USTAWA Z 2006 O RATOWNICTWIE MEDYCZNYM


Ustawa
z dnia & & & & & & 2006 r.
o ratownictwie medycznym1)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. W celu zapewnienia sprawnej i efektywnej pomocy medycznej każdej osobie
znajdującej się w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, tworzy się system
ratownictwa medycznego, zwany dalej  systemem .
Art. 2. 1. System działa w szczególności w systemu ochrony zdrowia i w ramach
systemu gotowości cywilnej i cywilnego zarządzania kryzysowego w czasie pokoju.
2. System może być wykorzystywany w stanach nadzwyczajnych.
Art. 3. Ustawa określa zasady organizacji i funkcjonowania systemu, a w
szczególności:
1) zasady tworzenia i działania systemu;
2) organy administracji publicznej właściwe w zakresie wykonywania zadań
systemu oraz określenie ich zadań w tym zakresie;
3) zasady finansowania systemu.
Art. 4. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) kwalifikowana pierwsza pomoc - pierwszą pomoc wykonywaną przez
ratownika do chwili podjęcia medycznych działań ratowniczych;
2) medyczne czynności ratunkowe - ogół czynności podejmowanych przez
ratownika medycznego, pielęgniarkę lub lekarza w celu ratowania
poszkodowanego;
3) miejsce zdarzenia - miejsce, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące stan
nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, i obszar, na który rozciągają się jego
skutki;
1)
Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, ustawę
z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawę z
dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.
1
4) pierwsza pomoc - ogół czynności podejmowanych w celu ratowania
poszkodowanego przed podjęciem medycznych działań ratowniczych; w
szczególności za pierwszą pomoc uważa się działania podejmowane w celu
ratowania życia i zdrowia bezprzyrządowo, lub z wykorzystaniem
udostępnionych do publicznego korzystania wyrobów medycznych służących
temu celowi;
5) pomoc medyczna  ogół czynności podejmowanych w celu ratowania życia
lub zdrowia poszkodowanego;
6) poszkodowany  osobę znajdującą się w stanie nagłego zagrożenia życia
lub zdrowia;
7) ratownictwo medyczne  zwarta i skoordynowana gotowość ludzi, zasobów
i jednostek organizacyjnych uruchamianych natychmiastowo do opanowania
stanów nagłego zagrożenia życia lub zdrowia;
8) stan nagłego zagrożenia życia lub zdrowia - stan polegający na nagłym
pogarszaniu się zdrowia, którego spodziewanym bezpośrednim następstwem
jest utrata życia lub trwałe uszkodzenie ciała lub trwała utrata zdrowia.
Art. 5. Każdy, będąc świadkiem zdarzenia powodującego stan nagłego zagrożenia
życia lub zdrowia, niezależnie od obowiązku udzielenia pomocy ma obowiązek
niezwłocznego powiadomienia o tym centrum powiadamiania ratunkowego, w
szczególności poprzez wybranie telefonicznego numeru alarmowego.
Art. 6. 1. Osoba prowadząca medyczne czynności ratunkowe oraz osoba udzielająca
pierwszej pomocy korzystają z ochrony przewidzianej w Kodeksie karnym dla
funkcjonariuszy publicznych.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, mogą poświęcić dobra osobiste innej osoby, inne
niż życie lub zdrowie, a także dobra majątkowe w zakresie, w jakim jest to niezbędne
dla ratowania życia lub zdrowia poszkodowanego.
Art. 7. 1. Edukacja w zakresie udzielania pierwszej pomocy jest częścią podstawy
programowej o której mowa w art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z pózn. zm.2)).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr z 2003 r. Nr 137, poz. 1304, z
2004 r. Nr 69, poz. 624, Nr 109, poz. 1161, Nr 273, poz. 2703, Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141,
Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091 i Nr 167, poz. 1400.
2
2. Zajęcia z edukacji w zakresie pierwszej pomocy są realizowane przez:
1) lekarzy
2) ratowników medycznych;
3) pielęgniarki
4)
ratowników;
3)
4)
- posiadających uprawnienia instruktorskie Polskiego Towarzystwa Medycyny
Ratunkowej
3. Środki niezbędne na realizację edukacji w zakresie pierwszej pomocy, w tym na
wynagrodzenia osób wymienionych w ust. 2, są przekazywane przez ministra
właściwego do spraw edukacji w formie dotacji celowej organom prowadzącym
szkoły.
Rozdział 2
Ratownicy medyczni i ratownicy
Art. 8. Ratownikiem medycznym może być osoba, która:
1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2) ukończyła 18 lat;
3) spełnia następujące wymagania:
a) ukończyła studia wyższe na kierunku ratownictwo medyczne lub
b) ukończyła publiczną szkołę policealną lub niepubliczną szkołę
policealną o uprawnieniach szkoły publicznej i posiada dyplom
potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego  ratownik medyczny
lub
b)
c) posiada dyplom wydany w państwie innym niż państwo członkowskie
Unii Europejskiej uznany w Rzeczypospolitej Polskiej za równoważny z
dyplomem uzyskiwanym w Rzeczypospolitej Polskiej, potwierdzającym
tytuł zawodowy ratownika medycznego lub
3
d) posiada kwalifikacje do wykonywania zawodu ratownika medycznego
nabyte w państwie członkowskim Unii Europejskiej innym niż
Rzeczypospolita Polska uznane w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z
ustawą z dnia 26 kwietnia 2001 r. o zasadach uznawania nabytych w
państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania
zawodów regulowanych ( Dz. U. Nr 87, poz. 954, z 2002 r. Nr 71, poz.
655 oraz z 2003 r. Nr 190, poz. 1864).
Art. 9. Ratownik medyczny stale utrzymuje i podnosi swoje kwalifikacje zgodnie z
aktualnymi standardami wiedzy medycznej.
Art. 10. 1. Ratownik medyczny nie rzadziej niż raz na cztery lata potwierdza swoje
kwalifikacje egzaminem.
2. Przeprowadzenie egzaminu, o którym mowa w ust. 1, zapewnia pracodawca, a w
przypadku ratownika medycznego prowadzącego działalność gospodarczą egzamin
przeprowadza podmiot, o którym mowa w art. 12 ust. 2.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy zakres egzaminu, o którym mowa w ust. 1, i sposób jego
przeprowadzenia, uwzględniając aktualny stan wiedzy z zakresu medycyny
ratunkowej i międzynarodowe standardy w zakresie technik ratowniczych.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia zakres
medycznych czynności ratunkowych, do których wykonywania jest uprawniony
ratownik medyczny.
Art. 11. Ratownikiem może być osoba, która:
1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2) ukończyła 18 lat;
3) posiada ważne zaświadczenie o ukończeniu kursu w zakresie
kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Art. 12. 1. Kursy w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy prowadzą podmioty,
które spełniają łącznie następujące warunki:
4
1) zatrudniają personel posiadający odpowiednie kwalifikacje, zgodnie z
szczegółowymi standardami kształcenia określonymi w przepisach wydanych
na podstawie ust. 11;
2) dysponują pomieszczeniami i urządzeniami niezbędnymi do prawidłowego
prowadzenia kursu, zgodnie z szczegółowymi standardami kształcenia
określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 11;
3) realizują ramowy program kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej
pomocy.
2. Zgody na prowadzenie kursów w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy
udziela wojewoda na wniosek podmiotu, o którym mowa w ust. 1.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, dołącza się:
1) informację o liczbie personelu i jego kwalifikacjach;
2) wykaz pomieszczeń i urządzeń;
3) program szkolenia spełniający wymagania, o których mowa w ust. 1 i ust.
11.
4. Koszty szkolenia w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy ponosi uczestnik
tego szkolenia, chyba że umowa pomiędzy uczestnikiem szkolenia a podmiotem je
prowadzącym stanowi inaczej.
5. Wojewoda cofa zgodę, jeżeli podmiot, który ją uzyskał:
1) przestał spełniać warunki wymagane do uzyskania zgody lub
2) uniemożliwia przeprowadzenie kontroli niezbędnej do stwierdzenia, czy
spełnia warunki wymagane do uzyskania zgody.
6. Wydanie zgody, odmowa wydania zgody oraz cofnięcie zgody następuje w drodze
decyzji administracyjnej.
7. W sprawach nieuregulowanych w ust. 1-6 stosuje się przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego.
8. Podmiot prowadzący kurs w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy potwierdza
odbycie tego kursu zaświadczeniem o ukończeniu kursu w zakresie kwalifikowanej
pierwszej pomocy wydanym na okres nie dłuższy niż 4 lata, w zależności od
programu kursu.
9. Wojewoda właściwy ze względu na siedzibę podmiotu prowadzącego kurs
sprawuje nadzór nad prowadzeniem kursów w zakresie kwalifikowanej pierwszej
pomocy.
10. W ramach nadzoru, o którym mowa w ust.9, wojewoda może:
5
1) żądać od podmiotów prowadzących kursy udostępniania dokumentacji
związanej z tymi kursami;
2) przeprowadzać kontrole podmiotów prowadzących kursy i wydawać
zalecenia pokontrolne.
11. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) ramowy program kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej
pomocy, uwzględniając w szczególności zakres wiedzy i
umiejętności praktycznych niezbędnych do udzielania
kwalifikowanej pierwszej pomocy;
2) szczegółowe standardy, jakie muszą spełniać podmioty prowadzące
kursy w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz sposób
przeprowadzania i odbywania kursów, mając na względzie
zapewnienie właściwego poziomu kształcenia;
3) sposób składania egzaminu końcowego oraz wzór zaświadczenia o
ukończeniu kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, z
uwzględnieniem obiektywnych kryteriów weryfikacji wiedzy i
umiejętności zdobytych podczas kursu.
Art. 13. 1. Wojewoda wpisuje do prowadzonego przez siebie rejestru ratownika jako
osobę współpracującą z jednostkami systemu, na jego wniosek, po przedstawieniu
zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy
oraz oświadczenia o spełnianiu wymagań określonych w art. 11 pkt 1 i 2.
2. Rejestr obejmuje następujące dane ratowników:
1) imię i nazwisko;
2) numer PESEL;
3) numer telefonu kontaktowego;
4) datę ważności zaświadczenia;
3. Dane, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, wojewoda przekazuje co miesiąc do
centrów powiadamiania ratunkowego działających na terenie województwa.
4. Ratownik udzielając kwalifikowanej pierwszej pomocy może używać oznaczenia
systemu.
6
Art. 14. 1. Państwowa Straż Pożarna i Policja zapewniają przeszkolenie swoich
funkcjonariuszy w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy i uzyskanie przez nich
tytułu ratownika oraz aktualizację wiedzy w tym zakresie.
2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, sposób i organizację
przeprowadzenia szkoleń, o których mowa w ust. 1, w Państwowej Straży Pożarnej i
Policji, mając na względzie potrzebę stopniowego wyszkolenia wszystkich
funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej i funkcjonariuszy Policji, którzy w
trakcie swoich obowiązków służbowych mogą mieć do czynienia z poszkodowanymi,
w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Rozdział 3
Organizacja administracji publicznej w zakresie wykonywania zadań systemu
Art. 15. Organami administracji publicznej właściwymi w zakresie wykonywania
zadań systemu są:
1) minister właściwy do spraw zdrowia;
2) wojewoda.
Art. 16. Planowanie medycznego ratownictwa ratunkowego na terenie województwa
jest zadaniem wojewody.
Art. 17. 1. Wojewoda sporządza corocznie projekt planu medycznego
zabezpieczenia ratunkowego na terenie województwa, zwany dalej  planem , na
okres następnych trzech lat.
2. Plan obejmuje w szczególności:
1) charakterystykę potencjalnych zagrożeń dla życia lub zdrowia
występujących na obszarze województwa;
2) rozmieszczenie w obszarze województwa jednostek systemu oraz centrów
powiadamiania ratunkowego;
3) przydział zadań dla podmiotów wymienionych w pkt 2;
4) sposób koordynowania działań jednostek systemu wykonujących zadania
w zakresie ratownictwa medycznego;
7
5) harmonogram ćwiczeń jednostek systemu;
6)
kalkulację kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego i centrów
powiadamiania ratunkowego.
3. Wojewoda umieszcza w planie odpowiednią do potrzeb liczbę szpitalnych
oddziałów ratunkowych, kierując się kryterium zapewnienia odpowiedniego czasu
dojazdu z miejsca zdarzenia do szpitalnego oddziału ratunkowego oraz liczbą
zdarzeń, w uzgodnieniu z dyrektorem właściwego wojewódzkiego oddziału
Narodowego Funduszu Zdrowia.
4. Wojewoda może umieścić w planie jednostki organizacyjne zakładów opieki
zdrowotnej wyspecjalizowane w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych
niezbędnych dla ratownictwa medycznego w zakresie urazów, kardiologii inwazyjnej i
udarów.
5. Organy jednostek samorządu terytorialnego są obowiązane dostarczyć, na
pisemne żądanie wojewody, wszelkich informacji niezbędnych do sporządzenia
planu.
6. Wojewoda przekazuje projekt planu, w terminie do dnia 31 marca roku
poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan, ministrowi właściwemu do spraw
zdrowia celem zatwierdzenia.
7. Minister właściwy do spraw zdrowia, w terminie 30 dni od otrzymania projektu
planu:
1) może zgłosić zastrzeżenia do poszczególnych postanowień projektu planu;
2) uzupełnia projekt planu o część dotyczącą lotniczych zespołów ratownictwa
medycznego.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, minister właściwy do spraw zdrowia
przesyła niezwłocznie wojewodzie projekt planu celem dokonania zmian, a wojewoda
zmienia projekt planu w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu planu i ponownie
przesyła go ministrowi właściwemu do spraw zdrowia celem zatwierdzenia.
9. Z chwilą zatwierdzenia projekt planu wojewódzkiego staje się planem
wojewódzkim.
10. Plan jest podstawą do zawierania umów na świadczenia z zakresu ratownictwa
medycznego przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
8
Art. 18. 1. Wojewoda podejmuje działania organizacyjne zmierzające do zapewnienia
następujących parametrów czasu przybycia na miejsce zdarzenia dla zespołu
ratownictwa medycznego od chwili przyjęcia zgłoszenia przez dyspozytora
medycznego:
1) mediana czasu dojazdu - w skali każdego miesiąca - jest nie większa niż 8
minut w aglomeracji miejskiej i 15 minut poza aglomeracją miejską;
2) trzeci kwartyl czasu dojazdu - w skali każdego miesiąca - jest nie
większy niż 12 minut w aglomeracji miejskiej i 20 minut poza aglomeracją
miejską;
3) maksymalny czas dojazdu nie może być dłuższy niż 20 minut w
aglomeracji miejskiej i 30 minut poza aglomeracją miejską.
2. Przyjmuje się, że 0,5% przypadków o najdłuższych czasach dojazdu w skali
każdego miesiąca nie bierze się pod uwagę w naliczaniu parametrów określonych w
ust. 1, z dodatkowym zastrzeżeniem, że przypadki te nie podlegają kumulacji
pomiędzy miesiącami.
Art. 19. Przy wojewodzie działają:
1) centrum powiadamiania ratunkowego będące zintegrowanym stanowiskiem
dyspozytorskim systemu, Państwowej Straży Pożarnej i Policji, przyjmującym
zgłoszenia o zdarzeniach;
2) centrum koordynacji ratownictwa województwa, zwane dalej  centrum
koordynacji .
Art. 20. 1. Centra powiadamiania ratunkowego działają w liczbie niezbędnej do
prawidłowego zabezpieczenia pomocy medycznej na obszarze województwa, z tym
że w liczbie nie większej niż jedno na 250 tysięcy osób zamieszkałych na obszarze
województwa.
2. Liczbę, siedziby i obszar działania centrów powiadamiania ratunkowego określa
plan.
Art. 21. 1. Do zadań dyspozytorów medycznych w centrum powiadamiania
ratunkowego należy w szczególności:
1) przyjmowanie powiadomień o zdarzeniach, ustalanie priorytetów i
niezwłoczne dysponowanie zespołów ratownictwa medycznego;
9
2) przekazywanie niezbędnych informacji osobom udzielającym pierwszej
pomocy, w szczególności przed przybyciem zespołu ratownictwa medycznego
na miejsce zdarzenia;
3) przekazywanie osobie kierującej akcją udzielania pomocy medycznej,
zwanej dalej  kierującym , niezbędnych informacji ułatwiających
podejmowanie decyzji na miejscu zdarzenia;
4) koordynacja medycznych działań ratowniczych i kwalifikowanej pierwszej
pomocy;
5) powiadomienie o zdarzeniu i jego miejscu, za pomocą wiadomości
tekstowej wysłanej na numery, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 4;
6) zbieranie aktualnych informacji o dostępnych jednostkach systemu na
obszarze objętym działalnością centrum powiadamiania ratunkowego i
przekazywanie ich do centrum koordynacji;
7) zbieranie i archiwizowanie informacji o zdarzeniach i prowadzonych
medycznych działaniach ratowniczych.
2. W razie konieczności użycia dodatkowych jednostek systemu i środków spoza
obszaru działania centrum powiadamiania ratunkowego, dyspozytor medyczny
powiadamia centrum koordynacji. W szczególności, w celu podjęcia, medycznych
działań ratowniczych, ich przeprowadzenia i zapewnienia kierowania tymi
działaniami, centrum koordynacji wydaje polecenia centrum powiadamiania
ratunkowego.
3. Dyspozytor medyczny stosuje procedury przyjmowania wezwań i dysponowania
jednostkami systemu, ustalone przez wojewodę zgodnie z przepisami wydanymi na
podstawie ust. 4.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, ramowe
procedury przyjmowania wezwań przez dyspozytora medycznego i dysponowania
zespołów ratownictwa medycznego i szpitalnych oddziałów ratunkowych, mając na
względzie potrzebę jak najszybszego ustalenia istotnych elementów stanu
faktycznego w trakcie przyjmowania zgłoszenia, a także zapewnienie wysłania na
miejsce zdarzenia najwłaściwszego w danym przypadku zespołu ratowniczego.
Art. 22. 1. W przypadku gdy skutki zdarzenia zagrażają życiu lub zdrowiu znacznej
liczbie poszkodowanych, centrum koordynacji informuje wojewodę o potrzebie
10
pozostawania w gotowości przez wszystkie szpitale działające na obszarze danego
województwa.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wojewoda może nałożyć na wszystkie
szpitale działające na obszarze danego województwa obowiązek pozostawania w
gotowości w celu przyjęcia poszkodowanych.
3. Nałożenie obowiązku, o którym mowa w ust. 2, następuje w trybie określonym w
art. 40 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie
(Dz. U. z 2001 r. Nr 80, poz. 872, z pózn. zm.).
4. Nakładając obowiązek wojewoda zapewnia środki niezbędne do jego wykonania,
chyba że świadczenia zdrowotne udzielane przez szpital w celu wykonania
obowiązku są finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia w ramach umowy o
udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
5. W razie poniesienia szkody przez szpital przy wykonywaniu obowiązku
określonego w ust. 2, wojewoda jest obowiązany do jej naprawienia.
Art. 23. Z dyspozytorem medycznym zawiera się umowę o pracę na podstawie
powołania.
Art. 24. 1. Powiadomienia o zdarzeniach dokonywane za pomocą telefonicznego
numeru alarmowego 112 są odbierane w centrum powiadamiania ratunkowego.
2. Centrum powiadamiania ratunkowego ma prawo uzyskać w czasie rzeczywistym
od przedsiębiorcy telekomunikacyjnego dane dotyczące:
1) numeru telefonu, nazwiska i adresu osoby dokonującej zgłoszenia;
2) lokalizacji osoby dokonującej zgłoszenia za pomocą telefonu
komórkowego.
Art. 25. 1. Wojewoda sporządza i prowadzi listę lekarzy współpracujących z
jednostkami systemu, którzy mogą zostać wezwani przez dyspozytora medycznego
na miejsce zdarzenia.
2. Wpis na listę odbywa się na wniosek lekarza, po jego pozytywnym zaopiniowaniu
przez wojewódzkiej konsultanta w dziedzinie medycyny ratunkowej.
3. Wojewoda dokonuje wpisu na listę niezwłocznie po złożeniu wniosku, o którym
mowa w ust. 2.
4. Wniosek o wpis na listę zawiera:
11
1) imię i nazwisko lekarza;
2) numer rejestru okręgowej izby lekarskiej;
3) adres do korespondencji;
4) numer telefonu kontaktowego.
4. Listę, o której mowa w ust. 2, wojewoda przekazuje co miesiąc do centrów
powiadamiania ratunkowego działających na obszarze województwa.
5. Warunki pozostawania w gotowości lekarza wezwanego przez dyspozytora
medycznego na miejsce zdarzenia oraz warunki finansowania określa umowa
zawarta pomiędzy wojewodą a lekarzem.
Rozdział 4
Jednostki systemu
Art. 26. Jednostkami systemu są:
1) szpitalne oddziały ratunkowe;
2) zespoły ratownictwa medycznego;
3) lotnicze zespoły ratownictwa medycznego;
4) jednostki organizacyjne zakładów opieki zdrowotnej wyspecjalizowane w
zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa
medycznego w zakresie urazów, kardiologii inwazyjnej i udarów.
Art. 27. 1. Szpitalny oddział ratunkowy oraz komórka organizacyjna zakładu opieki
zdrowotnej wyspecjalizowana w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych
niezbędnych dla ratowania życia i zdrowia w zakresie urazów, kardiologii inwazyjnej i
udarów zapewniają opiekę medyczną poszkodowanemu.
2. W razie konieczności szpitalny oddział ratunkowy zapewnia niezwłoczny transport
poszkodowanego do najbliższego zakładu opieki zdrowotnej, który zapewnia
udzielenie świadczeń zdrowotnych w odpowiednim zakresie.
Art. 28. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia,
minimalne wyposażenie, organizację oraz minimalne zasoby kadrowe:
1) szpitalnych oddziałów ratunkowych,
2) komórek organizacyjnych zakładów opieki zdrowotnej wyspecjalizowanych
w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratowania
12
życia i zdrowia w zakresie urazów, kardiologii inwazyjnej i udarów w
stanach nagłego zagrożenia życia lub zdrowia
- uwzględniając zapewnienie poszkodowanym odpowiednich świadczeń
zdrowotnych.
Art. 29. Szpitalne oddziały ratunkowe oraz jednostki organizacyjne zakładów opieki
zdrowotnej wyspecjalizowane w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych
niezbędnych dla ratownictwa medycznego w zakresie urazów, kardiologii inwazyjnej i
udarów mają obowiązek uzyskać akredytację udzieloną przez jednostkę podległą
ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwą w zakresie monitorowania
jakości świadczeń zdrowotnych.
Art. 30. 1. Zespół ratownictwa medycznego składa się co najmniej z trzech osób, w
tym co najmniej dwóch ratowników medycznych.
2. Zespół ratownictwa medycznego jest wyposażony w ambulans ratunkowy.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, warunki,
jakie musi spełniać ambulans ratunkowy i jego wyposażenie, mając na uwadze
zapewnienie szybkiego podjęcia i sprawnego wykonywania medycznych działań
ratowniczych.
Art. 31. 1. Lotnicze zespoły ratownictwa medycznego składają się co najmniej z
trzech osób, w tym co najmniej jednego pilota, jednego lekarza i jednego ratownika
medycznego.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia minimalne
wyposażenie medyczne lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, mając na
uwadze zapewnienie szybkiego podjęcia i sprawnego wykonywania medycznych
działań ratowniczych.
Art. 32. 1. Jednostki systemu używają oznaczenia systemu.
2. Oznaczenie systemu może być używane do oznaczenia osób wykonujących
medyczne czynności ratunkowe oraz jednostek systemu i centrów powiadamiania
ratunkowego.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
13
1) wzór graficzny systemu identyfikacji ratownictwa medycznego, będącego
oznaczeniem systemu,
2) sposób oznakowania kierującego, osób wykonujących medyczne czynności
ratunkowe oraz ratowników, a także jednostek systemu i centrów
powiadamiania ratunkowego
- uwzględniając zapewnienie możliwości rozpoznania rodzaju funkcji i zadań
wykonywanych w systemie przez oznaczone osoby i jednostki.
Rozdział 5
Akcja udzielania pomocy
Art. 33. Akcja udzielania pomocy rozpoczyna się w momencie podjęcia pierwszej
czynności mającej na celu ratowanie życia lub zdrowia poszkodowanego.
Art. 34. Akcją udzielania pomocy kieruje wyznaczony przez dyspozytora
medycznego kierujący, a do tego czasu osoba o najwyższych kwalifikacjach spośród
obecnych w miejscu zdarzenia, przy przyjęciu następującej hierarchii:
1) lekarz;
2) ratownik medyczny;
3) ratownik.
2. Wśród osób o równych kwalifikacjach akcją udzielania pomocy kieruje osoba,
która najwcześniej przybyła na miejsce zdarzenia, chyba że dyspozytor medyczny
wyznaczył innego kierującego.
Art. 35. Zespół ratownictwa medycznego po przybyciu na miejsce zdarzenia
niezwłocznie rozpoczyna medyczne czynności ratunkowe.
Art. 36. Podczas prowadzenia medycznych działań ratowniczych kierujący pozostaje
w kontakcie z dyspozytorem medycznym.
Art. 37. 1. Podczas zdarzeń, w których prowadzone są także działania w zakresie
gaszenia pożarów, ratownictwa chemicznego, ekologicznego lub technicznego,
kierowanie jest prowadzone przez kierującego działaniem ratowniczym w rozumieniu
przepisów o ochronie przeciwpożarowej i krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym.
14
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, kierujący koordynuje medyczne czynności
ratunkowe i wspomaga kierującego działaniem ratowniczym.
Art. 38. 1. Minister właściwy do spraw zdrowia ogłasza, w drodze obwieszczenia,
procedury postępowania zespołu ratownictwa medycznego i kierującego, zgodnie z
aktualną wiedzą medyczną w zakresie medycyny ratunkowej.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia uwzględnia w obwieszczeniu, o którym mowa
w ust. 1, konieczność ustalenia kolejności ewakuacji i udzielania pomocy
poszczególnym poszkodowanym w zależności od ich stanu (segregacji medycznej) i
udzielania pomocy psychologicznej poszkodowanym.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia przed wydaniem obwieszczenia, o którym
mowa w ust. 1, zasięga opinii stowarzyszeń będących, zgodnie z postanowieniami
ich statutów, towarzystw naukowo-lekarskich o zasięgu ogólnokrajowym, wpisanych
do Krajowego Rejestru Sądowego oraz osób posiadających wiedzę i doświadczenie
w dziedzinie medycyny ratunkowej.
Art. 39. Stosowanie przez zespół ratownictwa medycznego procedur, o których
mowa w art. 38, skutkuje domniemaniem, że zespół swoje czynności wykonuje w
sposób prawidłowy.
Art. 40. W przypadku, gdy wynika to z procedur postępowania, o których mowa w art.
38, lub będący na miejscu zdarzenia ratownik medyczny albo dyspozytor medyczny
uznają to za niezbędne, dyspozytor medyczny wzywa na miejsce zdarzenia lekarza z
listy, o której mowa w art. 25.
Art. 41. Zespół ratownictwa medycznego transportuje poszkodowanego do
najbliższego, pod względem czasu dojazdu, szpitalnego oddziału ratunkowego.
Art. 42. W przypadku, gdy u poszkodowanego zostanie stwierdzony stan, który
zgodnie z procedurami postępowania, o których mowa w art. 38, wymaga transportu
bezpośrednio do jednostki organizacyjnej zakładu opieki zdrowotnej
wyspecjalizowanej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla
ratownictwa medycznego w zakresie urazów, kardiologii inwazyjnej i udarów lub gdy
zadecyduje tak lekarz wezwany na miejsce zdarzenia przez dyspozytora
15
medycznego, poszkodowanego transportuje się bezpośrednio do najbliższej pod
względem czasu dojazdu jednostkispecjalistycznej.
Rozdział 6
Finansowanie ratownictwa medycznego
Art. 43. 1. Ratownictwo medyczne, z wyłączeniem szpitalnych oddziałów
ratunkowych i komórek organizacyjnych zakładu opieki zdrowotnej
wyspecjalizowanych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla
medycznych czynności ratunkowych w zakresie urazów, kardiologii inwazyjnej i
udarów, jest finansowane z budżetu państwa z części, których dysponentami są
poszczególni wojewodowie.
2. W trybie i na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych dla
przygotowania projektu ustawy budżetowej wojewodowie do dnia 31 marca roku
poprzedzającego rok budżetowy, przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw
finansów publicznych założenia dotyczące finansowania ratownictwa medycznego.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia do dnia 30 kwietnia roku poprzedzającego rok
budżetowy przedstawia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych
propozycję wysokości środków, o których mowa w ust. 1.
4. Podstawą sporządzenia propozycji, o której mowa w ust. 3, jest wskaznik wzrostu
przychodów Narodowego Funduszu Zdrowia zakładany w prognozie przychodów, o
której mowa w art. 120 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z
pózn. zm.3)).
5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, algorytm
podziału środków na finansowanie ratownictwa medycznego pomiędzy poszczególne
województwa, mając na uwadze liczbę ludności, gęstość zaludnienia oraz liczbę
zdarzeń powodujących stan nagłego zagrożenia życia lub zdrowia na terenie
poszczególnych województw.
3)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 94, poz. 788, Nr 132, poz. 1110, Nr 138,
poz. 1154, Nr 157, poz. 1314, Nr 164, poz. 1366, Nr 169, poz. 1411 i Nr 179, poz. 1485.
16
Art. 44. Świadczenia udzielane przez szpitalne oddziały ratunkowe oraz jednostki
organizacyjne zakładu opieki zdrowotnej wyspecjalizowane w zakresie udzielania
świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego w zakresie
urazów, kardiologii inwazyjnej i udarów są finansowane ze środków Narodowego
Funduszu Zdrowia na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia
2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
zgodnie z planem.
Art. 45. 1. Lotnicze zespoły ratownictwa medycznego są finansowane z budżetu
państwa przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
2. Do zadań lotniczego zespołu ratownictwa medycznego należy wykonywanie
medycznych czynności ratunkowych oraz wykonywanie lotniczego transportu
sanitarnego, o którym mowa w art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z
2004 r., Nr 210, poz. 2135 z pózn. zm.) przy użyciu zepołu śmigłowcowego oraz
zadań o których mowa w art. 41 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z
2004 r., Nr 210, poz. 2135 z pózn. zm.) przy użyciu zespołu samolotowego.3.
Warunkiem finansowania, o którym mowa w ust. 1, jest zapewnienie ciągłej
gotowości lotniczego zespołu ratownictwa medycznego do udzielania świadczeń
opieki zdrowotnej , w zakresie określonym w umowie, o której mowa w ust. 7.
4.. Jednostką rozliczeniową świadczeń opieki zdrowotnej jest stawka dobowej
gotowości, sporządzana według kalkulacji ceny dla lotniczego zespołu ratownictwa
medycznego,dokonywanej, z zastrzeżeniem ust. 5,
z uwzględnieniem kosztów bezpośrednich i pośrednich, związanych z utrzymaniem
zespołu, a w szczególności:
1) kosztów osobowych;
2) kosztów eksploatacyjnych;
3) kosztów administracyjno-gospodarczych;
4) odpisu amortyzacyjnego z wyłączeniem amortyzacji dokonywanej od
środków trwałych na które podmiot otrzymał dotację budżetową.
5. Kosztów bezpośredniego użycia lotniczego zespołu ratownictwa medycznego
związanych z transportem sanitarnym nie wlicza się do ceny jednostki rozliczeniowej
17
lotniczego zespołu ratownictwa medycznego. Do kosztów tych zalicza się w
szczególności:
1) koszt paliwa;
2) koszt opłat trasowych i za lądowanie;
3) koszty innych opłat związanych z lotem.
6. Koszty, o których mowa w ust. 5. ponosi zakład opieki zdrowotnej, na zlecenie
którego dokonuje się transportu.
7. Finansowanie, o którym mowa w ust. 1, odbywa się na podstawie umowy zawartej
między ministrem właściwym do spraw zdrowia a zakładem opieki zdrowotnej
posiadającym lotnicze zespoły ratownictwa medycznego.
8.. Do umowy, o której mowa w ust. 7., nie stosuje się przepisów o zamówieniach
publicznych.
Art. 46. 1. Wojewoda powierza przeprowadzenie konkursu ofert, zawieranie,
rozliczanie i kontrolę wykonania umów o świadczenia medycznych działań
ratowniczych przez zespoły ratownictwa medycznego dyrektorowi właściwego
oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, zgodnie z planem,
przekazując mu jednocześnie, w formie dotacji celowej, środki finansowe na
realizację tych zadań.
2. Do umów, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z
dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych dotyczące umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
3. Dyrektor właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia
informuje wojewodę o wszelkich nieprawidłowościach związanych z wykonywaniem
umów, o których mowa w ust. 1, przez zespoły ratownictwa medycznego. Wojewoda
może rozwiązać umowę z zespołami niewywiązującymi się lub nienależycie
wywiązującymi z obowiązków wynikających z zawartych umów.
Rozdział 7
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. Przepisy zmieniające ustawy o Państwowej Straży Pożarnej i o Policji
uwzględniające zintegrowane centra powiadamiania ratunkowego.
18
Art. W ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr
91, poz. 408, z pózn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 28 otrzymuje brzmienie:
"Art. 28. 1. Świadczenia zdrowotne w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego
zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodujących
zagrożenia życia są udzielane w szczególności przez jednostki systemu
ratownictwa medycznego na zasadach określonych w ustawie z dnia & 2006
r. o ratownictwie medycznym (Dz. U. Nr & , poz. & ).
2. Pogotowie ratunkowe może udzielać świadczeń zdrowotnych, o których
mowa w ust. 1, w szczególności w ramach systemu ratownictwa
medycznego.".
Art. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z pózn. zm.)
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 5 pkt 33 otrzymuje brzmienie:
 33) stan nagłego zagrożenia życia lub zdrowia - stan, o którym mowa w
art. & ustawy z dnia ..... 2006 r. o ratownictwie medycznym (Dz.U. Nr & ,
poz. & ); ;
2) w art. 19:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
 1. W stanach nagłego zagrożenia życia lub zdrowia świadczenia
opieki zdrowotnej są udzielane świadczeniobiorcy niezwłocznie.
2. W przypadku gdy świadczenia opieki zdrowotnej w stanie nagłego
zagrożenia życia lub zdrowia są udzielane przez świadczeniodawcę,
który nie zawarł umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej,
świadczeniobiorca ma prawo do tych świadczeń w niezbędnym
zakresie. ;
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
 4. Świadczeniodawca, który nie zawarł umowy o udzielanie
świadczeń opieki zdrowotnej, ma prawo do wynagrodzenia za
świadczenie opieki zdrowotnej udzielone świadczeniobiorcy w stanie
nagłego zagrożenia życia lub zdrowia. Wynagrodzenie uwzględnia
19
wyłącznie uzasadnione koszty udzielenia niezbędnych świadczeń
opieki zdrowotnej. ;
3) art. 35 otrzymuje brzmienie:
 Art. 35. Świadczeniobiorcy przyjętemu do szpitala lub innego zakładu
opieki zdrowotnej przeznaczonego dla osób potrzebujących całodobowych
lub całodziennych świadczeń opieki zdrowotnej, oraz przy wykonywaniu
zabiegów leczniczych i pielęgnacyjnych, diagnostycznych i
rehabilitacyjnych przez podmioty uprawnione do udzielania świadczeń, a
także przy udzielaniu przez te podmioty pomocy w stanach nagłego
zagrożenia życia lub zdrowia, zapewnia się bezpłatnie leki i wyroby
medyczne, jeżeli są one konieczne do wykonania świadczenia. ;
4) art. 60 otrzymuje brzmienie:
 Art. 60. W stanach nagłego zagrożenia życia lub zdrowia świadczenia
zdrowotne są udzielane bez wymaganego skierowania. .
Art. W ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249,
poz. 2104 oraz M. P. z 2005 r. Nr 69, poz. 962) w art. 157 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
 2. Nie wygasają z upływem roku budżetowego wydatki budżetu państwa:
1) których planowanym zródłem finansowania są przychody z kredytów
zagranicznych;
2) przeznaczone na finansowanie zadań, programów i projektów realizowanych ze
środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3;
3) których zródłem finansowania są dochody własne państwowych jednostek
budżetowych;
4) zgromadzone na rachunkach funduszy motywacyjnych;
5) przeznaczone na finansowanie ratownictwa medycznego przez wojewodę za
pośrednictwem Narodowego Funduszu Zdrowia w grudniu roku budżetowego
poprzedzającym kolejny rok budżetowy. .
Rozdział 8
Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe
20
Art. Ilekroć w przepisach obowiązujących jest mowa o:
1) ustawie z dnia 25 lipca 2001 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym
albo przepisach o Państwowym Ratownictwie Medycznym,
2) ustawie z dnia 6 grudnia 2002 r. o świadczeniu usług ratownictwa
medycznego albo przepisach o świadczeniu usług ratownictwa
medycznego
 rozumie się przez to niniejszą ustawę albo niniejszą ustawę i przepisy wydane na
jej podstawie.
Art. dot. Ratowników, którzy przeszli szkolenia kwalifikowanej pierwszej pomocy
przed wejściem w życie ustawy
Art. dot. Planów zabezpieczenia ratownictwa medycznego funkcjonujących na
podstawie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
Art.. dot, wdrożenia numeru 112. 3 lata na przyjmowanie 112 przez CPR, do tego
czasu może być przyjmowany w PSP lub Policji.
Art. dot. CPR  3 lata na powołanie CPR zgodnych z ustawą. Do tego czasu
wojewoda może w drodze porozumień powierzyć innym podmiotom, w tym w
szczególności Państwowej Straży Pożarnej i jednostkom samorządu terytorialnego,
prowadzenie zintegrowanych lub połączonych teleinformatycznie punktów
dyspozytorskich.
Art. dot. Szpitalnych oddziałów ratunkowych  5 lat, z tym, że co roku wojewoda w
planie zabezpieczenia ratownictwa medycznego przedstawia harmonogram
dostosowania szpitalnych oddziałów ratunkowych ujętych w planie, do wymagań
ustawy i rozporządzenia.
Art. Dot. terminu  do końca 2009  na dostosowanie składów osobowych zespołów
ratownictwa medycznego do wymagań określonych ustawą.
Art. dot. Jednostek organizacyjnych zakładów opieki zdrowotnej wyspecjalizowanych
w udzieleniu świadczeń w zakresie urazów, kardiologii inwazyjnej i udarów  5 lat, z
21
tym, że co roku wojewoda w planie medycznego zabezpieczenia ratunkowego
przedstawia harmonogram dostosowania oddziałów ujętych w planie, do wymagań
ustawy i rozporządzenia.
Art. dot. dotychczasowych umów zawieranych przez NFZ na świadczenia
ratownictwa medycznego  jednostki, które przed wejściem w życie ustawy wykonują
te świadczenia oświadczają w ciągu 6 miesięcy od wejścia w życie ustawy o
zamiarze kontynuowania zawiązania umową. Brak takiego powiadomienia uważa się
za zamiar zaprzestania zawiązania umową.
Art. dot. terminu na dostosowanie statutów urzędu wojewódzkiego i regulaminów
(art. 29 i 30 ustawy o adm. rządowej w województwie.)
Art. Tracą moc ustawy:
1) z dnia 25 lipca 2001 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 113,
poz. 1207, z pózn. zm.);
2) z dnia 6 grudnia 2002 r. o świadczeniu usług ratownictwa medycznego (Dz. U. Nr
241, poz. 2073, z pózn. zm.).
Art. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.
22


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
107 Ustawa o Panstwowym Ratownictwie Medycznym
ustawa o panstwowym ratownictwie medycznym
Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym D20061410Lj
Ratownictwo medyczne ustawa
ratownictwo medyczne dla piel?gniarek
Informator o egzaminie ratownik medyczny
Kopański Zbigniew Początki ratownictwa medycznego na ziemia
88 ratownictwo medyczne
1z2000s19 Kierunki rozwoju ratown medycznego w straży

więcej podobnych podstron