zastanawiam się co było by lepszym wyjściem do ej1 h22a7 czy może b18... osobiście wolał bym h22a7 większa pojemność stosunkowo mniej wysilona co za tym idzie (zależnie od stanu) mniej podatna na awarie........z góry dziękuje....
Jeśli ktoś jest już jest w temacie interesował by mnie koszt szczegółowy....+zawias swap heblowni z preludy najlepiej + odetkanie bez grubszych modów(dolot,wydech+eksploatacyjne sprawy i kosmetyka) no i strojenie ...... ??????

[ Dodano: 2010-01-17, 00:12 ]
b16a2 swap P&P
myślałem nad tym ale h22 to w przyszłości może być dobra podstawa pod mogy.Jak to mówią głód rośnie w miarę jedzenia:P
b16a2 swap P&P



Tak samo P&P jak b18 .
A czemu nie h22????
myślałem nad tym ale h22 to w przyszłości może być dobra podstawa pod mogy.Jak to mówią głód rośnie w miarę jedzenia:P



Pod wzgledem podatnosci na mody i zaplecza "czesciowego" b-seria jest duzo lepsza niz h-seria.

Sprecyzuj jeszcze jaki masz budzet, do czego ma byc uzywane auto, turbo czy n/a, itp.
puki co ma to być n/a ...cel to ulica i jakieś loty na imprezy tematyczne:P bydzet puki co jeszcze sie organizuje ale myślę o 20-30 k
http://moto.allegro.pl/it..._gen_96_01.html

[ Dodano: 2010-01-17, 00:30 ]
A nie lepiej kupić b18C6 ? jak mówisz że masz 20-30 tys. to spokojnie się zmieścisz. A swap łatwiejszy niż w H seri w której jest sporo roboty żeby wsadzić do EJ1
z wiązką dużo modzenia z b18?? bo z tego co widziałem to h seria jest trochę inna...........
myślę o 20-30 k

na caly projekt wlacznie z zakupem samochodu, czy tylko na mody?
poza tym jak na początku pisałem w tej cenie mam zamiar zawias kompletny+ wydech kompletny + swap heblowni od preluty no i felunek i opony

[ Dodano: 2010-01-17, 00:41 ]
30k bez samochodu to k-serie wsadzisz a i na hebel i zawias zostanie.
A moze H2B ?
Empire racing maja gotowe adaptery skrzyni B do silnika H w niezlej cenie.
30k bez samochodu to k-serie wsadzisz a i na hebel i zawias zostanie.



albo na doinwestowane K
przy takim budżecie K serie bym włożył na twoim miejscu.

a jak nie K to podłubane B
H = heavy....
http://passwordjdm.pl/vie...96350d7a#139384


looknij
za 30k to masz mojego Civica, bierzesz sobie silnik (z wydechem, chlodnica itp), zawias, hamulce i zostaje Ci sporo na sprzedaz
był bym wdzięczny za wypis części potrzebny do swapu na h22a z góry dziękuje...
masz D16...to dobra baza pod turbo za 30k mocy na polskie warunki nie brakowało by ci
był bym wdzięczny za wypis części potrzebny do swapu na h22a z góry dziękuje...



http://passwordjdm.pl/vie...?t=2582&start=0

...
http://chomikuj.pl/nismos14a

[ Dodano: 2010-01-18, 18:36 ]
Ja bym był za h22, dużo więcej momentu dostępnego z dołu. Jeździ się o niebo lepiej niż B serią.
Hyyy + heblunek z ATR

Dlaczemu nie Byyy bo tego już za dużo jest...
niezwykle techniczna wypowiedz, pelna argumentow za i przeciw - bo jest ich duzo. zajebisty powod, zeby nie wkladac takiego silnika. jest ich duzo, bo to dobre i efektywne rozwiazanie.

co nie zmienia faktu, ze jak nie ma sie pod maska nic ciekawego, to warto wziac pod uwage h - na wejsciu da lepsze osiagi wzgledem b serii.
Ja bym był za h22



taaa,tylko klasyka sportu to już z tego nie będzie
jak by mi o klasyka sportu to bym se kupił 205gti czy cuś to ma być klasyczne JDM-owe ej1 z mocnym niezawodnym silnikiem... o niepozornym stanie ...

[ Dodano: 2010-01-18, 22:49 ]
ktos to juz wyzej napisal - pomysl o d turbo. za kase, ktora masz zrobisz bardzo fajny silnik, a moze nawet uda sie kupic juz gotowy, zlozony, od kogos, kto przesiada sie na cos mocniejszego/innego. imo doladowany silnik to megafrajda z jazdy - to jak gada, to jak sie zachowuje, w ogole zupelnie co innego niz wolnossacy. wedlug mnie jest to duzo fajniejsze.
imo doladowany silnik to megafrajda z jazdy - to jak gada, to jak sie zachowuje, w ogole zupelnie co innego niz wolnossacy. wedlug mnie jest to duzo fajniejsze.


Prawda, ale zawsze istnieje ryzkyko awarii, bo w cenie swapa na h22 to turbo będzie raczej low budget. A takie h22 seria z wydechem i dolotem będzie zupełnie bezawaryjne i mające dosyc momentu do sprawnego odpychania się.

jak gosc ma 3 dychy do wydania, to chyba nie mowimy o opcjach niskobudzetowych...
hehe nie chodzi zeby je od razu wszystkie wydać...bo można jeszcze dopieścić budę ale zależny mi na (jak już mówiłem) bezawaryjności przy mocnym i długowiecznym silniku :P .A wydaje mi sie ze przy taj poj to nawet 200 km to nie wysiłek dla vtec
Sprzedaj auto wez te 30 kola i kup STI .
hehe może i dobre wyjście ale każdy silnik ( jak bokser subaru,tak i vtec hondy) ma swój urok...dla mnie vtec to odpowiednia opcja

[ Dodano: 2010-01-18, 23:32 ]
ZA 30k i cene za Ej1 nie kupi STI, może na WRX wystarczy
za 30kola to b16b na trabkach doprezony z obrobiona glowica + walki + odelzone wirowanie + 282-260 + zawias + felgi i opony
za 30k to ITR w przyzwoitym stanie już będzie w serii b18c6, hebla, zawiasu, felg... nie musisz poprawiać...
w hondzie liczyły sie zawsze obroty,małych wolnossących silników,i w tym kierunku bym poszedł

to jest dzial techniczny, a nie "moje mokre nocne fantazje". zacznijcie pisac z sensem, bo to jest belkot.

jak mocno byscie nie fantazjowali, to prawda jest taka, ze najlepsze osiagi daja 2 rzeczy:
- DUZY silnik wolnossacy
- MALY silnik doladowany

(opcjonalnie duzy doladowany)

...a nie drace morde 1.6, ktore skonczy sie przy 200 koniach i nie bedzie chcialo jechac ponizej vteca.
za 30kola to b16b na trabkach doprezony z obrobiona glowica + walki + odelzone wirowanie + 282-260 + zawias + felgi i opony


I samochod nadający sie do niczego, którym nie da się normalnie jeździć.

zastanawiam się co było by lepszym wyjściem do ej1 h22a7 czy może b18... osobiście wolał bym h22a7 większa pojemność stosunkowo mniej wysilona co za tym idzie (zależnie od stanu) mniej podatna na awarie........z góry dziękuje....
Jeśli ktoś jest już jest w temacie interesował by mnie koszt szczegółowy....+zawias swap heblowni z preludy najlepiej + odetkanie bez grubszych modów(dolot,wydech+eksploatacyjne sprawy i kosmetyka) no i strojenie ...... ??????

[ Dodano: 2010-01-17, 00:12 ]
[quote="Octane"]
There's no replacement for displacement

Moim zdaniem:
H22 bo tańsze od B18 (silnik, skrzynia), większa pojemność. moment i moc na starcie...
B18 jest lżejsze co będzie skutkować lepszym rozkładem mas na zakrętach, więcej gratów do b...
Niema takim samochodem gdzie jezdzic jak jazda zaczyna sie od 100km/h

jesli chodzi o auto, ktorym oprocz zabawy masz jezdzic na codzien to nie ma lepszej opcji niz turbo. n/a to jest fajne na tor, gdzies tam sie poscigac ale co to za frajda jezdzic autem, ktore poprostu nie jedzie?
ja mam niesamowita dynamike, moc dostepna praktycznie caly czas i to wszystko przy spalaniu na poziomie 9-10litrow. gdzie tu sens pakowania sie w n/a?
Jesli chcesz jezdzic na wprost i duzo w silniku nie grzebac, to moze byc H.
Jesli chcesz skrecac, to bierz B ze szpera, plus kilka dodatkow i bedzie fajna moc na winkle.
Jesli chcesz jezdzic na wprost i miec duzo mocy, to bierz B i zakladaj turbo-przy tych samych pieniadzach bedzie wiecej mocy niz w H.

Zawsze moze byc K, tyle ze to opcja najdrozsza, ale i tak sie miesci w limicie. Wzglednie najswiezszy motor, po wydechu, dolocie i strojeniu bedzie 225-230 KM i jakies 220Nm.

Dziwne...
Są skrzynie do H ze szperą, już nie mówiąc o tym, że można wrzucić skrzynię od B.
Jeden z najmocniejszych civic'ów w pl to zdaje się H z turbo...
Sam swap (części) H22 jest tańszy od B18C*, koszta roboty są inne?
jesli chodzi o auto, ktorym oprocz zabawy masz jezdzic na codzien to nie ma lepszej opcji niz turbo. n/a to jest fajne na tor, gdzies tam sie poscigac ale co to za frajda jezdzic autem, ktore poprostu nie jedzie?
ja mam niesamowita dynamike, moc dostepna praktycznie caly czas i to wszystko przy spalaniu na poziomie 9-10litrow. gdzie tu sens pakowania sie w n/a?



Jesli turbo na co dzien, to w 4 lapach.
Mam srednio mocne FWD n/a i na pierwszych dwoch biegach nie ma trakcji...masa energii psu w dupe. W turbo jest jeszcze gorzej. W ruchu miejskim, jezdzi sie do 100km/h-co mi z tego ze od 100 do 200 jest szybko.
Reakcja na gaz, ktora w ruchu miejskim jest dosc istotna jest w n/a sto razy lepsza niz w turbo.

Turbo trubo nie równe... Jak ktoś nie ma wiadra kasy to, h22a 200km 3-5 tyś? k20 200km 10+tyś?
Jesli turbo na co dzien, to w 4 lapach.
Mam srednio mocne FWD n/a i na pierwszych dwoch biegach nie ma trakcji...masa energii psu w dupe. W turbo jest jeszcze gorzej. W ruchu miejskim, jezdzi sie do 100km/h-co mi z tego ze od 100 do 200 jest szybko.
Reakcja na gaz, ktora w ruchu miejskim jest dosc istotna jest w n/a sto razy lepsza niz w turbo.

jako osoba uzywajaca na codzien takiego auta nie zgadzam sie z Toba. ofc mowie o normalnym uzytkowaniu auta nie o sciganiu sie ze swiatel do swiatel. to co napisales sprawdza sie przy waskiej zimowej oponie. przy normalnym poruszaniu sie po miescie auto turbo zapewnia taka dynamike, ze nie ma potrzeby wciskania ma maksa.
jak jeszcze mialem apexi w aucie, ktore wyswietlalo otwarcie przepustnicy to praktycznie nie bylo potrzeby wciskac bardziej niz 25%.
dodatkowo "autem codziennym" jezdzi sie tez w trase i tu chyba nikogo nie musze przekonywac na temat wyzszosci turbo nad n/a?
Turbo trubo nie równe... Jak ktoś nie ma wiadra kasy to, h22a 200km 3-5 tyś? k20 200km 10+tyś?



Moze nie wiadro, ale z tego co bylo napisane, to autor tematu ma kase na projekt
Mam srednio mocne FWD n/a i na pierwszych dwoch biegach nie ma trakcji...

moze pora pomyslec o lepszych oponach i przyjac do wiadomosci, ze gaz, poza 0-1, ma tez inne pozycje.. serio, no offence, ale w takich warunkach to i moj 23 letni nissan nie ma trakcji
rudzinski wiesz dobrze to twoje turbo to jest chyba jedyne tak dlugo jezdzace turbo bez awarii
powiedz mi bo zapomnialem masz tuleje
chodzilo mi oto co spoon napisalem ze niema trakcji. od 100km/h mozna latac a jak wiadomo nie ma gdzie. ( jest Radom-Wawa )
powiedz mi bo zapomnialem masz tuleje

stock + block guard, doladowanie od 0,9 do 1,3.
jako osoba uzywajaca na codzien takiego auta nie zgadzam sie z Toba. ofc mowie o normalnym uzytkowaniu auta nie o sciganiu sie ze swiatel do swiatel. to co napisales sprawdza sie przy waskiej zimowej oponie. przy normalnym poruszaniu sie po miescie auto turbo zapewnia taka dynamike, ze nie ma potrzeby wciskania ma maksa.
jak jeszcze mialem apexi w aucie, ktore wyswietlalo otwarcie przepustnicy to praktycznie nie bylo potrzeby wciskac bardziej niz 25%.
dodatkowo "autem codziennym" jezdzi sie tez w trase i tu chyba nikogo nie musze przekonywac na temat wyzszosci turbo nad n/a?



Skoro i tak nie otwierales bardziej niz 25% (czyli uzywane jest jakies <100KM), to nasuwa sie pytanie...po co to turbo?

Dlaczego w trasie turbo jest lepsze od n/a???
Pomijamy kwestie turbodiesel'i.
Na skrzyni s9b przy 4000obr/min mam predkosc 120km/h.
Przy turbo jest juz doladowanie, czyli spalanie wyzsze niz w n/a. Im dalej tym roznica jest wieksza.
Jesli trzeba nagle kogos wyprzedzic, to i tak redukujesz bieg.
Jesli wyprzedzanie jest spokojne to u mnie nie ma potrzeby redukcji biegu-elastycznosc jest wystarczajaca (w razie czego, przy pelnym otwarciu przepustnicy vtec zalacza sie przy 4500obr/min).
Wiadomo, ze turbo zbierze sie troche szybciej, ale przy wyprzedzaniu 1-2 aut roznica nie jest dramatyczna.

Najlepszym autem w trasy jest cos mocny diesel (3litry po programie-4 litry) w 4 lapach i automacie. Bez znaczenia czy mokro czy sucho, prosta czy winkiel, 1 tir czy 5, 100 czy 200km/h-wciskasz i jedziesz, a spalanie i tak kolo 10l.

po co to turbo?


może po to, że przy tych 100KM ( które są całkowicie nieważne... ) ma z 60-70% Twojego maksymalnego momentu?

Skoro i tak nie otwierales bardziej niz 25% (czyli uzywane jest jakies <100KM), to nasuwa sie pytanie...po co to turbo?

bo takie otwarcia przepustnicy pozwalaja sie bardzo sprawnie poruszac po miescie. nie widze potrzeby bardziej cisnac w ruchu ulicznym.

ja wszystko pisze pod katem wszechstronnosci - jezdze na codzien "normalnie", mam mozliwosc jechac "szybko", jade wieczorem sie poscigac, czasem wybieram sie w trase i ciesze sie dynamika.
Zmierzacie w kierunku stwierdzenia, że 200 KM NA nie jedzie....
tym stwierdzeniem pokazałeś, że prawisz o doładowanych Hondach nigdy w życiu nie robiąc takim autem trasy. Bzdura, możesz nie mieć doładowania nawet przy 190km/h.



Taaa, mozesz nie miec i wogole. Tylko trasa w Polsce to polega na ciaglym hamowaniu i wyprzedzaniu.

mieszanka ta sama, wlasciwosci zblizone.


jeździsz na tym na codzień? Czy znowu "ktoś, gdzieś kiedyś" ?
I przy doladowaniu spalanie w aucie turbo jest sporo wieksze niz spalanie w aucie n/a...
Byla mowa o spalaniu, wiec nie bardzo rozumiem, gdzie sie zgubiles?

Aha i twierdzisz, że r1r zachowuje się na mokrym podobnie do r888?
Zmierzacie w kierunku stwierdzenia, że 200 KM NA nie jedzie....

stwierdzamy, ze 200 konne 1.6 nie jedzie w porownaniu do wszystkiego innego co mozna zrobic za 3 dychy.

Aha i twierdzisz, że r1r zachowuje się na mokrym podobnie do r888?



Na wilgotnym jest podobnie, na mokrym r1r jest lepsze niz r888, ale sporo gorsze niz porzadna opona "nie-pseudo-sportowa".
Zreszta, jak przeczytasz pare postow wczesniej, to podalem jeszcze kilka przykladowych cech, dla ktorych nie pasuje mi opona r888/r1r do jazdy na co dzien.

R888 to opona na trackday'e, ewentualnie do weekendowego upalania po miescie.
R1R to przerobione R888:
a) bo w niektorych panstwach R888 przestalo byc legal (a co za tym idzie na imprezach sportowych)
b) bo przy niewielkim nakladzie srodkow masz w ofercie "calkiem nowy produkt", ktory amatorzy tuningu chetnie kupia...

Na co dzien (na moje potrzeby)-bez sensu.
Bo nie ukrywajmy jeżeli ktoś ma 30k i chce to wsadzić jednorazowo w 5gen. to musi mieć nieżle zrytą banie
Bo nie ukrywajmy jeżeli ktoś ma 30k i chce to wsadzić jednorazowo w 5gen. to musi mieć nieżle zrytą banie



hehe dobre, ale prawdziwe
hmm ale czemu 30k ładowane w civic'a to bzdura? jeśli masz pieniądze, chcesz civic'a, chcesz inwestować i czujesz że to wykorzystasz to czemu nie, gdyby każdy miał zacięcie do tuningów ale by go nie było stać na STi/EVO to wszystkie civici byłyby seryjne i później sprzedane gdy już właściciel uzbiera na czterołapa. jeśli ten temat to nie jest temat pt "co bym mógł zrobić gdybym miał 30k" tylko rzeczywiście kolega ma pieniądze i chce je zainwestować w civic'a to poszedłbym w K serie, jeśli nie masz zrobionego zawiasu/hebla/etc. to poszedłbym w B serie i zrobił właśnie to co prędzej wymieniłem.

Jeśli te 30k uzbierałeś w np rok i kolejne 20 nie będzie problemem, to nie inwestowałbym już chyba w civic'a. Zresztą ja mocno bym się zastanowił czy w ogóle ładować te 30. Ale jak wspomniałem, jeśli masz taką ochotę to fajnie
No i b vs h zmieniło się w tdi vs civic.... turbo vs n/a...
Czemu nie jestem zaskoczony?
Czemu nie jestem zaskoczony?


a czemu nie wnosisz nic do tematu? Rozkmina jest o doradzeniu jak najlepszego rozwiązania, bo B i H wcale nie są jedynymi opcjami.
hmm ale czemu 30k ładowane w civic'a to bzdura? jeśli masz pieniądze, chcesz civic'a, chcesz inwestować i czujesz że to wykorzystasz to czemu nie



Za 30k + Ej1 chcąc mieć civica kupił bym EP3 albo FG2 jak by $$ wystarczyło
a czemu nie wnosisz nic do tematu? Rozkmina jest o doradzeniu jak najlepszego rozwiązania, bo B i H wcale nie są jedynymi opcjami.


Napisałem coś wnoszącego do tematu jeszcze przed tym nim zmienił się w dyskusję o trubo oponach tdi w zimę na trasie. A teraz chciałem przerwać bezcelowy offtop i nawet nie spodziewałem się ataków z tego powodu.

Jak ktoś zadał pytanie b czy h to można mu doradzić turbo, a nawet psychiatryka... ale co do tego mają opony i tdi w trasie to nie wiem. Dla mnie EOT w OT.
Za 30k + Ej1 chcąc mieć civica kupił bym EP3 albo FG2 jak by $$ wystarczyło



Dokładnie +szpera,wydech,strojenie, stabilizatory

Może by od razu na wszystko nie starczyło ale to jest o wiele lepszy pomysł.
http://www.otomoto.pl/ind...how&id=C9457597
Ten jest od nas, jeżeli to ten si o którym myśle to nie jest to ulep i jest godny uwagi. Cena bardzo fajna.
ale chlopak pisze tu co mu doradzimy wydajac konkretne pieniadze w to co sam chce czyli b czy h.

nie mowi tutaj o ep3 sti evo itd. wiec poco te gdybanie i doradzeni zeby zmienial auto.
kazdy znas jakby obliczyl ile wsadzil w to gowno (honda) pieniedzy to by same evo, sti lataly po miescie.
ale nie o tym jest temat.
A Ja właśnie tego nie rozumiem jak można w auto które jest warte +/- 10k i mając na stole 30 chcieć w to inwestować, Ja wiem że można bo się lubi i w ogóle, ale o wiele przyjemniej jeżdzi się nowszym autem ze sztywniejszą budą, zawiasem etc. w serii. Przyjemniej i wbrew pozorom szybciej
no ale właśnie ta dowolność powoduje sytuacje że ludzie inwestują w oldtimery, że potrafią powstawać projekty na bazie AE86, 240Z, etc. [już nie patrząc na takie aspekty czy to RWD/AWD/FWD/NA/T/Kompresor/etc. ]Mi się to jak najbardziej podoba i fajnie że są ludzie którzy inwestują ciężko zarobione pieniądze w swoje hobby, gdyby każdy jeździł nowymi autami, to sam przyznasz żeby było nudno

ale zbaczamy z tematu, a kolega jeszcze nie powiedział czy ma zawieszenie, hamulec, samochód? bo bez tego to jest bicie piany takie troche...
nismos - jak masz 30k luzem i kase na samochód, odezwij się do mnie na pw - mam ciekawą ofertę.
kazdy znas jakby obliczyl ile wsadzil w to gowno (honda) pieniedzy to by same evo, sti lataly po miescie

evo i sti musialy ostatnio mocno potaniec, albo nie do konca zastanowiles sie nad tym co napisales.

pati, ty nie masz w swoim civiku ani b18, ani h22
...może Twojego chce ohandlować
Dokładnie +szpera,wydech,strojenie, stabilizatory

i co to da po za tym, że auto bedzie miało 10 lat mniej? swap do eg spowoduje, że auto bedzie sporo szybsze na zakrętach, sporo szybsze na prostej i bedzie troche mniej paliło. mam na myśli H-serie (lub K-serie).

bo rozumiem, ze nie rozmawiamy tu o sprawach bezpieczeństwa i komfortu prawda?

ep3 seryjne moze i jest wygodne ale nie jest jakims tam demonem predkosci. wsadzisz na początek 35k a pozniej? kolejne 15-20k po to aby auto bylo szybkie jak eg za 30k?

poruszyłem tu głównie wątek "szybkiego auta" bo domyślam się, że o to głównie chodzi osobie pytającej.
le chłopaki trochę się zapędziliście ...nic poza tematem...a jak bym coś wiecej potrzebował to nowy post założe lub zapytam pozdro...
Wątpie, żeby EG po swapie było szybsze na zakrętach od EP3. W EG trzeba wpompować kupę kasy, żeby dobrze się prowadziło, co w CTRze jest w serii.
a z kasa to jest tak że mogę włożyć w ten projekt do max 30k dlatego pytałem o ceny .cześci , rozpiski itp...zeby tan budżet jakoś rozplanować...zeby wiedzieć co zaczepiać a co nie.Poza tym mam zamiar troche JDM-u tu ukazać wiec nie wszystko na jedna kartę ...pzdr Dzięki za pomoc ,

[ Dodano: 2010-01-19, 22:46 ]
koszta swapa h wyjda cie tyle co taki silnik b18c6 ktory jest p&p.a silnik sam w sobie jest zajefajny.zdecydowanie B.
Ciekawe jak ty to liczysz?
..zeby tan budżet jakoś rozplanować...



Pamietaj, zeby majac 30k do wydania, budzet nie przekroczyl 23-24 tysi.
Wątpie, żeby EG po swapie było szybsze na zakrętach od EP3. W EG trzeba wpompować kupę kasy, żeby dobrze się prowadziło, co w CTRze jest w serii.



no chyba sobie zatujesz tym stwierdzeniem.
za 30kola to eg bedzie sie lepiej prowadzilo niz prawie kazdy crt.
Rozumiem, że eg na dobrym zawiasie z 200 KM pod maską będzie wolniejsze od ep3 w serii... Chyba ktoś nie lubił fizyki w szkole.

Jeszcze proponuję przemyśleć koszty utrzymania, bo ostatnio jak sprawdzałem opony na 17" felgę nie kosztowały tyle co na 15"... a klocki i tarcze?

Jeszcze jedna sprawa, jak B18 się wysra (co może się zdarzyć przy częstym upalaniu) to jest dramat, a jak H22 się wysra to następne to miejsce kosztuje <3k.
(co może się zdarzyć przy częstym upalaniu)


znasz takie przypadki?
pewnie zna przypadki kiedy wlasciciele zapominali, ze silnik potrzebuje oleju

ale to akurat niewiele wnosi w ta dyskusje..