Biznes E book Wszechnica Podatkowa Biznesplan 2011


Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania się jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Nexto.pl.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej książki nie może być powielana ani rozpowszechniana za
pomocą urządzeń elektronicznych, kopiujących, nagrywających i innych  bez pisemnej zgody wydawcy.
Wydawca:
WSZECHNICA PODATKOWA
30-318 Krąków, ul. Bałuckiego 31
tel.: 12 410 54 00, faks: 12 410 16 88
e-mail: wydawnictwo@tax.pl
www.wszechnicapodatkowa.pl
ISBN: 978-83-61807-44-5
Projekt okładki:
Joanna Kołacz
Skład:
Drukarnia KNOW-HOW
Druk:
Drukarnia SKLENIARZ
Kraków 2011
SPIS TREŚCI
OD AUTORA .............................................................5 ROZDZIAA III
Pomyłki się zdarzają .................................................29
ROZDZIAA I
Planowanie  co to takiego? .......................................7 ROZDZIAA IV
Środki inansowe  ich zródła ..................................31
ROZDZIAA II
1. Zasoby inansowe obce ..................................... 31
Biznesplan krok po kroku ........................................10
2. Zasoby inansowe własne ................................. 35
1. Podstawowe pojęcia........................................... 10
3. Wkłady kapitałowe ............................................ 36
2. Czy jest potrzebny  podstawowe
zastosowanie oraz rola biznesplanu ................ 12 ROZDZIAA V
3. Jak go stworzyć  zasady konstruowania Wspieranie przedsiębiorczości
biznesplanu ........................................................ 13  kto się tym zajmuje?...............................................38
3.1. Krok pierwszy  Informacje ogólne
ROZDZIAA VI
o przedsiębiorstwie..................................... 13
Rady doświadczonych menadżerów w sprawie
3.2. Krok drugi  Planowana inwestycja......... 16
biznesplanu ...............................................................42
3.3. Krok trzeci  Plan marketingowy............. 16
PODSUMOWANIE ..................................................46
3.4. Krok czwarty  Personel ........................... 20
3.5. Krok piąty  Plan inansowy ..................... 21
SAOWNIK POJĆ....................................................47
3.6. Uwagi końcowe dla przedsiębiorców,
BIBLIOGRAFIA .......................................................50
którzy swój biznesplan będą opraco-
wywać dla banków ..................................... 27
3
ZAACZNIKI ...........................................................51
Załącznik 1
Szablon biznesplanu  wzór ......................................... 52
Załącznik 2
Wzór nakładów inwestycyjnych ................................. 71
Załącznik 3
Przykład planu inwestycyjnego ................................... 72
Załącznik 4
Przykład analizy rynku ................................................. 73
Załącznik 5
Przykład kanałów dystrybucji .................................... 77
Załącznik 6
Przykład biznesplanu Pensjonat  Dar Natury ......... 78
Załącznik 7
Przykład biznesplanu Firma  Ser-Kozi ..................... 84
4
OD AUTORA
Podejmując decyzję o uruchomieniu własnej działal- Zapraszam do zapoznania się ze wskazówkami jak tworzyć
ności lub zrealizowaniu określonej inwestycji celem roz- mapę własnego biznesu, zawartymi w omawianej publika-
woju już istniejącej irmy, przedsiębiorca potrzebuje okre- cji. Życzę odkrywczych releksji w trakcie zgłębiania lek-
ślonych zasobów inansowych. W tym celu tworzy bizne- tury.
splan, który jest dla niego swoistą nawigacją pokazującą Na końcu składam serdeczne podziękowania dla Pana
drogę. Niniejsza publikacja ma na celu wskazać Państwu Przemysława Kubaszka, Prezesa pewnego banku spółdziel-
metodę tworzenia tego dokumentu  zawiera ona najważ- czego na Żywiecczyznie, za życzliwe i cenne uwagi doty-
niejsze elementy projekcji biznesplanu. Skierowana jest czące całości biznesplanu.
dla początkujących przedsiębiorców, jak również tych już
działających w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Beata Szczepańska-Bernaś
5
ROZDZIAA I
Planowanie  co to takiego?
 Każda minuta poświęcona planowaniu pozwala
zaoszczędzić trzy lub cztery podczas wykonania
Crawford Greenwalt
Planowanie jest uniwersalnym procesem, stosowa- stadiów wyprawy wraz z mapą. Kolejno określamy hory-
nym przez wszystkie irmy, odbywającym się w kontek- zont czasowy, zasoby inansowe oraz towarzyszy wyprawy.
ście określonego otoczenia. Programowanie działalności Powinniśmy również zdobyć wiedzę, jakie dokumenty
przedsiębiorstwa to umiejętność równoległego poruszania i zezwolenia będziemy potrzebować. To, co opracowaliśmy
się w dwóch czasach: terazniejszym i przyszłym. Przedsię- przy biurku łącznie z prześledzeniem mapy, nie jest wyczer-
biorca tworzy DZISIAJ scenariusz sytuacji w PRZYSZAO- pującym zródłem informacji o tym, czego możemy się spo-
ŚCI  za miesiąc lub pięć lat, musi zatem przewidzieć pewne dziewać na miejscu, do czego w gruncie rzeczy nie mamy
sytuacje tworząc liczbę hipotetycznych scenariuszy, po to, pewności. Możemy wyobrazić sobie, z czym możemy się
aby wybrać najbardziej satysfakcjonujące rozwiązanie dla spotkać tworząc hipotetyczne wersje sytuacji. Na przykład,
swojego biznesu. co zrobimy, gdy ukąsi nas jadowity wąż? Jaka będzie relacja
Aby wyjaśnić zasady poruszania się pomiędzy czasem pomiędzy nami a tubylcami oraz towarzyszami podróży?
terazniejszy a przyszłym, posłużę się przykładem z plano- Czy mamy dostateczny poziom doświadczenia i umiejęt-
wania podróży: ności, by odbyć tę podróż? Czy znamy zwyczaje, obyczaje
Załóżmy, że za pięć miesięcy zamierzamy wyruszyć na i kulturę kraju, do którego wyruszamy? Czy dysponujemy
wyprawę do Mongolii  to stanowi cel, który chcemy zre- określonymi środkami inansowymi uwzględniając nieprze-
alizować. Zanim to nastąpi musimy podróż zaplanować widziane wydatki oraz czy wzięliśmy pod uwagę określony
w najdrobniejszych szczegółach. Najpierw określamy cha- zapas czasowy mając na uwadze ewentualne opóznienia
rakter naszej ekspedycji: czy to będzie podróż naukowa, w podróży? To wszystko musimy przewidzieć opracowu-
turystyczna czy sportowa  od tego będzie zależał wybór jąc przypuszczalne wersje sytuacji, aby zaoszczędzić czas
trasy. Następnym etapem jest prześledzenie poszczególnych i uniknąć stresu.
7
ROZDZIAA I. PLANOWANIE  CO TO TAKIEGO?
Mam nadzieję, że przedstawiony przykład dobrze zobra- Planowanie jest zatem zorganizowanym procesem
zował potrzebę myślenia futurystycznego przy planowaniu podejmowania decyzji w formie procedury, składającej się
oraz pokazał istotę i wagę samego procesu planowania. z określonych elementów. Efektem tego procesu są decyzje
dotyczące misji przedsiębiorstwa czyli zakresu jego dzia-
Wielu przedsiębiorców uważa, że planowanie stanowi łalności, zatem rezultatem planowania są określone plany,
zbędną biurokrację, ponieważ wymaga od nich określo- które ze względu na wyznaczone cele można podzielić na:
nego wysiłku organizacyjnego oraz gotowości do ponosze- 1. Plany strategiczne  opracowane do realizacji celów
nia dodatkowych kosztów. W warunkach rosnącej konku- strategicznych przez najwyższe kierownictwo, plan ten
rencji oraz szybko zmieniających się warunków zewnętrz- ma dłuższy horyzont czasowy, zawiera decyzje doty-
nego otoczenia każda irma  zarówno mała, jak i duża czące alokacji zasobów, priorytetów i działań.
 powinna posługiwać się planowaniem, zwłaszcza inan- 2. Plany taktyczne  są opracowywane do realizacji okre-
sowym, inaczej traci szanse na wyższe zyski. Właściciel ślonych części planu strategicznego o krótszym hory-
irmy powinien brać aktywny udział w planowaniu, ponie- zoncie czasowym.
waż formułując na piśmie koncepcję prowadzenia swojego 3. Plany operacyjne  to plany krótkiego zasięgu o wąskim
przedsiębiorstwa, zapoznaje się tak naprawdę z wszystkimi zestawie działań. Plan ten koncentruje się na realizacji
czynnikami, które będą miały wpływ na podjęte decyzje, planów taktycznych dążąc do osiągnięcia celów opera-
co w konsekwencji przedłoży się na wskazniki inansowe cyjnych.
irmy.
Podczas planowania przedsiębiorca może napotkać
Najprościej ujmując, planowanie to inaczej wytycza- bariery, które mogą skutecznie opóznić ten proces. Aby
nie celów organizacji i określanie sposobu ich najefek- przedsiębiorca mógł je łatwo pokonać powinien zapoznać
tywniejszej realizacji. Elementem procesu planowania się ze sposobami przezwyciężania przeszkód. Polecam tutaj
jest podejmowanie decyzji, obejmujące wybór działania pozycję książkową  Sztuka wojny dla graczy giełdowych
spośród zbioru wielu możliwości. i inwestorów napisaną przez D. Lundell. Przedsiębiorca
Dzięki planowaniu przedsiębiorca będzie mógł: znajdzie tam informacje, jak uniknąć błędów w planowa-
ś% podejmować trafniejsze decyzje niu taktycznym, jak przetrwać w trudnym otoczeniu oraz
ś% przewidywać skutki ryzyka podejmowanych działań jak rozpoznać sprzyjające okoliczności bieżącego rynku.
ś% osiągnąć założony cel.
8
BIZNESPLAN
W zamieszczonej poniżej tablicy zostały wymienione Oprócz szczegółowego i wszechstronnego przygoto-
główne bariery planowania oraz sposoby ich przezwycię- wania do zrealizowania tego, co się zaplanowało przedsię-
żania. biorca powinien mieć głęboką wiarę, że odniesie sukces.
Bariery w planowaniu
UWAGA!!!
PLANOWANIE JEST PROCESEM TWORZENIA PLANU. TO BARDZO WAŻNA CZŚĆ
ś% Niewłaściwe cele
DZIAAALNOŚCI GOSPODARCZEJ ODNOSZCA SI DO PRZYSZAOŚCI, POLEGA-
ś% Niewłaściwy system nagradzania
!
Główne bariery
JCA NA FORMUAOWANIU ZAAOŻEC. ZAPOBIEGA PRZYPADKOWYM DECYZJOM
ś% Dynamiczne i złożone otoczenie
ś% Niechęć do ustalania celów POPRZEZ KONTROL TEGO, CO ZAAOŻONO WCZEŚNIEJ.
ś% Opór wobec zmian
ś% Przeszkody
ś% Zrozumienie roli celów i planowania
Przezwyciężanie
ś% Komunikacja i współuczestnictwo
barier
ś% Spójność rewizja i aktualizacja
ś% Skuteczne systemy nagradzania
yródło: Griin Ricky W. Podstawy zarządzania organizacjami
9
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania się jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Nexto.pl.


Wyszukiwarka