Volkswagen Jetta 1.9 TDI - AUTO TEST
 
Ekologia górą
czas trwania testu: 27.10-03.11.2008
test na dystansie: 3267 km
Volkswagen Jetta zadebiutował na rynku w 1979 roku. Był on wersją sedan modelu Golf. Patrząc wstecz widzimy istotne zmiany jakie zaszły w projekcie auta. Jest to namacalny krok do przodu ku technice i rozwoju marki. Pierwsza Jetta różniła się przede wszystkim od siostrzanego Golfa kształtem świateł. To one wyróżniały go w szczególności od hatchbacka. Jetta w stosunku do Golfa przez długi czas uważana była za auto bardziej prestiżowe, o bardziej wysmakowanym charakterze i lepszym wyposażeniu.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_1_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_2_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_3_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_4_t.jpg Nie inaczej jest z piątą już generacją, która upodabnia się do Passata reprezentującego inny segment aut. Nowa Jetta jest następcą modelu Bora (W Ameryce Pn. Jetta IV). Zaistniała na rynku w styczniu 2005 roku w Los Angeles. Tam właśnie ulokował się największy rynek zbytu. Na starym kontynencie premiera odbyła się jesienią tego samego roku. Nowa generacja poszczycić może się również estetycznym designem czego brakowało poprzednikom. Uważa się, że w Europie gdzie dominował przede wszystkim Golf, może zapanować nowa moda na posiadanie właśnie Jetty.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_5_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_6_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_7_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_8_t.jpg STYLISTYKA

Chociaż wygląd Jetty, Vento i Bory nie był dość atrakcyjny, auta znalazły rzeszę miłośników ze względu na swoją funkcjonalność. Samochody te w ciągu 26 lat wyprodukowanie zostały w nie małym nakładzie 6.6 mln sztuk ponieważ zapewniały swobodę, komfort i możliwość przewożenia nie małych bagaży. Stylistyka starej Jetty była nieco markotna i nudna, toteż producent zdecydował się na urzeczywistnienie bardziej radykalnego projektu, stworzonego od podstaw w zupełnie nowym i nietradycyjnym kierunku. Obecna Jetta niezwykle upodabnia się do większego Passata. Śmiałe i niekonwencjonalne linie nadają jej swoistego uroku. Samochód dzięki temu, z przeciętnego, stał się jednym z najbardziej pożądanych aut dzisiejszych czasów.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_9_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jetta_10_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jetta_11_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/puste100.jpg Jetta charakteryzuje się łagodnymi kształtami, które w gustowny sposób kreują jej dynamiczną sylwetkę. Testowany model urzeka również niezwykle ważnymi detalami takie jak chromowane listwy wzdłuż atrapy, dekoracje na zderzaku i wokół szyb. Ważną zasadą estetyki w projektach samochodów są również takie elementy takie jak lusterka i zderzaki, których kolor wtapiał się w przytłumioną biel lakieru dając jeszcze bardziej harmonijny efekt. Kształt lamp przednich znany jest nam z siostrzanego Golfa i chociaż wyznacza się prostotą, to doskonale wkomponowuj się w całość projektu.

Jetta w nadwoziu typu sedan może się stać groźną konkurencją dla Passata ze względu na podobne atrybuty dostępne w niższej cenie. Tył auta cec***ą zaokrąglone diodowe reflektory (LED) zespolone o wyrafinowanych rysach. Krasę tego oto modelu uwydatniają felgi ze stopu metali lekkich o filigranowych ramionach.

WNĘTRZE

Projektanci nie wysilili się jednak z projektem wnętrza. Jest ono bowiem takie samo jak w Golfie. Na szczęście nurt ten cieszy swoją niemiecką solidnością i ergonomią. Wszystko wydaje się być w należytym porządku. Materiałem wypełniające wnętrze jest głównie ciemny plastik. Ujmuje to delikatnie uroku samochodowi, aczkolwiek tego rekompensatą jest ich wysoka jakość. Prosta konstrukcja deski rozdzielczej ozdobiona detalami w kolorze srebrnym jest wyjątkowo estetyczna. W centrum znajduje się wyświetlacz radia, którego panel sterowania znajduje się nieco niżej i jest wręcz intuicyjnie prosty w obsłudze. Tuż pod nim umieszczono dwustrefową klimatyzację "Climatic".
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_1_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_2_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_3_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_4_t.jpg Kuriozalny tunel środkowy mieści w sobie miejsce na kubki oraz wyłącznik elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy z asystentem siły hamowania. Trochę ubogo prezentuje się natomiast plastikowa, ciemna kierownica pozbawiona dodatkowych przycisków. Standardowe Volkswagenowskie zegary o niebieskiej barwie i czerwonych wskaźnikach są bardzo czytelne i przejrzyste. Pomiędzy nimi znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego. W lewych drzwiach mieszczą się przyciski sterowania szyb oraz ustawienia lusterek zewnętrznych, które są dodatkowo podgrzewane (lewe asferyczne). Na szczególną pochwałę zasługują wygodne fotele, dopasowane do ciała pasażerów, zapewniające świetne trzymanie nawet w trudnych warunkach. Pokryte zostały tkaninową tapicerką przyjazną w dotyku. Fotel kierowcy regulowany jest w sposób automatyczny co znacznie upraszcza jego ustawienie. Pomiędzy nimi znajduje się skórzany podłokietnik z całkiem sporym schowkiem, dzięki któremu pod ręką możemy mieć wszystkie przydatne przedmioty takie jak portfel czy dokumenty.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_5_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_6_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_7_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_8_t.jpg Przed pasażerem Volkswagen zafundował właścicielom również miejsce na drobiazgi. Schowek jest chłodzony, podświetlany i zamykany na kluczyk. Osoby podróżujące z tyłu nie powinny narzekać na brak miejsca. Jak na auto segmentu B w Jettcie jest go całkiem sporo co umożliwia dalekie podróże nawet czterem osobom. W komplecie niestety nie będzie już tak kolorowo, aczkolwiek nie będzie to zbytnio doskwierało pasażerom. Autko dysponuje również uchwytami do mocowania fotelików dziecięcych Isofix. Testowany Volkswagen posiada niezwykle bogate wyposażenie standardowe. Oprócz pełnego kompletu elektroniki, będącej nieocenionym udogodnieniem posiada również system ABS z EBV (elektroniczny rozdział siły hamowania), ASR i MSR (system przeciwdziałający blokowaniu kół napędowych podczas hamowania silnikiem). Akustyczny sygnalizator nie zapiętych pasów bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera z przodu przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa podczas jazdy.

Ponadto w pełnej gotowości są boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz boczne poduszki powietrzne z przodu, a także bezwładnościowe 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości dla siedzeń przednich i elektrycznymi napinaczami. Jetta dysponuje sporym bagażnikiem o pojemności 527 l. Dzięki tej specyfikacji małe autko klasy średniej niższej umożliwi przewożenie niemałego ekwipunku.
http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes..._jetta_9_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jetta_10_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/tes...jetta_11_t.jpg http://www.autowizja.pl/gfx/site/puste100.jpg SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Jednostką napędową testowanej Jetty jest żwawy i pełen energii 1,9 l turbo diesel o mocy 105 KM. Silnik ten jest w stanie sprostać naszym wymaganiom ze względu na możliwości jakie oferuje. Trudnym orzechem do zgryzienia jest natomiast kultura pracy niemieckiego diesla. Powszechną cechą jest jego praca, która często zakłóca nasze myśli. "Twardy klekot" przestał już dawno się podobać i pod tym względem pozostaje daleko w tyle za konkurencją.

Jednostka ta ma też jednak swoje plusy. Jetta w cyklu miejskim pochłania nieco ponad 7 litrów. Na trasie wystarcza jej 4,8 - 5,0 litra a w cyklu mieszanym zadowoli się ilością oleju napędowego w granicach 5,5 litrów. Przyspieszenie Jetty nie dostarczy nam niestety oszałamiających emocji. Czas sprintu do pierwszych 100 km/h zajmie równe 12 sekund. Druga setka nie jest możliwa do osiągnięcia, bo prędkość maksymalna wynosi 190 km/h.

PODSUMOWANIE

Jetta jest idealną propozycją dla rodzin szukających zgrabnego, estetycznego, komfortowego auta za rozsądną cenę. Doskonale sprawdza się w warunkach miejskich. Potencjalnych klientów urzeknie również poziomem spalania i bogactwem wyposażenia dostępnym w standardzie. Producent nie szczędził tutaj wygód, dlatego też Jetta cieszy się obecnie wysokim wzięciem. Do pierwotnego modelu, który był uznany za jeden z najbardziej funkcjonalnych aut dostępnych na rynku, dodano jeszcze nowatorski i interesujący wygląd.

Było to niezwykle trafne posunięcie. Jetta uznawana jest za złoty środek pomiędzy popularnym Golfem i Passatem. Testowany model w wersji Trendline wyceniany jest na 74,850 zł. Wersję podstawową z silnikiem benzynowym możemy nabyć już za 59,490 zł. Niestety Volkswagen nie gra w otwarte karty. Do powyższych cen należy doliczyć 550 zł kosztów przygotowania i wydania auta z salonu.

DANE TECHNICZNE silnik / pojemność diesel / 1896 cm³ układ / liczba zaworów R4 / 16 moc maksymalna 77 kW (105 KM) @ 4000 obr/min moment obrotowy 250 Nm @ 1900 obr/min zawieszenie przód kolumny MacPhersona zawieszenie tył wielowahaczowe napęd oś przednia skrzynia biegów manualna, 5 biegowa prędkość maksymalna 190 km/h przyspieszenie 0-100 km/h 12,0 s zużycie paliwa* 7,2 / 4,8 / 5,5 dług. / szer. / wys. 4554 / 1781 / 1459 mm rozstaw osi 2578 mm masa własna / dopuszczalna 1345 / 1940 kg bagażnik w standardzie 527 l bagażnik po złożeniu siedzeń - pojemność zbiornika paliwa 55 l EKSPLOATACJA I CENA gwarancja mechaniczna 2 lata przeglądy co 15 tys. km. cena wersji podstawowej 59,490 zł wersja Trendline 1.6 benz. cena wersji testowanej 74,850 zł wersja Trendline *miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Paweł Garbulski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

More...