Kto mi może przystępnie wyjaśnić OCB?? Bezimienny ma możliwość 'specjalizacji' (a nawet PODWÓJNEJ specjalizacji) w każdej z klas, jakie są dla niego dostępne. O ile w przypadku wojownika jest to jeszcze dla mnie wyobrażalne (po prostu wymaksowanie specjalizacji w jednej czy dwu broniach- choć, szczerze mówiąc, pojęcia nie mam czy to o to chodzi), to co z pozostałymi? Złodziej jeszcze może, nie wiem, przekroczyć jakieś tam %%% w swoich klasowych zdolnościach, ale mag to już w ogóle kosmos. Wszystko powyższe to moje wymysły, poza istnieniem owych 'specjalizacji'. Skąd to wziąłem? Przy level-upach na odpowiednio wysokich poziomach dostajemy premie za specjalizacje, to raz. Dwa, triggery do przedmiotów u Pieścimetala w sklepiku wymagają pojedynczych lub podwójnych specjalizacji (np. Runiczny Miecz pojawia się do kupienia tylko jak jesteśmy 'wyspecjalizowanym' magiem, a Nóż Karlaaca dopiero jak mamy 'podwójną specjalizację' w magii). Nie bardzo rozumiem, skąd się te specjalizacje biorą, czasami mam te przedmioty, czasami nie- czyli gdzieś-jakoś zdobywam te specjalizacje nieświadomie, co mnie irytuje. Chodzi o ilość poziomów zdobytych w danej profesji? I jak działa zwiększanie stałe np. Inteligencji czy Mądrości (w przypadku maga, nie wiem jak z pozostałymi klasami) jako premia za specjalizację (bo też już takie cudo widziałem w karcie po lvl-upie, np +2 IQ jako premia za specjalizacje- i rzeczywiście wzrasta bez zużycia PP)? Co tu od czego zależy, bo już się sam motam? Poprąciem o jakieś wyjaśnienia (konkret, jak ktoś wie o czym mowa- zgadywać to sam zgaduję^^)
Fragment wstępniaka do mojej solucji

3. Bonusy za specjalizację

Fakt że Bezimienny zaczyna jako Wojownik, nie oznacza, że jesteśmy zmuszeni do grania tą profesją. W trakcie gry, jeśli tylko uda nam się znaleźć nauczyciela, możemy przekwalifikować naszą postać na Złodzieja lub Maga. Znane profesje będziemy mogli zmieniać dowolną ilość razy, wystarczy że ktoś przypomni naszej postaci dany fach (w tym przypadku może to być nawet członek drużyny) Dodatkowo możemy się wyspecjalizować w JEDNEJ profesji. Specjalizację uzyskuje ta profesja w której jako PIERWSZEJ osiągniemy 7 Poziom Doświadczenia. Kolejny poziom specjalizacji uzyskamy na 12 Poziomie Doświadczenia TEJ SAMEJ profesji. Specjalizacja wiąże się z otrzymaniem bonusów.

WOJOWNIK
7 Poziom: +1 SIŁA, możliwość szkolenia biegłości broni do poziomu 4
12 Poziom: +1 SIŁA, +1 KONDYCJA, +3 MAX ŻYCIE, możliwość szkolenia biegłości broni do poziomu 5

MAG
7 Poziom: +1 INTELIGENCJA
12 Poziom: +2 INTELGENCJA, +1 MĄDROŚĆ, +5 WIEDZA

ZŁODZIEJ
7 Poziom: +1 ZRĘCZNOŚĆ
12 Poziom: +2 ZRĘCZNOŚĆ, +1 SZCZĘŚCIE

Punkty biegłości w broni nie są przydzielane po awansie (jak jest na przykład w Baldur’s Gate) W Tormencie punkty biegłości uzyskane przy awansie dodawane są do puli niewykorzystanych punktów biegłości. Bezimienny musi znaleźć osoby które mogą go wyszkolić w sztuce władania bronią i dopiero tam wykorzystać niewydane punkty biegłości na wybrane typy broni. By się szkolić Bezimienny musi być Wojownikiem.


Piękne dzięki, to nazywam konkretem! Wychodzi na to, że najbardziej opłaca się zaczynać jako Złodziej, bo ciężko o punkty Szczęścia i Zręczności w grze- wiem, wiem, jest czar, ale przecież nie da się chodzić pod jego wpływem cały czas, a Tatuaż Mortego dający szczęście, zmniejsza Mądrość. No, i parę dodatkowych punktów AC też się magowi (zmiana profesji po 12 levlu:P) przyda. W IQ i tak się pakuje większość PP.. Psiamać, szkoda, że da się tylko w jednej; ale to już by było za pięknie..
Jesteś pewny, że te specjalizacje nie mają wpływu na ilość slotów na zapamiętane czary u maga? Zasugerowano coś takiego w jakimś artykule na innej stronie.
Pierwsze słyszę by specjalizacja miała wpływ na ilość slotów przy grze magiem.
Na ilość slotów ma wpływ inteligencja, z tego co mnie wiadomo. Im wyższa- tym więcej czarow możesz zapamiętać, tym wyższy "poziom" w księdze i tym samym więcej slotów. Poza tym, ich ilość jest zwiększana przy każdym kolejnym poziomie profesji maga.
Zrobiłem eksperyment. Wyekspiłem wojownika na 7 level, dostałem bonusa do Siły, zmieniłem klasę na czaromiotacza. Gram, gram, exp leci, siódmy level przeszedł, nic się nie dzieje, doszedłem na 12- tadaa! +2 do IQ. Do Mądrości nic. ?!?!?!?
Na ilość slotów ma wpływ inteligencja, z tego co mnie wiadomo. Im wyższa- tym więcej czarow możesz zapamiętać, tym wyższy "poziom" w księdze i tym samym więcej slotów. Poza tym, ich ilość jest zwiększana przy każdym kolejnym poziomie profesji maga.


- to wiem, od IQ 18 możesz się uczyć czarów 9 poziomu, aczkolwiek żeby rzucić je z księgi musisz zdobyć 18 lvl jako mag (1 slot). Zmylił mnie patent na 'zapętlenie' dialogu z Ravelą, który to proces śledziłem po screenach i nie zwróciłem uwagi, że od tego 'zapętlania' Bezimienny osiągnął 20 lvl maga:P
Wiem jednak, że posiadanie podwójnej specjalizacji przez maga odblokowuje pewne linijki u Raveli- właśnie, PODWÓJNEJ, czy DRUGIEJ Z DWÓCH? Abstrahujac od Raveli, czy w ogóle ten 'niepełny' drugi stopień specjalizacji jako mag można uznać jako taką (np. czy w ofercie Pieścimetala pojawią się itemy wymagające podwójnej specjalizacji w danej klasie)? Bo od kiedy odkryłem to o czym mówię powyżej cytatu z Manty szkoda by było tego pierwszego stopnia; biorąc pod uwagę, że możemy przy sile 18 osiągnąć 7 lvl jako wojownik i wtedy owa siła podskoczy do 19- zaoszczędzamy 5 lvli pakowania PP w siłę (18/01-50, 18/51-75, itd.). Dla postaci która ma ochotę trochę 'pofizolować', niezależnie od tego jako kto chce kończyć, jest to gwiazdkowy prezent. Jutro robię testy z wplątaną w to wszystko klasą Złodzieja, chyba, że ktoś coś już wie o cieniu tej sprawy.

EDIT Dnia Drugiego

Testy przyniosły garść następujących wniosków:
- Osiągamy 1 stopień specjalizacji (7lvl) w klasie maga. Po zmianie na jakąkolwiek inną klasę i osiągnięciu w niej 12lvlu dostajemy specjalizację pierwszego stopnia (+1 Siła u woja, +1Zręczność u złodzieja)
złodzieja/woja (odpow.) i osiągnięciu w niej 12lvlu dostajemy specjalizację pierwszego stopnia (+1 Siła u woja, +1Zręczność u złodzieja)
- Osiągamy 1 stopień specjalizacji (7lvl) w klasie woja/złodzieja. Po zmianie na klasę maga i osiągnięciu w niej 12lvlu dostajemy +2 IQ!!!
UWAGA! Jak wiadomo, u Upadłego pojawiają się specjalne tatuaże dla woja i maga: Tatuaż Wojownika (gdy PIERWSZY RAZ osiągamy 7lvl wojem- przed jakąkolwiek inną klasą) i Tatuaż Większego Wojownika (analogicznie, 12 lvl); Tatuaż Sztuki (znowu, 7lvl magiem zanim osiągniemy ten poziom w jakiejkolwiek innej klasie) i Tatuaż Maga (jw. tylko magiem). Kombinując ze specjalizacjami możemy kupić tylko tatuaże 'pierwszego stopnia' (2giego nigdy się nie pojawią), co więcej, musimy je kupić PRZED zmianą klasy po osiągnięciu pierwszej specjalizacji, inaczej znikają z oferty Upadłego i już się nie pojawia, nawet po powtórnej zmianie klasy! (Sprawdzałem na tatuażach, ale spodziewam się, że u Pieścimetala działa to podobnie- choć z drugiej strony, Torment zawsze czymś zaskakuje)
Aha, i Seraf- zauważyłem, że specjalizacje w klasie złodzieja przynoszą jakieś bonusy do złodziejskich skili; pewnie to wiesz, ale jakby co, zgłaszam ten fakt, coby Twoja solucja była jeszcze doskonalsza:)
Szczerze mówiąc klasę złodzieja znam najsłabiej i nie wnikałem jeszcze szczegółowo jak dokładnie na jego umiejętności złodziejskie wypływają specjalizacje/zręczność Pamiętam jedynie, że nie było zbyt trudne rozwinięcie klasy łotrzyka (jako klasy dodatkowej a nie głównej) na taki poziom by podszkolić Anne we wszystkich umiejętnościach złodziejskich.
Napisz coś więcej od mechanicznej strony, jak to wygląda z 'podszkalaniem' Anny, proszę. Jeszcze jedna ciekawostka do Twojej solucji, im więcej Mądrości mamy, tym więcej punktów złodziejskich skili dostajemy przyglądając się 'pracy' Szarej Opończy i tego drugiego doliniarza, małego grubasa, nie pomnę już jego imienia (Azlo? Lazlo?)...
Tego typu ciekawostki mam zaznaczone, zawsze jeśli jakaś opcja ma kilka wariantów, zależnych od statystyk, to dokładnie to rozpisuję