiÄ…zaç z moÅ»liwymi nast´pstwa- den za drugim.
Kolejno dzieci przejeŻdŻają wyzna- mi w sytuacji na ulicy.
czonym pasem trzymajÄ…c kierownic´
A
jednÄ… r´kÄ…, stojÄ…c na peda"ach etc. Na- MoÅ»liwe poszerzenie çwiczenia:
(A) Nauczyciel umieszcza na boisku
leÅ»y dzieci poprosiç o zahamowanie
ok. 10 kr´gli. Uczniowie muszÄ… wy-
pod koniec kaÅ»dego çwiczenia.
B
åwiczenie 4
åwiczenie 2
Uczniowie oglÄ…dajÄ… plakat przed-
Rozpoznawanie drogi z pierw-
stawiajÄ…cy znaki drogowe i zapisujÄ…
szeÅ‚stwem przejazdu i ust´-
te znaki, których znajomoĘç wydaje
powanie pierwszełstwa
im si´ waÅ»na dla rowerzysty. Na-
Poprosiç uczniów o wyko-
uczyciel sprawdza, czy Żadnego nie
nanie z kartonu dwóch znaków
omin´li i  w razie potrzeby  poda-
 Ustąp pierwszełstwa przejazdu
je wyjaĘnienia.
i dwóch znaków  Droga z pierwszeł-
Nast´pnego dnia nauczyciel od-
stwem przejazdu . Na boisku szkolnym
pytuje ich organizujÄ…c lekcj´ po-
narysowaç kredÄ… przedstawiony obok
Ęwi´conÄ… kodeksowi rowerzysty.
schemat skrzyŻowania.
Uczniowie trenujÄ… jazd´ na boisku.
Ustawiç znaki  UstÄ…p pierwszeÅ‚-
Nauczyciel zaprasza policjanta, aby
stwa przejazdu tak, jak pokazano
zorganizowa" dzieciom trwające pó"
åwiczenie 3
na rysunku a znaki  Droga z pierw-
dnia  egzaminy (przyznawany dy-
szeÅ‚stwem przejazdu nieco wczeĘniej 5 uczniów stoi wzd"uÅ» kraw´dzi
plom nie stanowi"by oficjalnego do-
przed skrzyŻowaniem. boiska szkolnego w odleg"oĘci
kumentu).
5 m jeden od drugiego. Dwójka dzie-
WyjaĘniç zasad´ drogi z pierwszeÅ‚-
ci na rowerze jedzie obok siebie
stwem przejazdu i zasad´ ust´powania
wzd"uÅ» rz´du kolegów. Jeden z pi´-
pierwszeÅ‚stwa. Nast´pnie dzieci poru-
ciu uczniów krzyczy  Stop i rowe-
szajÄ… si´ w grupach po czworo, przy
rzyĘci majÄ… za zadanie zatrzymaç
czym kaŻde nadjeŻdŻa z innego kierun-
si´.
ku. KaŻdy uczeł na rowerze jest obser-
wowany przez koleg´, który notuje, co Mierzymy jak daleko dzieci wyje-
robi rowerzysta, aby si´ zatrzymaç cha"y poza miejsce, w którym stoi
oraz kolejnoĘç tych czynnoĘci. Ucznio- kolega i jaki jest czas ich reakcji.
wie powinni dojĘç do wniosku, Å»e to åwiczenie to pozwala przyswoiç so-
znaki drogowe decydujÄ… o kolejnoĘci bie poj´cie drogi hamowania.
przejazdu.
KOMENTARZ DO çƒiczeÅ‚
znajdujÄ…cych si w zeszycie ucznia
åwiczenie 1 Cel: sprawdzenie, czy wszyscy uczniowie
dobrze zrozumieli, na czym polega niebezpieczne za-
chowanie na rowerze i czy potrafiÄ… wyjaĘniç, dlacze- åwiczenie 3
Cel: çwiczenie pozwala na poznanie
go jest niebezpieczne.
g"ównych znaków, które rowerzysta powinien
znaç i przestrzegaç, by poruszaç si´ bezpiecz-
åwiczenie 2
Cel: wyrobiç umiej´tnoĘç przewidywania
nie.
zmian sygnalizacji Ęwietlnej. UĘwiadomiç sobie
wszystkie etapy niezb´dne, aby zatrzymaç rower na
skrzyÅ»owaniu i aby lepiej panowaç nad rowerem.
PRZEMIESZCZANIE SIó


Wyszukiwarka