Pierwsze to to, że IMO powinny być zależne od Percepcji, nie Zręczności. Bo żeby wykorzystać maksymalny zasieg jakiejkolwiek broni dystansowej trzeba też mieć napakowaną na maksa percepcję.
Trzeba mieć niezłą sprawność fizyczną by naciągnąć cięciwę i oddać daleki strzał z łuku, wybór zręczności jako wiodącej cechy dla łucznictwa wydaje mi się bardziej na miejscu.
I tak łucznik musi pakować w dwa atrybuty, ZR i PER, a gunfighterowi wystarczy pakować tylko w jeden.
Z tym pakowaniem w zręczność też nie jest tak tragicznie. Na przykład weźmy magicznego elfiego łucznika i technicznego człowieka:
mag 9(bazowe)+2x4 (dwa czary zręczność ognia)+2(rękawice zręczności) + 1 = 20 a kosztowało to 2 punkty umiejętności
technolog 8(bazowe) + 2x4 (dwa czary zręczność ognia) + 4 (elektryczne pierścienie) = 20 a kosztowało 3 punkty umiejętności
Strzelec musi się sporo nagimnastykować żeby zebrać wymagane 18 punktów percepcji.
Do tego dochodzi jeszcze to, że firearmsy mają fajniejsze trafienia krytyczne (które to zresztą krytyki idą ze strzałów mierzonych, a do tych firearms ma dodatkowe ułatwienia).
Zdobycie tytułu mistrza zmniejsza kary za strzały mierzone o 1/3 czyli stosunkowo niewiele.
Dwa strzały eksperta z łuku = jeden strzał mierzony eksperta firearms (z obniżoną karą za strzał mierzony) w głowę np, a to już prawie smierć na miejscu.
To chyba raczej jeden strzał z łuku wykonany przez eksperta = udanemu krytykowi z broni palnej jeśli porównamy broń o takich samych obrazeniach.
Łuków powinno być w Arcanum więcej do wyboru, zwłaszcza tych magicznych i powinny być różnorodniejsze. Grając łucznikiem mogłem brać pod uwagę w zasadzie trzy - cztery bronie, grając gunfighterami nawet nie wiedziałem za co się brać, tyle pukawek było do wyboru.
Bogactwo broni palnych jest pozorne. Gdy się przyjrzysz dokładniej statystykom pistoletów i karabinów to okaże się że liczą się tylko ze trzy modele.
Do tego zonk jak się okazuje że właściwie najlepsze łuki w grze są technologiczne, dla postaci niskolevelowych composite bow, a potem pyrotechnic bow, po prostu super dla elfa, czy półelfa. ;]
Taki Łuk Elumyna tez jest całkiem niezły. Ekspert zada nim jednorazowo 20-40 obrażeń a przy 30 punktach akcji strzeli 15 razy czyli 300-600 obrażeń na turę. Łucznik posługujący się pirotechnicznym łukiem strzeli w tym samym czasie około 5 razy.
Osobiście przedkładam inne arkanumowe sposoby zabijania nad łucznictwo ale nie zgodzę się z tezą że "łuki są do kitu", mają swój urok.....