Od dłuższego czasu nosiłem się z zamiarem stworzenia, bądź przystosowania jakiegoś systemu do świata Arcanum, a że w końcu mam czas, postanowiłem zacząć od konstruktywnej (mam nadzieje) dyskusji. Wybór oczywiście padł na Was, jako że to szacowne forum jest chyba największym polskim zbiorowiskiem fanów Arcanum. Będziecie więc musieli się ze mną użerać przez najbliższe kilka tygodni;)
Koniec wstępu
Przechodząc do konkretów, głównymi założeniami mechaniki są zachowanie klimatu gry (czyli konwencja dark rpg raczej odpada), częściowy realizm i płynność rozgrywki. Do tej pory myślałem nad mechaniką opartą na k100, ale jestem otwarty na inne (np. elementy mechaniki Monastyra).
Wprawdzie nie zrobiłem jeszcze niczego konkretnego, ale mam sporo problemów/pomysłów którymi chciałbym się podzielić (czyt. poddać recenzji). Dla łatwości może przedstawie je w punktach:
1.Konwencja. Wybrać mechanikę, najpierw przydało by się zdecydować na konwencję, w jakiej ma ona zostać osadzona. Osobiście odnosze wrażenie że najbardziej zbliżony do gry byłby heroic, choć wizja ogra, który ma się całkiem dobrze mimo 20 strzał wbitych w klatę (czytaj d&d) raczej mi się niezbyt uśmiecha. Z drugiej strony rozwiązanie realistyczne, w którym zabić bohatera może byle chłop też nie jest korzystne dla gry.
2. System. Jak już napisałem, najbardziej skłaniam się ku systemowi bazującemu na k100. Setka jest łatwa w obsłudze, jasna dla graczy i mistrza no i można ją przystosować do wszystkiego. Czasem jednak zliczanie modyfikatorów jest uciążliwe, tak że rzuca się na oko, a nie po bożemu, według zasad;)
d20 niemalże od razu odrzucam – może da się zrobić z tego coś strawnego, ale bardzo trudno dorobić system awansu nie opierający się na poziomach.
W końcu zastanawiam się też nad sfabrykowaniem czegoś w oparciu o grę, nie wiem tylko na jakiej kości można by to było oprzeć.
3 Technologia/Magia. To że sobie przeszkadzają jest oczywiste, pytanie tylko w jaki sposób to opisać.
Pomysł z obniżaniem współczynników (wskaźnika magii/technologii) w pobliżu techniki/magii jest moim zdaniem nie najgorszy, choć należało by się zastanowić jak (i czy) sami użytkownicy magii/technologii (m/t) wpływają na siłę m/t (a jeśli tak to pojawiły by się problemy ze starciami większej ilości owych).
Innych sposobów na razie nie wymyśliłem...
4. Umiejscowienie świata w czasie. W świecie Arkanum jest kilka dużych nieścisłości w kwestii postępu technologicznego. Mówie tu np. o istnieniu automatów a braku tak ‘podstawowej’ rzeczy jak statki parowe (a przynajmniej o takowych nie słyszałem), bądź powszechnym używaniu mieczy przy istnieniu nowoczesnej broni. Nie wiem czy pominąć to uznając za specyfikę świata, czy próbować naprawić (a to się dobrze nie skończy)
5. Poziomy postaci czy ich brak. Wprowadzenie poziomów postaci jest najłatwiejszym krokiem, jednak bardzo ogranicza możliwości gracza. Alternatywą jest system kupowania poziomów umiejętności/atrybutów itp. za punkty doświadczenia. Pozwala on na stworzenie, szczegółowej postaci (i tworzeniu mniej ważnych umiejętności, na które gracz nigdy by się nie zdecydował w schemacie ‘punkt na poziom’), jednak im taki system jest korzystniejszy dla mechanicznego odtwarzania postaci, tym zazwyczaj jest trudniejszy (a niektórzy się spytają po co zapisywać postaci umiejętność ‘gra na harmonijce’, jeśli można po prostu zaznaczyć ten fakt w historii.)
6. Czy wprowadzić szermierkę. Można mi zarzucić że wdaje się w szczegóły, ale klimat Arcanum nieodwołalnie przywodzi mi na myśl honorowe pojedynki dźentelmenów na szpady. Zazwyczaj prowadzę w świecie Gwiezdnych Wojen, gdzie miałem olbrzymie problemy z sensownym i wiarygodnym odtworzeniem pojedynków. Niestety stworzenie dobrego systemu walk, w których trafienia padają rzadko, a gra nie traci na atrakcyjności zawsze mnie przerastało, więc za wszelkie sugestie będę bardzo wdzięczny.
7. Problem z seriami. Kolejny szczegół, ale wprowadzenie karabinu maszynowego bardzo komplikuje życie. Jako że z natury wole raczej realistyczne rozwiązania jedyny system strzelania seriami który mnie w pełni satysfakcjonował, zajmował chyba z 3 strony A4... Więc mam do Was pytanie – czy zna ktoś system serii bardziej ambitny niż „rzuć k8 żeby zobaczyć ile pocisków trafiło”, a jednocześnie prosty i grywalny?
8 Świat. Nie ulega wątpliwości że świat w Arcanum został stworzony wyłącznie pod grę. Jest on raczej mały i zdecydowanie zbyt pusty. Czy rozbudowywanie go ma sens?
9.Schematy. Postanowiłem zachować zasady tworzenia przedmiotów ze schematów (wg. mnie strasznie zajawkową rzeczą jest motyw wejścia do spożywczaka po materiały na koktajl mołotowaJ ) Zastanawiam się też czy nie wprowadzić czegoś podobnego przy niektórych miksturach magicznych.
Uff... wydaje się że wymieniłem moje najważniejsze wątpliwości, choć nie wątpie że lista się wydłuży

Wszystkim którzy dotarli do końca gratuluje wytrwałości, troszu się rozpisałem

Pozdrawiam
Roa