Ponieważ wiele pytań kierowanych do użytkowników forum powtarza się, postanowiłem napisać kilka odpowiedzi w jednym temacie, tak by można je było łatwo znaleźć. Mam nadzieje że zbiór podpowiedzi i wyjaśnień będzie sukcesywnie powiększany, także przez innych forumowiczów, aż stanowić będzie pewne kompendium wiedzy o grze Arkanum.

Wszelkie zauważone nieścisłości lub błędy proszę kierować do autora postu na PW.

1. Jak porozmawiać z Pelojianem?
Kluczem do rozmowy z duchem pojawiającym się nad fontanną w Tulli ( Tulji....nazwy różnią się w zależności od wersji gry) jest malowidło oświecenia wiszące na ścianie głównego holu szkoły magii. Na obrazie widać pięć dużych symboli, z czego cztery otoczone są czterema symbolami szkół magii. Można zauważyć że na czterech budynkach stojących po obu stronach wejścia do głównego gmachu szkoły, namalowane są taki same symbole a po mieście rozsiane są kamienne płyty z logo szkół. Żeby otworzyć drzwi do któregoś z domów, należy odnaleźć i nacisnąć płyty z symbolami szkół magii zamieszczonymi wokół symbolu domu na obrazie w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara, kończąc na płycie znajdującej się bezpośrednio przed wejściem. Wewnątrz znajdziemy pojedyncze tomy poezji Pelojiana które mają dać nam wskazówki co do dalszego postępowania. W domu przed którym znajduje się płyta z symbolem szkoły ognia oprócz tomiku poezji znajdziemy też amulet wieszcza który koniecznie trzeba założyć aby dostąpić zaszczytu poznania lokalizacji Vendigroth. Mimo wielokrotnej lektury i usilnych starań domyśliłem się tylko jednego, że naciskanie płyt wokół fontanny należy zacząć od ośmioramiennej gwiazdy. Po paru próbach doszedłem do prawidłowej kolejności: ośmioramienna gwiazda – ślimak – pięcioramienna gwiazda – krzyż w kole – no i na koniec ostatnia płyta.
Sekwencja płyt dla domu w którym jest amulet : szkoła ziemi – powietrza – wody – ognia.

2. Nie mogę się wydostać z Zamglonych Wzgórz!
Żeby opuścić miasto należy najpierw uzyskać dostęp do klucza od bramy zamykającej most. Do wyboru jest kilka sposobów
* zapłacić za przejście
* wykonać zadanie dla bandytów polegające na zniszczeniu materiałów budowlanych które miały posłużyć do budowy drugiego mostu
* wybić bandytów
* ukraść klucz
* przekonać bandytów że jest się wysłannikiem gildii a oni działają na nieswoim terenie

3. Jak dostać się do grobowca Nasrudina?
Do grobowca wpuszczane są władze kościoła Panarii oraz pielgrzymi ubrani w odpowiednie szaty. Podobno ( ponieważ tego nie sprawdziłem) można się przebrać w szaty pielgrzyma które można znaleźć w Zamglonych Wzgórzach i przy pomocy perswazji przekonać strażników żeby nas przepuścili. Alternatywnie należy poszukać tajemnego przejścia z kanałów o których wspomina historyk. Wejścia są dwa, przy czym jedno jest zagrodzone drzwiami których nie można otworzyć ale jak wieść gminna niesie dezintegracja potrafi zdziałać cuda. Kanały jak to kanały, pełne są różnych pełzaków, szkieletów i zombich.

4. Gdzie jest katalog ludności Arkanum ?
Znajduje się w piwnicy budynku sąsiadującego z posesją Batesa w dzielnicy uniwersyteckiej. Można się tam dowiedzieć wiele ciekawych rzeczy, prowadzony jest rejestr zgonów, baza adresowa oraz trzymane są stare gazety. Znajomość tej lokacji jest niezbędna przy normalnym przechodzeniu gry.

5. Gdzie w Tarancie jest biblioteka?
Budynek znajduje się pomiędzy uniwersytetem a towarzystwem zoologicznym. Do korzystania z księgozbioru niezbędne jest wykupienie karty członkowskiej.

6. Skąd wziąć statek by popłynąć na Thanatos?
Jest kilka możliwości i większość z nich dostępna jest w Czarnokorzeniu w tawernie.
Można:
* kupić statek za 50000
* wygrać Cygański Cień w karty (potrzebny jest wysoki poziom hazardu)
* Teach wskaże miejsce pochówku legendarnego pirata, po zdjęciu z niego klątwy jako nagrodę odziedziczymy jego statek
* ukraść mapę z lokalizacją grobu pirata pijaczkowi z baru
*odnaleźć grób samodzielnie wałęsając sie po wybrzeżu

7. Jak wejść do kopalni Klanu Koła?
Żeby zobaczyć wejście do sztolni trzeba założyć okulary klanu i stanąć w kwadracie wytyczonym kamieniami na ziemi. Okulary można zdobyć na kilka sposobów. Jeśli inne zawiodą pozostaje zamówić je u optyka w Ashbury który ma swój zakład w sąsiedztwie portowej tawerny. Do ich wykonania potrzebny będzie kryształ kathornu i trochę gotówki.

8. Gdzie jest pies?
Psa można przyłączyć do drużyny podczas pierwszego pobytu w Ashbury ale trzeba się śpieszyć zanim gnom który się nad nim znęca, skopie go na śmierć. Nasz przyszły, najlepszy przyjaciel pożarł beztrosko cudzy obiad i teraz przyszło mu za to zapłacić . Jeśli to my się podejmiemy zrekompensować straty będziemy mogli się cieszyć jego towarzystwem. Można też spróbować zastraszyć prześladowcę Szarika ale do tego potrzeba trochę umiejętności perswazji.

9. Gdzie się podział Virgil?
Podczas gry Virgil co jakiś czas wspomina o swojej tajemniczej przeszłości jednak nie można z niego wydobyć żadnych konkretów. Pierwszą wskazówkę dostaniemy gdy Virgil odłączy się od nas na cmentarzu w Kaladonie. Tym razem nie odejdzie zbyt daleko. Znajdziemy go nieopodal, stojącego nad grobem Lawrence’a Brummond’a . Warto zapamiętać to nazwisko bo przyda się później. Po opuszczeniu TSen Ang nasz do tej pory lojalny przyjaciel odejdzie, żeby załatwić jakieś swoje ważne sprawy. Wiedzeni wrodzoną ciekawością postaramy się go odszukać a archiwum danych osobowych w Tarancie jest najlepszym miejscem gdzie można zacząć. Przemiła pani odszuka gazetę z artykułem dotyczącym Lawrence’a zamieszczonym w rubryce kryminalnej z którego dowiemy się o okolicznościach zgonu oraz o podejrzeniach policji jakoby w opisane wydarzenia zamieszany był kaladoński półświatek który zbiera się w knajpie 'Płacząca Cebula'. Teraz łapiemy najbliższy statek do Kaldaonu i odwiedzamy rzeczoną knajpę gdzie w piwnicy akurat bandyci masakrują naszego Virgila. Pozostaje nam tylko wziąć na nich odwet a potem przywrócić ulubionego towarzysza w szeregi żywych przy pomocy zwoju wskrzeszenia znalezionego w skrzyni pod północną ścianą.

10. Skąd wziąć kościany sztylet?
Czasem mają go przy sobie bandyci grasujący na drodze pomiędzy Tarantem a Ashbury. Na pewno ma go przy sobie krag (takie stworzenie ze skrzydłami) który grasuje w pobliżu tunelu kolejowego w Czarnokorzeniu.
Hahaha pomyślałem o tym samym jakiś czas temu, więc uzupełnie FAQ o moje punkty.

11. Czy niwelator poziomów działa w Arcanum PL?

Wystarczy zainstalować polską wersję Arcanum, na tego patcha
Następnie ściągamy niwelator poziomów stąd. Potem należy zmienić nazwę pliku Arcanum.exe na arcanum_1074_orig.exe. Następnie plik Arcanum.exe z niwelatora poziomów wgrywamy do folderu głównego gry, natomiast plik xp_level.mes wgrywamy do folderu Folderu, w którym zainstalowałeś Arcanum\data\mes. Aby niwelator zadziałał, grę odpalamy z pliku z niwelatora. Powyższy sposób może nie działać na wersji DVD z „Gamestara”
PS. Niwelator poziomów nie działa z crackiem!

12. Czy będąc dobrym da się przekonać do siebie postacie złe?

Wszystkie postacie o charakterze dobrym nie przyłączą się do złego bohatera, i odwrotnie.
Jednak istnieje pewien sposób, miano Mistrza Perswazji daje Ci możliwość rekrutacji każdego bez względu na Twój charakter.

13. Czy da się odkryć wszystkie smaczki oraz questy grając w Arcanum jeden raz?

Wykonanie wszystkich zadań jest niemożliwe, ponieważ pod koniec gry fabuła rozwidla się i idzie osobnym torem dla postaci złych i dobrych. Jedynym wyjściem jest granie różnymi postaciami oraz wybieranie coraz to innych rozwiązań

14. Jaki jest najnowszy polski patch do wersji Arcanum?

Najnowszym polskim patchem, jest Arcanum Patch 1.0.7.4. PL

15. Czy to jakiś bug, jeśli mądre kobiety mają do sprzedania rzeczy tak potężne jak
„Tajemnicza Tarcza” czy może „Chełm Zła” itp.?

To nie jest żaden bug! Mądre kobiety zazwyczaj posiadają tego typu ekwipunek.
Czasami dla w celu uzyskania takich przedmiotów należy oddalić się od sprzedawczyni i przeczekać kilka dni.

16. Kiedy będę mógł zwerbować do swej drużyny Franklina Payne?

Franklin pojawia się tuż przed wyruszeniem na wyspę Thanatos. Dołączamy go za darmo, Jego dom znajduje się nieopodal domu Pani Cameron.

17. Co zawiera 5 płytowe wydanie Arcanum, edycje kolekcjonerska?

1, 2 - angielska wersja gry
3 - dodatek
4 - spolszczenie
5 - audio
Wydanie zawiera jeszcze 6 oficjalnych, dodatkowych scenariuszy Troiki. Wszystkie
dostępne są na Arcanum World.

18. Czy w Arcanum można oddawać strzały mierzone?

Owszem, używamy do tego klawiszy:
, - Głowa
. - Ramiona
/ - Nogi

19. O co chodzi z liczbami przy obrażeniach danej bronie?

Załóżmy, że miecz zadaje obrażenia 15-25 znaczy to, że miecz minimalnie zada 15 pkt. Obrażeń, a maksymalnie 25.

20. Do czego służą przedmioty takie jak pozytywka, wióry czy talerz itp.?

Tego typu przedmioty nie mają żadnego zastosowania w grze.

21. Czy w Arcanum da się zmienić rozdzielczość?

Nie, nie da się.

22. Jaka jest maksymalna ilość towarzyszy?

W Arcanum możemy mieć maksymalnie 8 kompanów nie licząc psa.

23. Co da mi mistrzostwo magiczne uzyskane w Tulli?

Koszt każdego czaru, z wybranej szkoły magii zmniejszy się o połowę.

24. Czy po zabiciu Bates’a mogę dokonać zakupu jego willi, i jakie będę mieć z tego profity?

Owszem, dom możemy kupić za 100000 monet (!) Po zakupie zyskamy +5 do reakcji w oczach mieszkańców Tarantu. Niezbyt opłacalny zakup.

25. Czy w Arcanum da się ukończyć zadanie z czaszkami bliźniąt?

Otóż nie, quest urywa się w najciekawszy momencie. Więcej dowiesz się ze spisu zadań na Arcanum World.

26. Czy wyspa Kattan odgrywa jakąkolwiek role w grze, i czy można się na nią dostać?

Wyspa nie odgrywa żadnej roli, nie dostaniemy się tam żadnych środkiem transportu.

27. Gdy chcę pograć w multiplayer i zakładam konto, co bym nie wpisał komunikat informuje mnie, że takie konto już istnieje. Co robić?

Ściągnij sobie acc wizard click

28. Czy da się porozmawiać ze „Ślepym Mistrzem”?

Nie, Ślepy Mistrz jest kolejnym easter eggiem, za każdym razem gdy podejdziemy atakuje nas. Po zabiciu Go otrzymujemy ciekawą broń.

Tworzone przeze mnie, oraz na podstawie wypowiedzi użytkowników forum Arcanum

Proponuje zamknąć ten temat, chyba, że ktoś chce coś dodać.
Ponieważ FAK znalazł się już hen daleko na którejś tam stronie forum, postanowiłem go odświeżyć, tą wypowiedzią .
Może niech jakiś mod to przyklei.
A ja go podpinam.
a ja mały dopisek co do amuletu ręki malochańskiej NIE trzeba latać po mapie i czekać aż cie ktoś zaatakuje amulety ( 3 albo 4 sztuki ) są w kopalni czarnej góry mają je trupy bandytów
Shane napisał

26. Czy wyspa Kattan odgrywa jakąkolwiek role w grze, i czy można się na nią dostać?

Wyspa nie odgrywa żadnej roli, nie dostaniemy się tam żadnych środkiem transportu
Shane, nie zgodzę się z tobą. Otóż:
W pobliżu Dernholmu znajduje się łódka, dzięki której można się przedostać na "tajemniczą" wyspę. Niestety, prócz lokacji lądowania nic tam nie znajdziemy. Na razie tylko 1 osobie się udało dostać na tą wyspę (nie jestem to ja). Być może to tam się znajdują skrzynie tych mądrych kobiet sprzedających magiczne przedmioty.

//POZWOLIŁEM PODKREŚLIĆ SOBIE TEGO POSTA NA CZERWONO... JEST TO BZDURA, WYJAŚNIENIE W MOIM PONIŻSZYM POŚCIE
//MackaN

@edit
okej. Teraz czas na moje punkty Najczęściej Zadawanych Pytań:
29. Przez przypadek zabiłem Nasrudina na Thanatos i po tym przeteleportowało mnie do Otchłani. Czy to bug? Mogę się wydostać stamtąd?
Nie. To nie bug i nie wydostaniemy się stamtąd. Nie panikuj! Odnajdziesz Tasak [?] Kryggida, za którego pomocą zabijesz Khergana Strasznego.
30. Składając ofiarę bogowi dostałem klątwę. Jak mam ją usunąć?
Składając jeszcze raz ofiarę. Pamiętaj: ci bogowie nie lubią się nawzajem:
* Geshtianna - Kerlin
* Ter'el - Bolo
* Alberich - Shakar
* Makaal - Torg
31. Podczas wczytywaniu save'a wyskakuje mi komunikat "czy chcesz wyjść z gry". Co się dzieje?
Widocznie to bug. Po prostu wczytaj inny stan gry.
32. Podczas chodzenia po mapie świata nagle moja postać stoi w wodzie. Jak to naprawić?
Patrz punkt 31.
33. Czasem jeden z moich towarzyszy stoi nieruchomo koło np. drzwi i nie chce się ruszyć. Co mam robić?
Być może twój kompan zobaczył np. za ścianą kogoś wrogo nastawionego i chce go zaatakować. Skorzystaj z komendy "Trzymaj dystans" lub zabij potencjalnego wroga. Jeśli to nie pomoże - spróbuj sklonować kolegę, a opis znajdziesz tu.
34. Odłączyłem od siebie Magnusa. Chcę go przyłączyć, lecz nie mogę!
Przed odłączeniem zapisz grę. Tylko tak wraz z Magnusem będziesz mógł odkryć Klan Żelaza, lub zabić Khergana.
Na razie tyle. Potem dalej będę pisał.
Gandalfica - jeśli nie masz dowodów, w postaci screenów czy czegokolwiek czym mógłbyś poprzeć tamten dopisek - zamilcz proszę.
Mam dowód; a proszę screeny:
http://i123.photobucket.com/albums/o314/rroyo/Cattan01.jpg
http://i123.photobucket.com/albums/o314/rroyo/Cattan02a.jpg
http://i123.photobucket.com/albums/o314/rroyo/Cattan03.jpg
A tu temat na forum Terra Arcanum założony przez "szczęściarza": http://terra-arcanum.com/phpBB/viewtopic.p...ighlight=cattan
Wierzysz, czy nie wierzysz?
Więc trzeba było tak od razu. Niestety nie mogę już edytować tamtego posta.
Być może to tam się znajdują skrzynie tych mądrych kobiet sprzedających magiczne przedmioty.

Nie. Skrzynki sprzedawców, którzy biorą przedmioty nie wiadomo skąd są na morzu lub nawet poza mapą na tej ramce. Tak, w prawym górnym rogu. Sorki że nie dam screena, ale nie posiadam. Miałem pare razy tak że po wczytaniu gry pojawiałem sie na łące ze swoimi towarzyszami i jakimś nagim człowiekiem, obok była skrzynia i przedmioty takie jak u sprzedawcy na starcie gry.
Możliwe że tak samo jest z tymi kobietami.
Tasak [?] Kryggida


Falhion...
Skorzystaj z komendy "Trzymaj dystans" lub zabij potencjalnego wroga. Jeśli to nie pomoże - spróbuj sklonować kolegę, a opis znajdziesz tu.


A ja polecam F5 a potem F1 ze wskazaniem pustego pola obok.

Mógłbyś podać dokładny namiar na tą łódke?
Skrzynki cyganek stoją tuż obok nich, sprawdzałem w edytorze. Maja ustawioną flagę "off", dlatego nie są widoczne w grze, ani nie można z nimi nic robić. Z npc ma tak Raven i Franklin (nim ich odkryjemy w fabule).
Możecie się opanować?

To jest F>A>Q, dyskusje możecie sobie prowadzić na PW albo w innych tematach.
Sprostowanie do tego co napisał Gandalfica:

Niestety na Kattan nie można się dostać! Screeny z zagranicznego forum pokazują jedną z modyfikacji Arcanum autorstwa jednego z zagranicznych fanów-moderów Arcanum o nicku rroyo