Jak zarejestrować sprowadzony samochód
Kupując auto w jednym z krajów Unii pamiętajmy, że po powrocie do Polski czeka nas sporo wydatków i wizyty w wielu urzędach. Gdy sprowadzimy sobie opla vectrę za równowartość 10 tys. zł, za wszystkie urzędowe formalności zapłacimy aż 2,6 tys. zł.
Procedura sprowadzenia auta jest bardzo podobna we wszystkich krajach Wspólnoty. Ponieważ największym rynkiem używanych samochodów są Niemcy i najwięcej naszych rodaków kupuje tam używane auta, to prześledzimy procedurę zakupu na takim właśnie przykładzie.
W przypadku osoby prywatnej podpisujemy umowę kupna-sprzedaży, natomiast w przypadku komisu samochodowego otrzymujemy rachunek. Przed wyjazdem warto zdobyć wcześniej formularz dwujęzycznej (polsko-niemieckiej) umowy sprzedaży lub rachunku, gdyż po powrocie do Polski odpadną nam zbędne koszty tłumaczenia tego dokumentu.
Po podpisaniu umowy lub otrzymaniu rachunku, wraz z samochodem otrzymujemy:
1. Brief - kartę pojazdu
2. Fahrzeugschein - dowód rejestracyjny
3. Dwa komplety kluczyków
Z tymi dokumentami udajemy się do niemieckiego wydziału komunikacji (Kfz-Meldestelle), gdzie wykupujemy tzw. skierowanie do wyrobienia tablic tymczasowych - tzw. "zjazdowych". Najlepiej tablice wyrabiać gdzieś w okolicy urzędu.
Na granicy obecnie nie ma potrzeby dokonywać żadnych formalności. Należy jedynie mieć przygotowane wszystkie dokumenty do ewentualnej kontroli.
Należy też nabyć ubezpieczenie pojazdu OC na czas podróży do Polski. Ubezpieczenie w zależności od regionu Niemiec wykupuje się na 7, 14 lub 30 dni. Po sprawdzeniu przez niemieckiego urzędnika dokumentów przy samochodzie i sprawdzeniu numerów, można wyruszyć w drogę powrotną do Polski.
Tłumacz i kontrola techniczna
Wszystkie dokumenty musimy przetłumaczyć na język polski. Musi to wykonać tłumacz przysięgły. Oryginały dokumentów i ich tłumaczenia kserujemy.
Koszt tłumaczenia waha się od 70 do 100 zł. Jeśli umowa kupna-sprzedaży auta (rachunek) jest dwujęzyczna, można nie robić jej tłumaczenia, choć niektóre urzędy żądają na takim dokumencie pieczątki tłumacza przysięgłego.
Musimy się też udać do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów na wykonanie przeglądu. Z badania pojazdu otrzymujemy dwa dokumenty: Dokument Identyfikacyjny Pojazdu i zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.
Koszt - 169 zł.
Urząd celny
Niezależnie od innych czynności, w ciągu 5 dni od daty nabycia pojazdu jesteśmy zobowiązani do złożenia w urzędzie celnym (właściwym dla miejsca zamieszkania) "Deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego" oznaczonej symbolem AKC-U oraz dokonać wpłaty obliczonego podatku akcyzowego na konto bankowe właściwej Izby Celnej.
Wykaz urzędów celnych możemy znaleźć na stronie resortu finansów.
Każda z izb celnych posiada własną stronę internetową, gdzie powinniśmy znaleźć wzory formularzy i interesujące nas informacje, w tym np. nr rachunku bankowego, na który należy wpłacić podatek akcyzowy. Aktualnie obowiązującą dwie stawki akcyzy na samochody sprowadzane z zagranicy:
- 3.1% dla pojazdów z silnikiem o pojemności do 2000 ccm
- 13.5% dla pojazdów z silnikiem o pojemności powyżej 2000 ccm
Wiek auta, rodzaj paliwa (diesel czy benzyna) oraz normy emisji spalin nie mają tutaj żadnego znaczenia. Liczy się wyłącznie wartość auta z umowy sprzedaży lub faktury zakupu.
Do otrzymania dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy od samochodu osobowego musimy posiadać następujące dokumenty:
A. Oryginały dokumentów:
1. Wypełniona deklaracja AKC-U
2. Wypełniony wniosek do Naczelnika urzędu celnego o wydanie dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku akcyzowego.
3. Dowód zapłaty opłaty skarbowej za dokument potwierdzający zapłatę akcyzy (17 zł).
B. Kopie dokumentów i oryginały do wglądu:
1. Dokument zakupu samochodu (faktura, umowa kupna-sprzedaży, rachunek lub inny dokument własności pojazdu)
2. Dokument identyfikacji pojazdu wystawiony w kraju członkowskim (dowód rejestracyjny, karta pojazdu, lub inny)
3. Dokument wyrejestrowania samochodu w kraju zakupu
4. Zaświadczenie o badaniu technicznym
5. Tłumaczenia wszystkich dokumentów
Wszystkie opłaty, w tym również opłatę skarbową, musimy zapłacić przelewem bankowym na odpowiedni rachunek:
- podatek akcyzowy na rachunek bankowy Izby Celnej (w tytule przelewu należy wpisać: "akcyza od samochodu osobowego" oraz podać markę i nr nadwozia pojazdu)
- opłatę skarbową na rachunek bankowy urzędu miejskiego (w tytule przelewu należy wpisać: "opłata skarbowa za zaświadczenie o zapłaconym podatku akcyzowym" oraz podać markę i nr nadwozia pojazdu)
Pobieramy odpowiednie formularze i na podstawie przykładów wywieszonych na tablicy wypełniamy je swoimi danymi.
Jeśli ktoś nie czuje się na siłach, żeby wypełnić druki, może skorzystać z usług agencji celnej, która za opłatą ok. 20 zł przygotuje nam niezbędne dokumenty.
Można również wcześniej pobrać formularze z internetu i wypełnić je samemu według załączonych wzorów.
Po złożeniu dokumentów otrzymujemy od urzędnika karteczkę z numerami telefonów i informacje, kiedy możemy spodziewać się otrzymania zaświadczenia.
Na wniesienie opłaty skarbowej i podatku akcyzowego mamy czas do momentu odbioru zaświadczenia, ale musimy pamiętać, że nie wystarczy posiadać dowód wpłaty w momencie jego odbioru - pieniądze muszą fizycznie znajdować się na koncie bankowym Izby Celnej.
Urząd skarbowy i opłata recyklingowa
Z decyzją o zapłaceniu akcyzy kierujemy się do właściwego dla nas urzędu skarbowego, aby uregulować sprawę z podatkiem VAT. Nie płacimy go, gdyż nabywamy pojazd z obszaru wewnątrzwspólnotowego, ale musimy uzyskać decyzję z urzędu, że VAT-u płacić nie musimy.
W tym celu należy:
- na konto urzędu gminy wnieść opłatę za wydanie decyzji o zwolnieniu z VAT. Opłata ta wynosi 160 zł. Opłatę wnosimy przelewem na odpowiedni rachunek bankowy. W niektórych urzędach skarbowych istnieje możliwość dokonania tej wpłaty na miejscu
- w urzędzie skarbowym wypełnić wniosek - formularz VAT-24
- wraz z wnioskiem VAT-24 przedłożyć: oryginały i kserokopie wspomnianych już dokumentów (wcześniej przetłumaczonych) oraz dowód wpłaty opłaty. Każdy składany wraz z wnioskiem załącznik podlega stosownej opłacie. Przeciętnie sumaryczna opłata waha się w granicach 5-7 zł
Po złożeniu kompletu dokumentów oczekujemy na wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczania podatku od towaru i usług (VAT) z tytułu nabycia środka transportu" (VAT-25). Urząd skarbowy ma na jej wydanie 7 dni.
Ostatnim etapem przed udaniem się do wydziału komunikacji w celu rejestracji pojazdu, jest wniesienie opłaty recyklingowej. Opłatę recyklingową wnosi się przelewem na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej: BGK III Oddział w Warszawie 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014, w wysokości 500 zł.
Tytuł przelewu obowiązkowo musi zawierać: model i markę samochodu - stwierdzenie OPŁATA RECYKLINGOWA oraz nr VIN, lub nr podwozia, nadwozia lub ramy pojazdu.
Rejestracja pojazdu
Ze wszystkimi dokumentami, które uzyskaliśmy do tej pory i ich kopiami i tłumaczeniami, udajemy się do wydziału komunikacji by zarejestrować samochód. To jest już ostatnia sprawa, która musimy załatwić, żeby cieszyć się nabytkiem.
Przejście całej procedury kosztowało nas 1240 zł plus akcyza. A złożyło się na to:
1. Tłumaczenie dokumentów - ok. 90 zł
2. Pierwsze badanie techniczne - 169 zł
3. Urząd Celny - opłata skarbowa - 17 zł
4. Urząd Celny - akcyza (zależna od pojemności skokowej silnika i wartości pojazdu z umowy kupna-sprzedaży lub faktury)
5. Urząd Skarbowy - 160 zł
6. Wydział Komunikacji - 790 zł (z opłatą recyklingową)
7. Kserokopie dokumentów i inne opłaty - 15 zł
Do tego doliczamy akcyzę. Jeśli ktoś nabył auto z 2,5-litrowym silnikiem, które kosztowało (w przeliczeniu na złotówki) 10 tys., to zapłacił jeszcze 1350 zł akcyzy.
A więc przyjemność jeżdżenia "nowym" samochodem kosztuje nie 10 tys. zł, ale około 12,6 tys. zł, z czego 2,6 tys. zł wpłacamy na konta urzędów. Do tego doliczyć należy koszty podróży po samochód, dojazdy do urzędów a na koniec jeszcze również niemała kwota jest nam potrzebna na wykupienie obowiązkowego ubezpieczenia OC.
W dodatku wszystkie urzędowe formalności zajmą nam od czterech do siedmiu dni.