Cw 34 Stirling


Ćwiczenie nr 34 Silnik Stirlinga
Ćwiczenie nr 34
ImiÄ™, nazwisko: Temat: Data wykonania:
1.
2. Data złożenia:
Silnik Stirlinga
3.
Elementy układu:
1. Silnik Stirlinga z palnikiem gazowym
2. Zestaw przewodów
3. Trzy multimetry
4. PrzyrzÄ…dy pomiarowe
1. Zapoznaj się z układem pomiarowym. Sprawdz, czy na stanowisku są wszystkie elementy
układu:
- Silnik Stirlinga z palnikiem gazowym,
- Butla z gazem (propan  butan),
- Pirometr,
- Multimetr x3,
- Przewody pomiarowe,
- Stoper,
- Dioda,
- Tachometr.
2. Przygotuj tabelę pomiarową zgodnie ze wzorem zamieszczonym w załączniku do ćwiczenia.
3. Zapoznaj się z działaniem aparatury pomiarowej:
a) Pirometr. Przed przystÄ…pieniem do pomiaru ustaw wartość emisyjnoÅ›ci na µ = 0,95.
b) Tachometr. Zadbaj o stabilne położenie w trakcie pomiaru.
4. Do generatora elektrycznego podłącz układ pomiarowy, w celu przeprowadzenia pomiaru
napięcia z wykorzystaniem multimetru.
a) Przygotuj dodatkowy układ pomiarowy który zostanie wykorzystany do pomiaru mocy
pobieranej z generatora przez odbiornik (będzie wykorzystany w punkcie 7.d)
5. Sprawdz szczelność połączenia butli z palnikiem na opaskach zaciskowych.
6. Poproś prowadzącego o sprawdzenie zarówno układów pomiarowych dla generatora jak
i połączenia butli z palnikiem.
7. Rozpocznij wykonanie ćwiczenia:
a) Zmierz przy pomocy pirometru temperaturÄ™ cylindra gorÄ…cego (T1) i zimnego (T2) i zanotuj jako
pierwszy punkt pomiarowy w tabeli.
b) Zapal palnik, po czym mierz temperaturę T1 i T2 co ok. 10 sekund, aż do momentu
wystartowania silnika. W celu uruchomienia silnika należy co kilkanaście sekund poruszać kołem
zamachowym. Odnotuj czas, po jakim silnik rozpoczÄ…Å‚ pracÄ™.
Uwaga! Palnik gazowy może być używany jedynie w obecności prowadzącego! Należy najpierw
odkręcić zawór znajdujący się przy palniku, a w dalszej kolejności bezpośrednio przy butli  zawór
ten służy do regulacji płomienia.
Wydział Energetyki i Paliw Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie 1
Ćwiczenie nr 34 Silnik Stirlinga
c) Wykonaj 5 pomiarów temperatury T1 i T2, oraz napięcia na generatorze i prędkości obrotowej
koła zamachowego silnika, w odstępie 30 sekund.
d) Przełącz układ pomiarowy na przygotowany w punkcie 4.a). Odnotuj wskazania multimetrów.
Wykonaj 5 pomiarów natężenia prądu, napięcia, temperatury T1 i T2 oraz prędkości obrotowej koła
zamachowego, analogicznie do punktu c).
e) Zakręć gaz (zawór przy butli, następnie zawór przy palniku), notuj temperaturę T1 i T2 w
odstępach 5-sekundowych, odnotuj czas, po jakim silnik się zatrzyma.
f) Odczekaj do czasu wychłodzenia obu cylindrów do temperatury początkowej (możesz
wykorzystać wentylator).
e) ÅšciÄ…gnij pasek klinowy.
g) Uruchom silnik, odczekaj do momentu uzyskania temperatury T1 równej temperaturze
osiągniętej w ostatnim punkcie pomiarowym w podpunkcie d).
Uwaga! Pamiętaj, aby najpierw poprosić o pomoc prowadzącego! Przy pracy bez obciążenia mogą
występować duże drgania konstrukcji, na której znajduje się silnik!
h) Przeprowadz pomiary analogicznie do podpunktu e).
f) Zmierz wymiary geometryczne silnika i generatora, istotne z punktu widzenia przeniesienia
momentu obrotowego na wał generatora.
8. Rozłącz układ pomiarowy i zbierz wykorzystaną aparaturę pomiarową. Poproś prowadzącego o
sprawdzenie zaworów przy butli.
9. Opracowane wyników
a) Opisać cykl pracy silnika Stirlinga na podstawie przeprowadzonych pomiarów (zamieścić
schemat wykorzystanego urządzenia i odpowiednio go opisując wykorzystać do realizacji
niniejszego punktu).
b) Obliczyć sprawność cyklu termodynamicznego dla poszczególnych serii pomiarów
przeprowadzonych przy dołączonym generatorze i bez obciążenia.
c) Zestawić odpowiedz elektryczną układu w zależności od:
c.1) różnicy temperatury cylindra gorącego i zimnego,
c.2) prędkości obrotowej koła zamachowego silnika.
d) Na podstawie podpunktu c.2) i wykonanych pomiarów, oblicz prędkość obrotową generatora w
każdym punkcie pomiarowym.
e) Przenalizuj i skomentuj wpływ konfiguracji geometrycznej układu cylindrów i zródła ciepła na
dynamikę zmian sprawności konwersji energii w przypadku badanego silnika.
f) Przeanalizuj i skomentuj wpływ zastosowania obciążenia na pracę silnika.
g) Opisz wpływ zastosowanego odbiornika na parametry wyjściowe generatora.
10. Pamiętaj o opracowaniu wniosków uwzględniających opis zjawisk zaobserwowanych w czasie
wszystkich wykonanych pomiarów.
Tab.1. Wielkości zmierzone
L.p. T1 [°C] T2 [°C] "T [K] t [s] n U [V] I [A]
[1/min.]
Wydział Energetyki i Paliw Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie 2


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
O cw4
Stirling Engines Diy(1)(1)
Ćw4 Instrukcje CASE i IF
Design and performance optimization of GPU 3 Stirling engines
cw4
all cw4
cw4
Farmacja cw4 10
BiochŻyw(Biotech)Ćw4 Kwas askorbinowy
Moteur Stirling gradient de 3°C
BD cw4
cw4
[Motor Stirling] [Ita] Modellino Motore Stirling

więcej podobnych podstron