Fiat - Typowe usterki
 
Nagminnie szwankują wariatory zmiennych faz rozrządu; problemy z elektroniką - pokładową, silnika - i oświetleniem; jednostki o małych pojemnościach (np. 1.0) cierpią na usterki układu zapłonowego; nietrwałe pompy paliwa, wadliwe sprzęgła (dotyczy Pandy z początku produkcji); silniki zużywają olej.
Ranking TÜv
Fiaty kiepsko prezentują się w zestawieniu. Zarówno Seicento, Stilo, Bravo/Brava, Punto, jak i Doblò zajmują miejsca w siódmej dziesiątce i gorsze.
Akcje serwisowe
Ryzyko zapalenia się izolacji komory silnika (Multipla 1.9 JTD); kłopoty z rozruchem, nadmierna emisja spalin, dławienie się jednostki przy przyspieszaniu oraz problem wspomagania hamulców (Ulysse 2.0 i 2.2 JTD z lat 2002-2004); możliwość pęknięcia sprężyny przedniego zawieszenia (Stilo z lat 2001-2006); uszkodzenia przewodu paliwowego (Panda Multijet); szwankujący zawór EGR (Ducato 2.0 JTD 2001-2005); nieszczelność złącz centrali ABS-u - możliwość zwarcia i pożaru (Pandy 2003-2006); wadliwe koło pasowe wału korbowego (Panda, Punto, Grande Punto, Idea, Stilo z silnikami 1.1, 1.2 oraz 1.4 z klimatyzacją - lata 2005-2006).

 
GŁÓWNE CECHY UŻYTKOWE

+ ZALETY
Praktyczne nadwozie
Seryjna poduszka powietrzna dla kierowcy
Wygodne wsiadanie i wysiadanie
Dużo miejsca z przodu
Solidne zawieszenie, precyzyjnie działający układ kierowniczy
Niskie koszty eksploatacji

- WADY
Niezbyt dokładne wykończenie i zestrojenie skrzyni biegów
Silnik o pojemności 1,2 l mało dynamiczny
Zbyt mało miejsca w tylnej części pojazdu
Dość częste drobne usterki

OPINIE FACHOWCÓW
Fachowcy są na ogół zgodni, że Fiat Punto, to samochód praktyczny, kompaktowy. Został on zaprojektowany nowocześnie. Zwrócono przy tym dużą uwagę na sprawy bezpieczeństwa. Już te cechy dają mu szanse w konkurencji z innymi używanymi samochodami. Z drugiej jednak strony, tuż po wejściu na rynek auto te nie wzbudziło takiego oczekiwania, jakiego zapewne oczekiwał jego producent. To jednak nie zmienia faktu, że przyjęto ten pojazd życzliwie, dostrzegając w nim wiele zalet.

Przejdźmy do badań testowych. W teście ADAC uzyskano przyspieszenia od 0 do 100 km w ciągu 13,4 s, prędkość maksymalną 172 km/h oraz zużycie paliwa średnio 7, 8 l na 100 km. Uznano, że samochód ten doskonale nadaje się do jazd miejskich. W innym teście Fiata Punto 90 ELX z silnikiem o mocy 88 KM, z kolei wysoko oceniono obszerność wnętrza tego pojazdu i bagażnik (przyznano im najwyższe noty po 10 pkt.). Równie wysokie noty przyznano za łatwość obsługi, zachowanie auta na prostej oraz za ogrzewanie i wentylację. Tylko nieco niższe 9-punktowe oceny przyznano za widoczność, zawieszenie, wygodne fotele i wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego. Takie same noty uzyskał Punto za zachowanie na zakrętach, łatwość kierowania oraz odpowiednią moc jednostki napędowej. Zdecydowanie najniżej oceniono zużycie paliwa (6 pkt.) oraz wyciszenie wnętrza (7 pkt.). W tym teście uzyskano przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 11,3 s i zużycie paliwa 9,2 l/100 km.

W teście ADAC z 1997 roku w badanym Fiacie Punto 90 ELX, a więc aucie o najbogatszym wyposażeniu w swej serii modelowej, napęd otrzymał 1,9 pkt. i była to nota najwyższa. Najniżej oceniono bagażnik (3, 0 pkt.) i cechy sprzyjające ochronie środowiska naturalnego (3,1 pkt.). Badany samochód zużywał przeciętnie 8,8 litrów paliwa na 100 km.

W jednym z najnowszych testów ADAC, opublikowanym w 2001 roku testowany egzemplarz Fiata Punto 1,2 SX uzyskał następujące oceny (w obowiązującej skali ocen od noty najwyższej 1 do 6, czyli noty najniższej). Najwyżej oceniono warunki jazdy (2,3 pkt.) oraz bezpieczeństwo (2,9 pkt.). Najniższe noty za nadwozie (3,4 pkt.), silnik i napęd (3,3 pkt.) oraz wnętrze ( 3,4 pkt.). Testowe zużycie paliwa wynosiło 6,1 l/100 km. Z kolei w statystyce pomocy drogowej w teście długodystansowym (100 tys. km) badany Fiat Punto 55 ED też wypadł przyzwoicie. Główne usterki dotyczyły instalacji i wyposażenia elektrycznego. Kłopoty też sprawiała skrzynia biegów. Natomiast zużycie paliwa wynosiło przeciętnie 6,6 l/100 km. Samochód po tym przebiegu okazał się również odporny na zjawiska korozji. Fiat Punto, niestety, nie zajmuje wysokiej lokaty pod względem małej liczby uszkodzeń. Na każde 1000 aut tej marki przypada w Niemczech 34,9 awarii. Dane te dotyczą samochodów w wieku od 4 do 6 lat. Podobnie na liście samochodów 3- i 5-letnich w statystykach niemieckiego urzędu nadzoru technicznego, Fiat Punto zajmuje stosunkowo niską lokatę (61 miejsce) z 10,6 proc. usterek.

W testach zderzeniowych Fiat Punto wypadł bardzo korzystnie. Wprawdzie przy zderzeniach z prędkością 50 km/h, żadne auto nie wychodzi bez szwanku, to jednak uwzględniając klasę tego samochodu wyniki nie były złe. Przy zderzeniu czołowym w Punto najbardziej narażone są stopy kierowcy. Pasażerowie tylnych siedzeń mogą się wówczas obawiać zagrożeń ze strony konstrukcji foteli i pasów bezpieczeństwa. Natomiast przy zderzeniach bocznych, najcięższe zranienia u kierowcy występują w okolicach brzucha. Natomiast pasażerowie tylnych siedzeń są narażeni na uszkodzenia w obrębie miednicy. Oczywiście, skoro mowa o uszkodzeniach ciała kierowcy i pasażerów pojazdu to odnoszą się one do tych zarejestrowanych z pomocą manekinów.

Pojawiały się i głosy krytyczne. W niektórych publikacjach kwestionowano zachowanie Fiata Punto 55 na zakrętach (nadmierne przechyły), konieczność bardzo silnego trzymania wówczas kierownicy itp. Z porównań z innymi samochodami, wynika, że Punto ma nad nimi przewagę pod względem standardu wyposażenia, pojemności bagażnika i obszerności wnętrza. Podkreśla się też łatwość wsiadania i wysiadania z auta, co zachęca do kupna samochodów tańszych w wersji trzydrzwiowej. Czy to oznacza, że w ocenach Fiata Punto dominują tylko blaski i nie ma żadnych cieni? Byłby to pogląd zgoła chybiony. To auto podobnie jak wiele innych ma też sporo braków, ale najważniejsze z nich wychodzą na jaw dopiero po wielu latach eksploatacji.

NAJCZĘSTSZE USTERKI
Przegrzewanie się silnika
Nieszczelności w obrębie układu napędowego
Uszkodzenia paska zębatego
Przepalanie się uszczelki podgłowicowej
Niedostateczne naładowanie akumulatora
Defekty pompy paliwa
Usterki przewodów zapłonowych
Szybkie zużywanie się sprzęgła
Defekty automatycznej skrzyni biegów w autach pochodzących z wcześniejszej produkcji
Korozja perforacyjna układu wydechowego
Wibracje wskazówki prędkościomierza
W samochodach wyprodukowanych do 1994 roku defekty przełącznika kierunkowskazów
W pięciostopniowych skrzyniach biegów oporne załączanie biegów
Usterki w elektrycznym układzie podnoszenia szyb
Defekty mechanizmów zwijania pasów bezpieczeństwa
Kłopoty z uruchamianiem silnika
Nieregularny bieg jałowy silnika (w modelach 55 i 60 wyprodukowanych od 1998 roku zmieniono układ sterowania)
Usterki w elektronicznym układzie antywłamaniowym

Fachowcy zalecają, aby przy kupnie samochodu używanego, zwracać baczną uwagę na stan techniczny paska rozrządu. W przypadkach wątpliwych, aby nie narażać się na poważne koszty związane z jego zerwaniem, lepiej skorzystać z oceny autoryzowanego warsztatu.

OPINIE UŻYTKOWNIKÓW
Jak zwykle i tym razem są to opinie zróżnicowane. Wśród samochodów używanych Fiat Punto, mimo wszystko, należy do młodszych modeli. Najstarsze egzemplarze tego auta przecież nie przekroczyły jeszcze dziesięciu lat. W rozmaitych statystykach właśnie ten wiek, wydaje się najbardziej korzystny do oceny jakościowej samochodu używanego. Wychodzą zwykle wówczas na jaw rozmaite usterki i kłopoty eksploatacyjne związane z trwałością części lub całej konstrukcji auta. Pod tym względem Fiaty nie należą do wyjątków.

Niegdyś głównym problemem była korozja. To ona atakowała te wozy szczególnie mocno po wielu latach użytkowania. Teraz ta sprawa ma już znacznie mniejszą wagę, ale nie należy jej pomijać w rozważaniach o kupnie Fiata Punto w bardziej "podeszłym" wieku.

Użytkownicy są raczej zgodni, że jest to w pewnym sensie samochód rodzinny. Jego wysokość oraz szeroko otwierające się drzwi ułatwiają zajmowanie miejsc oraz umiejętne rozmieszczenie bagaży. Stosunkowa łatwość przeprowadzania napraw i przeglądów, też nie jest czynnikiem bez znaczenia.

WNIOSKI OGÓLNE

Fiat Punto zapewne został dobrze wkomponowany w liczną rodzinę używanych aut tej marki w naszym kraju. Ma on tez zapewne swoich licznych zwolenników. Są to zwykle ci użytkownicy, którzy z biegiem lat nabierają zaufania do samochodów określonej marki. W Polsce do takich należą niewątpliwie produkty Fiata. W omawianym przypadku Fiata Punto, jego zwolennicy potrafią dostrzec wiele zalet eksploatacyjnych. Bogata, tradycyjna, sieć serwisowa, przyjemna dla oka i niezbyt starzejąca się sylwetka nadwozia, silniki o wysokiej kulturze pracy i żywotności - to tylko niektóre cechy skłaniające do wyboru tego samochodu. Warto jednak mieć na uwadze i mniej korzystne warunki jego eksploatacji. W gruncie rzeczy jeszcze nie wiadomo jak te auto będzie się zachowywało w dłuższych niż 10-letni przedział czasu.

inż. Szczepan Kryda

 
Do tego ca napisal samael doloze tylko: (dotyczyc to bedzie w szczegolnosci Punto I)
- czesto nietrwałe zawieszenia (silentblocki)
- osprzęt silnika. Jak juz napisal samael - najczesciej pompy paliwa i uklad zaplonowy. A dodatkowo czesto mozna spotkac sie z problemami z alternatorami
- skrzynie biegów, w ktorych przy wiekszych przebiegach psują sie synchronizatory

 
Seicento 900

Przewód masowy akumulator-silnik. I dosyć nietypowe ale częste: jeśli na zimno pali na dwa gary a po rozgrzaniu już na wszystkie to należy wymienić uszczelkę pod pokrywą zaworów. To nie bląd - uszczelka jest wspólna dla przepustnicy i pokrywy - olej przedostaje się do kolektora ssącego.

 
Alternator tez nie jest mocna strona Fiata