
Tak się złożyło, że znalazłem garść porad co do korzystania w forum. Nie twierdzę, że Szanowni Użytkownicy korzystać z forum nie umieją


____________________
* To od Ciebie zależy, czy się dobrze bawimy *
To miejsce służy rozrywce i zabawie, a zatem lepiej się odpręż. Jesteśmy wszyscy przyjaźnie nastawieni i łatwo śmiejemy się z siebie samych i z innych. Nawet wtedy gdy wpadamy w poważny ton (na przykład redagując ten temat

* Bądź uprzejmy *
Jak we wszystkich sytuacjach międzyludzkich, uprzejmość jest zawsze pożądana, a często bardzo skuteczna
* Przesrzegaj prawa Godwina *
Im dłużej trwa dyskusja za pośrednictwem Usenetu, tym bardziej jest prawdopodobne, że dojdzie do awantury i porównań z hitlerowcami. Z biegiem czasu prawdopodobieństwo zbliża się do jedynki. Wiele grup przestrzega reguły, że gdy do tego dojdzie, dyskusja zostaje przerwana, a ten kto wspomniał o hitlerowcach, automatycznie przegrywa. To tak zwane prawo Godwina. Gwarantuje ono istnienie górnej granicy czasu trwania dyskusji. Powszechnie przyjmuje się kodycyl, zgodnie z którym celowe wykorzystanie prawa Godwina do przerwania dyskusji nie powoduje zamierzonego skutku.
* NIE PISZ CAŁEJ SWOJEJ WYPOWIEDZI DUŻYMI LITERAMI *
Taki tekst trudno się czyta i sprawia wrażenie, jakbyś krzyczał. Krótki łańcuch dużych liter WYSTARCZY, by podkreślić istotny argument. Używaj dużych liter i znaków interpunkcyjnych zgodnie z przyjetymi regułami.
*Przestrzegaj zasad gramatyki i ortografii *
Chodzi tu o wymianę poglądów, a źle napisane teksty są niezrozumiałe. Jeśli twoja odpowiedź jest na tyle ważna, że należy ją spisać, to jest dostatecznie ważna, by spisać ją poprawnie. Daj nam ideę wymagającą przemyślenia, a nie kryptogram.
* Wybaczaj innym błędy gramatyczne i ortograficzne *
Nie wszyscy umieją dobrze pisać na komputerze. Nie wszyscy umieją wogóle dobrze pisać. Jeśli ktoś robi to nagminnie, nie denerwuj się, administracja się tym zajmie.
* Przeczytaj wypowiedź przed jej wysłaniem *
Zastanów się nad swoją reakcją, gdyby napisał ją ktoś inny. Czy jest przekonująca? Wroga? Bezładna? Zawsze warto poświęcić czas na to, by wypowiedź była jaśniejsza i bardziej przekonująca.
* Dziel swoją wypowiedź na akapity zgodnie z logiką wywodu *
Używaj zdań rozsądnej długości. Nie używaj podwójnych spacji, by wypełnić miejsce. I tak dalej.
* Unikaj gniewnych wybuchów na forum *
Jeśli musisz wybuchać, najpierw nieco ostygnij, by twoja wypowiedź była konstruktywna. Posty wysłane pod wpływem nagłego impulsu zwykle tylko pogarszają sytuację, a ich autorzy często żałują, że je wysłali. Jeśli zamierzasz kogoś zranić, zastanów się, dlaczego chcesz to zrobić. Może lepiej wysłac Prywatną Wiadomość?
* Cięte dowcipy często uważane są za sarkazm *
Jeśli nie chcesz być sarkastyczny, powiedz to wprost. Być może sam nie wiesz, że twoje słowa brzmią sarkastycznie,
* Kontakty na forum sa równie bezpośrednie jak w rozmowie *
Nie towarzyszy im jednak komunikat pozawerbalny. W internecie stosuje się różne symbole, wyrazające grymasy, wzruszenia ramionami itd. Są ich setki, niektóre rozpowszechnione, inne rzadkie, wszystkie mają służyć przekazaniu niuansów wypowiedzi. Używaj ich oszczędnie, gdyż inaczej nie będą efektowne.
* Przestrzegaj dobrych manier *
Upewnij się, że znasz przebieg dyskusji, nim wyrazisz swoją opinię. Trzymaj się tematu, a dygresje ogranicz do minimum. Jeśli chcesz zmienić temat, zacznij nową dyskusję.
* Jeśli o coś prosisz, nie zapomnij dodać "poproszę" *
Jeśli ktoś ci pomoże, nie zaszkodzi mu podziękować. To wydaje się oczywiste, ale jest rzeczą zaskakującą, jak często ludzie zapomnają o manierach obowiązujących w rzeczywistym świecie, gdy tylko przekroczą próg portalu. Takie proste uprzejmości bardzo pomagają w zdobyciu poparcia.
* Nie oczekuj natychmiastowej odpowiedzi *
Brak odpowiedzi nie oznacza, ża ktoś cię ignoruje. Ludzie zaglądają na forum nieregularnie i często brakuje im czasu. Jeśli nikt nie odpowiada, prawdopodobnie wszyscy się zgadzają lub nie interesuje ich ten temat. To zdarza się każdemu i nie jest powodem do obrazy. Spróbuj zmienić temat.
* Szanuj pracę administratorów i moderatorów *
Administratorstwo forum często jest dzwnie traktowane. Niektórzy mniej, lub bardziej jawnie okazują im niechęć, inni płaszczą się przed nimi, jeszcze inni zazdroszczą im stanowiska. Zawsze są traktowani inaczej. Prawda, jest to "grupa trzymająca władzę"

_______________________________
Garść porad kompletnie gratis

Bądź sobą, mów prawdę, słuchaj i myśl, a wszystko będzie dobrze.
Nie przekonuj ludzi, że są głupi, niewykształceni, boją się wiedzy itd., tylko dlatego, że mają inny punkt widzenia. Większość ludzi głosi pewne przekonania z powodów, które wymagają zbadania i przemyslenia. Szanuj je nawet, jeśli się z nimi nie zgadzasz
Przygotuj się do wypowiedzi na dany temat. Przeczytaj całą dyskusję, nim wyrazisz swoją opinię. Nie bierz niczego osobiście. Nie dołączaj się, byle tylko się wypowiedzieć.
Nie bój się starć. Jeśli zaczniesz obrażać ludzi, ktoś ci powie, byś przestał. Nie ma nic złego w zmianie stanowiska. Wyjaśnij dlaczego je zmieniłeś - inni chcieliby wiedzieć.
___________________________________________________
Zdroworozsądkowe ostrzeżenie
Nie zmieniaj niczego w swoim życiu na podstawie kontaktów internetowych. Nie ma tragedii, jeśli nie zgadzasz się z innymi, popełniłeś błąd, lub straciłeś twarz. Każdy ma swoje poglądy i osobliwe cechy charaktery. Są ludzie, którzy rzucili pracę z powodu rzekomych porażek towarzyskich w kontaktach elektronicznych. To nonsens!
Jeśli znalazłeś się w kłopotliwej sytuacji, jakoś to przeżyjesz i twoje kontakty się wzbogaca. Inni bedą szanować się za ucziwość. W ostatecznosci możesz zawsze zmienić pseudonim.
_____________________________________________________
Mam nadzieję, że dzięki temu postowi włożę jakiś skromny wkład w jakość dyskusji na forum, tudzież ogólną atmosferę


Pozdrawiam, Kiedra
