Citroen Jumper 2.2 HDi - AUTO TEST
 
Użyteczny "miś"
czas trwania testu: 25.11-01.12.2008
test na dystansie: 640 km
Nasza redakcja w kolejnym teście spoufala się z "ciężką artylerią" w dziedzinie motoryzacji. Mowa oczywiście o masywnych pojazdach użytkowych, które w dzisiejszym świecie pełnią relewantną rolę. Auta, o których wspominamy są niemalże niezbędne w wielu dziedzinach życia. Jednym z zasłużonych liderów w tej klasie jest Citroen Jumper. Laureat prestiżowej nagrody Van of the year 1995 obok bliźniaczych modeli - Ducato i Boxera. Historia Jumpera zaczęła się w 94 roku, kiedy to po raz pierwszy ukazał się na Salonie Samochodów Użytkowych w Genewie.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_1_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_2_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_3_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_4_t.jpg Przewodnikiem wizualnej idei był włoski designer Giorgetto Giugiaro. Przy projekcie skupiono się przede wszystkim na optymalizacji współczynnika oporu powietrza. Nie inaczej było z nowym modelem, którego premiera miała miejsce w 2006 roku. Najbardziej istotną cechą auta jest możliwość wszechstronnej konfiguracji nadwozia i wnętrza. Bogata w różne alternatywy oferta producenta pozwala na dogodne manipulacje, dzięki którym wykreujemy auto dostosowane do naszych potrzeb. Długość, wysokość, rodzaj nadwozia - to tylko niektóre możliwości. Zmiana jaką zastosowano przy produkcji drugiej generacji dotyczy gamy silników. Klienci do wyboru mają tylko jednostki wysokoprężne.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_5_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_6_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_7_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_8_t.jpg STYLISTYKA

Testowany Citroen Jumper to nowoczesny, dziewięcioosobowy mikro bus o perfekcyjnie dobranych parametrach i zgrabnej konstrukcji. Sylwetka jaką został obdarzony ponad dwa lata temu do dzisiaj prezentuje się świeżo. Citroenowi nie można zarzucić jakichkolwiek mankamentów stylistycznych. Poczynając od konstrukcji zauważyć można przede wszystkim geometryczność bryły nadwozia. Myśleć można, że te kwadratowe kształty ujmują mu uroku ale w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Jumper wzbogacony o estetyczne akcenty takie jak przetłoczenia, łuki i kuriozalne linie wygląda bardzo oryginalnie.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_9_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...umper_10_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...umper_11_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...umper_12_t.jpg Spoglądając na auto z przodu widzimy nieco miśkowatą aparycję. Obłe kształty maski i szerokiego zderzaka kreują prz***zne nastawienie. Poczciwy Jumper łagodnieje i nabiera przez to bardziej optymistycznego wydźwięku. Odrobiny pieprzu dodają zadziorne cleary z przodu. A co więcej z zewnątrz? Producent umiejscowił w zderzaku reflektory przeciwmgielne. Konstrukcja auta wymusiła zainstalowanie ogromnych lusterek. Ciekawymi rozwiązaniami są poza tym klamki otwierane ku górze. Po prawej stronie znajdują się szerokie drzwi przesuwowe. Do wnętrza wpada duża ilość światła dzięki całkowitemu przeszkleniu przestrzeni pasażerskiej. W celu poprawienia widoczności i manewrowania autem wstawiono ogromną pod względem powierzchni szybę przednią. Wokół całego auta znalazły się plastikowe listwy ochronne. Masa własna wynosząca blisko dwóch ton i taka sama ładowność wiąże się z zastosowaniem ogumienia o wysokim profilu. Chociaż Jumper porusza się na piętnastocalowych, stalowych felgach nie zauważa się zbytniej dysproporcji.

WNĘTRZE

Każde wnętrze samochodu dostawczego cec***e się tym samym mankamentem - połaciami plastiku, z którego wykonano niemalże wszystkie elementy. Producenci nie przywiązują zbytniej wagi do jego jakości, z resztą przeznaczenie tych aut wymaga użycia materiałów odpornych na wzmożoną eksploatację. Klienci w poszukiwaniu samochodu użytkowego bardziej skupiają się na jego funkcjonalności aniżeli na kabinie pasażerskiej. Przeważnie spotykamy się z ubogim wyposażeniem, niezbyt estetycznym wykonaniem i ponurą kolorystyką. Koncern Citroena zadbał jednak o to aby obalić ten stereotyp. Patrząc na deskę rozdzielczą testowanego Jumpera widzimy kombinację funkcjonalności i harmonii. Pokuszono się o urozmaicenie wnętrza. Wykorzystano nawet dwa odcienie plastiku!
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_1_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_2_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_3_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_4_t.jpg Szarość i czerń nie są bardzo wymyślne ale warunkują o uznaniu Jumpera za jednego z bardziej przyzwoitych modeli dostępnych na rynku. Deska rozdzielcza bogata jest ponadto w nowoczesne rozwiązania. Panel centralny wyposażono w nienaganne i niezbyt skomplikowane radio z cyfrowym wyświetlaczem monochromatycznym. Nieco niżej znalazła się niezastąpiona klimatyzacja. Jumper wyposażony był ponadto w system bluetooth ze sterowaniem w górnej części panelu środkowego. Nieco wyżej sprytnie ukryto podkładkę pod dokumenty z zaciskiem mocującym. Deska rozdzielcza zajmuje sporą powierzchnię w kabinie pasażerskiej a jej konstrukcja jest bardzo dobrze przemyślana. Zasadniczą zaletą jest obecność dużej ilości schowków podręcznych i półek. W samochodzie o takiej specyfikacji niezbędne jest zagospodarowanie każdej wolnej przestrzeni. Zajmując pozycję za kierownicą czujemy się bardzo komfortowo. Wysoka pozycja zapewnia nam świetną widoczność, możliwość regulacji kierownicy i fotela pozwala na optymalnie wygodne podróżowanie. Gruba kierownica świetnie leży w dłoni.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_5_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_6_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_7_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_8_t.jpg Nie musimy się także martwić o jej stan z biegiem czasu, ponieważ nawet przy sowitym użytkowaniu nie ulegnie skazom. Dodatkowe przyciski obsługi systemu radia pozwalają na wygodną kontrolę i nie rozpraszają naszej uwagi. Za nią umieszczono stosunkowo nieduże, ale bardzo czytelne wskaźniki prędkości, obrotów, paliwa i temperatury cieczy w silniku. Pomiędzy nimi znalazło się miejsce dla funkcjonalnego komputera pokładowego. Niestety niezbyt dogodne jest umiejscowienie skrzyni biegów. Gdyby była taka możliwość wolelibyśmy mieć ją nieco bliżej, bardziej "pod ręką". Obok kierowcy zasiąść mogą dwie osoby. Oddzielne siedziska zapewniają doskonały komfort. Wzmagają go ponadto trochę wąskie, ale osobne podłokietniki. Na przyzwoitym poziomie plasuje się również trzymanie boczne. Prawdziwą frajdą jest jednak podróżowanie z tyłu. Jumper w testowanej wersji pomieści dziewięć osób - ale spokojnie - nikomu nie zabraknie przestrzeni.

Indywidualne siedziska, każde z wszechstronną regulacją, wyposażone w podłokietniki i możliwość składania. Zadowalająca jest również ilość miejsca na nogi i nad głową. W dachu umieszczono dodatkowe nawiewy, które pozwalają na doskonałą regulację temperatury całego wnętrza auta. Pasażerowie z tyłu do dyspozycji również mają kilka przydatnych schowków. Istotną zaletą jest możliwość złożenia środkowego fotela do poziomu praktycznego stolika z twardym (plastikowym) blatem. Problemu nie przysparza wbrew pozorom zajmowanie miejsca w drugim i trzecim rzędzie. Dzięki niskiemu progowi, schodkowi i uchwytom wszystko przejdzie gładko. Testowany Jumper wyposażony był w system ABS zapobiegający blokadzie kół podczas hamowania, układ wspomagania nagłego hamowania BAS oraz elektroniczny rozdział sił hamowania EBD. W standardzie znalazły się też sterowane elektrycznie i ogrzewane lusterka. Niestety testowany Citroen posiadał tylko jedną poduszkę powietrzną co stawia go dosyć nisko w klasyfikacji bezpieczeństwa. Do Jumpera zmieści się również spora ilość toreb podróżnych lub innych przedmiotów, które musimy lub też chcemy przewieść. Jednym słowem w tej kwestii nie musimy się ograniczać.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jumper_9_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...umper_10_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...umper_11_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...umper_12_t.jpg SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Jednostką napędową testowanego Citroena Jumper jest 2.2 litrowy turbo diesel o mocy 120 KM. Furgon ważący blisko dwie tony nie jest demonem prędkości. Prędkość maksymalna wynosi zaledwie 145 km/h przy czym rozbujanie auta do tej granicy zajmuje wieczność zwłaszcza gdy ładowność bliska jest krańcowej. Na "pusto" czyli tylko z kierowcą nasz dostawczak spisuje się całkiem przyzwoicie. Nie powinniśmy narzekać z kolei na właściwości jezdne. Elastyczny silnik HDi zgrany bardzo precyzyjnie z sześciobiegową skrzynią biegów o dosyć długich przełożeniach pozwala na ograniczenie poziomu spalania i utrzymanie silnika w dobrym stanie technicznym.

Gabaryty auta niestety wymagają umiejętnej obsługi i pełnej kontroli z zachowaniem wszelkich zasad fizyki. Z pomocą przychodzi nam tu przyzwoita zwrotność auta. Jumper przy takiej specyfikacji zadowoli nas ponadto swoim umiarkowanym apetytem na paliwo. W mieście zadowalał się ilością na poziomie 11.5 l oleju napędowego. Na trasie jak można się spodziewać nie zaoszczędzimy dużo więcej, bo dynamiczna jazda wymaga pomęczenia jednostki i tak spalanie utrzymywało się na poziomie 9 litrów. W cyklu mieszanym paliwożerność oscylowała między 10-10,5 litrami.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...umper_13_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...umper_14_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...umper_15_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/puste100.jpg PODSUMOWANIE

Citroen Jumper w wersji dziewięcioosobowej to propozycja dla wymagających. Przede wszystkim polecamy ją osobom, które zajmują się przewozem ludzi na mniejszą skalę bądź też licznym rodzinom. Chociaż w dzisiejszych czasach, kiedy domeną człowieka jest osiągnięcie kariery bardziej prawdopodobne jest to pierwsze spostrzeżenie. Tak więc oferta francuskiego koncernu wydaje się być bardzo ciekawa i nie omieszkam stwierdzić, że warto przyjrzeć się jej bliżej. Jumper oferuje pełen komfort, przyzwoitą przestrzeń bagażową i szereg nowoczesnych technologii przez co zasłużył sobie na miano lidera. Decydując się na wybór Jumpera powinniśmy skonsultować się z kompetentnym przedstawicielem koncernu ze względu na dosyć obfitą możliwość konfiguracji w/w modelu. Przedział cenowy zaczyna się od nieco ponad 80 tyś zł. Najdroższa wersja z podstawowym wyposażeniem i silnikiem 3.0 HDi kosztuje blisko 140 tyś.

DANE TECHNICZNE silnik / pojemność diesel / 2198 cm³ układ / liczba zaworów R4 / 16 moc maksymalna 88 kW (120 KM) @ 3500 obr/min moment obrotowy 320 Nm @ 2000 obr/min zawieszenie przód kolumny MacPhersona zawieszenie tył belka skrętna napęd oś przednia skrzynia biegów manualna, 6 biegowa prędkość maksymalna 155 km/h przyspieszenie 0-100 km/h 15,7 s zużycie paliwa* 11,5 / 8,3 / 9,2 dług. / szer. / wys. 4963 / 2050 / 2254 mm rozstaw osi 3000 mm masa własna / dopuszczalna 2275 / 3300 kg bagażnik w standardzie bd bagażnik po złożeniu siedzeń bd pojemność zbiornika paliwa 90 l EKSPLOATACJA I CENA gwarancja mechaniczna bd przeglądy bd cena wersji podstawowej bd cena wersji testowanej bd *miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

More...