Facebook tworzenie aplikacji zezwolenia i korzystanie z API


W poprzednim artykule poświęconym tworzeniu aplikacji zintegrowanych z platformą Facebook
omówiliśmy podstawowe zagadnienia związane z uruchomieniem własnej aplikacji i identyfikacją
użytkownika. Teraz zajmiemy się zezwoleniami, jakich udzielają użytkownicy, oraz zobaczymy
jakie możliwości daje na API serwisu.
Aby nasza aplikacja mogła mieć dostęp do określonych danych użytkownika lub mogła wykonywać
w jego imieniu pewne działania, musi poprosić właściciela tych danych o zgodę. W serwisie
Facebook istnieją dwa rodzaje zezwoleń: zezwolenia na publikację i zezwolenia na dostęp do
danych.
Zezwolenia na publikację
Zezwoleń na publikację jest znacznie mniej i obejmują one następujące obszary:
" publish_stream - pozwala aplikacji na umieszczanie wpisów i komentarzy na tablicy
użytkownika oraz tablicach jego znajomych oraz oznaczać wpisy jako lubiane. Warto
wiedzieć, że Facebook zaleca raczej sugerowanie użytkownikowi utworzenie wpisu (np.
przez wyświetlenie okna dialogowego) niż automatyczne jego umieszczanie (co nie
oznacza, że w ogóle nie wolno tego robić).
" create_event - pozwala aplikacji na tworzenie wydarzeń.
" rsvp_event - pozwala aplikacji na odpowiedz na wydarzenie (bierze udział, nie bierze
udziału).
" offline_access - powoduje, że token używany w autoryzacji OAuth ma dłuższy "czas
życia"; wykorzystywane jest to przez np. aplikacje działające na komputerze użytkownika
" publish_checkins - pozwala aplikacji na meldowanie się w usłudze Places (Miejsca), w tej
chwili niedostępnej w Polsce.
Zatrzymajmy się na chwilę przy zezwoleniu offline_access. Mimo że nie będziemy z niego
korzystali, to w jego opisie pojawiły się tajemnicze terminy token i OAuth, które warto krótko
objaśnić. Platforma Facebook do autoryzacji wykorzystuje protokół OAuth 2.0. W dużym skrócie
działa to w taki sposób, że dla każdego użytkownika, który zezwolił naszej aplikacji na jakieś
działania, otrzymujemy specjalny token, który daje pewność, że daną czynność (publikację lub
odczyt danych) wykonuje ta a nie inna aplikacja. Token ten ma określony, stosunkowo krótki czas
ważności - gdy wygaśnie, generowany jest nowy. Wywołując metody Graph API musimy podać
token (parametr access_token), aczkolwiek jeśli tworzymy aplikację działającą w ramach
serwisu Facebook (w ramce - IFrame), to nie musimy sobie zaprzątać tym głowy. Dobrze jednak
wiedzieć, że coś takiego jest i jak mniej więcej działa.
Zezwolenia na dostęp do danych
Zezwoleń na dostęp do danych jest całkiem sporo i obejmują one praktycznie wszystkie rodzaje
informacji, które użytkownicy umieszczają w serwisie Facebook. Większość zezwoleń posiada
dodatkowo analogiczne zezwolenie dotyczące znajomych użytkownika, na przykład
user_about_me daje aplikacji dostęp do sekcji "O mnie" w profilu użytkownika, a
friends_about_me daje dostęp do tej sekcji w profilach osób znajdujących się na liście znajomych
użytkownika (oczywiście pod warunkiem, że znajomy nie zablokował takiej możliwości).
Pełna lista zezwoleń prezentuje się następująco (można ją znalezć również w dokumentacji dla
deweloperów):
Zezwolenie Zezwolenie
Opis
użytkownika znajomych
user_about_me friends_about_me Daje dostęp do sekcji profilu "O mnie"
user_activities friends_activities Daje dostęp do listy zdarzeń
user_birthday friends_birthday Daje dostęp do daty urodzin
user_checkins friends_checkins Daje dostęp do zameldowań
user_education_hist friends_education_hi
Daje dostęp do informacji o wykształceniu
ory story
Daje dostęp do listy wydarzeń, w których użytkownik
user_events friends_events
bierze udział
Daje dostęp do listy grup, których użytkownik jest
user_groups friends_groups
członkiem
user_hometown friends_hometown Daje dostęp do informacji o mieście rodzinnym
user_interests friends_interests Daje dostęp do listy zainteresowań
user_likes friends_likes Daje dostęp do listy stron, które użytkownik lubi
user_location friends_location Daje dostęp do miejsca zamieszkania
user_notes friends_notes Daje dostęp do notatek użytkownika
user_online_presenc friends_online_prese Daje dostęp do informacji o obecności użytkownika
e nce online
user_photo_video_t friends_photo_video Daje dostęp do listy zdjęć, na których użytkownik
ags _tags został oznaczony
user_photos friends_photos Daje dostęp do zdjęć użytkownika
user_questions friends_questions Daje dostęp do pytań, które zadał użytkownik
user_relationships friends_relationships Daje dostęp do informacji o związkach użytkownika
user_relationships_d friends_relationships
Daje dostęp do szczegółowych informacji o związkach
etails _details
user_religion_politic friends_religion_polit Daje dostęp do informacji o poglądach religijnych i
s ics politycznych
Daje dostęp do ostatniej wiadomości (statusu)
user_status friends_status
użytkownika
user_videos friends_videos Daje dostęp do filmów użytkownika
Daje dostęp do informacji o stronach WWW
user_website friends_website
użytkownika
user_work_history friends_work_history Daje dostęp do informacji o historii zatrudnienia
email * brak Daje dostęp do adresu e-mail użytkownika *
Daje dostęp do list znajomych, utworzonych przez
read_friendlist ** brak
użytkownika **
Daje dostęp do danych Insights (statystyki) dla stron,
read_insights brak
aplikacji i domen użytkownika.
read_mailbox *** brak Daje dostęp do skrzynki odbiorczej wiadomości ***
read_requests brak Daje dostęp do listy zaproszeń do grona znajomych
Daje dostęp do aktualności użytkownika z możliwością
read_stream brak
ich przeszukiwania
Daje dostęp do zameldowań użytkownika lub
user_checkins friends_checkins
widocznych dla niego zameldowań znajomych
* Co oczywiste, nie wolno wysyłać użytkownikom niechcianych wiadomości (spam).
Wykorzystanie adresu e-mail musi być zgodne z zasadami Facebooka oraz wytycznymi CAN
SPAM. ** Dostęp do listy znajomych użytkownika jest częścią standardowego zezwolenia. To
zezwolenie pozwala na dostęp do list znajomych, które utworzył użytkownik. *** Aby móc zażądać
tego zezwolenia, aplikacja musi zostać dodana do "białej listy". Zgłoszenia aplikacji dokonuje się
na specjalnej stronie.
Uzyskiwanie zezwoleń
Tyle teorii, pora na trochę praktyki. Na początek musimy dowiedzieć się w jaki sposób mamy
poprosić użytkownika o interesujące nas zezwolenia. Tradycyjnie można zrobić to na kilka
sposobów. Zacznijmy od najprostszego, czyli dodania dodatkowych zezwoleń w momencie
logowania użytkownika do naszej aplikacji. W zależności od tego, w jaki sposób udostępniamy
użytkownikom możliwość zalogowania się, dorzucenie dodatkowych zezwoleń będzie wyglądało
inaczej.
Kod: Zaznacz cały
// stworzenie linku do logowanie z wykorzystaniem PHP SDK
$loginUrl = $facebook->getLoginUrl(array('req_perms' =>
'email,publish_stream'));
Kod: Zaznacz cały


Kod: Zaznacz cały

zaloguj
Mimo że to rozwiązanie wygląda na najprostsze (użytkownik od razu daje nam wszystkie potrzebne
zezwolenia), to nie jest najlepsze z punktu widzenia użytkowników - nie każdy przecież chce "w
ciemno" zezwalać na wszystko aplikacji, której jeszcze nie widział i o której nie wie praktycznie
nic. O wiele lepiej jest umożliwić zalogowanie bez żadnych dodatkowych zezwoleń, a dopiero
pózniej prosić o dodatkowe uprawnienia, najlepiej z wyjaśnieniem, do czego są one aplikacji
potrzebne. Jest to o tyle mało problematyczne, że jeśli poprosimy użytkownika o zezwolenia A, B i
C, a nasza aplikacja ma już od tego użytkownika zezwolenie B, to okno dialogowe z prośbą o
udzielenie dodatkowych zezwoleń nie będzie zawierać zezwolenia B jako już nadanego (nie
musimy sami się o to martwić).
Aby poprosić użytkownika o dodatkowe zezwolenia robimy dokładnie to samo co przy jego
logowaniu. Oczywiście bez sensu jest tworzenie kolejnego przycisku logowania, bo będzie to
mylące, dlatego też znacznie lepiej jest wykorzystać do tego celu jakiś własny przycisk, link czy
kawałek grafiki, a następnie podpiąć do tego wywołanie funkcji FB.login() albo URL
zwrócony przez funkcję getLoginUrl(). Jeśli zdecydujemy się na pierwszy wariant, to warto
stworzyć sobie funkcję, dzięki której nasz link będzie wyglądał w miarę przyjaznie.
Kod: Zaznacz cały

Zezwól na dostęp do adresu
e-mail i na publikowanie wiadomości

Publikowanie wiadomości na tablicy
Załóżmy, że mamy już wszystkie potrzebne do działania naszej aplikacji zezwolenia i spróbujmy
coś z nimi zrobić. Na początek zróbmy coś, czego Facebook nie poleca, czyli opublikujmy
wiadomość na tablicy użytkownika. Potrzebne jest nam do tego zezwolenie publish_stream.
Tradycyjnie możemy to zrobić na kilka sposobów.
Możemy utworzyć listę parametrów i (nieco topornie) przekazać ją do odpowiedniego API za
pośrednictwem CURLa.
Kod: Zaznacz cały
// przekazanie tokena; nie jest konieczne jeśli nasza aplikacja działa w
ramce (IFrame)
$post_data = "access_token=".$session['access_token']."&";
$post_data .= "message=Testowy wpis&";
$post_data .= "link=http://nasza-strona.pl&";
$post_data .= "name=Tytuł wpisu&";
$post_data .= "caption=Opis wpisu&";
$post_data .= "picture=http://nasza-strona.pl/obrazki/obrazek.jpg&";
$post_data .= "description=Dłuższy opis&";
$post_data .= "actions={'name': 'Przejdz do aplikacji Nasza Aplikacja',
'link': 'http://apps.facebook.com/nasza_aplikacja/'}&";
$post_data .= "privacy={'value': 'ALL_FRIENDS'}";
$c = curl_init();
// URL interfejsu API; konieczne https
curl_setopt($c, CURLOPT_URL, 'https://graph.facebook.com/me/feed');
curl_setopt($c, CURLOPT_HEADER, 0);
curl_setopt($c, CURLOPT_RETURNTRANSFER, 1);
curl_setopt($c, CURLOPT_POST, 1);
curl_setopt($c, CURLOPT_POSTFIELDS, $post_data);
$result = curl_exec($c);
curl_close($c);
Warto zauważyć, że parametry actions i privacy przyjmują wartości w formacie JSON.
Znacznie bardziej elegancko jest zrobić to za pośrednictwem metody api().
Kod: Zaznacz cały
$params = array('message' => 'Testowy wpis',
'link' => 'http://nasza-strona.pl',
'name' => 'Tytuł wpisu',
'caption' => 'Opis wpisu',
'picture' => 'http://nasza-
strona.pl/obrazki/obrazek.jpg',
'description' => 'Dłuższy opis',
'actions' => "{'name': 'Przejdz do
aplikacji Nasza Aplikacja',
'link':
'http://apps.facebook.com/nasza_aplikacja/'}",
'privacy' => "{'value': 'ALL_FRIENDS'}");
$post = $facebook->api('/me/feed', 'post', $params);
Można do tego wykorzystać również JavaScript SDK. W tym przypadku wszystkie parametry
trzeba przekazać w formacie JSON.
Kod: Zaznacz cały
FB.api('/me/feed', 'post', { message: 'Testowy wpis', link: 'http://nasza-
strona.pl', name: 'Tytuł wpisu', caption: 'Opis wpisu', picture:
'http://nasza-strona.pl/obrazki/obrazek.jpg', description: 'Dluzszy opis',
actions: {name: 'Przejdz do aplikacji Nasza Aplikacja', link:
'http://apps.facebook.com/nasza_aplikacja/'}}, function(response) {
if (!response || response.error) {
alert('Wystąpił błąd');
} else {
alert('Wiadomość zapisana');
}
});
Niezależnie od wybranej metody, efektem jest mniej więcej taki wpis na tablicy użytkownika.
Warto przyjrzeć mu się przez chwilę aby zrozumieć które parametry odpowiadają za zawartość
poszczególnych elementów wpisu. Warto dodać, że pliki przekazywane w parametrze picture
muszą być dostępne z zewnątrz - najczęstszą przyczyną problemów z pobieraniem plików przez
Facebooka jest włączone na serwerze zabezpieczenie przed hotlinkowaniem.
Jak widać, całość nie jest zbyt skomplikowana. Jedynym parametrem, który może budzić
wątpliwości, jest parametr privacy. Określa on grupy osób, dla których widoczny będzie wpis. W
naszym przypadku ma on wartość ALL_FRIENDS, co oznacza, że wpis będzie widoczny dla
wszystkich osób z listy znajomych użytkownika. Może on również przyjmować wartości
EVERYONE (wszyscy), CUSTOM (wymaga dodatkowych parametrów), NETWORKS_FRIENDS
(znajomi i sieci) lub FRIENDS_OF_FRIENDS (znajomi znajomych). Jeśli ustawimy tu wartość
CUSTOM, będziemy musieli przekazać jeden lub więcej dodatkowych parametrów, określających
szczegółowo osoby, które będą widziały wpis. Parametr friends określa znajomych, którzy będą
widzieć wpis. Może on przyjąć wszystkie wartości z parametru nadrzędnego lub dodatkowo
SOME_FRIENDS (wybrani znajomi, wymaga przekazania dodatkowego parametru), SELF (tylko
użytkownik będący autorem wpisu) lub NO_FRIENDS (wpis widoczny tylko dla sieci). Parametr
networks może zawierać listę sieci, dla których wpis będzie widoczny. Wartość 1 oznacza
wszystkie sieci, do których należy użytkownik. Parametry allow i deny zawierają listę
identyfikatorów użytkowników, którzy będą widzieć wpis (allow) lub dla których będzie on ukryty
(deny). Należy pamiętać, że ustawienia te dotyczą tylko wpisów umieszczanych na tablicy
użytkownika - zostaną zignorowane w przypadku wpisów publikowanych na tablicach znajomych,
stronach, stronach wydarzeń czy grup. Warto również pamiętać, że (zgodnie z polityką prywatności
Facebooka) należy informować użytkownika o próbie opublikowania wpisu z niestandardowymi
ustawieniami prywatności.
Jak już wcześniej wspomniałem, publikowanie wpisów na tablicy bez wiedzy użytkownika nie jest
ani eleganckie, ani zalecane przez Facebooka. Najlepszym sposobem jest skorzystanie ze
standardowych okien dialogowych, za pomocą których możemy zaproponować użytkownikowi
umieszczenie wpisu na jego tablicy. Służy do tego metoda FB.ui(), będąca częścią JavaScript
SDK. Korzystanie z niej nie różni się specjalnie od tego, co robiliśmy do tej pory, z tą małą różnicą,
że musimy w jej przypadku korzystać z metod starego REST API.
Aby zaproponować użytkownikowi umieszczenie wpisu na tablicy należy wywołać metodę
FB.ui() w mniej więcej taki sposób:
Kod: Zaznacz cały
FB.ui(
{
method: 'stream.publish',
message: 'Polecam wszystkim tą świetną aplikację.',
attachment: {
name: 'Nasza Aplikacja',
caption: 'Krótki opis',
description: 'Dłuższy opis',
media: [ { type: 'image', src: 'http://nasz-
serwer.pl/obrazki/obrazek.jpg', href: 'http://apps.facebook.com/nasza-
aplikacja/' } ]
},
action_links: [{ text: 'Przejdz do aplikacji', href:
'http://apps.facebook.com/nasza-aplikacja/' }],
user_message_prompt: 'Napisz co myślisz o naszej aplikacji'
},
function(response) {
if (response && response.post_id) {
alert('Wpis został opublikowany.');
} else {
alert('Coś poszło nie tak...');
}
}
);
Większość parametrów jest na tyle oczywista, że nie wymaga dodatkowych wyjaśnień. Warto
przyjrzeć się bliżej parametrowi attachment i jego zawartości. W naszym przykładzie
umieściliśmy tam obrazek, który będzie jednocześnie linkiem do naszej aplikacji (parametr
media). Może to być równie dobrze plik MP3 (atrybut type: music) lub animacja Flash (atrybut
type: flash), z tym że każdy z tych typów posiada inne dodatkowe atrybuty (np. plik dzwiękowy
posiada tytuł i wykonawcę, a animacja Flash wysokość i szerokość). Na podobnej zasadzie
możemy dołączać załączniki do wpisów zamieszczanych automatycznie, bez interakcji z
użytkownikiem. Więcej na temat załączników można dowiedzieć się z dokumentacji Facebooka dla
twórców aplikacji.
Wywołanie zamieszczonego powyżej kodu spowoduje pojawienie się takiego okna dialogowego.
W dwóch ostatnich przykładach została zawarta podstawowa obsługa danych zwracanych przez
metodę FB.ui(). Jeśli przyjrzymy się obiektowi response, to zawiera on tylko jedną
interesującą nas informację: zmienną post_id, w której znajdziemy identyfikator dodanego
wpisu. Można skorzystać z niego np. do wygenerowania bezpośredniego linku do utworzonej
wiadomości, ale generalnie jest to mało użyteczne. W ostatnim przykładzie zakładamy, że
przekazanie do naszego skryptu identyfikatora nowego wpisu jest równoznaczne z poprawnym jego
opublikowaniem (tak też zresztą mówi dokumentacja) i w takim przypadku wyświetlamy
odpowiedni komunikat. Oczywiście zamiast tego możemy wykonać dowolne inne operacje, na
przykład zapisanie informacji o umieszczonym wpisie do bazy danych czy przekierowanie
użytkownika na jakąś stronę. Warto dodać, nie musimy w ogóle obsługiwać zwracanych przez
FB.ui() danych - być może wcale nas nie interesuje czy użytkownik opublikował proponowaną
przez nas wiadomość.
Dostęp do danych użytkownika
Wiemy już jak publikować wiadomości na tablicy użytkownika, teraz pora na wyciągnięcie jego
danych. Za przykład posłuży nam lista stron, które lubi nasz użytkownik. Potrzebne nam będzie do
tego zezwolenie user_likes - wiemy już jak o nie poprosić, tak więc nie będę się powtarzał.
Dane wyciągniemy korzystając z PHP SDK, bo jest to wygodniejsze niż używanie JavaScriptu
(mimo że da się to zrobić).
Kod: Zaznacz cały
// zmienna $me, znana z pierwszej części tego artykułu
if($me)
$likes = $facebook->api('/me/likes');
// zobaczmy co dostaliśmy
var_dump($likes['data']);
W odpowiedzi otrzymamy tablicę (array) z danymi na temat stron oznaczonych przez
użytkownika jako lubiane. Dane te składają się z nazwy strony (name), jej unikalnego
identyfikatora (id), nazwy kategorii stron (category, na przykład Application, Musicians,
Television itp.) oraz daty dodania do ulubionych (created_time).
Teraz dla każdego z elementów pobierzmy bardziej szczegółowe informacje. Ponieważ jest to tylko
przykład wykorzystania API Facebooka, pominiemy kluczową kwestię, czyli wydajność.
Absolutnie nie należy wykonywać takich operacji w aplikacji udostępnionej użytkownikom,
ponieważ zbyt intensywne wywoływanie w pętli metod API może zostać odebrane przez Facebooka
jako nadużycie, a i czas ładowania strony aplikacji będzie bardzo długi.
Kod: Zaznacz cały
foreach($likes['data'] as $like)
{
$page_data = $facebook->api($like['id']);
echo($like['name']." (".$page_data['category'].")
$page_data['link']."">Przejdz do strony

");
}
Druga kwestia to różnice w danych dla poszczególnych kategorii stron. Na przykład strony z
kategorii 'Application' posiadają takie atrybuty jak opis (desctiption) czy podkategoria
(subcategory), a z kolei strony z kategorii 'Television' mają określony gatunek (genre). Dla
ułatwienia w powyższym przykładzie wykorzystujemy tylko te dane, które są wspólne dla
wszystkich kategorii stron.
Warto zwrócić uwagę na to, że dane dla wszystkich dostępnych przez Graph API elementów
(użytkownik, grupa, wydarzenie, wpis, aplikacja, strona, notatka, zdjęcie, wideo, link i album)
pobieramy dokładnie tak samo, czyli posługując się tylko identyfikatorem elementu. Alternatywnie
możemy odwołać się do API bezpośrednio przez URL, na przykład
https://graph.facebook.com/182475962998 (w takim przypadku otrzymamy dane w formacie
JSON). Równie łatwo możemy pobrać elementy (np. wpisy na tablicy, albumy, notatki czy linki)
dla konkretnego użytkownika, strony, aplikacji itp. - wystarczy dodać na końcu interfejsu typ
elementu, na przykład:
Kod: Zaznacz cały
// pobiera zwartość tablicy użytkownika/strony/grupy itp.
$facebook->api($identyfikator.'/feed');
// URL: https://graph.facebook.com/182475962998/feed
// pobiera linki udostępnione przez użytkownika/stronę itp.
$facebook->api($identyfikator.'/links');
// URL: https://graph.facebook.com/182475962998/links
Pełna lista dostępnych interfejsów znajduje się w dokumentacji Facebooka dla twórców aplikacji.
Jeśli chcemy dowiedzieć się jakie informacje są dostępne dla określonego elementu, wystarczy
spojrzeć na sekcję "Połączenia" na odpowiedniej stronie dokumentacji (np. dla aplikacji).
Wciąż możemy również korzystać ze starszego REST API, co jednak nie jest zalecane, ponieważ
(jak można przeczytać w dokumentacji) Facebook sukcesywnie przenosi funkcjonalności do Graph
API i twórcom nowych aplikacji sugeruje korzystanie z tych właśnie interfejsów. Korzystając z
REST API trzeba liczyć się z tym, że w pewnym momencie któreś z jego metod przestaną działać.
Na szczęście Facebook informuje o takich działaniach ze sporym wyprzedzeniem. Niestety,
ponieważ jeszcze nie wszystkie interfejsy są dostępne w Graph API, czasem będziemy musieli
skorzystać z którejś ze starszych metod. Jak ich używać w JavaScript SDK możemy zobaczyć na
przykładzie FB.ui() i publikowania wiadomości na tablicy użytkownika. Używanie REST API
w PHP SDK jest równie proste, co możemy zobaczyć na przykładzie pobierania listy notatek
opublikowanych przez użytkownika (a konkretnie stronę):
Kod: Zaznacz cały
$params = array('method' => 'notes.get',
'uids' => 182475962998, // ID strony,
użytkownika itp.
'fields' => 'title, content, created_time',
// pola, które chcemy pobrać
'callback' => ''); // nazwa funkcji
JavaScript, która zostanie wywołana po wykonaniu metody REST API
$notatki = $facebook->api($params);
Pełną listę metod REST API można znalezć w dokumentacji Facebooka dla twórców aplikacji.
Wiemy już jak umieszczać wpisy na tablicy użytkownika i jak pobierać dane z serwisu Facebook.
Teraz przydałoby się wykorzystać jedną z głównych zalet tego serwisu społecznościowego, czyli
olbrzymią bazę użytkowników, którzy nawzajem polecają sobie interesujące aplikacje. W kolejnym
artykule stworzymy więc mechanizm wysyłania zaproszeń do znajomych.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Facebook tworzenie aplikacji zaproszenie
Facebook tworzenie aplikacji pierwsza aplikacja
tworzenie aplikacji w jezyku java na platforme android
Tworzenie aplikacji okienkowych (programowanie)
PHP i Oracle Tworzenie aplikacji webowych od przetwarzania danych po Ajaksa
tworzenie aplikacji na?cebook
PHP i MySQL Tworzenie aplikacji WWW phmsap
C Tworzenie aplikacji graficznych w NET 30
Tworzenie aplikacji okienkowych (programowanie)(1)
Windows 8 Tworzenie aplikacji z uzyciem C i XAML w8twap

więcej podobnych podstron