materiały2014 ZO W4 osobowość


Prowadzący: dr Renata Winkler
ZACHOWANIA ORGANIZACYJNE
Dr Renata Winkler
Kat. Zachowań Organizacyjnych
Prowadzący: dr Renata Winkler
REPETYTORIUM
ORGANIZACJE WIELOKULTUROWE
" cechy organizacji wielokulturowych:
zało\enia modelowe
warunki wystarczające
" typy organizacji wielokulturowych
TEMPERAMENT
Regulacyjna teoria temperamentu (RTT)
Prowadzący: dr Renata Winkler
OSOBOWOŚĆ
1
Prowadzący: dr Renata Winkler
PRZEJAWY FUNKCJONOWANIA OSOBOWOŚCI:
" stałość (spójność) zachowania
" ró\nice międzyosobnicze
" wysoki stopień integracji zachowania
Prowadzący: dr Renata Winkler
TRZY PYTANIA PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI
" jacy są ludzie?
" w jaki sposób osobowość rozwija się i zmienia?
" dlaczego ludzie zachowują się tak a tak?
Prowadzący: dr Renata Winkler
CELE NAUKOWEJ TEORII OSOBOWOŚCI
" dostarczenie języka do opisu i analizy zachowania
" sformułowanie modelu wyjaśniającego przyczyny
zachowania
" określenie istotnych ró\nic psychologicznych między
ludzmi
" umo\liwienie przewidywania przyszłego zachowania się
człowieka na podstawie diagnozy osobowości
2
Prowadzący: dr Renata Winkler
TEORIE OSOBOWOŚCI RÓśNI SI MIDZY SOB:
" podkreślanym aspektem natury człowieka
" preferowanymi metodami badania osobowości
" preferowanymi metodami terapeutycznymi
" preferowanymi metodami badań naukowych
Prowadzący: dr Renata Winkler
GAÓWNE ORIENTACJE TEORETYCZNE W
PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI
" Perspektywa teorii cech
" Perspektywa teorii uczenia się
" Orientacja psychodynamiczna (psychoanaliza klasyczna i zreformowana)
" Orientacja humanistyczno-egzystencjalna
" Orientacja społeczno-poznawcza
Prowadzący: dr Renata Winkler
PERSPEKTYWA TEORII CECH
3
Prowadzący: dr Renata Winkler
" Cecha jako skrótowy opis spójności zachowania
" Cechy jako determinanty zachowania
Prowadzący: dr Renata Winkler
WSPÓACZESNE TEORIE CECH
" R. Catell: 16 czynników wyodrębnionych na podstawie
analizy czynnikowej (1950)
" H.J. Eysenck: 3 czynniki (neurotyzm-ekstrawersja-
psychotyzm
" P. Costa, R. McCrae:  Wielka piątka
Prowadzący: dr Renata Winkler
PERSPEKTYWA TEORII UCZENIA SI
4
Prowadzący: dr Renata Winkler
" Osobowość jako produkt uczenia się (przez styczność, przez
wzmocnienie, przez modelowanie społeczne)
" Środowiskowa kontrola zachowania
" Wyjaśnianie stałości zachowania się
John B. Watson: Behawioryzm
Clark L. Hull: Neobehawioryzm
Edward Tolman : Behawioryzm celowościowy
Albert Bandura: Teoria społecznego uczenia się
Burrhus F. Skinner: Teoria warunkowania instrumentalnego
Iwan Piotrowicz Pawłow: Teoria warunkowania klasycznego
Prowadzący: dr Renata Winkler
TEORIA WARUNKOWANIA INSTRUMENTALNEGO
(Burrhus Frederic Skinner)
" ZACHOWANIE jest zale\ne od sytuacji
" REAKCJA
5
Cd: TEORIA WARUNKOWANIA INSTRUMENTALNEGO
(Burrhus Frederic Skinner)
A B C
Zdarzenie poprzedzające
Zachowanie Konsekwencja
zachowanie
(Behavior) (Consequence)
(Antecedent)
Prowadzący: dr Renata Winkler
TEORIA WARUNKOWANIA INSTRUMENTALNEGO
(Burrhus Frederic Skinner)
" CZYNNIK WZMACNIAJCY
" ROZKAAD WZMOCNIEC
Prowadzący: dr Renata Winkler
Cd: TEORIA WARUNKOWANIA INSTRUMENTALNEGO
(Burrhus Frederic Skinner)
" PSYCHOPATOLOGIA
brak wyuczenia reakcji
nabycie reakcji nieprzystosowawczej
6
Prowadzący: dr Renata Winkler
ORIENTACJA PSYCHODYNAMICZNA
(psychoanaliza klasyczna i zreformowana)
Prowadzący: dr Renata Winkler
" Osobowość jako system dynamizmów psychicznych
" Struktura psychiczna: id, ego, i superego
" Znaczenie kontroli i samoregulacji
" Procesy świadome i nieświadome
Prowadzący: dr Renata Winkler
INSTYNKTY
\ycia
śmierci
POPDY
seksualny
agresji
7
Prowadzący: dr Renata Winkler
STRUKTURA OSOBOWOŚCI
" ID
" EGO
" SUPER EGO
Prowadzący: dr Renata Winkler
" ID
ZASADA PRZYJEMNOŚCI unikanie bólu
Prowadzący: dr Renata Winkler
" EGO
ZASADA RZECZYWISTOŚCI
8
Prowadzący: dr Renata Winkler
" SUPER EGO
ZASADA SAUSZNOŚCI SPOAECZNEJ aspekt moralny
Prowadzący: dr Renata Winkler
Struktura osobowości według psychoanalizy
superego
ego
id
Prowadzący: dr Renata Winkler
Struktura osobowości według teorii psychodynamicznych
świadomość
e
S
u
g przedświadomość
p
e o
r
e
i
g
o
d
nieświadomość
9
Prowadzący: dr Renata Winkler
" ŚWIADOMOŚĆ
" PRZEDŚWIADOMOŚĆ
" NIEŚWIADOMOŚĆ
" Spostrzeganie nieświadome
" Podprogowa aktywacja psychodynamiczna
Prowadzący: dr Renata Winkler
MECHANIZMY OBRONNE
" Definicja psychoanalityczna:
mechanizmy stosowane przez ego dla zmniejszenia napięcia
wynikającego z podstawowych popędów
" Definicja ogólniejsza:
nieświadome strategie psychologiczne zmniejszające lub
pozwalające na unikanie stanów negatywnych, jak konflikt,
frustracja, lęk, reakcja na stres
10
Prowadzący: dr Renata Winkler
ZASADNICZE CECHY MECHANIZMÓW OBRONNYCH
" są nieuświadamiane
" słu\ą redukcji napięcia
" obejmują zniekształcanie rzeczywistości.
Prowadzący: dr Renata Winkler
GAÓWNE MECHANIZMY OBRONNE
" REPRESYJNE - oparte na wybiórczym  zapominaniu
materiału związanego z konfliktem czy stresem
Prowadzący: dr Renata Winkler
GAÓWNE MECHANIZMY OBRONNE
Represja (wyparcie)
Supresja (tłumienie)
Unikanie (denial)
11
Prowadzący: dr Renata Winkler
GAÓWNE MECHANIZMY OBRONNE  cd.
" PROJEKCJA
Prowadzący: dr Renata Winkler
GAÓWNE MECHANIZMY OBRONNE  cd.
" REGRESJA
Prowadzący: dr Renata Winkler
GAÓWNE MECHANIZMY OBRONNE  cd.
" PRZEMIESZCZENIE
12
Prowadzący: dr Renata Winkler
GAÓWNE MECHANIZMY OBRONNE  cd.
" REAKCJA POZOROWANA
Prowadzący: dr Renata Winkler
GAÓWNE MECHANIZMY OBRONNE  cd.
" IZOLACJA
Prowadzący: dr Renata Winkler
GAÓWNE MECHANIZMY OBRONNE  cd.
" ODCZYNIANIE (undoing)
13
Prowadzący: dr Renata Winkler
GAÓWNE MECHANIZMY OBRONNE  cd.
" SUBLIMACJA
Prowadzący: dr Renata Winkler
GAÓWNE MECHANIZMY OBRONNE  cd.
" RACJONALIZACJA
Prowadzący: dr Renata Winkler
GAÓWNE MECHANIZMY OBRONNE  cd.
" ZAPRZECZANIE
14
Prowadzący: dr Renata Winkler
Fazy rozwoju psychoseksualnego
" faza oralna (1 rok \ycia)
ufność versus nieufność
" faza analna (2-3 rok \ycia)
autonomia versus wstyd i niepewność
" faza falliczna (4-5 rok \ycia)
inicjatywa versus poczucie winy
" okres latencji (6 rok \ycia - okres pokwitania)
pracowitość versus poczucie ni\szości
" faza genitalna - po okresie pokwitania
bliskość versus izolacja
twórczość versus stagnacja
integracja versus rozpacz
Prowadzący: dr Renata Winkler
ORIENTACJA HUMANISTYCZNO-EGZYSTENCJALNA
Prowadzący: dr Renata Winkler
" Rozwój osobowości - proces samorealizacji
" Znaczenie świadomości własnej egzystencji i wolnego wyboru
" Istota i znaczenie doświadczenia. Rola otwartości
na doświadczenie
15
Prowadzący: dr Renata Winkler
" Człowiek jest z natury dobry
" Ludzkie zachowanie jest uwarunkowane przez terazniejszość
(aktualne prze\ycia i doświadczenia).
" Jednostka najlepiej zna własne osobiste doświadczenia
" Carl Rogers
Teoria samoaktualizacji
( Psychoterapia zorientowana na klienta )
Prowadzący: dr Renata Winkler
ORIENTACJA SPOAECZNO-POZNAWCZA
" Osobowość jako system wiedzy i urządzenie do przetwarzania
informacji
" Osobowość jako zródło znaczeń
" Obraz samego siebie - centrum osobowości
" Waga kontekstu społecznego dla funkcjonowania osobowości
Prowadzący: dr Renata Winkler
ZADANIA OSOBOWOŚCI JAKO SYSTEMU
" ADAPTACJA PSYCHOLOGICZNA
" INTEGRACJA OSOBY
przejawy integracji
spójność zachowania z centralnymi standardami
poczucie własnej jedności
poczucie autonomii i podmiotowej kontroli
mechanizmy zapewniające integrację:
pojęcie własnej osoby
samoświadomość
procesy samoregulacji
16
Prowadzący: dr Renata Winkler
KLASYKA POZNAWCZEJ TEORII OSOBOWOŚCI
" George A. Kelly: Teoria konstruktów osobistych
" Theodor Adorno, Else Frenkel-Brunswick,
Daniel Levinson, R. Nevitt Sanford:
Teoria osobowości autorytarnej
" Milton Rokeach: Osobowość dogmatyczna, czyli umysł zamknięty
Prowadzący: dr Renata Winkler
TEORIA KONSTRUKTÓW OSOBISTYCH (George A. Kelly)
" Ka\dy człowiek jest badaczem, który stara się przewidywać
i kontrolować zjawiska
" Zasadniczo człowiek zorientowany jest na przyszłość
" śycie człowieka jest tworzeniem reprezentacji lub
konstruowaniem rzeczywistości i to pozwala nam na
tworzenie i przekształcanie siebie
Prowadzący: dr Renata Winkler
Cd: TEORIA KONSTRUKTÓW OSOBISTYCH (George A. Kelly)
" Mo\liwość postrzegania zdarzeń jest ograniczona
dostępnymi kategoriami (KONSTRUKTAMI)
KONSTRUKT: sposób interpretowania świata
forma: słowne "! przedsłowne
zakres stosowalności: rdzenne "! peryferyczne
hierarchia: nadrzędne "! podrzędne
" Osobowość jest tworzona przez system konstruktów
17
Prowadzący: dr Renata Winkler
Cd: TEORIA KONSTRUKTÓW OSOBISTYCH (George A. Kelly)
Ró\nice międzyosobnicze wynikają z:
rodzaju konstruktów
liczby konstruktów
zawartości konstruktów
zło\oności organizacji systemów konstruktów
" poziomy w hierarchii
" zło\oność  prostota poznawcza
otwartości systemów konstruktów na zmiany
Prowadzący: dr Renata Winkler
Cd: TEORIA KONSTRUKTÓW OSOBISTYCH (George A. Kelly)
" Działanie osoby jest psychologicznie ukierunkowane
sposobami antycypowania przez nią pewnych zdarzeń
LK
STRACH
ZAGROśENIE
18


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
METODY STATYSTYCZNE 2014 materiały do W4
ZO materiał wykład 10 2014
ZDROWIE PSYCHICZNE zaburzenia osobowosci 11 materialy tryb zgodnosci
CHEMIA materiały dodatkowe
Analiza samobójstw w materiale sekcyjnym Zakładu Medycyny Sądowej AMB w latach 1990 2003
1 Materiały tymczasowe
Materiały pomocnicze Krzysztof Żywicki
MaterialyWyklad6,7Geologia
materials
notatek pl dr in Jaros aw Chmiel, Nauka o materia ?h, Przemiany podczas odpuszczania
Nauka o materiałach 2 VI
12 Wykonywanie sterylizacji instrumentów, materiałów
exams materials?emstr tb05

więcej podobnych podstron