Dacia Sandero 1.6 MPI - AUTO TEST
 
Szansa na sukces
czas trwania testu: 06-09.03.2009
test na dystansie: 528 km
Kilka tygodni temu przedstawiliśmy Państwu test nowego modelu rumuńskiej marki Dacia - Sandero z silnikiem benzynowym 1.4. Duże zainteresowanie klientów nową Dacią nie jest przypadkowe. Z uwagi na atrakcyjną cenę tego auta, znakomitą funkcjonalność i naprawdę wysoki poziom jaki sobą prezentuje postanowiliśmy sprawdzić jak radzi się jego mocniejsza odmiana, wyposażona w silnik 1.6 z wielopunktowym wtryskiem. Zapraszam do lektury.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_1_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_2_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_3_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_4_t.jpg STYLISTYKA

Moja szanowna redakcyjna koleżanka doskonale ubrała w słowa to co można powiedzieć o wyglądzie Sandero więc niewiele tu dodam. Z pewnością Sandero nie jest już toporną, kanciastą konstrukcją jaką była Dacia Logan. Dominują tu krągłości i modne linie, których nie powstydziłyby się modele bardziej renomowanych producentów. Szczególnie przód budzi pozytywne emocje dzięki swej masywności i wrażeniu potęgi.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_5_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_6_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_7_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_8_t.jpg Duże światła, kształtem przypominające reflektory z Renaulta Scenica oraz agresywny zderzak z dużym wlotem i ładnie wkomponowanymi reflektorami przeciwmgielnymi wyglądają bardzo nowocześnie. Choć generalnie Sandero wygląda dobrze trzeba przyznać, że proporcje nadwozia są nieco zachwiane. Sprawia ono wrażenie zbyt wysokiego i krótkiego, a tył jest trochę "ciężki". Efekt poprawiają dodatkowe elementy stylistyczne, m.in. progi i nakładki na zderzakach w kolorze srebrnym oraz całkiem ładne alufelgi, co pozwala na nazwanie prezentowanego modelu całkiem ładnym samochodem.

WNĘTRZE

Wyposażenie i wygląd wnętrza testowanego egzemplarza jest taki sam jak w poprzednio prezentowanym aucie. Postaram się skupić na tym co czuje kierowca prowadząc Sandero. Pierwsze zajęcie miejsca w fotelu kierowcy wywołuje niezbyt przyjemne uczucie, gdyż wszędzie dominują szare plastiki i na pierwszy rzut oka widać, że wyposażenie nie jest zbyt bogate. Jest to na pewno samochód "budżetowy" i stworzenie wrażenia luksusu nie było tu priorytetem. Poza tym dokuczać może bardzo krótkie siedzisko, przez co nogi nie są dostatecznie podparte. Kierownica jest niezbyt przyjemna w dotyku i niestety bardzo cienka. Obszycie jej skórą lub zastosowanie lepszego tworzywa zdecydowanie poprawiłoby sytuację.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_1_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_2_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_3_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_4_t.jpg Zajęcie optymalnej, wygodnej pozycji za kierownicą nie jest proste, ale po pewnym czasie można się przyzwyczaić. Szczerze mówiąc po kilku dniach kontaktu z Sandero właściwie wszystko przestało mi przeszkadzać i zrozumiałem, że jest to poprawnie zaprojektowane i wykonane auto, a co najważniejsze całkiem funkcjonalne. Świadomość, że kosztuje niewiele powoduje, że można przymknąć oko na niewielkie niedogodności. Przyjemność podróżowania podnoszą takie detale jak srebrne wykończenia panelu centralnego, boczków drzwi i nawiewów. Przydaje się również klimatyzacja i radioodtwarzacz. Więcej "bajerów" nie odnaleźliśmy ale, paradoksalnie, dodanie świetnego nagłośnienia, mnóstwa poduszek powietrznych, klimatyzacji z elektronicznym sterowaniem czy choćby elektrycznie sterowanych szyb z tyłu spowodowałoby znaczny wzrost ceny a ogólne wrażenie taniości i tak by pozostało... Dacia to samochód, który doceni klient szukający auta taniego, solidnego i funkcjonalnego ale bez fajerwerków. Niska cena jest priorytetem.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_5_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_6_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_7_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_8_t.jpg W tym miejscu kilka słów poświęcę na opisanie wrażeń z prowadzenia Sandero. Kierowca ma wrażenie, że wspomaganie kierownicy działa nieco za słabo. Oczywiście prowadzący ma pełną kontrolę nad kierunkiem jazdy ale w innych autach kierownica kręci się lżej. Podobnie, nieco topornie pracuje mechanizm zmiany biegów. Dźwignia wciąż drży i wykonuje krótkie ruchy przód-tył podczas wciskania i puszczania pedału gazu. Podobne zjawisko obserwowałem w niektórych modelach Renault sprzed kilku lat. Być może zastosowano te same podzespoły. Poza tym trzymanie boczne foteli jest dość słabe i nie zachęca (w połączeniu z miękkim zawieszeniem) do agresywnej jazdy...

SILNIK, UKŁAD JEZDNY

... bo nie do tego Sandero zostało stworzone. Silnik o pojemności 1,6 litra nie imponuje osiągami, gdyż moc 87 KM uzyskuje się obecnie z jednostek o pojemności 1-1.3 litra. Osiągi nie są rewelacyjne, ale do jazdy miejskiej i na krótkich trasach powinny wystarczyć. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje Dacii około 11,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 174 km/h. Rozwijanie maksymalnej prędkości stanowi jednak wyzwanie dość ekstremalne, gdyż Dacia prowadzi się raczej nerwowo przy wyższych prędkościach. Zawieszenie jest miękkie i lekko "buja" autem.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...andero_9_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...ndero_10_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...ndero_11_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/puste100.jpg Poza tym powyżej 120 km/h w środku robi się bardzo głośno. Jazda taka będzie też okupiona dosyć wysokim zużyciem paliwa. W cyklu miejskim odnotowaliśmy spalanie na poziomie około 11 litrów na 100 km, a poza terenem zabudowanym około 7 litrów. Z pewnością wybór silnika 1.6 zamiast tańszego 1.4 jest rozsądnym krokiem, gdyż za niewiele wyższą cenę otrzymamy bardziej żwawe, ale z podobnym apetytem na paliwo auto.

PODSUMOWANIE

Prezentowany egzemplarz kosztuje 40,200 złotych. Jest to wersja Laureate z dodatkowym wyposażeniem (lakierem metalicznym, bocznymi airbagami, pakietem komfort, czyli klimatyzacją i odtwarzaczem mp3, felgi aluminiowe). Najtańsza wersja Laureate kosztuje 35900 złotych. Uboższe wersje, ze słabszym silnikiem są dostępne poniżej 30000 złotych. To z pewnością bardzo atrakcyjna oferta, gdyż w cenie auta klasy A dostajemy niemal kompakt, z dużym bagażnikiem (320 litrów), dość przestronnym wnętrzem, z rozwiązaniami technicznymi koncernu Renault, trzyletnią gwarancją i rozbudowaną siecią serwisów. Oceniając całokształt trudno znaleźć dla Sandero godnego konkurenta na rynku nowych aut. Zdecydowanie warto się nim zainteresować jako alternatywą dla starszych samochodów z rynku wtórnego.

DANE TECHNICZNE silnik / pojemność benzyna / 1598 cm³ układ / liczba zaworów R4 / 8 moc maksymalna 64 kW (87 KM) @ 5500 obr/min moment obrotowy 128 Nm @ 3000 obr/min zawieszenie przód MacPherson z trójkątnymi wahaczami zawieszenie tył oś typu H napęd przedni skrzynia biegów manualna, 5 biegowa prędkość maksymalna 174 km/h przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s zużycie paliwa* 11,0 / 7,0 / 9,0 dług. / szer. / wys. 4020 / 1746 / 1534 mm rozstaw osi 2588 mm masa własna / dopuszczalna 980 / 1470 kg bagażnik w standardzie 320 l bagażnik po złożeniu siedzeń 1200 l pojemność zbiornika paliwa 50 l EKSPLOATACJA I CENA gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100.000 km przeglądy co 20 tys. km. cena wersji podstawowej 29,500 zł wersja Access 1.4 benz. cena wersji testowanej 40,200 zł wersja Laureate *miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
źródło: autowizja.pl / tekst: Artur Mierzejewski / zdjęcia: Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

More...