:arrow: link do oryginalnego tekstu :
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=635580
Witam na opisie D15 SOHC VTEC Mini-me!
Jest to opis o przełożeniu głowicy z silnika D16Z6 na blok D15B7.
Postaram sie opisać szczegółowo cały proces mini-me, włączając listę zakupów, potrzebnych narzędzi, rzeczy na które trzeba szczególnie uważać, czego spodziewać się po zakończeniu i pomysły na przyszłe modyfikacje. Ta instrukcja jest przeznaczona dla Civica 92-95 z silnikiem D15B7, ale większość pomysłów może być użyta do dowolnego D15.
Nie próbuj tego swapa na bloku D15Z1 - tłoki są zbyt wklęsłe i sprężanie będzie zbyt małe. W takim razie... zaczynajmy!
1.Czym dokładnie jest mini-me?
Mini-me to nieformalna nazwa na przekładkę głowicy na SOHC VTEC. Większość swapów mini-me składa się z głowic D16Y8 albo D16Z6 na blok D15B, D16A6, albo D16Y7. Głowica z JDM D15B VTEC jest równie dobra.
2.Dlaczego powinienem zrobić mini-me swap?
Wybrałem mini-me swap po tym, jak przeczytałem i usłyszałem jak ich duża moc równoważy się z tym, jakie są tanie. To udowodnione, że ta kombinacja z cienką uszczelką głowicy D16Y8, wyprodukuje około 11:1 CR. Jednakże, po podliczeniu kompresji z użyciem kalkulatora kompresji Serii-D, wynik przedstawiał jedyne 10.1:1. Żeby podnieść kompresje o kilka stopni , możesz usunąć środkową warstwę z uszczelki głowicy Y8. Teoretycznie, mini-me z uszczelką głowicy Y8 powinno dać tyle mocy, ile D16Z6, +/- kilka koni mechanicznych.
Honda Civic Sedan LX 102HP D15B7:
3. Jakie części należy kupić?
Dla swapa mini-me Z6 będziesz potrzebował 4 podstawowych rzeczy: głowicę cylindrów D16Z6 (łącznie z pokrywą zaworów, aparatem zapłonowym, świecami, przewodami WN, itp.), pasek rozrządu D16Z6, uszczelkę głowicy D16Y8 lub D16Z6, i komputer P28 (upewnij się, że do automata kupujesz ecu z automata, a do manuala - z manuala).
Ważne: Niektórzy ludzie z Honda-Tech i niektóre strony w internecie podają, że pas rozrządu z D15Z1 jest jedynym odpowiednim dla tego swapa, ponieważ jest dostosowany do 1.5L VTEC. To nie jest prawdą! Kiedy zrobiłem wstępny swap głowicy, użyłem paska rozrządu z D15Z1. Był dużo za ciasny, a silnik „wył” na wysokich obrotach. Niestety, nie odkryłem tego dopóki głowica całkowicie się nie „rozsypała”. Pas rozrządu z D15Z1 ma 103 zęby, Z6 104 a B7 106 ząbków. W końcu zastąpiłem pas rozrządu D15Z1 paskiem od Z6, który pasował znacznie lepiej i nie „wył”. Pasek rozrządu D16Z6 jest właściwym paskiem do użycia z blokiem B7/kombinacją głowic Z6.
Przewody WN od D16Z6 i D15B7 są NIE wymienne. Przy tym swapie będziesz potrzebował przewody WN od D16Z6. Poza tym, 96-00 Civic EX’s ma kompresje 9.6:1, więc świece z tego silnika będą lepsze z niż te z Z6. Część Hondy 98079-5614P, NGK ZFR6J-11
Możesz użyć swojego dolotu powietrza i kolektora wydechowego. Wszystkie kolektory z Serii-D są wymienne. Jednakże, oba kolektory z D16Z6 są znacznie lepsze niż te z D15. Jeśli więc możesz kupić je za naprawdę niską cenę, nie wahaj się tego zrobić. Dodatkiem do wyżej wymienionych głównych części, będą części mniej ważne: płyn do chłodnic i przewody (żeby połączyć zawór VTEC i ciśnienie oleju z ECU).
Jednakże, żeby mieć pewność że po swapie wszystko będzie działało bez zarzutu dodam jeszcze kilka dość ważnych części takich jak: nowa kopułka i rozdzielacz, nowa pompa wody, nowe przewody WN oraz nowa uszczelka pokrywy zaworów.
Lista części:
Wymagane:
- D16Z6 głowica (łącznie z aparatem zapłonowym, pokrywą zaworów, świecami/przewodami WN, wiązka VTEC, itp.)
- uszczelka głowicy D16Z6 albo D16Y8
- P28 ECU
- pasek rozrządu D16Z6
- przewody do zaworu ciśnienia oleju VTEC
- uszczelki pod kolektor dolotowy i wydechowy
Opcjonalne:
- kolektor ssący D16Z6
- kolektor wydechowy D16Z6
*Jeśli usuniesz swoje kolektory upewnij się, że masz nowe uszczelki
Zalecane:
- pompa wody
- świece (np. z D16Y8)
- przewody WN
- uszczelka pokrywy zaworów
- kopułka i rozdzielacz
4. Jakich narzędzi będziesz potrzebował?
Więc, około 95% całej pracy może być wykonana przy pomocy kluczy o rozmiarze 10-19mm i zestawu śrubokrętów. Jednakże będziesz jeszcze potrzebował klucza dynamometrycznego do dokręcenia głowicy. Będziesz dodatkowo potrzebował przecinaka do drutów i trochę taśmy izolacyjnej.
5. Ok, mam wszystkie części i narzędzia, jak mam zacząć swapa głowicy?
W porządku, pierwsze co musisz zrobić to usunąć głowice cylindrów.
Oto instrukcje krok po kroku jak zdjąć głowice:
1. Rozłącz ujemny zacisk od akumulatora
2. Pozbyć się płynu chłodzącego
3. Zmniejszyć ciśnienie paliwa (odkręcając korek wlewu paliwa)
4. Usunąć dolot powietrza
5. Usunąć paliwo z przewodów
6. Usunąć przepustnicę i linkę gazu
7. Usunąć powrotny przewód paliwowy i podciśnieniowy serwa hamulców
8. Odpiąć wiązkę od silnika i układu dolotowego
9. Odłączyć przewody od świec i aparatu zapłonowego
10. Odłączyć kabel masowy z pokrywy głowicy
11. Usunąć pasek wspomagania kierownicy i pompę (NIE rozłączać przewodów)
12. Usunąć wspornik wspomagania kierownicy (trzyma się na 4 śrubach)
13. Usunąć podciśnieniowe przewody związane z obiegiem spalin oraz węże od wody z kolektora ssącego
14. Odłącz górny wąż chłodnicy oraz wąż nagrzewnicy od głowicy cylindrów
15. Usunąć węże od wody z obudowy termostatu
16. Usunąć wspornik kolektora ssącego
17. Odkręcić nakrętki i rozłączyć kolektor wydechowy od dwururki
18. Usunąć kolektor wydechowy
19. Usunąć przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej, potem usunąć pokrywę głowicy cylindra
20. Usunąć górną pokrywę paska rozrządu
21. Zluzować pas rozrządu i obrócić go o 180o żeby zmniejszyć napięcie
22. Popchnij napinacz aby zwolnić napięcie paska rozrządu, potem dokręcić śrubę regulacyjną
23. Usunąć pasek z koła pasowego rozrządu
24. Odkręcić śruby głowicy cylindrów, a potem usunąć głowicę cylindra (śruby odkręcać od zewnątrz do wewnątrz)
Ok... kiedy głowica jest usunieta... powinno to wyglądać mniej więcej tak...
Bardzo ważne: Jeśli posiadasz blok od D15 (albo jakikolwiek inny z Serii-D), musisz się upewnić, że usunąłeś otwór dyszę olejową pomiędzy 2 a 3 cylindrem, zanim przystąpisz do swapa. Jeśli tego nie zrobisz, nie będziesz miał VTEC. Wystarczy wziąć śrubokręt, wkręcić go w dyszę, po czym wyciągnąć przy pomocy kombinerek.
Z dyszą zamontowaną:
Wyjmujesz dyszę kombinerkami:
Dysza usunięta:
Ahhhhh.... dużo lepiej...
Po tym jak wyjmiesz dyszę olejową, przyjdzie pora na szlifowanie powierzchni bloku, tak aby nie zostały na niej żadne stare, zaschnięte kawałki uszczelki (nie będziesz się musiał więcej o to martwic, ponieważ twoja przyszła uszczelka będzie metalowa). Jeśli wpadną kawałki starej uszczelki do cylindra, napełnij go ciepłą wodą z mydłem, po czym wyłów wióry. Upewnij się, że nie ma wody w cylindrach ani otworach na śruby, zanim zaczniesz wszystko składać z powrotem.
Teraz kolej na założenie nowej głowicy. Polecam wszystkim posiadanie instrukcji przed oczami, ponieważ jest tam sporo pomocnych obrazków i schematów.
- Możesz użyć- ponownie swoich zaworów od D15B7 ponieważ są takie same
- Zawsze używaj nowych uszczelek
- Jeśli używasz starego kolektora ssącego z nową głowicą, upewnij się, że używasz również nowych uszczelek, to samo dotyczy przepustnicy. Jeśli ją usuniesz, będziesz potrzebował nowych uszczelek.
- Głowica cylindra i blok silnika powinny być- zawsze czyste (żadnego płynu czy syfu, nawet w otworach na śruby głowicy)
- Przekręć wałem korbowym tak, aby tłok nr 1 znalazł się w górnym punkcie
1. Zainstaluj kolektor ssący i dokręcaj nakrętki „na krzyż” zaczynając od wewnątrz
2. Zainstaluj kolektor wydechowy i dokręcaj nakrętki „na krzyż” zaczynając od wewnątrz
3. Zainstaluj wspornik kolektora wydechowego
4. Zainstaluj dwie tulejki które naprowadzają głowice i ustawiają ją w odp. pozycji na bloku, uszczelkę głowicy, oraz głowicę
- zwilż czystym olejem silnikowym gwint śruby oraz podkładkę
5. Włóż śruby które mocują kolektor ssący do jego wspornika ale nie dokręcaj ich „do końca”
6. Dokręć7. głowicę cylindra w dwóch krokach, zaczynając od wewnątrz i przesuwając się do zewnątrz:
- Krok 1:22 lb ft
- Krok 2: 53 lb ft
7. Dokręć8. dwururkę do kolektora wydechowego
9. Dokręć10. śruby wspornika kolektora ssącego
11. Dokręć12. wspornik dwururki
13. Po instalacji sprawdź, czy wszystkie rury, węże, przewody i połączenia są zamontowane poprawnie
14. Ustaw luz zaworowy
15. Zainstaluj dolot powietrza
16. Zalej chłodnicę płynem do chłodnic
Założona głowica:
Ok. zbliżamy się do końca. Teraz jedyne co zostało to pasek rozrządu i regulacja VTEC.
Czas zająć się paskiem rozrządu. Polecam wszystkim posiadanie instrukcji przed oczami, ponieważ jest tam sporo pomocnych obrazków i schematów.
1. Usunąć osłonę silnika od spodu
2. Usunąć pompę wspomagania ukł. kierowniczego (dotychczas powinno być wykonane)
3. Usunąć koło pasowe kompresora klimatyzacji, wraz ze wspornikiem i paskiem, potem usunąć pasek alternatora
4. Usunąć wspornik wspomagania kierownicy (dotychczas powinno być wykonane)
5. Poluzuj alternator i usuń pasek
6. Usuń siłownik tempomatu i wspornik na zbiornik wspomagania kierownicy
7. Usuń śruby poduszki silnika. Poluzuj śrubę poduszki silnika i wysuń poduszkę
8. Zdejmij pokrywę głowicy cylindra (dotychczas powinno być wykonane)
9. Zdejmij górną pokrywę paska rozrządu (dotychczas powinno być wykonane)
10. Odkręć śrubę koła pasowego wału korbowego i zdejmij koło pasowe (przyda się do tego klucz pneumatyczny, albo dłuuuga przedłużka)
11. Zdejmij dolną pokrywę paska rozrządu
12. Przekręć o 180o śrubę napinacza paska rozrządu (dotychczas powinno być wykonane)
13. Popchnij napinacz aby zwolnić napięcie paska rozrządu, potem dokręć śrubę regulacyjną
14. Zdejmij pasek rozrządu z koła pasowego
Zalecam wymianę pompy wody przy zmianie paska rozrządu. Koszt to około 200 złotych za pompę wody, a wymiana to kilka śrub.
Teraz, kiedy zdjąłeś stary pasek (i mam nadzieje włożyłeś nową pompę wody), pora na założenie nowego paska rozrządu. Polecam wszystkim trzymanie instrukcji przed oczami, ponieważ jest tam sporo pomocnych obrazków i schematów.
1. Montaż paska to w zasadzie odwrotność jego demontażu. Opiszę tylko co ważniejsze kroki
2. Ustaw wał korbowy i koło pasowe na górny martwy punkt
A. Przesuń wał korbowy tak aby tłok numer 1 był na pozycji górnego martwego punktu
B. Ustaw w linii oznaczenia górnego martwego punktu na kole pasowym z użyciem wskaźników tylnej pokrywy
3. Załóż pasek rozrządu
4. Poluzuj śrubę regulacyjną, dociśnij ją po napięciu paska rozrządu
5. Obróć wał korbowy (klucz 17) 4-6 razy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, tak żeby pasek rozrządu pasował na koło pasowe
6. Ustaw napięcie paska rozrządu
7. Sprawdź koło pasowe wału korbowego i koło pasowe rozrządu na znakach
8. Jeśli koło pasowe rozrządu nie jest ustawione na górnym martwym punkcie, zdejmij pasek rozrządu i ustaw ułożenie ponownie
Upewnij się, że wyregulowałeś napięcie paska alternatora i klimatyzacji, paska wspomagania układu kierowniczego. Spójrz na wszystko jeszcze raz i upewnij się czy wszystko jest poprawnie.
6. Skończyłem przekładkę głowicy, co mam zrobić żeby zaczął działać mój VTEC?
P28 ECU jest wetknięty prawidłowo, jedynym co musisz zrobić jest podłączenie kabla VTEC. Pierwsze co musisz zrobić to zdobyć wtyczkę silnika dla wiązki oleju dla VTEC.
Poniżej możesz zobaczyć moją wtyczkę do silnika:
![](http://www.imagestation.com/picture/sraid71/p08879e7414b82ba4a2683759e98690ea/fb8f77e2.jpg)
Rysunek jak wygląda tył wtyczki ECU:
![](http://www.imagestation.com/picture/sraid81/p890985c2ebc9651a96d54829b570f8ee/faf4bf66.jpg)
Będziesz musiał podłączyć niebieski kabel (albo jakikolwiek kolor kabla wychodzącego z wtyczki) do końcówki D6, a potem podłączyć czarny kabel z wtyczki gdziekolwiek do silnika. Potem należy podłączyć zielony kabel z wiązki VTEC do końcówki A4.
To wszystko! Praca skończona! Upewnij się czy nie ma żadnych błędów komputera, jeśli są sprawdź wszystko od początku.
Mój Mini-me w całości skończony:
Proszę innych o dawanie nowych informacji dotyczących mini-me