ztcw sprezyny na tor nie roznia sie od drogowych niczym poza twardoscia. to ta sama sprezyna, tylko twardsza (inaczej zwinieta, z grubszego drutu etc), stad jej mniejszy skok, bo do wiekszego ugiecia potrzeba duzo wiekszej sily. jakby ja zgniesc na jakiejs prasie, to skok bedzie miala taki sam (chyba, ze jest np. z duzo grubszego drutu).
Ja tu sie wzorowalem na katalogu teina gdzie dla sprezyny o tej samej twardosci i srednicy byla roznica w skoku -
Road - 200mm free lenght, 14kgf/mm, skok 104mm
Race - 200mm free lenght, 14kgf/mm, skok 91mm
Ale masz racje, wiec z tego by wynikalo ze sprezyna rejsowa musi byc wiele grubsza?
raczej nie.. choc amerykanie roznie robia. czasem na tor daja twardsze sprezyny na tyl, czego ja np. zupelnie nie rozumiem.. japonia - odwrotnie. mowa oczywiscie o naszych starych hondach, nie wiem jak jest w innych samochodach, nigdy tego nie sprawdzalem.
Twardy tyl jest dobry w FWD - samochod sie ugina "na skos", czyli robiac mega twardy tyl niwelujesz podnoszenie sie przedniego wewnetrznego kola w zakrecie. W wiekszosci filmikow z starych superturystykow widac ze tyl jest praktycznie nieruchomy, jak na kolkach i ma prawie zerowy skok. Np accord jttc. Oczywiscie to tylko moja teoria, jednak poparta jakims doswiadczeniem, tzn po zmianie tylnych sprezyn na betony bylo lepiej z przodem
A Japonia? nie mam zielonego pojecia dlaczego to robia, w moim teinie nie robi to absolutnie roboty, brzydko pachnie i tnie opony. Zastanawiam sie czy zerkopolu ogarna ustawienie teina pod twardsza sprezyne Aaaaa, jest na tyle miekko, ze jak wsiadly dwie osoby (najtwardsze ustawienie amorka) to tez pocielo opony, co w skrocie oznacza obnizenie tylu o jakies 2-3cm. A wyjecie kola zapasowego i dupereli podnioslo tyl kolo 1cm. wtf!?>!?
Gr00bY, tak jak i ja tez wspomnialem
Tein Super racing przod 24kgf/mm, tyl 16kgf/mm
Tein Super street 8 / 4
Monoflex najtwardszy 10 / 6
Roznica mega kolosalna.
Wniosek? - potrzebne sa dwa zawiasy.
A teraz pytanie do publiki. Czy w zerkopolu ogarna seryjne amorki z integry to wyregulowania twardosci i wysokosci pod racingowa sprezyne?
Mam swoje stare na polce, przydaloby sie cos z tym zrobic..
Gr00by poruszyłeś jeszcze sprawę obniżenia, że auto może być zbytnio posadzone i wachacz dolny poprzeczny ma pozycje odwrocona wzgledem osi mocowan wachacze L i P, patrząc z tyłu/przodu - jak to wpływa na prowadzenie?
Przy mocnym obnizeniu masz dwa problemy - wachacz gorny wbija sie w kielich (tzn postawiony jest w gore) i trzeba skracac zwrotnice.
Drugi problem wachacz dolny zamiast tak (w lewym kole widok od tylu) "/" jest tak "\" (tzn zamiast w dol, jest w gore) wtedy musisz dorobic przedluzone swoznie zeby go wyprostowac co najmniej do tak "-"
Aaaa prowadzenie, w obydwu przypadkach bedzie ch*we
Moglem tez zle zrozumiec i gadac glupoty, pozdro