MODEL: 96-00 Nissan Almera N15 GTi
SILNIK, MOC: R4 DOHC SR20DEH N/A 2.0 143KM odcinka 7200 obr.
OSIĄGI: 0-100km/H = 8.0s
RODZAJ NAPĘDU: FWD, skrzynia 5 biegowa
SPALANIE: miasto 11l/100km, trasa 7,5-8l/100km
CHARAKTERYSTYKA:
Wersja GTi powstała w oparciu o JDM'ową wersję GT (SR18DE - 140 koni), jednak z powodów technicznych (dostepność części) w Europie zostaliśmy obdarowani silnikiem z Primery GT o obniżonej mocy poprzez trochę inne nastawy ECU. Almera GTi prowadzi się trochę jak taki większy gokart, silnik szybko się wkręca, zawieszenie i kierownica przekazują bardzo dużo informacji kierującemu. Mimo iż samochód jest FWD to jest on bardziej neutralny/nadsterowny niż podsterowny co jest bolączką aut z tym napędem. Almera waży około 1100 kg więc stosunek mocy do masy jest bardzo korzystny.
WYPOSAŻENIE SPECJALNE DLA MODELU:
- rozpórka przód góra kielichy i tył góra na budę
- większe i mniej podatne na fading hamulce (z Sunny GTi/GTi-R)
- usztywnione zawieszenie
- lepiej trzymające fotele
- ulepszona reakcja na ruchy kierownicą (nie wiem jak to nazwać, ale nie chodzi o wzmocnienie wspomagania, chodzi mi o to, że ruchy są bardziej pewne i łatwiej wyczuć w jakim położeniu znajdują się koła)
- kierownica, gałka zmiany biegówi i dźwignia ręcznego obszyte skórą)
- wersja po faceliftingu (98-00 roku) otrzymała inne światła z przodu (z czarnym wkładem) oraz białe tarcze zegarów
TUNING:
N/A - wydech upgrade na 2,5 cala (dużo, ale wg wielu testów to najlepsza wielkość dla tego silnika)+kolektor, CAI, wałki (HKS, JUN, Tomei), strojenie i można uzyskać około 170-180 koni i 200Nm. Dalszym krokiem mogłoby być zastąpienie seryjnej głowicy taką z silnika SR16/20VE przez co stworzomy nissanowskiego 2 litrowego VTEC'a (VVL), zakładając, że poprzednie modyfikacje (bez wałków bo te są inne i po ustawieniu/korekcji zmiennych faz w ECU) moc powinna wynosić około 200 koni, dodatkowo można zamontować skrzynię z modelu VZ-R z krótszym przełożeniem głównym i wiskotycznym LSD. Amerykanie którzy poza Japonią przodują w modyfikacjach N/A tych silników osiągają ponad 200 koni na kołach przy odpowiednich, dodatkowych modyfikacjach - części do tuningu N/A są niestety trudno dostępne i raczej drogie, chcąc mieć 200 koni i użyteczność auta na codzień wymaga mniej więcej takich kosztów jak montaż...
...TURBO - SR20 znane są ze swojej wytrzymałości, seryjny dół silnika wytrzymuje moce do około 300 koni, ale i przy osiąganiu większych mocy nie ma problemów gdyż części w tym wypadku jest bardzo dużo (łącznie z kutymi podzespołami do silnika), moc SR20 z turbiną zależy wyłącznie od zasobów w portfelu bo te jednostki naprawdę wiele na tym polu potrafią
CZĘŚCI: samochód cholernie popularny więc znalezienie części eksloatacyjnych jest tak proste jak wycieczka do pierwszego lepszego sklepu z częściami do japończyków, ceny przyzwoite, dużo dobrych (japońskich) zamienników
POWER CZĘŚCI: części trudno dostępne i nieduża ilość, można szukać w GB, USA (Sentra B14) i Japonii, ze względu na małą dostepność wysoka cena
TUNING STYLE JDM: do zakupów JDM fana mogą należeć: lampy przednie i kierunkowskazy po fl (jeśli się takich nie ma), JDM grill (tylko Japonia), oryginalny bodykit - opcja w wyposażeniu (dokładka przód, dokładka tył, nakładki progowe, wszystko z gumowatego materiału więc się nie połamie), kubły ze Skyline'a GTR (takie były w modelu VZ-R N1).
No i to chyba tyle, jak coś interesującego sobie przypomnę to dopiszę.