Egzamin gimnazajny odpowiedzi 2013


EGZAMIN GIMNAZJALNY
W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
CZŚĆ MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZA
MATEMATYKA
ROZWIZANIA ZADAC I SCHEMATY PUNKTOWANIA
GM-M1-132
KWIECIEC 2013
Liczba punktów za zadania zamknięte i otwarte: 29
Zadania zamknięte
Numer Poprawna
Zasady przyznawania punktów
zadania odpowiedz
1. C
poprawna odpowiedz  1 p.
2. D
błędna odpowiedz lub brak odpowiedzi  0 p.
3. A
4. PF
5. A
6. D
7. PP
8. A
9. A
10. FF
11. PP
12. B
13. C
14. PP
15. A
16. D
17. C
18. B
19. PP
20. D
Strona 2 z 9
Zadania otwarte
UWAGA
Za każde inne niż przedstawione poprawne rozwiązanie przyznajemy maksymalną
liczbę punktów.
Jeśli na jakimkolwiek etapie rozwiązania zadania popełniono jeden lub więcej błędów
rachunkowych, ale zastosowane metody były poprawne, to obniżamy ocenę
rozwiązania o 1 punkt.
Zadanie 21. (0 3)
Przykładowe sposoby rozwiązania
I sposób
x  liczba dziewcząt
0,8x  liczba chłopców
Sytuację przedstawioną w zadaniu opisuje równanie
x = 0,8x + 3
0,2x = 3
x = 15
Odpowiedz. W klasie jest 15 dziewcząt.
II sposób
x  liczba dziewcząt
y  liczba chłopców
Warunki zadania opisuje układ równań
y 0,8x
x y 3
y 0,8x
x 0,8x 3
y 0,8x
0,2x 3
y 0,8x
x 15
y 12
x 15
Odpowiedz. W klasie jest 15 dziewcząt.
III sposób
Z treści zadania wynika, że liczba dziewcząt jest o 3 większa od liczby chłopców
i jednocześnie liczba chłopców jest o 20% mniejsza niż liczba dziewcząt, czyli 20% liczby
dziewcząt (x) jest równe 3.
20%  3 lub 0,2x = 3
40%  6 x = 15
100%  15
Liczba dziewcząt jest równa 15.
Strona 3 z 9
IV sposób (prób i błędów)
Liczba chłopców stanowi 80% liczby dziewcząt, zatem stosunek liczby chłopców do liczby
8 12 16 20 24 28
dziewcząt jest równy = = = = = = &
10 15 20 25 30 35
8
Spośród wszystkich liczb naturalnych, których stosunek jest równy , tylko dla liczb 12 i 15
10
różnica jest równa 3.
Odpowiedz. W klasie jest 15 dziewcząt.
lub
x  liczba dziewcząt
y  liczba chłopców
y = 0,8x
x > y
x = 20, to y = 0,8 " 20 = 16; 16 + 3 = 19 `" 20
x = 19, to y = 0,8 " 19 = 15,2  nie spełnia warunków zadania
x = 18, to y = 0,8 " 18 = 14,4  nie spełnia warunków zadania
x = 17, to y = 0,8 " 17 = 13,6  nie spełnia warunków zadania
x = 16, to y = 0,8 " 16 = 12,8  nie spełnia warunków zadania
x = 15, to y = 0,8 " 15 = 12; 12 + 3 = 15  zgadza się
Aby y było liczbą naturalną, x musi być liczbą podzielną przez 5.
x = 10, to y = 0,8 " 10 = 8, ale 8 + 3 = 11 > 10
x = 5, to y = 0,8 " 5 = 4, ale 4 + 3 = 7 > 5
x = 20, to y = 0,8 " 20 = 16, ale 16 + 3 = 19 < 20
x = 25, to y = 0,8 " 25 = 20, ale 20 + 3 = 23< 25
x = 30, to y = 0,8 " 30 = 24, ale 24 + 3 = 27 < 30
Dla x < 15 różnica między x i y jest za mała (mniejsza niż 3), a dla x > 15 różnica ta jest za
duża (większa od 3). Zatem liczba dziewcząt x = 15 jest jedynym możliwym rozwiązaniem.
Poziom wykonania
P6  3 punkty  pełne rozwiązanie
obliczenie liczby dziewcząt w klasie (15 dziewcząt), otrzymane w wyniku rozwiązania
równania lub układu równań lub rozumowania
lub
podanie odpowiedzi  15 dziewcząt, uzyskanej metodą prób i błędów (sprawdzenie obu
warunków zadania)
Strona 4 z 9
P5  2 punkty  zasadnicze trudności zadania zostały pokonane bezbłędnie, ale dalsza
część rozwiązania zawiera usterki (błędy rachunkowe, niedokonanie wyboru
właściwych rozwiązań itp.)
poprawne ułożenie równania lub układu równań (I i II sposób)
lub
zauważenie, że liczba 3 jest równa 20% liczby dziewcząt (III sposób)
P2  1 punkt  dokonano istotnego postępu, ale zasadnicze trudności zadania nie zostały
pokonane
wyrażenie liczby chłopców w zależności od liczby dziewcząt (I sposób)
lub
ułożenie układu równań, w którym tylko jedno równanie jest poprawne (II sposób)
lub
sprawdzenie warunków zadania dla kilku liczb (IV sposób), ale bez znalezienia
poprawnej odpowiedzi
P0  0 punktów  rozwiązanie niestanowiące postępu
rozwiązanie błędne lub brak rozwiązania
Zadanie 22. (0 2)
Przykładowe sposoby rozwiązania
I sposób
D C
E
F
A
B
Zauważmy, że:
PABCD PABED PCED
PAFD PABED PBEF
Aby wykazać równość pól trapezu ABCD i trójkąta AFD wystarczy wykazać, że trójkąty BEF
i CED są przystające.
CE EB  z warunków zadania
CED FEB
|"" = |""  jako kąty wierzchołkowe
|"" EBF = |"" ECD  jako kąty naprzemianległe, gdyż (AF||DC)
Stąd trójkąty BEF i CED są przystające (na podstawie cechy przystawania trójkątów kbk)
czyli mają równe pola.
Strona 5 z 9
II sposób
C
D
(AB + CD)h
PABCD =
E
2
h
1
PAFD = AF h
2
A
F
B
Trapez ABCD i trójkąt AFD mają taką samą wysokość, więc aby wykazać równość ich pól
wystarczy uzasadnić, że suma dlugości podstaw trapezu jest równa długości podstawy
trójkąta.
Trójkąt CED i trókąt BEF mają kąty parami równe:
=  jako kąty wierzchołkowe,
=  jako kąty naprzemianległe,
=  jako kąty naprzemianległe.
Z treści zadania wiadomo także, że boki CE i BE tych trójkątów są równe i są to boki
odpowiednie. Stąd wynika, że trójkąty CED i BEF są przystające, a więc boki CD i BF tych
trójkątów też są równe.
Skoro CD = BF, to AB + CD = AB + BF = AF
Poziom wykonania
P6  2 punkty  pełne rozwiązanie
wykazanie równości pól trapezu i trójkąta wraz z uzasadnieniem przystawania trójkątów
CED i BEF
P3  1 punkt  zasadnicze trudności zadania zostały pokonane, ale w trakcie ich
pokonywania popełniono błędy
uzasadnienie, że trójkąty CED i BEF są przystające
lub
wykazanie równości pól trapezu i trójkąta bez uzasadnienia przystawania trójkątów CED
i BEF
P0  0 punktów  rozwiązanie niestanowiące postępu
rozwiązanie błędne lub brak rozwiązania
Strona 6 z 9
Zadanie 23. (0 4)
Przykładowe sposoby rozwiązania
I sposób
Pb = 80 cm2
Pc = 144 cm2
b
a  długość krawędzi podstawy ostrosłupa
h1
b  długość krawędzi bocznej ostrosłupa
h1  wysokość ściany bocznej ostrosłupa
Pp  pole podstawy ostrosłupa
a
Pp = 144  80
Pp = 64 (cm2)
Ponieważ Pp = a2, to a = 8 cm
Powierzchnię boczną tworzą 4 trójkąty równoramienne.
P1  pole jednego trójkąta
Pb = 4 " P1
b
80
h1
P1 = = 20 (cm2)
4
Pole trójkąta
"
a
2P1
1
P1 = a " h1, stąd h1 =
2 a
2 20
h1 = = 5 (cm)
8
Długość krawędzi bocznej ostrosłupa jest równa
1
b2 = ( a)2 + h12
2
b2 = 42 + 52
b2 = 16 + 25
b2 = 41
b = 41 (cm)
Odpowiedz. Długość krawędzi podstawy ostrosłupa jest równa 8 cm a długość krawędzi
bocznej 41 cm.
II sposób
a  długość krawędzi podstawy ostrosłupa
H  wysokość ostrosłupa
S
h1  wysokość ściany bocznej ostrosłupa
Pp  pole podstawy ostrosłupa
H h1
Pp = 144  80
D
C
Pp = 64 (cm2)
"
P
O
a
A B
Ponieważ Pp = a2, to a = 8 cm
Strona 7 z 9
Powierzchnię boczną tworzą 4 trójkąty równoramienne.
Pb = 4 " P1 , gdzie P1  pole jednego trójkąta
1 1
P1 = a " h1, czyli Pb = 4 " " a " h1
2 2
Pb
h1 =
2a
80
h1 = = 5 (cm)
16
Z trójkąta SOP obliczamy wysokość H ostrosłupa (SP = 5 cm, OP = 4 cm)
H2 + OP2 = SP2
H2 = 52  42
H2 = 25  16
H2 = 9
H = 3 (cm)
Z trójkąta SOC obliczamy długość krawędzi bocznej ostrosłupa.
SC2 = SO2 + OC2, gdzie OC  połowa długości przekątnej d podstawy ostrosłupa
d = a 2
S
1 1
OC = a 2 = " 8 " 2
2 2
H
SC2 = 32 + ( 4 2 )2
SC2 = 9 + 32
"
1
O C
SC = 41 (cm)
d
2
Odpowiedz. Długość krawędzi podstawy ostrosłupa jest równa 8 cm a długość krawędzi
bocznej 41 cm.
Poziom wykonania
P6  4 punkty  pełne rozwiązanie
obliczenie długości krawędzi podstawy (8 cm) i długości krawędzi bocznej ( 41 cm)
ostrosłupa
P5 3 punkty  zasadnicze trudności zadania zostały pokonane bezbłędnie, ale dalsza
część rozwiązania zawiera usterki (błędy rachunkowe, niedokonanie wyboru
właściwych rozwiązań itp.)
poprawny sposób obliczenia długości krawędzi bocznej (zastosowanie tw. Pitagorasa)
P3,4  2 punkty  zasadnicze trudności zadania zostały pokonane bezbłędnie, ale
rozwiązanie nie zostało dokończone lub dalsza część rozwiązania zawiera poważne
błędy merytoryczne
obliczenie wysokości ściany bocznej ostrosłupa (5 cm)
lub
Strona 8 z 9
obliczenie długości krawędzi bocznej ostrosłupa wynikające z błędnego zastosowania
pola powierzchni całkowitej lub pola powierzchni bocznej lub pola ściany bocznej do
8 h
1
wyznaczenia wysokości ściany bocznej (np. 144 = 4 " " 8 " h lub 80 = )
2
2
P1  1 punkt  dokonano niewielkiego, ale koniecznego postępu na drodze do
całkowitego rozwiązania
obliczenie długości krawędzi podstawy ostrosłupa (8 cm)
lub
obliczenie pola jednej ściany bocznej ostrosłupa (20 cm2)
P0  0 punktów  rozwiązanie niestanowiące postępu
rozwiązanie błędne lub brak rozwiązania
Strona 9 z 9


Wyszukiwarka