Fiat Grande Punto 5dr 1.4 - AUTO TEST
 
Pospolity gatunek
czas trwania testu: 10-16.02.2009
test na dystansie: 1104 km
Fabbrica Italiana di Automobili Torino zafundowała nam niecodzienne spotkanie z jednym ze swoich popularnych modeli - Grande Punto w wyjątkowej odsłonie. Auto sygnowane jest emblematem "design Giugiaro", a tym co wyróżnia go na tle podstawowych wersji jest wyjątkowo wypasione wyposażenie. Fiat Grande Punto debiutował w 2005 roku w Turynie, mieście, które jednocześnie jest miejscem jego produkcji. W Polsce auto pojawiło się rok później.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_1_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_2_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_3_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_4_t.jpg Samochód został zaprojektowany przez Italdesign - Giugiaro przy współpracy z Centro Stile Fiat. Pojazd zyskał sobie przychylność wielu kierowców o czym świadczą liczne nagrody przyznane mu m.in. przez magazyn Autobild i uhonorowanie go tytułem "Złotej kierownicy 2005". Francuzi przyznali mu laur "Samochodu miejskiego 2005 a Włosi "Auta Europy 2006". Auto dzieli płytę podłogową z Oplem Corsą czwartej generacji przez co zyskało sobie podobne do niego wymiary.

STYLISTYKA

Fiat Grande Punto wyraźnie nawiązuje do historii włoskiej motoryzacji. Projektanci poznali się na sukcesie wizualnym swoich topowych modeli i postanowili przenieść je do małej "Kropki". I tak testowany model zyskał sobie na przykład kultowe, smukłe reflektory inspirowane tymi z Maserati. Podobieństwo objęło również kształt tylnych, wąskich lamp umiejscowionych dosyć wysoko, w słupkach. Grande Punto jest autem bardzo udanym pod względem stylistycznym. Do sukcesu przyczyniła się wizja włoskiego projektanta Giorgetto Giugiaro, który z miejskiego wozidełka segmentu B wykreował iście sportowego pod względem designu osobnika. Jeden z najbardziej popularnych modeli Fiata zyskał sobie aerodynamiczną sylwetkę.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_5_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_6_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_7_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_8_t.jpg Dosyć niski i szpiczasty przód ze sporym wlotem powietrza i logiem marki w centrum rozchodzi się i poszerza stopniowo ku tyłowi. Ten dosyć specyficzny zabieg pomimo temperamentnego wyglądu zewnętrznego auta umożliwił wygospodarowanie maksymalnej przestrzeni we wnętrzu. Zgrabność i smukłość projektu podkreśla sferycznie wyprofilowany zderzak z wbudowanymi halogenami i zaokrąglone lusterka. Agresywną aczkolwiek nie mniej estetyczną linię boczną auta uwydatniają wznoszące się ku tyłowi szyby. Tył auta zdominowany został w dużej mierze przez masywny zderzak, w którym zintegrowano dodatkowo czujniki cofania. System jest niemalże niezastąpiony ze względu na słabą widoczność do tyłu spowodowaną w szczególności przez małą i przyciemnioną szybę.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_9_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...punto_10_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/puste100.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/puste100.jpg W górnej części obłej klapy umieszczono filigranowy spojler z trzecim światłem stopu. Bez wątpienia elementem najrzadziej spotykanym w autach segmentu B jest całkowicie przeszklony dach potęgujący doznania estetyczne. Szyberdach jest oczywiście opcją wartą ponad 3 tyś. zł. Cena wydaje się nie być zbyt wygórowaną.

WNĘTRZE

Bardzo zasobne wnętrze Fiata Grande Punto to w dużej mierze kwestia długiej listy opcji w jakie wyposażono testowany model. Bez nich auto jest trochę bardziej tendencyjne. To co ukazuje się naszym oczom gdy wsiadamy do auta zasługuje na pochwałę. Samochód klasy niższej jest w rzeczywistości solidnie wykonany a w jego projekcie użyto dobrych jakościowo materiałów. Deska rozdzielcza wykonana z plastiku jest wyjątkowo miękka i przyjemna. Urozmaicają ją srebrne wstawki. Dzięki tym elementom wnętrze, które w dużej mierze wykonane zostało z ciemnych materiałów staje się bardziej przyjazne.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_1_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_2_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_3_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_4_t.jpg Przyznać trzeba, że w projekcie nie brakuje ładu i harmonii. Konsola środkowa mieści w sobie wiele funkcjonalnych systemów. Należy do nich między innymi niezastąpiona dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, która niestety nie należy do standardu, intuicyjnie prosty w obsłudze panel radia z wyświetlaczem monochromatycznym oraz kilka istotnych przycisków (dezaktywujący system ASR lub aktywujący wspomaganie kierownicy City). Panel ozdobiono wokół zmatowionym delikatnie połyskującym materiałem przez co we wnętrzu auta wzrasta poczucie estetyki. Pod konsolą umieszczono uchwyty na dwa kubki z napojami. Bardzo ważną kwestią jest wielofunkcyjna skórzana kierownica. Jej rewelacyjny profil zapewnia wygodne i przede wszystkim prawidłowe ułożenie rąk. Wyposażono ją ponadto w sterowanie systemem audio, systemem bluetooth oraz tempomatem. Skóra, którą została pokryta jest nie tylko praktyczna ale też istotnie wpływa na zmysły kierowcy, szczególnie wzrok i dotyk. W podstawowych wersjach spotykamy się z niezbyt eleganckim plastikowym kołem kierownicy.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_5_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_6_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_7_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_8_t.jpg Wskaźniki prędkości i obrotów są bardzo klarowne i czytelne. Pomiędzy nimi znalazł się komputer pokładowy. Zajmując pozycję za kierownicą czujemy się dosyć wygodnie. Oczywiście pasażerowie o wyższym wzroście mogą nieco narzekać na przestrzeń i swobodę ruchów. Na szczęście uczucie to niwelowane jest dzięki wszechstronnej regulacji foteli. Siedziska mają dość dobry profil, który dopasowuje się do ciała pasażerów. Dzięki niemu zapewniają poprawne trzymanie boczne oraz możliwość wygodnego pokonywania nawet dalekich dystansów. Niestety istnieje również pewna rażąca wada. Fotele pokryto skórą, to z pewnością zaleta ale ich tandetna faktura skutecznie psuje cały efekt. Pomiędzy nimi umieszczono praktyczny podłokietnik. Ilość miejsca z tyłu nie jest zbyt duża. Można uznać ją wręcz za minimalną. Pasażerowie zasiadający z tyłu niestety często narzekają na brak miejsca na nogi, które z kolei krępuje ich ruchy. Co do wygody - jest na prawdę nieźle. Oparcia ustawione pod stosownym kontem dostarczają odrobiny wygody. Pasażerowi w środku byłoby skrajnie niewygodnie gdyby tunel środkowy był nieco wyższy.

Grande Punto jest autem w pełni zautomatyzowanym. Wiele elementów podlega elektrycznej regulacji co przekłada się na wyższy komfort użytkowania auta. Poczynając od kompletu elektrycznych szyb, poprzez elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, centralny zamek z pilotem w kluczyku, system "Follow me home" a kończąc na wielu systemach wspomagających kierowcę w czasie jazdy propozycja włoskiego przedsiębiorstwa wydaje się być warta uwagi. Testowany egzemplarz ponadto zawiera w sobie szereg gadżetów z listy wyposażenia dodatkowego. Nasze Grande Punto posiadało między innymi system kontroli ciśnienia w oponach (TPMS), aktywne zagłówki AntiWhiplash, system głośnomówiący z technologią Bluetooth oraz praktyczny czujnik parkowania. Auto zasługuje na bliższe zainteresowanie dzięki wysokiej nocie w testach EuroNCAP. "Kropka" uzyskała aż pięć gwiazdek w testach zderzeniowych. Jest to przede wszystkim zasługą solidnej konstrukcji ale także bezpieczeństwa biernego w postaci poduszek powietrznych.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._punto_9_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...punto_10_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...punto_11_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/puste100.jpg Standard obejmuje dwie dwustopniowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. Dodatkowo można dokupić poduszki powietrzne boczne oraz kurtyny powietrzne będące częścią pakietu Safety. Grande Punto uczestniczy również skutecznie w zapobieganiu kolizji. W ciągłej gotowości pozostaje system ESP z ASRem i systemem MSR sprawujące kontrolę nad trakcją.

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Pod maską testowanego Grande Punto pracuje 1,4 litrowa, szesnasto-zaworowa jednostka o mocy 95 KM zapewniająca autu wyjątkową dynamikę i zwinność. Przyspieszenie do pierwszej setki zajmuje 11,4 sek co jest w miarę przyzwoitym wynikiem jak na typowego mieszczucha. Prędkość maksymalna sięga 177 km/h. Auto prowadzi się wyjątkowo lekko i bezproblemowo. Czuły układ hamulcowy wymaga przyzwyczajenia, a te nabywamy już przy pierwszym kontakcie z autem. Dosyć miękkie zawieszenie skutecznie niweluje niedoskonałości naszych rodzimych nawierzchni. Aprobatą cieszy się również trakcja.

Samochód porusza się płynnie stale trzymając się wyznaczonego toru. Pozytywny wynik w teście uzyskało również spalanie. Jednostka ciesząca się dosyć żwawą pracą wykazuje zapotrzebowanie na 8,5 l drogocennego surowca podczas jazdy w mieście. Na trasie paliwożerność spada do 5,3l/100km a w cyklu mieszanym oscyluje w granicach 6,5l.

PODSUMOWANIE

Grande Punto na rynku konkuruje z mocnymi przeciwnikami, dlatego też potrzebuje ogromnej siły przebicia. Klientów zachęcać może atrakcyjny wygląd, solidne wykonanie i bogate wyposażenie. Nie bez znaczenia pozostają również koszty eksploatacji, które w kwestii Fiata nie są zbyt wysokie. Niestety wadą testowanego egzemplarza jest wygórowana cena, która niejednokrotnie warunkuje o rezygnacji z jego kupna. Wartość prezentowanego modelu przekracza 74 tyś zł. Za tą cenę klienci mogą dosłownie przebierać w ofertach. Niestety większości nie otumani oferta włoskiego przedsiębiorstwa.

DANE TECHNICZNE silnik / pojemność benzyna / 1368 cm³ układ / liczba zaworów R4 / 16 moc maksymalna 70 kW (95 KM) @ 6000 obr/min moment obrotowy 127 Nm @ 4500 obr/min zawieszenie przód niezależne typu MacPherson zawieszenie tył oś skrętna napęd przedni skrzynia biegów manualna, 6 biegowa prędkość maksymalna 177 km/h przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s zużycie paliwa* 8,5 / 5,3 / 6,5 dług. / szer. / wys. 4030 / 1687 / 1490 mm rozstaw osi 2510 mm masa własna / dopuszczalna 1075 / 1635 kg bagażnik w standardzie 275 l bagażnik po złożeniu siedzeń 1000 l pojemność zbiornika paliwa 45 l EKSPLOATACJA I CENA gwarancja mechaniczna 2 lata przeglądy co 30 tys. km cena wersji podstawowej 56,990 zł cena wersji testowanej 74,230 zł *miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

More...