No tak. Wachacz wzdluzny pracuje w osi cukierka. Wychyla sie tyle na ile pozwalaja wachacze poprzeczne a nie gumy. To jasne. Ale w momecie kiedy on jest z poliuretaniu nadaje dodatkowej sztywnoosci (nie na osi cukierka ale w ruchu poprzecznym) o czym walter wspomnial. Dlatego na tor jest ok a na ulice nie koniecznie. Choc znam osoby ktore na ulicy testuja i chwala sobie.
Wg mnie jest troche inaczej.
Zgadzam sie z pogrubionym fragmentem. Poliuretan zmniejsza ruchy wahacza w osi rownoległej do osi samochodu czyli podczas przyśpieszania bądź hamowania (pomijam na razie, że tył samochodu podnosi sie lub obniża) to akurat jest pozytywne. ALE:
Tak jak juz to było wiele razy powiedziane poliuretan bardzo ogranicza ruchy wahacza w osi cukierka - powoduje to wiele negatywnych rzeczy:
- jak sie obniża lub podnosi koło w czasie jazdy to przez to ze poliuretan ogranicza ruchy wahacza to wahacz ma zamiar wyrwać ten element co nim ustawiamy zbieżność.
- przez to, ze poliuretan ogranicza poprwne działanie wahacza to powstaja w naprężenia w zawieszeniu które normalnie nie wystapują. Samochód staje sie nerwowy i nieprzewidywalny, reakcje tyłu sa nieprzewidywalene i przypadkowe. Bierze sie to m.in. stąd, że podczas pracy tylniego zawieszenia w góre i w dół zmienia sie dynamicznie zbieżność tylnich kół - momentami jest rozbieżny tył by za chwile być zbieżnym. Osobiście chciałbym zeby te zmiany były płynne i przewidywalne a nie przypadkowo zaskakujące.
Ten drugi punkt całkowicie skreśla możliwosc stosowania poliuretanowych cukierkow wg mnie. Potwierdzaja to ludzie co mieli poliuretanowe cukierki i szybko jezdzili po torze.
Także nie zgadzam sie ze zdaniem ze poliuretanowe cukierki sa dobre na tor a na ulice nie. Jak juz mialbym je miec to raczej wolałbym je na ulicy niz na torze. Tak jak pisałem wczesniej poliuretanowe culierki "robia" najwiecej zła przy szybkim pokonywaniu zakretów na granicy przyczepności gdzie potrzebny jest balans samochodu i jego przewidywalność.
Na ulicy rzadziej idziemy na 110% dllugimi łukami i nierówne drogi mogą dodatkowo "ukrywać" problem niewłasciwego działanai tylnego zawieszenia.
[ Dodano: 2007-12-05, 22:55 ]