Witam
Czy przy przyspieszonym zapłonie nagminnie wystepuje spalanie stukowe??I jak sie objawia cos takiego jakiś specyficzny dziek??Jedyna rada na stukowe mam rozumiec to lanie 98 oktanów czy może Shell v power racin itd itd
Jeśli śmigasz na Pb98 to możesz wyprzedzić o 2-3 st. zapłon i zapodać zimniejsze świece o jeden stopień.
Nie ma najmniejszego sensu stosowania zimniejszych świec przy przyspieszonym zaplonie o 2-3*.
In identical spark plugs, the differences from one heat range to the next is the ability to remove approximately 70°C to 100°C from the combustion chamber.
A colder heat range can be necessary when an engine is modified for performance, subjected to heavy loads, or it is run at high RPMs for significant periods of time. The higher cylinder pressures developed by high compression, large camshafts, blowers and nitrous oxide, not to mention the RPM ranges we run our engines at while racing, make colder plugs mandatory to eliminate plug overheating and engine damage. The colder type plug removes heat more quickly, and will reduce the chance of pre-ignition/detonation and burn-out of the firing end.
Advanced Ignition Timing: Advancing timing by 10° causes plug temperature to increase by approximately 70°C to 100°C.
Engine Speed and Load: Increases in firing-end temperatures and are proportional to engine speed and load. When traveling at a constant high rate of speed, or carrying/pushing very heavy loads, a colder heat range spark plug should be installed.
As compression increases, a colder heat range plug is required, as well as higher octane fuel and paying careful attention to ignition timing and air/fuel ratios are also necessary.
Detonation can be prevented by:
* The use of a fuel with higher octane rating
* The addition of octane-increasing "lead", methylcyclopentadienyl manganese tricarbonyl (MMT), isooctane, or other antiknock agents.
* Increasing the amount of fuel injected/inducted (resulting in lower Air to Fuel Ratio)
* Reduction of cylinder pressure by increasing the engine revolutions (lower gear), decreasing the manifold pressure (throttle opening) or reducing the load on the engine, or any combination.
* Reduction of charge (in-cylinder) temperatures (such as through cooling, water injection or compression ratio reduction).
* Retardation of spark plug ignition.
* Improved combustion chamber design that concentrates mixture near the spark plug and generates high turbulence to promote fast even burning.
* Use of a spark plug of colder heat range in cases where the spark plug insulator has become a source of pre-ignition leading to detonation.
Świeca "zimna" ma krótszy izolator przez co absorbuje więcej ciepła z silnika. Ciepło ma krótszą drogę do przejścia, zanim dotrze do chłodzonej głowicy. Świeca taka działa w niższej temperaturze utrzymywanej przez nią samą w komorze spalania. W silnikach o podwyższonych osiągach zachodzi potrzeba użycia "zimnych" świec. Stosuje się je również w przypadku dużych obciążeń silnika oraz gdy silnik wykręca wysokie obroty przez bardzo długi czas.
Jeżeli przyśpieszymy zapłon o ok. 10 stopni to koniecznie jest założenie zimniejszej o jeden próg świecy. Temperatura w komorze zwiększa się o 70-100 stopni C.
I tak jak już napisałem - nie trzymajmy się dwóch stopni przyspieszonego zapłonu, tylko mówimy teraz o ogólnej zależności między kątem wyprzedzenia zapłonu, a spalaniem stukowym i zimnijeszym świecami.
Jeśli śmigasz na Pb98 to możesz wyprzedzić o 2-3 st. zapłon i zapodać zimniejsze świece o jeden stopień. Mocy wiele się nie zyskuje, ale reakcja na gaz jest dużo fajniejsza - może nie tyle co dużo, o ile odczuwalnie.
Grooby: jeszcze dwie strony temu nie wiedziales nawet ze swiece odprowadzaja cieplo, a mimo to z uporem maniaka twierdzisz ze swiece nie maja zadnego zwiazku ze spalaniem stukowym i zaplonem. A moze po prostu jeszcze o tym nie wiesz?
Zazdrościsz mi, że dzięki forum stałem się mądrzejszy? :rotfl:
do wyprzedzenia zaplonu to one nie wiele pomogą, bo tutaj zaplon i tak nastapi wczesniej, po to go wyprzedzamy...