r10 02 (16)



Rozdział 10.
Maski
W programie Corel PHOTO-PAINT posługujesz się modelami matematycznymi narzędzi
malarskich. Dzięki temu masz 100% kontrolę nad tym co się dzieje na arkuszu
roboczym: farba nie pryska na wszystkie strony, niewłaściwe pociągnięcie
pędzlem można anulować. Autorzy programu postanowili jeszcze bardziej ułatwić
życie użytkownikom programu.
Czy widziałeś w jaki sposób wykonywane są np. tablice z nazwami ulic? Na blachę
pomalowaną w kolorze tła nakładany jest szablon karton z wyciętym napisem.
Następnie szablon jest malowany. Po zdjęciu go z tablicy, tylko w tych
miejscach, w których wycięte były otwory pozostaje farba. Otwory w szablonie
wyznaczają obszar, który jest zmieniany.
Gdy zachodzi potrzeba wykonania operacji nie na całym obrazku, ale na jego
fragmencie, trzeba wydzielić obszar do edycji i ochronić resztę obrazka. Taki
sposób postępowania zwany jest maskowaniem. Możliwości stwarzane przez
maskowanie najlepiej poznać na praktycznych przykładach.
Maskowanie obszarów prostokątnych
Ćwiczenie 10.1.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT. Wczytaj obrazek. Utwórz maskę. Sprawdź czym
różni się obszar maskowany od niemaskowanego.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.
W oknie Welcome to Corel PHOTO-PAINT wybierz opcję Open Image.
Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.
W oknie Open an Image wyświetl zawartość dyskietki.
Zaznacz plik 66066.wi i kliknij przycisk OK.
Rozwiń paletę narzędzi z grupy Mask. Kliknij ikonę Rectangle Mask Tool (rysunek
10.1).





Rys. 10.1.
Narzędzie rysowania maski prostokątnej


Umieść kursor w lewym górnym rogu obrazka.
Wciśnij lewy przycisk myszy i przesuń kursor tak, aby znalazł się w okolicy
przednich kopyt konia.
Zwolnij lewy przycisk myszy. Granice maski wyświetlone są w postaci linii
przerywanej.



Jeżeli granice maski nie są widoczne, należy włączyć ich wyświetlanie. W tym
celu wybierz polecenia: Mask/Marguee Visible.
Kliknij narzędzie Paint Tool.
Umieść kursor przy lewej krawędzi ekranu. Wciśnij lewy przycisk myszy. Przesuń
kursor do prawej krawędzi ekranu. Zwolnij lewy przycisk myszy. Ślad pędzla jest
widoczny tylko wewnątrz maski (rysunek 10.2.).





Rys. 10.2.
Maska wyznacza granice obszaru malowania


W ćwiczeniu 10.1. maska wyznaczała obszar, w którym można malować. Maska
wyznacza obszar, który zostanie poddany przekształceniu. Przekształceniem może
być; rozjaśnienie , usunięcie szumów, deformacja za pomocą efektu specjalnego
itp.



Aby utworzyć maskę kwadratową podczas jej wyznaczania trzymaj wciśnięty klawisz
Ctrl.

Maskowanie obszarów eliptycznych
Ćwiczenie 10.2.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT. Wczytaj obrazek. Utwórz maskę. Sprawdź czym
różni się obszar maskowany od niemaskowanego.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.
W oknie Welcome to Corel PHOTO-PAINT wybierz opcję Open Image.
Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.
W oknie Open an Image wyświetl zawartość dyskietki.
Zaznacz plik 66066.wi i kliknij przycisk OK.
Rozwiń paletę narzędzi z grupy Mask. Kliknij ikonę Circle Mask Tool (rysunek
10.3).





Rys. 10.3.
Narzędzie rysowania maski eliptycznej


Umieść kursor w lewym górnym rogu obrazka.
Wciśnij lewy przycisk myszy i przesuń kursor tak, aby znalazł się w okolicy
tylnich kopyt konia.
Zwolnij lewy przycisk myszy. Granice maski wyświetlone są w postaci linii
przerywanej.



Jeżeli chcesz skasować maskę, kliknij narzędziem rysowania maski dowolne
miejsce na zewnątrz maski.
Wybierz polecenia Effects/Texture/Stone .
W oknie Stone kliknij przycisk OK. Przekształcenie zostało wykonane tylko na
obszarze wyznaczonym przez maskę (rysunek 10.4.).





Rys. 10.4.
Zmiany są wykonywane tylko wewnątrz maski






Aby utworzyć maskę okrągłą podczas rysowania jej trzymaj wciśnięty klawisz
Ctrl.




Aby utworzyć maskę w kształcie wielokąta wybierz narzędzie Freehand Mask Tool.
Kliknij myszą w miejscu wybranym dla pierwszego z wierzchołków. Przesuń kursor
w inne miejsce i ponownie kliknij wyznaczając następny wierzchołek. Powtarzaj
te czynności aż do uzyskania odpowiedniej figury. Chcąc zakończyć rysowania
maski dwukrotnie kliknij na ostatnim wierzchołku figury.


Aby utworzyć maskę o nieregularnym kształcie odręcznym wybierz narzędzie
Freehand Mask Tool. Wciśnij lewy klawisz myszy w miejscu rozpoczęcia rysowania.
Trzymając wciśnięty klawisz przesuwaj mysz tak, aby obrysować granice maski.
Chcąc zakończyć rysowania maski dwukrotnie kliknij myszą. Jeżeli ostatni z
punktów nie pokrywa się z początkowym zostaną one połączone linią prostą.




Maskę można również namalować pędzlem. Kliknij narzędzie Mask Brush Tool.
Korzystając z paska Property Bar wybierz parametry pędzla. Wciśnij lewy
przycisk myszy i przesuwaj ją tak, jakbyś posługiwał się narzędziem do
malowania.







Rys. 10.5.
Zamaskowany koń rezultat użycia narzędzia Mask Brush Tool


Maska nie musi być wyłącznie prostokątna lub elipsoidalna. Znacznie ciekawsze
efekty można uzyskać, gdy będzie mieć kształt fragmentu obrazka.
Odręczne rysowanie maski
Ćwiczenie10.3.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT. Wczytaj obrazek. Obrysuj maską fragment
obrazka. Przenieś zaznaczony fragment na inny obrazek.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.
W oknie Welcome to Corel PHOTO-PAINT wybierz opcję Open Image.
Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.
W oknie Open an Image wyświetl zawartość dyskietki.
Zaznacz plik 808078.wi i kliknij przycisk OK.
Rozwiń paletę narzędzi z grupy Mask. Kliknij ikonę Lasso Mask Tool. Narzędzie
Lasso pozwala na tworzenie maski w sposób podobny do rysowania narzędziem
odręcznym.




Aby za pomocą narzędzia Lasso Mask Tool narysować nieregularną maskę wciśnij
lewy przycisk myszy w wybranym punkcie i przeciągając zakreśl odręcznie
interesujący obszar. Dwukrotne kliknięcie powoduje zakończenie rysowania.

Umieść kursor w najwyższym punkcie widocznego na pierwszym planie wieżowca.
Kliknij myszą.
Przesuń kursor w kierunku następnego narożnika.
Kliknij myszą.





Rys. 10.6.
Zaznaczanie sylwetki budynku


Powtarzając czynności z punktów 9. i 10. zaznacz całą sylwetkę budynku.
Dwukrotnym kliknięciem zakończ tworzenie maski.
Zaznaczony maską obszar skopiujemy do schowka. Wybierz polecenia Edit/Copy.
Otworzymy obrazek, do którego wkleimy zawartość schowka. Wybierz polecenia
File/Open.
W oknie Open an Image wyświetl zawartość dyskietki dołączonej do książki.
Zaznacz plik 647058.wi i kliknij przycisk OK. Po chwili obrazek zostanie
wyświetlony w oknie programu.
Wybierz polecenia: Edit/Paste/Paste As New Object. Skopiowana do schowka
sylwetka budynku została umieszczona na bieżącym obrazku.





Rys. 10.7.
Sylwetka budynku wstawiona na inny obrazek


Przesuń wieżowiec na suchy ląd. Przeskaluj go tak, aby komponował się z resztą
obrazka.



Po wybraniu narzędzia Scissors Mask Tool kursor przyjmuje postać nożyczek,
którymi można wycinać maskę. Są to nożyczki wrażliwe na barwę pikseli.
Wycinanie będzie więc kontrolowane przez program. Oprócz tolerancji koloru
(okno Color similarity or Hue levels between adjacent pixels), we
właściwościach narzędzia należy ustawić także promień jego działania (okno
Radius na pasku Property Bar). Sposób postępowania nie różni się zbytnio od
opisanego w ćwiczeniu 10.3.

Maskowanie na podstawie kolorów
W poprzednich ćwiczeniach sprawdziliśmy w praktyce działanie masek rysowanych
ręcznie. Nadają się one najwyżej do obrysowywania nieskomplikowanych obiektów.
Czy wyobrażasz sobie ile pracy będzie wymagało odręczne utworzenie maski na
podstawie sylwetki pawia z rozpostartym ogonem? Aż strach pomyśleć!
Element widoczny na obrazie jest zbiorem pikseli o zbliżonym kolorze. Pomysłowi
programiści stworzyli narzędzie, które wyszukuje podobne piksele i otacza
maską. Użytkownikowi pozostaje określenie na ile mogą się różnić kolorem
piksele, aby można je było uznać, za należące do jednego elementu. Jest to
zajęcie zdecydowanie mniej pracochłonne niż zaznaczanie poszczególnych pikseli
na kilkukrotnie powiększonym obrazie.
Maskowanie obszarów o zbliżonych kolorach
Ćwiczenie10.4.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT. Wczytaj obrazek. Zaznacz obszary o zbliżonym
kolorze.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.
W oknie Welcome to Corel PHOTO-PAINT wybierz opcję Open Image.
Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.
W oknie Open an Image wyświetl zawartość dyskietki.
Zaznacz plik 66066.wi i kliknij przycisk OK.
Rozwiń paletę narzędzi z grupy Mask. Kliknij ikonę Magic Wand Mask Tool
(rysunek 10.8).





Rys. 10.8.
Czarodziejska różdżka



Czarodziejska różdżka, udostępnia najprostszy sposób utworzenia maski na
podstawie kolorów. Piksel kliknięty różdżką jest otaczany maską. Do maski
dołączane są wszystkie sąsiadujące z nim piksele w podobnym kolorze. Górną
granicę podobieństwa można zmieniać na bieżąco za pomocą pola widocznego w
pasku Property Bar. Kliknij łopatkę konia.





Rys. 10.9.
Zaznaczony obszar o zbliżonym kolorze


Zaznaczony został obszar o kolorze zbliżonym w granicach tolerancji (rysunek
10.9.). Wartość tolerancji kolorów można ustawić w oknie Color similarity or
Hue levels between adjacent pixels. Wpisz w nim wartość 20 (rysunek 10.10.).





Rys. 10.10.
Zmiana tolerancji kolorów


Cofnij istniejące zaznaczenie wciskając klawisze Ctrl+Z.
Kliknij powtórnie łopatkę konia. Zaznaczony zostanie inny obszar. Kształt maski
zależny jest od dwóch parametrów: piksela odniesienia (miejsca, które kliknąłeś
czarodziejską różdżką) oraz tolerancji kolorów (ustawionej na pasku Property
Bar).





Rys. 10.11.
Obszar zaznaczony po zwiększeniu tolerancji kolorów


Powtórz kilka razy zaznaczanie obszaru przy stałej tolerancji kolorów. Za
każdym razem klikaj inny piksel. Aby usunąć maskę wciśnij klawisze Ctrl+Z. Gdy
będziesz klikać ciemne plamki zaznaczane będą ciemniejsze obszary. Kliknięcie
jaśniejszej plamki powoduje zaznaczenie jaśniejszych obszarów. Niekiedy może
zostać zaznaczony... fragment płotu.
Tworzenie masek na podstawie kolorów pikseli jest dużym ułatwieniem gdy trzeba
maskować obszar nieregularny. Idę o zakład, że nie udało ci się dobrać piksela
odniesienia i tolerancji kolorów tak, aby jednym kliknięciem zaznaczyć całą
sylwetkę konia (rysunek 10.11.). W praktyce należy zaznaczać obszary i dołączać
je do maski. Jak to robić dowiesz się z ćwiczenia 10.5.
Maskowanie addytywne obszarów o zbliżonych kolorach
Ćwiczenie10.5.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT. Wczytaj obrazek. Zaznacz cała sylwetkę.
Umieść zaznaczoną sylwetkę na innym obrazku.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.
W oknie Welcome to Corel PHOTO-PAINT wybierz opcję Open Image.
Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.
W oknie Open an Image wyświetl zawartość dyskietki.
Zaznacz plik 66066.wi i kliknij przycisk OK.
Rozwiń paletę narzędzi z grupy Mask. Kliknij ikonę Magic Wand Mask Tool.
W pasku Property Bar ustaw wartość parametru Color similarity or Hue levels
between adjacent pixels na 5.
Jeżeli element, który chcemy otoczyć maską składa się z kilku obszarów o
różnych kolorach, można dodawać je do maski kolejno. Kliknięcie nowego obszaru
nie będzie powodowało usunięcia dotychczasowego zaznaczenia, jeżeli na pasku
Property bar włączymy tryb sumowania zaznaczanych obszarów. Kliknij przycisk
Selects the additive mode for mask operations.





Rys. 10.12.
Wybieranie addytywnego trybu zaznaczania obszarów


Kliknij obszar w okolicy łopatki konia. Klikaj kolejno sąsiadujące z nim
obszary. Jeżeli wewnątrz maski widoczny jest niezaznaczony fragment kliknij go.
Jeśli przyłączony został zbyt duży obszar np. obejmujący tło anuluj ostatnie
zaznaczenie naciśnięciem klawiszy Ctrl+Z, a następnie kliknij w nieco innym
miejscu.




Jeżeli zaznaczenie objęło obszary jaśniejsze od konia kliknij piksel
ciemniejszy. Jeżeli zaznaczenie objęło obszary jaśniejsze o konia kliknij
piksel ciemniejszy







Rys. 10.13.
Sylwetka konia w trakcie zaznaczania


Zaznacz całą sylwetkę konia.
Zaznaczony maską obszar skopiujemy do schowka. Wybierz polecenia Edit/Copy.
Otworzymy teraz nowy obrazek. Wybierz polecenia File/Open.
W oknie Open an Image wyświetl zawartość dyskietki.
Zaznacz plik 808078.wii kliknij przycisk OK. Po chwili obrazek zostanie
wyświetlony w oknie programu.
Zawartość schowka wkleimy do drugiego obrazka. Wybierz polecenia
Edit/Paste/Paste As New Object.





Rys. 10.14.
Zawartość schowka umieszczona na owym obrazku


Przesuń sylwetkę konia na środek obrazka.
Przesuwanie maski
Maskę można oddzielić od obiektu, który posłużył do jej utworzenia. Nie zmienia
to jej właściwości. Obszar znajdujący się na zewnątrz maski nie jest poddawany
przekształceniom.
Wykorzystanie możliwości przesuwania maski
Ćwiczenie10.6.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT. Wczytaj obrazek. Utwórz maskę na podstawie
sylwetki. Umieść zaznaczoną sylwetkę na innym obrazku. Sprawdź właściwości
maski.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.
W oknie Welcome to Corel PHOTO-PAINT wybierz opcję Open Image.
Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.
W oknie Open an Image wyświetl zawartość dyskietki.
Zaznacz plik 66074.wi i kliknij przycisk OK.
Rozwiń paletę narzędzi z grupy Mask. Kliknij ikonę Magic Wand Mask Tool.
W sposób opisany w ćwiczeniu 10.5 utwórz maskę obejmującą głowę konia i
fragment tułowia.
Wybierz narzędzie Mask Transform Tool (rysunek 10.15.).





Rys. 10.15.
Zawartość schowka umieszczona na owym obrazku


Umieść kursor wewnątrz maski.
Wciśnij i trzymaj lewy przycisk myszy. Przesuń kursor w lewo. Zwolnij lewy
przycisk myszy. Maska została przesunięta.
Rozmiary maski można zmieniać. Umieść kursor na jednym z narożnych kwadratów.
Wciśnij i trzymaj lewy przycisk myszy. Przesuń kursor do wnętrza obrazka.
Zwolnij lewy przycisk myszy.
Zaznaczony maską obszar skopiujemy do schowka. Wybierz polecenia Edit/Copy.




Zwróć uwagę, aby podczas kopiowania obszaru do schowka maska była zaznaczona.
Jeżeli nie jest kliknij ją narzędziem Mask Transform Tool.

Utworzymy teraz nowy obrazek. Wybierz polecenia File/New.
W oknie Create a New Image kliknij przycisk OK.
Zawartość schowka wkleimy do drugiego obrazka. Wybierz polecenia
Edit/Paste/Paste As New Selection.





Rys. 10.16.
Fragment obrazka wycięty za pomocą maski


Przekształcanie tekstu w maskę
Możliwości pracy z tekstem w programie Corel PHOTO-PAINT są dużo uboższe niż w
programie CorelDRAW. Dla uzyskania ciekawych efektów warto wykorzystać
wszystkie dostępne możliwości. Napis wykonany na rysunku jest obiektem. Jak
każdy inny obiekt możne być wykorzystany do utworzenia maski.
Tworzenie maski z tekstu
Ćwiczenie10.7.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT. Wczytaj obrazek. Umieść na obrazku napis.
Utwórz maskę z tekstu. Sprawdź właściwości maski.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.
W oknie Welcome to Corel PHOTO-PAINT wybierz opcję Open Image.
Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.
W oknie Open an Image wyświetl zawartość dyskietki.
Zaznacz plik 66074.wi i kliknij przycisk OK.
Kliknij ikonę Text Tool (rysunek 10.17.).





Rys. 10.17.
Narzędzie Text Tool


Rolę maski dobrze spełnia tekst pisany dużą, szeroką czcionką. Na pasku
Property Bar z listy Selects a new font wybierz Arial Black, zaś z listy
Selects a new font size wartość 300.
Kliknij z lewej strony obrazka. Wpisz z klawiatury wyraz koń.
Kliknij narzędzie Object Pick Tool.
Przesuń napis tak, aby obejmował konia od głowy do ogona.
Kliknij napis kilka razy, aż pojawi się wokół niego sześć kwadratów.
Utworzymy teraz maskę na podstawie obiektu. Wybierz polecenia: Mask/Create From
Object(s).
Przesuń napis na dół obrazka. W miejscu, w którym poprzednio umieszczony był
napis pozostała maska.





Rys. 10.18.
Napis i utworzona z niego maska


Zaznaczony maską obszar skopiujemy do schowka. Wybierz polecenia Edit/Copy.
Utworzymy teraz nowy obrazek. Wybierz polecenia File/New.
Po wyświetleniu okna Create a New Image kliknij przycisk OK.
Zawartość schowka umieścimy na nowym obrazku. Wybierz polecenia Edit/Paste As
New Object.





Rys. 10.19.
Fragment obrazka wycięty maską utworzoną z tekstu


Zapisywanie maski
Maskę można zapisać jako plik graficzny. Korzyścią z zapisania maski jest
możliwość późniejszego jej zastosowania. W danej chwili w dokumencie może być
aktywna tylko jedna maska. Zapisaną maskę można powtórnie wczytać.



Aby zapisać maskę wybierz polecenia: Mask/Save/Save Mask To Disk.




Aby wczytać maskę wybierz polecenia: Mask/Load/Load Mask From Disk.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
r10 02 (21)
ZW Pol pien PP 2011 2012 odcinek 1 dla studentów slides z wykładów w dniach 02 16 10 2011
TI 03 02 16 B pl(1)
2011 02 16 baza pytań
TI 01 02 16 T pl(1)
pdmc 2016 02 16

więcej podobnych podstron