Alfa Romeo 159 Sportwagon 3.2 Q4 - AUTO TEST
 
Bella
czas trwania testu: 20-27.10.2008
test na dystansie: 1213 km
Niemal każdy wie, że "bella" w języku włoskim znaczy, piękna, ładna. W chwili obecnej nie przypadkiem używam tego słowa, bowiem moim zadaniem będzie opisanie, jak sadzę, jednego z ładniejszych w swojej klasie samochodów. Alfa Romeo, bo o niej mowa, słynie więc nie tylko z pięknej nazwy, która zaskakuje swoim stylem w warstwie językowej, ale także, a może przede wszystkim z bezkonkurencyjnej aranżacji stylistycznej, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdu.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_1_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_2_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_3_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_4_t.jpg Początki historii marki Alfa Romeo sięgają 1906 roku. Wówczas to francuski pionier motoryzacji Alexandre Darracq otwiera swoją włoską filię w Portello, na przedmieściach Mediolanu. W 1907 roku powstaje fabryka, a od 1909 wytwarzane są w niej auta marki Darracq, ale kłopoty finansowe sprawiają, że zostaje sprzedana grupie przedsiębiorców z Lombardii, którzy zmieniają jej nazwę na Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (Lombardzka Fabryka Samochodów Spółka Akcyjna), czyli w skrócie ALFA.

Już w 1910 roku Alfa produkuje swój pierwszy model - 24 HP. Wyprodukowany w liczbie 300 egzemplarzy ma 4-litrowy silnik o mocy 42 KM i był w stanie jechać z maksymalną prędkością nawet 115 km/h. Nic dziwnego, że już w następnym roku wziął udział w rajdzie Targa Florio, choć jeszcze bez sukcesów. Na bazie modelu 24 HP powstają kolejne jego odmiany - 15 HP Corsa, 15-20 HP oraz 12 HP. Jednak pierwszym prawdziwie sportowym modelem jest 40-60 HP z 6-litrową jednostką o mocy 70 KM (73, a później nawet 82 KM wersje rajdowe). Auto to od razu osiąga sukcesy sportowe - pierwsze miejsce w swojej kategorii w rajdzie Parma-Bercetto (1913), a w latach 1920-1921 wygrywa wyścigi na torze Mugello.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_5_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_6_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_7_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_8_t.jpg W okresie I wojny światowej fabryka produkuje amunicję i sprzęt oraz silniki lotnicze i kompresory dla wojska. W 1915 r. kierownictwo nad firmą przejmuje Nicola Romeo (przemysłowiec pochodzący z Neapolu) i po zakończeniu wojny zmienia nazwę na Alfa Romeo. Wprawdzie 10 lat później (1928 r.), ze względu na rozbieżność interesów, odchodzi z firmy, to jednak nazwa Alfa Romeo przetrwała w niezmienionej formie do dziś i zaprezentowała pojazd o nazwie Alfa Romeo 159 Sport Wagon.

STYLISTYKA

Pewnej szarej jesiennej nocy, przechodząc między parkingami i autami pogrążonymi w aurze martwej ciszy, stanąłem przed pojazdem, który nawet w bezruchu stwarzał wrażenie żywego. Z tyłu delikatna maska z pięknie dopasowanymi reflektorami, wręcz idealnie pasowała do stylu i bryły pojazdu. Skromne połączenie zderzaka wraz z układem wydechowym umieszczonym po lewej i prawej stronie pojazdu nasuwały myśl, że mamy tutaj do czynienia z autem o wyjątkowo agresywnej, rzec można aparycji, która potęgowała sportowy charakter pojazdu. Spoglądając z profilu miało się wrażenie, że Alfa jest obszernym, wygodnym autem rodzinnym.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_9_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...o_159_10_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/puste100.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/puste100.jpg Kiedy jednak uświadomiłem sobie, że obserwowany przeze mnie wytwór motoryzacji należy do typu combi, zrozumiałem, skąd pojawiło się przeświadczenie o rodzinnym charakterze tego auta. W praktyce było wiadomo, że Alfa jest typowym przykładem sportowego pojazdu, raczej przeznaczonego dla młodszego pokolenia zmotoryzowanych. Najlepszym dowodem tego są linie oraz zarys sylwetki zbliżone ku przodowi, dodatkowo duże felgi na niskoprofilowych oponach wyraziście podkreślają wspomniane już sportowe zacięcie pojazdu. Zatem cóż to za auto? Niepewności kończą się, kiedy dojdziemy do samego sedna. Odpowiedzią na wszelkie pytania jest przód Alfy Romeo 159. Kiedy patrzę na nią właśnie z przodu, nachodzi mnie myśl, że jednak Alfa nie odeszła od swojej precyzji i sztuki projektowania.

Reflektory przednie, które przerażają swoim niecodziennym spojrzeniem, posiadają oddzielne soczewki umieszczone osobno w charakterystycznych zagłębieniach wyglądających jak klosz lampach. Maska, której zarysy schodzą się ku przodowi, łączy się ze znakiem rozpoznawczym marki, czyli trójkątnym grillem. Przyglądając się temu pojazdowi, ma się wiele wątpliwości, dotyczących zwłaszcza kwestii zadań i funkcji mu stawianych. Nachodzą nas myśli z zapytaniem, dla kogo wyprodukowane jest to kombi? To pytanie niewątpliwie zada osoba, dla której styl i klasa nie jest głównym kryterium podczas wyboru samochodu.

WNĘTRZE

Wreszcie miałem okazję chwycić za kierownice tego tajemniczego kombi. Gdy siadamy na stanowisku kierowcy, odczuwamy, że faktycznie jesteśmy w sportowym aucie; pozycja za kierownicą jest typowo sportowa, fotele przystosowane do ostrej jazdy. Siedzenia są obszyte skórą wraz z wytłoczonym logo marki, co daje poczucie prestiżu i komfortu. Kiedy spoglądamy na tył, zauważamy dość obszerną przestrzeń dla pasażerów, więc na pewno podczas jazdy nie będą oni narzekać na brak miejsca i wygodę.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_1_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_2_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_3_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_4_t.jpg Jednak nie można tego samego stwierdzić w przypadku przednich siedzeń; niestety okazały się one nieco zbyt wąskie, a przez to niekoniecznie komfortowe. Wykończenia pojazdu były wyraźnie lepszej jakości niż w poprzednich modelach; tapicerki z elementami skóry podkreślały styl i charakter włoskiej marki. Deska rozdzielcza wraz ze wskaźnikami obrotów i prędkości zlewały się w jedną całość, uświadamiając nam lub przypominając, że siedzimy w włoskim sportowym aucie. Wykonanie deski rozdzielczej i materiały, jakich użyto do jej zbudowania prezentowały naprawdę dość wysoki poziom. Konsola główna ze wskaźnikami ciśnienia oleju, napięcia i temperatury ustawiona pod delikatnym kątem sprawiała, że kierowca podczas jazdy miał swobodny dostęp do mechanizmów niezbędnych podczas eksploatacji auta.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_5_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_6_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_7_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_8_t.jpg Pomijając estetyczne walory wnętrza , testowana wersja posiadała dość bogate wyposażenie składające się z: komputera, nawigacji, klimatyzacji, elektrycznych szyb oraz foteli. Dzięki temu kierowca nie będzie narzekał na utrudnienia podczas jazdy opisywanym egzemplarzem Alfy Romeo.

SILNIK

Kiedy uruchomimy naszą Alfę Romeo, spod maski usłyszymy dość nietypowy dźwięk i uświadomimy sobie po przejechaniu kilkuset metrów, że mamy do czynienia z czymś naprawdę szybkim. Otóż pod maską testowanej wersji kryje się turbodoładowany silnik V6 o mocy 260KM, który już kulturą pracy mrozi krew w żyłach. To szalone kombi w połączeniu ze stałym napędem 4X4 przyśpiesza do 100 km h w 7,4 sekundy, co jest dość dobrym wynikiem. Auto posiada 6 biegową przekładnie automatyczną, która swoją pracą i przełożeniami osłabia naszą włoszkę i wydaje się, że psuje muzykę płynącą spod maski auta. Biegi wrzucane są zbyt wolno i nieco za późno. Mamy wrażenie jakby skrzynia "zawiesiła się" i nie miała chęci na przerzucanie dalszych biegów.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...eo_159_9_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...o_159_10_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...o_159_11_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...o_159_12_t.jpg Hamulce w opisywanej Alfie są bardzo dobre; świetnie spełniają swoją funkcję podczas jazdy z dużą prędkością, zatem jadąc nią, możemy czuć się bezpiecznie. Pomimo wielu zalet, jak wszystkie samochody, auto to posiada także wady, m.in. związane ze zużyciem paliwa. Alfa w cyklu mieszanym spala 15,6 litra na 100 km, po trasie spali nam 11 litrów, a w mieście 19,7 l. Jak widać, jest to dość słaby wynik, biorąc pod uwagę moc i osiągi.

PODSUMOWANIE

Każdy samochód ma swoich zwolenników i przeciwników. Często ocena samochodu oparta jest nie na konstruktywnym doświadczeniu, lecz opinii innych, mniej lub bardziej usatysfakcjonowanych użytkowników. Muszę przyznać, że od lat byłem fascynatem Alfy, szczególnie podniecał mnie jej sportowy charakter, niepowtarzalna maska przednia i ów dźwięk silnika, który przyprawiał mnie o dreszcze. Dziś, po doświadczeniach z tym autem muszę przyznać, że moja fascynacja nie minęła, wręcz odwrotnie, została podsycona do tego stopnia, że wcale nie przeraża mnie jej wysokie zużycie paliwa czy inne drobne niedogodności natury użytkowej. Alfa to auto jedyne w swoim rodzaju - auto, w którym jak w pięknej kobiecie nie dostrzega się wad, lecz kocha się właśnie za jej piękno...
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...o_159_13_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...o_159_14_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/puste100.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/puste100.jpg
DANE TECHNICZNE silnik / pojemność benzyna / 3195 cm³ układ / liczba zaworów V6 / 24 moc maksymalna 191 kW (260 KM) @ 6300 obr/min moment obrotowy 322 Nm @ 4500 obr/min zawieszenie przód niezależne czworoboczne zawieszenie tył niezależne multilink napęd 4x4 skrzynia biegów automatyczna, 6 biegowa prędkość maksymalna 242 km/h przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s zużycie paliwa* 19,7 / 11,5 / 15,6 dług. / szer. / wys. 4660 / 1830 / 1422 mm rozstaw osi 2700 mm masa własna / dopuszczalna 1680 / 2230 kg bagażnik
w standardzie 445 l bagażnik
po złożeniu oparć - pojemność zbiornika paliwa 70 l EKSPLOATACJA I CENA gwarancja mechaniczna 2 lata przeglądy co 15 tys. cena wersji podstawowej 166,900 zł wersja Progression 3.2 benz. cena wersji testowanej 198,900 zł wersja Ti *miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

More...

 
bardzo ładne, osobiście wole trochę mniejsze auta co ty na to
http://www.motokariera.pl/artykul_mo...a-alfy-147/50/

 
Kiedy uruchomimy naszą Alfę Romeo, spod maski usłyszymy dość nietypowy dźwięk i uświadomimy sobie po przejechaniu kilkuset metrów, że mamy do czynienia z czymś naprawdę szybkim. Otóż pod maską testowanej wersji kryje się turbodoładowany silnik V6 o mocy 260KM, który już kulturą pracy mrozi krew w żyłach. To szalone kombi w połączeniu ze stałym napędem 4X4 przyśpiesza do 100 km h w 7,4 sekundy, co jest dość dobrym wynikiem. Auto posiada 6 biegową przekładnie automatyczną, która swoją pracą i przełożeniami osłabia naszą włoszkę i wydaje się, że psuje muzykę płynącą spod maski auta. Biegi wrzucane są zbyt wolno i nieco za późno. Mamy wrażenie jakby skrzynia "zawiesiła się" i nie miała chęci na przerzucanie dalszych biegów.

Hamulce w opisywanej Alfie są bardzo dobre; świetnie spełniają swoją funkcję podczas jazdy z dużą prędkością, zatem jadąc nią, możemy czuć się bezpiecznie. Pomimo wielu zalet, jak wszystkie samochody, auto to posiada także wady, m.in. związane ze zużyciem paliwa. Alfa w cyklu mieszanym spala 15,6 litra na 100 km, po trasie spali nam 11 litrów, a w mieście 19,7 l. Jak widać, jest to dość słaby wynik, biorąc pod uwagę moc i osiągi.

Pozwolę sobie tutaj powiedzieć kilka słów na temat tego samochodu - miałem możliwość potestowania sobie bowiem dokładnie takiej wersji i powyższy cytat w 100% odzwierciedla to, co prezentuje sobą silnik oraz układ napędowy auta. Nie wiem, kto zadecydował o wypuszczeniu tego modelu do sprzedaży, ale chyba nie miał wtedy zbyt dobrego kontaktu z bazą...
Alfa Romeo - sportowa marka i topowa wersja nowego modelu. Napęd na 4 koła, koni pod maską całe tabuny, spalanie wskazujące, że ciężko z takiej ilości paliwa nie wykrzesać osiągów i wrażeń, a przyspieszenie porównywalne do Octavii RS... Na co ten samochód zużywa tyle benzyny, to nie wiem, ale naprawdę ciężko tym w mieście zamknąć się w 20 litrach / 100 km. Moje Audi A6 z 99 roku z silnikiem 4.2 było szybsze i oszczędniejsze, a technologicznie dobre 10 lat starsze...
Generalnie wersja 3.2 V6 jest dla osób absolutnie nie interesujących się kosztami eksploatacji. Jeśli jesteś właścicielem stacji benzynowej - możesz ten model kupić. Jeśli wujek z Arabii Saudyjskiej przysyła Ci co miesiąc kieszonkowe na paliwo - możesz ten model kupić. Jeśli natomiast chociaż raz przemknie Ci przez myśl pytanie "Ile to pali?", lub, nie daj Boże - wypowiesz je do sprzedawcy w salonie Alfy Romeo, to natychmiast należy porzucić pomysł zakupu auta z tą jednostką napędową i skierować się ku 2.4 JTD z 200 KM mocy, które w praktyce równie sprawnie napędzają to auto, przy 2-krotnie mniejszym zużyciu TAŃSZEGO paliwa.

 
Wystarczy że jesteś alfaholikiem :) W tym samochodzie chodzi o coś całkiem innego i porównywanie dziesiętnych sekundy przyspieszenia do 100 z Octavią jest dla mnie nie na miejscu. To auto ma to czego nie ma ani A6 ani inni konkurenci klasy- BASTA.

 
Cytat:
Wystarczy że jesteś alfaholikiem :) W tym samochodzie chodzi o coś całkiem innego i porównywanie dziesiętnych sekundy przyspieszenia do 100 z Octavią jest dla mnie nie na miejscu. To auto ma to czego nie ma ani A6 ani inni konkurenci klasy- BASTA.

Mów mi jeszcze ;) Miałem chyba wszystkie modele Alfy Romeo, z wyjątkiem zabytkowych... 159 3.2 Q4 z automatyczną skrzynią tak bardzo się nie wpasowywuje w to, co nazywa się cuoresportivo, tudzież wirusem Alfa, czy alfaholizmem, że jak na razie to nie wyobrażam sobie, jak bardziej można jeszcze zepsuć opinię o marce. Ten konkretny model jest zaprzeczeniem całej ideologii, towarzyszącej od lat marce AR. Mułowaty, paliwożerny, ciężki kloc. Czekam z utęsknieniem na silniki z prawdziwego zdarzenia do 159-ki, a nie ten owoc chorej kooperacji z Oplem...