Citroen Berlingo 1.6 HDi - AUTO TEST
 
Nowe wcielenie czas trwania testu: 23-30.09.2008 test na dystansie: 1846 km Popularny model Berlingo należący do koncernu Citroen produkowany od 1997 roku całkiem niedawno otrzymał nowe wcielenie. Po sukcesie poprzedniej generacji auta (1 760 000 sprzedanych egzemplarzy) i tytule lidera segmentu kombivanów w 17 europejskich krajach przyszedł czas na odświeżenie słynnej sylwetki. Debiut samochodu odbył się na targach motoryzacyjnych w Genewie. Auto zostało wprowadzone do seryjnej produkcji w drugim kwartale 2008 roku. W ofercie producenta niezmiennie znajduje się również starsza generacja modelu występująca pod nazwą Berlingo First. Zabioeg ten ma na celu dostosowanie oferty do indywidualnych wymagań klienteli. STYLISTYKACitroen Berlingo od początku produkcji cieszył się udanym designem i wszechstronnością. Stwierdzenie to nie jest jednak tylko suchym faktem. Potwiedzeniem tych słów są wyniki sprzedarzy i szereg zadowolonych właścicieli. Wprowadzenie kolejnej generacji było nie lada wyzwaniem. Przede wszystkim trzeba było zaproponować coś ciekawszego, jeszcze bardziej funkcjonalnego, na miarę naszych czasów. Nowe Berlingo otrzymało jeszcze bardziej kuriozalne wzornictwo. Zauważalne zmiany w projekcvie dotyczą wyglądu zewnętrznego. Gołym okiem widać, iż auto posiada bardziej dynamiczną linię i łagodniejsze kształty konstrukcji. Kształt reflektorów przednich stał się bardziej wyrazisty, jego charakterystyczna asymetria dodała autu zawadiackiej aparycji. Modyfikacji poddano również elementy takie jak zderzak przedni, który po tym zabiegu wygląda bardziej masywnie, atrapę i osłonę chłodnicy. Zmiany dotyczą także formy maski, która w nowej odsłonie jest krótsza i posiada mniej wyraźne, dyskretne przetłoczenia. Nieco większe logo marki wzbogacono o jeszcze jedną listwę ozdobną, dzięki której auto wygląda dostojniej. Testowany model prezentuje się iście estetycznie. Wszystkie elementy nadwozia mają jednolity kolor. W zderzaku mieszczą się światła przeciwmgielne. Boczne listwy osłonne, klamki i szerokie lusterka są niedostrzegalne na tle karoserii. Jeśli chodzi o powierzchowność, Berlingo w prezentowanej wersji cieszy się atencją także poprzez gustowne, szesnastocalowe felgi wykonane ze stopu metali lekkich. Widok z tyłu jest tak samo zaskakujący jak każdy inny element. Zespolone światła tylne umieszczono na skrajnych punktach. W zderzaku znajdują się czujniki cofania. Klapa bagażnika rozpościera się na całą szerokość auta, co znacznie ułatwia załadunek bagażu. Otwiera sie ona ku górze. WNĘTRZEJak przystało na nową generację auta, innowacyjne rozwiązania zostały zastosowane również we wnętrzu. Specyficzne kształty deski rozdzielczej, a w szczególności rozmieszczenie przycisków, nawiewów i pokręteł, które zapełniły wolną przestrzeń pamiętaną z poprzedniego modelu znacznie unowocześniły wygląd wnętrza od strony estetycznej. Deska przez to stała się bardziej masywna, ale czy bardziej ergonomiczna? Nie sądzę. Moim zdaniem nie przemyślano tutaj zbyt dobrze rozmieszczenia jej elementów. Konsola środkowa mieści w sobie wszystkie najbardziej potrzebne funkcje. Największym komfortem jest zainstalowanie klimatyzacji dwustrefowej. Ponadto nie mogło zabraknąć również intuicyjnie prostego w obsłudze radia i wyświetlacza elektronicznego. Citroen ucieszy również klientów w kwestii przydatnośći. Osobom ceniącym swobodę i utylitarność pojazdówm, którymi się poruszają napewno przypadnie do gustu. Ilość schowków we wnętrzu auta pozwala na przewożenie dużej ilości drobnych przedmiotów. Całkiem pojemny schowek przed pasażerem, kieszenie boczne w drzwiach z uchwytami na butelki, schładzany schowek w konsoli centralnej, schowek z boku konsoli środkowej po stronie pasażera, schowek nad sterowaniem nawiewem, chowek zamykany w górnej częsci deski rozdzielczej po stronie kierowcy i dodatkoeo schowki w podłodze w drugim rzędzie dają niesamowite możliwości. Auto wyposażono ponadto w wielofunkcyjny komputer pokładowy. Bogate wyposażenie standardowe zawiera również ogrzewanie szyby tylnej, pakiet elektryczny (elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, pilot zamka centralnego i sekwencyjne sterowanie szyb przednich elektrycznych z blokadą antypotrzaskową), reflektory z funkcją "follow me home", wycieraczki przednie typu "flat blade" z trybem pracy przerywanej. Dodatkowym gażetem jest radar cofania ułatwiający parkowanie auta poprzez wykrywanie przeszkód i sygnalizację dźwiękiem. Wszystkie te elementy skłądają się na komfort podróżowania autem. W tej kwestii należy też wspomnieć o fotelach. Pokryte są dwukolorowym, szorstkim w dotyku materiałem. Posiadają również manualną regulację ustawienia pozycji oraz dwa oddzielne podłokietniki z przodu. Są nieszczególnie dopasowane, zapewniają przeciętne trzymanie boczne i wygodę, a to już dosyć istotny detal. W moim osobistym odczuciu czegoś im brakuje, jednak jak wiadomo to powinniśmy zmierzyć juz własną miarą.Tylna kanapa jest dzielona w proporcji 40/60 i umożliwia powiększenie przestrzeni bagażowej, która już w standardzie jest ogromna i wynosi 624 l. Do dyspozycji również jest składana zasłona bagażnika. Wysoka pozycja za kierownicą jest nienaganna. Szczególnym atutem jest świetna widoczność. Ponadto poprawie komfortu służy regulowana wysokość kolumny kierownicy. Szerokie szyby dostarczają do wnętrza dużej ilość światła, co wywołuje znacznie bardziej optymistyczne spojrzenie na świat. Wygodnym rozwiązaniem są tylne, przesuwane drzwi boczne. Zasobne wyposażenie wpływające na bezpieczeństwo obejmuje system ABS regulujący ciśnienie w układzie hamulcowym z systemem automatycznej regulacji rozkładu siły hamowania EBD i systemem nagłego hamowania BAS. Pozytywnym walorem jest automatyczne ryglowanie zamków po przekroczeniu prędkości granicznej, mocowania ISOFIX na fotelu pasażera z przodu oraz na miejscach bocznych z tyłu. Bezpieczeństwo bierne poprawiają poduszki powietrzne kierowcy i pasażera dostępne w standardzie oraz poduszki powietrzne boczne i kurtynowe, które możemy sobie dobrać z listy wyposażenia dodatkowego. SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNEJednostką napędową testowanego Berlingo jest spektakularny silnik 1.6 HDi z filtrem cząsteczek stałych (FAP) o mocy 110 KM. Dzięki temu silnikowi auto objętę zostało proekologicznym logo Airdream, przyznawanym samochodom najbardziej przyjaznym środowisku. Co więcej silnik ten mimo niezbyt cichej, dieslowskiej pracy sprawuje się całkiem znośnie. Moc jednostki pozwala rozpędzić auto do 100 km/h w 12.5 sek. Prędkość maksymalna wynosi 173 km/h. To zdecydowanie poprawny wynik jak na kombivana o charakterystyce auta rodzinnego.Zadowalającą cechą jest dodatkowo spalanie, które w mieście wynosi 7.5 l/100km. Na trasie wynik ten zostanie zminimalizowany do nieco ponad 5 litrów, natomiast w cyklu mieszanym wyniesie 6.3 l oleju napędowego. Jeśli chodzi o właściwości jezdne Berlingo spisuje się poprawnie. Zwiększony rozstaw osi i układ jezdny pochodzący z modelu C4 Picasso poprawiły przyczepność i reakcje auta.PODSUMOWANIEBerlingo to propozycja dla cztero lub pięcioosobowych rodzin szukających przestrzeni podczas podróży w kabinie pasażerskiej i za razem bagażnika pokaźnych rozmiarów mogącego pomieścić wszystkie przydatne przedmioty i torby. Popularność poprzedniego modelu może zaowocować sukcesem również nowego wypustu marki. Citroen Berlingo w prezentowanej wersji Multispace do wydatek prawie 81 tyś zł. Nie jest to zbyt dobra wiadomość, aczkolwiek ważną informacją jest fakt iż wersję podstawową możemy nabyć już za niecałe 50 tyś zł. Bardzo prawdopodobnym jest, że nowe Berlingo stanie się kontynuatorem sławy i uznania swojego poprzednika. A jeśli nie przypadnie do gustu wymagającym klientom, zawsze będą mieli jeszcze przez jakiś czas możliwość wyboru sprawdzonego Berlingo First. DANE TECHNICZNE silnik / pojemność diesel / 1560 cm