Teraz trochę opisu, który przygotował Aras (poniższe też są jego, ja je tylko wkleiłem) :hyhy: !
Mazda MX-5 Miata 1989
Każdy musiał na nią zwrócić uwagę, pokazała ją nawet telewizja CNN w programie informacyjnym.
Oficjalna premiera MX-5 odbyła się w 1989 roku na Chicago Motor Show, ale jej historia rozpoczęła się dziesięć lat wcześniej. Robert Hall, wydawca magazynu Automotive News, odwiedził w 1979 roku Kenichi Yamamoto, ówczesnego dyrektora generalnego Mazdy. W biurze w Hiroszimie panowie rozmawiali o przyszłych modelach Mazdy. Hall, fanatyk samochodów sportowych, naszkicował na tablicy dwumiejscowe, otwarte auto, które mogłoby wykorzystywać podzespoły Mazdy 323. Yamamoto wysłuchał Amerykanina, ale szkic pozostał szkicem. Jednak dwa lata później szef działu testowego Mazdy zapytał dyrektora generalnego, czy nie miałby ochoty wypróbować sprowadzonego właśnie do Japonii Triumpha Spritfire. Yamamoto popędził w góry Hakone otaczające Tokio, w których znajduje się malownicza kręta droga, idealna dla aut sportowych. Po tej wycieczce ziarno zasiane przez Halla zaczęło widocznie kiełkować, gdyż Yamamoto wkrótce potem zarządził prace nad nowym modelem. Mazda RX-7 znajdowała się wówczas w końcowej fazie projektowania i wiadomo było, że będzie droższa od swej poprzedniczki. W ten sposób w ofercie Mazdy wytworzyła się nisza na tanie auto dwumiejscowe. Do roku 1984 ośrodki projektowe Mazdy opracowały trzy wstępne prototypy. Konstruktorzy japońscy z Hiroszimy i Yokohamy przygotowali coupe z przednim napędem, wyposażane w silniki umieszczane centralnie lub z przodu. Natomiast studio z Kalifornii przyjęło zupełnie odmienną zasadę i opracowało auto z klasycznym napędem, mocno zaokrągloną karoserią i składanym dachem. Po długich dyskusjach zdecydowano się na kontrowersyjny projekt kalifornijski i zlecono ośrodkowi projektowemu w Anglii zbudowanie zdolnego do jazdy prototypu.
Auto było gotowe we wrześniu 1985 roku, a pierwsze próby drogowe napawały optymizmem. Miesiąc później prototyp powędrował do Kalifornii, gdzie pokazano go urlopowiczom w ekskluzywnym kurorcie Santa Barbara. Projektanci chcieli się w ten sposób dowiedzieć, jak ludzie zareagują widząc takie auto na ulicy, ważne były też kolejne wrażenia z jazdy. Próba generalna wypadła pomyślnie, projekt został zatwierdzony do produkcji seryjnej. Trzy i pół roku później gotowe auto pokazano na wystawie w Chicago, chociaż pewne obawy pozostały. Rynek roadsterów był wówczas niewielki, a analitycy przemysłu samochodowego nie prognozowali jego wzrostu. Jak się okazało, eksperci mylili się. Mazda Miata - pod taką nazwą sprzedawano MX-5 w USA - okazała się takim przebojem, że fabryka nie nadążała z produkcją i na auto trzeba było czekać nawet pół roku (a nawet 9 miesięcy!).
Pojawili się spekulanci, którzy sprzedawali fabrycznie nowe egzemplarze po zawyżonych cenach. Gorączka roadsterowa czasów współczesnych okazała się zaraźliwa, ale Mazda przez lata panowała niepodzielnie na rynku. Przebudzona gwałtownie konkurencja w popłochu przygotowywała nowe modele, podczas gdy dziesiątki, a potem setki tysięcy MX-5 trafiały do klientów (dotychczas sprzedano 550000 sztuk).
Japończyk o brytyjskiej duszy. Samochód stał się marzeniem nastolatków amerykańskich i chcieli go mieć wszyscy, którzy posiadali w sobie choć trochę szaleństwa. Wzorcem konstrukcji Miaty były klasyczne angielskie samochody sportowe typu "roadster" z lat 50-tych i 60-tych. Oczywiście Mazda MX-5 to nowoczesna konstrukcja w każdym calu i detalu. Na wyróżnienie zasługuje szczególnie jednostka napędowa. Prowadzenie tego samochodu to wielka przyjemność. Szczególnie w cieple, słoneczne dni gdy możemy jechać ze zdjętym dachem. Precyzyjny układ kierowniczy, krótkie przełożenia skrzyni biegów oraz przyjemny pomruk silnika sprawiają, ze czujemy rasowość i "duch" tego auta. Namawiam na przejażdżkę, potem nie pozostaje nam nic innego jak rozważenie atrakcyjnej oferty cenowej. Jedynym minusem jest chyba to, ze nie możemy zabrać teściowej na majówkę.
Nadwozie
Niecałe 4 metry długości, ciasna, dwuosobowa kabina i piękna sylwetka - takie są wszystkie roadstery. Miata to dwuosobowy kabriolet typu "roadster". Piękna linia nadwozia, elektrycznie podnoszone reflektory (jak w modelu 323F) - wszystko w tym samochodzie czaruje, nawet piękna, chromowana klamka. Stylistyka i wielkość nadwozia wyróżnia je zdecydowanie spośród innych samochodów sportowych. Wielkość karoserii wpływa na przestrzeń użytkowa wnętrza. Siedzenia nisko umieszczone, przykręcone do podłogi, długa maska i tylny napęd. Nie jest w nim zbyt wygodnie kierowcom o dużym wzroście ze względu na ograniczony ruch fotela. Niemalże pionowo ustawione fotele Mazdy Miaty, należą do najbardziej bezpiecznych. Takiego wysokiego podparcia dla głowy, trudno znaleźć wśród najdroższych aut. Deska rozdzielcza klasyczna, wyposażona w proste wskaźniki i przełączniki łatwe do obsługi. Czytelne, okrągłe zegary dobrze podświetlone nocą. Przy nałożonym dachu mamy trochę ograniczona widoczność w tylnych rogach co stwarza tzw. martwe punkty. Podróżując Miata nie ma zbyt wiele miejsca na bagaż, szczególnie gdy mamy w bagażniku złożony dach. Uwagę zwraca wyposażenie standardowe jak i opcjonalne samochodu (szczególnie na rynku amerykańskim). Składają się na nie miedzy innymi takie urządzenia jak wspomaganie układu hamulcowego, ABS, LSD (Limited Slip Differencial), pakiet elektryczny, hardtop (twardy dach), cruise control, poduszki powietrzne, system dźwiękowy i skórzana tapicerka.
Silnik
Czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 1800 ccm i mocy 128 KM, posiada dwa walki rozrządu DOHC i 16-zaworowa głowice. Pomimo braku tzw. "dołu", Miata przyspiesza gdy przyciśniemy mocniej pedał przyspieszenia i silnik wejdzie na wyższe obroty. Manualna 5-biegowa skrzynia biegów, przenosi napęd na koła tylne. Biegi wchodzą precyzyjnie i nie wymagają długich ruchów dźwignią. W wyposażeniu dodatkowym istnieje możliwość wyboru automatycznej skrzyni biegów. Jednak opcja ta tylko zepsuje przyjemność jazdy tym super autkiem.
Zawieszenie
Podwójne wahacze poprzeczne z przodu i tylu oraz amortyzatory. Twarde dopasowanie zawieszenia umożliwia nam to, że na szybkich lukach i w ciasnych zakrętach czujemy się jak "przyklejeni", jak w "gokarcie". Tylny napęd dodaje jazdy przyjemności. Układ kierowniczy reaguje szybko i precyzyjnie na najlżejszy ruch kołem kierownicy. Czujemy się jak w prawdziwym sportowym samochodzie. Samochód prowadzi się z lekką nadsterownością (głównie na mokrej nawierzchni). Niestety, nierówności drogi wyczuwa się w aucie nawet z małą prędkością.
Natomiast z okazji jubileuszu dziesięciolecia modelu przygotowano limitowaną serię 7500 egzemplarzy modelu specjalnego "10th Anniversary". Od innych MX-5 różnią się one urządzeniem wnętrza, polerowanymi alufelgami, niebieskim perłowym lakierem oraz dachem w tym samym kolorze. Największą niespodzianką techniczną jest sześciobiegowa skrzynia biegów, która dzięki krótkim przełożeniom pozwala lepiej wykorzystać zalety zwinnego roadstera.
Używana Mazda MX-5
Dwumiejscowa Mazda MX-5 jest delikatnym samochodem tylko z wyglądu. W rzeczywistości ten kabriolet jest jednym z bardziej wytrzymałych i bezawaryjnych aut. Wśród samochodów, które mają pięć lat, specjaliści z niemieckiej Dekry znaleźli tylko jeden model, który spisywał się lepiej niż Mazda MX-5. Była nim terenowa Toyota RAV4. Ze wszystkich przebadanych pięcioletnich Mazd aż 82,1 proc. było całkowicie sprawnych. Dla zdecydowanej większości aut w porównywalnym wieku, a nawet dużej części trzyletnich samochodów taki wynik pozostaje tylko marzeniem. Wystarczy powiedzieć, że średni odsetek w pełni sprawnych aut w kategorii pojazdów, które mają pięć lat, wynosi 63,7 proc., a wśród tych, które mają trzy lata - 78,4 proc. W żadnej trzyletniej maździe MX-5 nie wykryto ani jednej awarii silnika. Z rzadka pojawiały się one dopiero w starszych samochodach, ale nawet w autach, które mają siedem lat, zdarzały się one ponad dwa razy rzadziej w porównaniu ze średnią. W trzyletnich mazdach nie szwankowały też w ogóle ani układ przeniesienia napędu, ani układ kierowniczy. W starszych samochodach pojawiają się już pierwsze defekty skrzyni biegów, lecz i tak są one rzadsze niż w większości innych samochodów. Natomiast defekty układu kierowniczego w mających po pięć i siedem lat mazdach odnotowywano prawie czterokrotnie rzadziej niż w innych autach. Ani jednej negatywnej uwagi nie zapisano też przy kontroli układu elektrycznego w liczących sobie po pięć lat MX-5. Na problemy w tym podzespole wskazywano natomiast w trzyletnich samochodach. Jednak przytrafiały się one trzykrotnie rzadziej niż w innych pojazdach. Natomiast układ elektryczny siedmioletniej MX-5 okazał się aż jedenastokrotnie mniej awaryjny niż w pozostałych samochodach. Narzekać nie można też na reflektory. Bez względu na wiek auta zawsze wypadają nieco lepiej niż konkurencja, zaś w przypadku pięcioletnich mazd ich defekty zdarzają się ponad cztery razy rzadziej od przeciętnej. Bez względu na wiek MX-5 lepiej od przeciętnej sprawują się również układ wydechowy i hamulcowy. Ten ostatni w siedmioletnich kabrioletach Mazdy okazuje się dwukrotnie trwalszy w porównaniu ze średnią. W zawieszeniu trzyletnich MX-5 wynaleziono jedenastokrotnie mniej defektów w porównaniu z większością innych samochodów. W pięcio- i siedmioletnich pojazdach usterek tego podzespołu było mniej więcej czterokrotnie mniej od średniej. Natomiast na poziomie zupełnie przeciętnym wypadały w trzy- i pięcioletnich mazdach elementy nadwozia i podwozia, choć w siedmioletnich samochodach ich stan przedstawiał się już niemal dwukrotnie lepiej w porównaniu ze średnią.
Mazda MX-5 jest niesamowicie odpornym autem , swoim użytkownikom nie sprawia zbyt wiele kłopotów , jednakże kupując używaną MX-5 trzeba ją dokładnie zbadać. Mimo tego, że zabezpieczenie przed korozją MX-5 jest znacznie lepsze niż wielu innych kabrioletów, to może przysporzyć kilku problemów. Niedostateczne zabezpieczenie przednich nadkoli może powodować korozję błotników. Również na korozję są narażone progi samochodu. Powodować to mogą łatwo zapychające się kanaliki do odprowadzania wody. Należałoby również skontrolować podłogę pod wykładziną we wnętrzu auta, źle utrzymane egzemplarze także tam mogą mieć problemy z rdzą. Najważniejszym elementem, który należy dokładnie skontrolować to miękki dach. Jego naprawa jest najbardziej kosztowna dla użytkownika. Sprawność dobrze utrzymanego i zadbanego dachu określa się na około 8-10 lat. Po pierwsze dach powinien dawać się lekko otwierać i zamykać. Tylna szyba nie jest wykonana ze szkła, ulega szybkiemu zużyciu, zwłaszcza podczas nieprawidłowej eksploatacji. Ekspres tylnej szyby powinien otwierać się łatwo i nie powiniem powodować żadnych napięć. Tylna szyba powinna być w miarę możliwości bez rys i pęknięć. Kolejność otwierania dachu jest następująca: otwieramy ekspres tylnej szyby, zwalniamy zaczepy przy przedniej szybie i kładziemy dach.Należy również sprawdzić szczelność dachu. Mechanika MX-5 jest daleka od problemów, silniki i cały układ przeniesienia napędu wytrzymuje ponad 300tys. km. Do typowych, choć rzadko pojawiających się problemów z silnikiem należy zaliczyć układ zapłonowy z dwoma cewkami zapłonowymi. Problemy te są stosunkowo łatwe do rozpoznania po nierównej pracy silnika i słabszym osiągom. Podobne objawy mogą być również powodem , w szczególności przy zimnym silniku , mogą to powodować hydrauliczne zawory. Skrzynia biegów ma duże wymagania co do jakości oleju, kiedy jest zużyty nie będzie pracować poprawnie. Sporadyczne są również problemy z tylnymi hamulcami. Wiele egzemplarzy poddawanych jest większemu lub mniejszemu tuningowi, raczej nie poleca się tych aut, w dłuższej eksploatacji mogą być problematyczne, przede wszystkim ograniczony będzie dostęp do części zamiennych (szczególnie karoseryjnych).
Mazda MX-5 Miata '98
Na rynku amerykańskim coraz więcej samochodów pojawia się w nowych, starannie przeprojektowanych wersjach. Takim modelem jest Mazda Miata, znany już od lat niewielkich rozmiarów sportowy samochód, cieszący się dużym powodzeniem wśród miłośników szybkich pojazdów. Ta popularna sportowa maszyna w cukierkowych kolorach podobała się dotychczas bardziej paniom. Nie sprzyjało to wzrostowi sprzedaży. Na rynku samochodowym kobiety chętnie kupują pojazdy wyjątkowo modne wśród mężczyzn (na przykład Toyotę Camry, Forda Taurusa, Chevroleta Camaro).
Taką opinie miała dotychczas Mazda Miata. Wielkość jej sprzedaży wynosiła w '97 roku w USA i Kanadzie 18 tys. sztuk rocznie. Wprowadzając na rynek jej najnowszą, przeprojektowaną "pod mężczyzn" wersję, japoński koncern chce sprzedawać niemal dwa razy tyle, a więc rocznie 30 tys. sztuk.
W wersji 1999 ze starej Mazdy Miaty zostało bardzo niewiele. Nowe jest bowiem podwozie, silnik i karoseria. Linia Miaty przypomina przeprojektowane nadwozie Mazdy RX - 7. Tylna szyba jest ze szkła, nie jak poprzednia z plastiku. Dach zmyka się w mgnieniu oka. Mazda MX - 5 teraz tłumi nierówności, a nie tylko podskakuje. Zlikwidowano też skrzypy karoserii i piski tylnych opon dzięki automatycznej blokadzie mechanizmu różnicowego. Projektanci zrobili z dawnej Miaty samochód na pierwszy rzut oka obszerniejszy i cięższy, powiększając nieco jego długość i szerokość. Patrząc z przodu, widać większe niż dotychczas, bardziej prosto zarysowane "uszy" luster, naśladujące nieco Porsche. Charakterystyczne do poprzednich wersji lampy w kształcie "oka owada" zostały zastąpione przez podłużne panele świateł, trochę na wzór Jaguara, co eksperci tłumacza tym, że Ford Motor Company, który kontroluje działalność Mazdy w USA, jest również właścicielem Jaguara.
Niektórym zawodowym recenzentom produktów przemysłu motoryzacyjnego tak dramatyczne przeprojektowanie linii zewnętrznej Mazdy Miaty całkowicie nie przypada do gustu. James R. Healey z dziennika "USA Today" pisze, że ta nowa Miata straciła kompletnie swój znany charakter. Z samochodu wybitnie rozpoznawalnego i rzucającego się w oczy stała się pojazdem sportowym o tanim wyglądzie, dość grubo obciosanym. Na tym jednak zależało projektantowi, bowiem to podoba się mężczyznom. Mazda Miata, samochód mały, dwuosobowy, typu convertible, w podstawowej wersji posiada silnik czterocylindrowy o pojemności 1,9 litra i mocy 140 KM. Ma ręczną przekładnię biegów, dwie poduszki powietrzne, ze specjalnym wyłącznikiem ich funkcjonowania. Wersja lepiej wyposażona posiada m.in. elektryczna regulacje szyb, luster i zamków drzwi, klimatyzację, ABS. Mazda Miata ma doskonale przyspieszenie z odgłosem silnika, który uwielbiają zwłaszcza młodzi kierowcy, gładko również bierze zakręty. Przekonstruowany układ jezdny sprawia, że Mazda trzyma się szosy jak przyklejona. Silnik nie jest osłonięty żadną pokrywą, widać samą "gołą" konstrukcję.
Starannie zostało dopracowane wnętrze, w którym nie ma już cech poprzedniego modelu. Światło górne umieszczono tak, ze dobrze oświetla mapę trzymana w ręku kierowcy. Osłony foteli chronią kierowcę i pasażera od wiatru, co jest istotne wówczas, gdy użytkownicy postanawiają podróżować po szosie ze złożonym dachem (jest to przecież auto typu convertible). Hardtop, czyli twardy dach kosztuje 3000 DM.
Podsumowując, Miata pomimo swoich dość daleko idących zmian, nadal jest bestsellerem swojego gatunku.