Temat o mini-me staje się coraz bardziej popularny i coraz więcej osób "przerabia" w ten sposób swoje samochody. Ja sam również będe miał zamiar zrobić takiego mini swapa w swojej Hondzie :wink: dlatego chciałbym zebrać jak najwięcej informacji o tego rodzaju przeróbkach oraz chciałbym bardzo aby użytkownicy forum pomogli mi zebrać wszystkie informacje o mini-me do jednej kupy :wink: Głównie chodzi mi o przekładke z D15B2/D16Z6 oraz D15B7/D16Z6.


:arrow: link do oryginalnego tekstu :
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=635580

Witam na opisie D15 SOHC VTEC Mini-me!
Jest to opis o przełożeniu głowicy z silnika D16Z6 na blok D15B7.
Postaram sie opisać szczegółowo cały proces mini-me, włączając listę zakupów, potrzebnych narzędzi, rzeczy na które trzeba szczególnie uważać, czego spodziewać się po zakończeniu i pomysły na przyszłe modyfikacje. Ta instrukcja jest przeznaczona dla Civica 92-95 z silnikiem D15B7, ale większość pomysłów może być użyta do dowolnego D15.
Nie próbuj tego swapa na bloku D15Z1 - tłoki są zbyt wklęsłe i sprężanie będzie zbyt małe. W takim razie... zaczynajmy!


1.Czym dokładnie jest mini-me?
Mini-me to nieformalna nazwa na przekładkę głowicy na SOHC VTEC. Większość swapów mini-me składa się z głowic D16Y8 albo D16Z6 na blok D15B, D16A6, albo D16Y7. Głowica z JDM D15B VTEC jest równie dobra.

2.Dlaczego powinienem zrobić mini-me swap?
Wybrałem mini-me swap po tym, jak przeczytałem i usłyszałem jak ich duża moc równoważy się z tym, jakie są tanie. To udowodnione, że ta kombinacja z cienką uszczelką głowicy D16Y8, wyprodukuje około 11:1 CR. Jednakże, po podliczeniu kompresji z użyciem kalkulatora kompresji Serii-D, wynik przedstawiał jedyne 10.1:1. Żeby podnieść kompresje o kilka stopni , możesz usunąć środkową warstwę z uszczelki głowicy Y8. Teoretycznie, mini-me z uszczelką głowicy Y8 powinno dać tyle mocy, ile D16Z6, +/- kilka koni mechanicznych.

Honda Civic Sedan LX 102HP D15B7:


3. Jakie części należy kupić?
Dla swapa mini-me Z6 będziesz potrzebował 4 podstawowych rzeczy: głowicę cylindrów D16Z6 (łącznie z pokrywą zaworów, aparatem zapłonowym, świecami, przewodami WN, itp.), pasek rozrządu D16Z6, uszczelkę głowicy D16Y8 lub D16Z6, i komputer P28 (upewnij się, że do automata kupujesz ecu z automata, a do manuala - z manuala).

Ważne: Niektórzy ludzie z Honda-Tech i niektóre strony w internecie podają, że pas rozrządu z D15Z1 jest jedynym odpowiednim dla tego swapa, ponieważ jest dostosowany do 1.5L VTEC. To nie jest prawdą! Kiedy zrobiłem wstępny swap głowicy, użyłem paska rozrządu z D15Z1. Był dużo za ciasny, a silnik „wył” na wysokich obrotach. Niestety, nie odkryłem tego dopóki głowica całkowicie się nie „rozsypała”. Pas rozrządu z D15Z1 ma 103 zęby, Z6 104 a B7 106 ząbków. W końcu zastąpiłem pas rozrządu D15Z1 paskiem od Z6, który pasował znacznie lepiej i nie „wył”. Pasek rozrządu D16Z6 jest właściwym paskiem do użycia z blokiem B7/kombinacją głowic Z6.

Przewody WN od D16Z6 i D15B7 są NIE wymienne. Przy tym swapie będziesz potrzebował przewody WN od D16Z6. Poza tym, 96-00 Civic EX’s ma kompresje 9.6:1, więc świece z tego silnika będą lepsze z niż te z Z6. Część Hondy 98079-5614P, NGK ZFR6J-11

Możesz użyć swojego dolotu powietrza i kolektora wydechowego. Wszystkie kolektory z Serii-D są wymienne. Jednakże, oba kolektory z D16Z6 są znacznie lepsze niż te z D15. Jeśli więc możesz kupić je za naprawdę niską cenę, nie wahaj się tego zrobić. Dodatkiem do wyżej wymienionych głównych części, będą części mniej ważne: płyn do chłodnic i przewody (żeby połączyć zawór VTEC i ciśnienie oleju z ECU).

Jednakże, żeby mieć pewność że po swapie wszystko będzie działało bez zarzutu dodam jeszcze kilka dość ważnych części takich jak: nowa kopułka i rozdzielacz, nowa pompa wody, nowe przewody WN oraz nowa uszczelka pokrywy zaworów.

Lista części:
Wymagane:
- D16Z6 głowica (łącznie z aparatem zapłonowym, pokrywą zaworów, świecami/przewodami WN, wiązka VTEC, itp.)
- uszczelka głowicy D16Z6 albo D16Y8
- P28 ECU
- pasek rozrządu D16Z6
- przewody do zaworu ciśnienia oleju VTEC
- uszczelki pod kolektor dolotowy i wydechowy

Opcjonalne:
- kolektor ssący D16Z6
- kolektor wydechowy D16Z6
*Jeśli usuniesz swoje kolektory upewnij się, że masz nowe uszczelki

Zalecane:
- pompa wody
- świece (np. z D16Y8)
- przewody WN
- uszczelka pokrywy zaworów
- kopułka i rozdzielacz

4. Jakich narzędzi będziesz potrzebował?
Więc, około 95% całej pracy może być wykonana przy pomocy kluczy o rozmiarze 10-19mm i zestawu śrubokrętów. Jednakże będziesz jeszcze potrzebował klucza dynamometrycznego do dokręcenia głowicy. Będziesz dodatkowo potrzebował przecinaka do drutów i trochę taśmy izolacyjnej.

5. Ok, mam wszystkie części i narzędzia, jak mam zacząć swapa głowicy?
W porządku, pierwsze co musisz zrobić to usunąć głowice cylindrów.

Oto instrukcje krok po kroku jak zdjąć głowice:
1. Rozłącz ujemny zacisk od akumulatora
2. Pozbyć się płynu chłodzącego
3. Zmniejszyć ciśnienie paliwa (odkręcając korek wlewu paliwa)
4. Usunąć dolot powietrza
5. Usunąć paliwo z przewodów
6. Usunąć przepustnicę i linkę gazu
7. Usunąć powrotny przewód paliwowy i podciśnieniowy serwa hamulców
8. Odpiąć wiązkę od silnika i układu dolotowego
9. Odłączyć przewody od świec i aparatu zapłonowego
10. Odłączyć kabel masowy z pokrywy głowicy
11. Usunąć pasek wspomagania kierownicy i pompę (NIE rozłączać przewodów)
12. Usunąć wspornik wspomagania kierownicy (trzyma się na 4 śrubach)
13. Usunąć podciśnieniowe przewody związane z obiegiem spalin oraz węże od wody z kolektora ssącego
14. Odłącz górny wąż chłodnicy oraz wąż nagrzewnicy od głowicy cylindrów
15. Usunąć węże od wody z obudowy termostatu
16. Usunąć wspornik kolektora ssącego
17. Odkręcić nakrętki i rozłączyć kolektor wydechowy od dwururki
18. Usunąć kolektor wydechowy
19. Usunąć przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej, potem usunąć pokrywę głowicy cylindra
20. Usunąć górną pokrywę paska rozrządu
21. Zluzować pas rozrządu i obrócić go o 180o żeby zmniejszyć napięcie
22. Popchnij napinacz aby zwolnić napięcie paska rozrządu, potem dokręcić śrubę regulacyjną
23. Usunąć pasek z koła pasowego rozrządu
24. Odkręcić śruby głowicy cylindrów, a potem usunąć głowicę cylindra (śruby odkręcać od zewnątrz do wewnątrz)

Ok... kiedy głowica jest usunieta... powinno to wyglądać mniej więcej tak...


Bardzo ważne: Jeśli posiadasz blok od D15 (albo jakikolwiek inny z Serii-D), musisz się upewnić, że usunąłeś otwór dyszę olejową pomiędzy 2 a 3 cylindrem, zanim przystąpisz do swapa. Jeśli tego nie zrobisz, nie będziesz miał VTEC. Wystarczy wziąć śrubokręt, wkręcić go w dyszę, po czym wyciągnąć przy pomocy kombinerek.

Z dyszą zamontowaną:


Wyjmujesz dyszę kombinerkami:


Dysza usunięta:


Ahhhhh.... dużo lepiej...


Po tym jak wyjmiesz dyszę olejową, przyjdzie pora na szlifowanie powierzchni bloku, tak aby nie zostały na niej żadne stare, zaschnięte kawałki uszczelki (nie będziesz się musiał więcej o to martwic, ponieważ twoja przyszła uszczelka będzie metalowa). Jeśli wpadną kawałki starej uszczelki do cylindra, napełnij go ciepłą wodą z mydłem, po czym wyłów wióry. Upewnij się, że nie ma wody w cylindrach ani otworach na śruby, zanim zaczniesz wszystko składać z powrotem.

Teraz kolej na założenie nowej głowicy. Polecam wszystkim posiadanie instrukcji przed oczami, ponieważ jest tam sporo pomocnych obrazków i schematów.

- Możesz użyć- ponownie swoich zaworów od D15B7 ponieważ są takie same
- Zawsze używaj nowych uszczelek
- Jeśli używasz starego kolektora ssącego z nową głowicą, upewnij się, że używasz również nowych uszczelek, to samo dotyczy przepustnicy. Jeśli ją usuniesz, będziesz potrzebował nowych uszczelek.
- Głowica cylindra i blok silnika powinny być- zawsze czyste (żadnego płynu czy syfu, nawet w otworach na śruby głowicy)
- Przekręć wałem korbowym tak, aby tłok nr 1 znalazł się w górnym punkcie

1. Zainstaluj kolektor ssący i dokręcaj nakrętki „na krzyż” zaczynając od wewnątrz
2. Zainstaluj kolektor wydechowy i dokręcaj nakrętki „na krzyż” zaczynając od wewnątrz
3. Zainstaluj wspornik kolektora wydechowego
4. Zainstaluj dwie tulejki które naprowadzają głowice i ustawiają ją w odp. pozycji na bloku, uszczelkę głowicy, oraz głowicę
- zwilż czystym olejem silnikowym gwint śruby oraz podkładkę
5. Włóż śruby które mocują kolektor ssący do jego wspornika ale nie dokręcaj ich „do końca”
6. Dokręć7. głowicę cylindra w dwóch krokach, zaczynając od wewnątrz i przesuwając się do zewnątrz:
- Krok 1:22 lb ft
- Krok 2: 53 lb ft
7. Dokręć8. dwururkę do kolektora wydechowego
9. Dokręć10. śruby wspornika kolektora ssącego
11. Dokręć12. wspornik dwururki
13. Po instalacji sprawdź, czy wszystkie rury, węże, przewody i połączenia są zamontowane poprawnie
14. Ustaw luz zaworowy
15. Zainstaluj dolot powietrza
16. Zalej chłodnicę płynem do chłodnic

Założona głowica:


Ok. zbliżamy się do końca. Teraz jedyne co zostało to pasek rozrządu i regulacja VTEC.

Czas zająć się paskiem rozrządu. Polecam wszystkim posiadanie instrukcji przed oczami, ponieważ jest tam sporo pomocnych obrazków i schematów.
1. Usunąć osłonę silnika od spodu
2. Usunąć pompę wspomagania ukł. kierowniczego (dotychczas powinno być wykonane)
3. Usunąć koło pasowe kompresora klimatyzacji, wraz ze wspornikiem i paskiem, potem usunąć pasek alternatora
4. Usunąć wspornik wspomagania kierownicy (dotychczas powinno być wykonane)
5. Poluzuj alternator i usuń pasek
6. Usuń siłownik tempomatu i wspornik na zbiornik wspomagania kierownicy
7. Usuń śruby poduszki silnika. Poluzuj śrubę poduszki silnika i wysuń poduszkę
8. Zdejmij pokrywę głowicy cylindra (dotychczas powinno być wykonane)
9. Zdejmij górną pokrywę paska rozrządu (dotychczas powinno być wykonane)
10. Odkręć śrubę koła pasowego wału korbowego i zdejmij koło pasowe (przyda się do tego klucz pneumatyczny, albo dłuuuga przedłużka)
11. Zdejmij dolną pokrywę paska rozrządu
12. Przekręć o 180o śrubę napinacza paska rozrządu (dotychczas powinno być wykonane)
13. Popchnij napinacz aby zwolnić napięcie paska rozrządu, potem dokręć śrubę regulacyjną
14. Zdejmij pasek rozrządu z koła pasowego

Zalecam wymianę pompy wody przy zmianie paska rozrządu. Koszt to około 200 złotych za pompę wody, a wymiana to kilka śrub.

Teraz, kiedy zdjąłeś stary pasek (i mam nadzieje włożyłeś nową pompę wody), pora na założenie nowego paska rozrządu. Polecam wszystkim trzymanie instrukcji przed oczami, ponieważ jest tam sporo pomocnych obrazków i schematów.

1. Montaż paska to w zasadzie odwrotność jego demontażu. Opiszę tylko co ważniejsze kroki
2. Ustaw wał korbowy i koło pasowe na górny martwy punkt
A. Przesuń wał korbowy tak aby tłok numer 1 był na pozycji górnego martwego punktu
B. Ustaw w linii oznaczenia górnego martwego punktu na kole pasowym z użyciem wskaźników tylnej pokrywy
3. Załóż pasek rozrządu
4. Poluzuj śrubę regulacyjną, dociśnij ją po napięciu paska rozrządu
5. Obróć wał korbowy (klucz 17) 4-6 razy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, tak żeby pasek rozrządu pasował na koło pasowe
6. Ustaw napięcie paska rozrządu
7. Sprawdź koło pasowe wału korbowego i koło pasowe rozrządu na znakach
8. Jeśli koło pasowe rozrządu nie jest ustawione na górnym martwym punkcie, zdejmij pasek rozrządu i ustaw ułożenie ponownie

Upewnij się, że wyregulowałeś napięcie paska alternatora i klimatyzacji, paska wspomagania układu kierowniczego. Spójrz na wszystko jeszcze raz i upewnij się czy wszystko jest poprawnie.

6. Skończyłem przekładkę głowicy, co mam zrobić żeby zaczął działać mój VTEC?
P28 ECU jest wetknięty prawidłowo, jedynym co musisz zrobić jest podłączenie kabla VTEC. Pierwsze co musisz zrobić to zdobyć wtyczkę silnika dla wiązki oleju dla VTEC.

Poniżej możesz zobaczyć moją wtyczkę do silnika:


Rysunek jak wygląda tył wtyczki ECU:


Będziesz musiał podłączyć niebieski kabel (albo jakikolwiek kolor kabla wychodzącego z wtyczki) do końcówki D6, a potem podłączyć czarny kabel z wtyczki gdziekolwiek do silnika. Potem należy podłączyć zielony kabel z wiązki VTEC do końcówki A4.

To wszystko! Praca skończona! Upewnij się czy nie ma żadnych błędów komputera, jeśli są sprawdź wszystko od początku.

Mój Mini-me w całości skończony:



Proszę innych o dawanie nowych informacji dotyczących mini-me
ziom, + za prace, ale jak masz tak to tłumaczyc to troche kibel.

np.
???? 15. Usunąć radiator wyższego przewodu oraz przewód cieplny z głowicy cylindra ???
Pit - nie zniechęcaj. weź lepiej i zrób naklejki turbo warning
Sikor - skoncz tłumaczenie, wyslij mi, ja poprawie i bedzie grało.
o to jest dobry plan.
I Sikor dostanie pochwane, a Pati tez lubi landrynki :rotfl:
a lubie lubie
to na kiedy beda naklejki?
Dziś będzie reszta, a że jest sporo błędów i to w dodatku głupich to wiem :wstyd: ale myślę, że damy rade zrobić fajny temacik o mini-me

A tak przy okazji to mam kilka pytań:
- Jakiego można spodziewać się przyrostu mocy? (z tego co słyszałem i czytałem to +/- 125KM czyli tyle co w D16Z6)
-O ile wzrasta spalanie? (pytanie do tych co już coś takiego zrobili)
-Jak wpływa to na silnik, czy zwiększa się jego zużycie ?
-Czy podejdzie kolektor ssący i przepustnica od B16A2? I czy w ogóle jest sens zakładać jakiekolwiek częśćci od B16?
kolektor ssący nie podejdzie, przepustnice mozna zapodac od B serii po dopasowaniu mocowania w kolektorze. najlepiej brac przepustnice z tego samego OBD.
Wszystko przetłumaczone Teraz było by wypas jakby Pati troszke poprawił :cwaniak:

Przy okazji takie pytanie, która uszczelka pod głowice będzie lepsze od D16Z6 czy D16Y8? Która jest cieńsza?
opis po korektach. Sikor - zmien swojego posta wklejając właściwy opis, a ja potem wywale zbędne posty i komentarze.

Oto opis tzw. Mini-me!
Jest to opis o przełożeniu głowicy z silnika D16Z6 na blok D15B7.
Postaram sie opisać szczegółowo cały proces mini-me, włączając listę zakupów, potrzebnych narzędzi, rzeczy na które trzeba szczególnie uważać, czego spodziewać się po zakończeniu i pomysły na przyszłe modyfikacje. Ta instrukcja jest przeznaczona dla Civica 92-95 z silnikiem D15B7, ale większość pomysłów może być użyta do dowolnego D15.
Nie próbuj tego swapa na bloku D15Z1 - tłoki są zbyt wklęsłe i sprężanie będzie zbyt małe. W takim razie... zaczynajmy!

1.Czym dokładnie jest mini-me?
Mini-me to nieformalna nazwa na przekładkę głowicy na SOHC VTEC. Większość swapów mini-me składa się z głowic D16Y8 albo D16Z6 na blok D15B, D16A6, albo D16Y7. Głowica z JDM D15B VTEC jest równie dobra.

2.Dlaczego powinienem zrobić mini-me swap?
Wybrałem mini-me swap po tym, jak przeczytałem i usłyszałem jak ich duża moc równoważy się z tym, jakie są tanie. To udowodnione, że ta kombinacja z cienką uszczelką głowicy D16Y8, wyprodukuje około 11:1 CR. Jednakże, po podliczeniu kompresji z użyciem kalkulatora kompresji Serii-D, wynik przedstawiał jedyne 10.1:1. Żeby podnieść kompresje o kilka stopni , możesz usunąć środkową warstwę z uszczelki głowicy Y8. Teoretycznie, mini-me z uszczelką głowicy Y8 powinno dać tyle mocy, ile D16Z6, +/- kilka koni mechanicznych.

Honda Civic Sedan LX 102HP D15B7:


3. Jakie części należy kupić?
Dla swapa mini-me Z6 będziesz potrzebował 4 podstawowych rzeczy: głowicę cylindrów D16Z6 (łącznie z pokrywą zaworów, aparatem zapłonowym, świecami, przewodami WN, itp.), pasek rozrządu D16Z6, uszczelkę głowicy D16Y8 lub D16Z6, i komputer P28 (upewnij się, że do automata kupujesz ecu z automata, a do manuala - z manuala).

Uwaga: Niektórzy ludzie z Honda-Tech i niektóre strony w internecie podają, że pas rozrządu z D15Z1 jest jedynym odpowiednim dla tego swapa, ponieważ jest dostosowany do 1.5L VTEC. To nie jest prawdą! Kiedy zrobiłem wstępny swap głowicy, użyłem paska rozrządu z D15Z1. Był dużo za ciasny, a silnik „wył” na wysokich obrotach. Niestety, nie odkryłem tego dopóki głowica całkowicie się nie „rozsypała”. Pas rozrządu z D15Z1 ma 103 zęby, Z6 104 a B7 106 ząbków. W końcu zastąpiłem pas rozrządu D15Z1 paskiem od Z6, który pasował znacznie lepiej i nie „wył”. Pasek rozrządu D16Z6 jest właściwym paskiem do użycia z blokiem B7/kombinacją głowic Z6.

Przewody WN od D16Z6 i D15B7 są NIE wymienne. Przy tym swapie będziesz potrzebował przewody WN od D16Z6. Poza tym, 96-00 Civic EX’s ma kompresje 9.6:1, więc świece z tego silnika będą lepsze z niż te z Z6. Część Hondy 98079-5614P, NGK ZFR6J-11.

Możesz użyć swojego dolotu powietrza i kolektora wydechowego. Wszystkie kolektory z Serii-D są wymienne. Jednakże, oba kolektory z D16Z6 są znacznie lepsze niż te z D15. Jeśli więc możesz kupić je za naprawdę niską cenę, nie wahaj się tego zrobić. Dodatkiem do wyżej wymienionych głównych części, będą części mniej ważne: płyn do chłodnic i przewody (żeby połączyć zawór VTEC i ciśnienie oleju z ECU).

Jednakże, żeby mieć pewność że po swapie wszystko będzie działało bez zarzutu dodam jeszcze kilka dość ważnych części takich jak: nowa kopułka i rozdzielacz, nowa pompa wody, nowe przewody WN oraz nowa uszczelka pokrywy zaworów.

Lista części:
Wymagane:
- D16Z6 głowica (łącznie z aparatem zapłonowym, pokrywą zaworów, świecami/przewodami WN, wiązka VTEC, itp.)
- uszczelka głowicy D16Z6 albo D16Y8
- P28 ECU
- pasek rozrządu D16Z6
- przewody do zaworu ciśnienia oleju VTEC
- uszczelki pod kolektor dolotowy i wydechowy

Opcjonalnie:
- kolektor ssący D16Z6
- kolektor wydechowy D16Z6

Zalecane:
- pompa wody
- świece (np. z D16Y8)
- przewody WN
- uszczelka pokrywy zaworów
- kopułka i rozdzielacz

4. Jakich narzędzi będziesz potrzebował?
Więc, około 95% całej pracy może być wykonana przy pomocy kluczy o rozmiarze 10-19mm i zestawu śrubokrętów. Jednakże będziesz jeszcze potrzebował klucza dynamometrycznego do dokręcenia głowicy. Będziesz dodatkowo potrzebował przecinaka do drutów i trochę taśmy izolacyjnej.

5. Ok, mam wszystkie części i narzędzia, jak mam zacząć swapa głowicy?
W porządku, pierwsze co musisz zrobić to usunąć głowice cylindrów.

Oto instrukcje krok po kroku jak zdjąć głowice:
1. Rozłącz ujemny zacisk od akumulatora
2. Pozbyć3. się płynu chłodzącego
4. Zmniejszyć5. ciśnienie paliwa (odkręcając korek wlewu paliwa)
6. Usunąć7. dolot powietrza
8. Usunąć9. paliwo z przewodów
10. Usunąć11. przepustnicę i linkę gazu
12. Usunąć13. powrotny przewód paliwowy i podciśnieniowy serwa hamulców
14. Odpiąć15. wiązkę od silnika i układu dolotowego
16. Odłączyć17. przewody od świec i aparatu zapłonowego
18. Odłączyć19. kabel masowy z pokrywy głowicy
20. Usunąć21. pasek wspomagania kierownicy i pompę (NIE rozłączać22. przewodów)
23. Usunąć24. wspornik wspomagania kierownicy (trzyma się na 4 śrubach)
25. Usunąć26. podciśnieniowe przewody związane z obiegiem spalin oraz węże od wody z kolektora ssącego
27. Odłącz górny wąż chłodnicy oraz wąż nagrzewnicy od głowicy cylindrów
28. Usunąć29. węże od wody z obudowy termostatu
30. Usunąć31. wspornik kolektora ssącego
32. Odkręcić33. nakrętki i rozłączyć34. kolektor wydechowy od dwururki
35. Usunąć36. kolektor wydechowy
37. Usunąć38. przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej, potem usunąć39. pokrywę głowicy cylindra
40. Usunąć41. górną pokrywę paska rozrządu
42. Zluzować43. pas rozrządu i obrócić44. go o 180o żeby zmniejszyć45. napięcie
46. Popchnij napinacz aby zwolnić47. napięcie paska rozrządu, potem dokręcić48. śrubę regulacyjną
49. Usunąć50. pasek z koła pasowego rozrządu
51. Odkręcić52. śruby głowicy cylindrów, a potem usunąć53. głowicę cylindra (śruby odkręcać54. od zewnątrz do wewnątrz)

Ok... kiedy głowica jest usunieta... powinno to wyglądać mniej więcej tak...


Bardzo ważne: Jeśli posiadasz blok od D15 (albo jakikolwiek inny z Serii-D), musisz się upewnić, że usunąłeś otwór dyszę olejową pomiędzy 2 a 3 cylindrem, zanim przystąpisz do swapa. Jeśli tego nie zrobisz, nie będziesz miał VTEC. Wystarczy wziąć śrubokręt, wkręcić go w dyszę, po czym wyciągnąć przy pomocy kombinerek.

Z dyszą zamontowaną:


Wyjmujesz dyszę kombinerkami:


Dysza usunięta:


Ahhhhh.... dużo lepiej...


Po tym jak wyjmiesz dyszę olejową, przyjdzie pora na szlifowanie powierzchni bloku, tak aby nie zostały na niej żadne stare, zaschnięte kawałki uszczelki (nie będziesz się musiał więcej o to martwic, ponieważ twoja przyszła uszczelka będzie metalowa). Jeśli wpadną kawałki starej uszczelki do cylindra, napełnij go ciepłą wodą z mydłem, po czym wyłów wióry. Upewnij się, że nie ma wody w cylindrach ani otworach na śruby, zanim zaczniesz wszystko składać z powrotem.

Teraz kolej na założenie nowej głowicy. Polecam wszystkim trzymanie instrukcji przed oczami, ponieważ jest tam sporo pomocnych obrazków i schematów.

- Możesz użyć- ponownie swoich zaworów od D15B7 ponieważ są takie same
- Zawsze używaj nowych uszczelek
- Jeśli używasz starego kolektora ssącego z nową głowicą, upewnij się, że używasz również nowych uszczelek, to samo dotyczy przepustnicy. Jeśli ją usuniesz, będziesz potrzebował nowych uszczelek
- Głowica cylindra i blok silnika powinny być- zawsze czyste (żadnego płynu czy syfu, nawet w otworach na śruby głowicy)
- Przekręć- wałem korbowym tak, aby tłok nr 1 znalazł się w górnym punkcie

1. Zainstaluj kolektor ssący i dokręcaj nakrętki „na krzyż” zaczynając od wewnątrz
2. Zainstaluj kolektor wydechowy i dokręcaj nakrętki „na krzyż” zaczynając od wewnątrz
3. Zainstaluj wspornik kolektora wydechowego
4. Zainstaluj dwie tulejki które naprowadzają głowice i ustawiają ją w odp. pozycji na bloku, uszczelkę głowicy, oraz głowicę
- zwilż czystym olejem silnikowym gwint śruby oraz podkładkę
5. Włóż śruby które mocują kolektor ssący do jego wspornika ale nie dokręcaj ich „do końca”
6. Dokręć7. głowicę cylindra w dwóch krokach, zaczynając od wewnątrz i przesuwając się do zewnątrz:
- Krok 1:22 lb ft
- Krok 2: 53 lb ft
7. Dokręć8. dwururkę do kolektora wydechowego
9. Dokręć10. śruby wspornika kolektora ssącego
11. Dokręć12. wspornik dwururki
13. Po instalacji sprawdź, czy wszystkie rury, węże, przewody i połączenia są zamontowane poprawnie
14. Ustaw luz zaworowy
15. Zainstaluj dolot powietrza
16. Zalej chłodnicę płynem do chłodnic

Założona głowica:


Ok. zbliżamy się do końca. Teraz jedyne co zostało to pasek rozrządu i regulacja VTEC.

Czas zająć się paskiem rozrządu. Polecam wszystkim trzymanie instrukcji przed oczami, ponieważ jest tam sporo pomocnych obrazków i schematów.
1. Usunąć osłonę silnika od spodu
2. Usunąć pompę wspomagania ukł. kierowniczego (dotychczas powinno być wykonane)
3. Usunąć koło pasowe kompresora klimatyzacji, wraz ze wspornikiem i paskiem, potem usunąć pasek alternatora
4. Usunąć wspornik wspomagania kierownicy (dotychczas powinno być wykonane)
5. Poluzuj alternator i usuń pasek
6. Usuń siłownik tempomatu i wspornik na zbiornik wspomagania kierownicy
7. Usuń śruby poduszki silnika. Poluzuj śrubę poduszki silnika i wysuń poduszkę
8. Zdejmij pokrywę głowicy cylindra (dotychczas powinno być wykonane)
9. Zdejmij górną pokrywę paska rozrządu (dotychczas powinno być wykonane)
10. Odkręć śrubę koła pasowego wału korbowego i zdejmij koło pasowe (przyda się do tego klucz pneumatyczny, albo dłuuuga przedłużka)
11. Zdejmij dolną pokrywę paska rozrządu
12. Przekręć o 180o śrubę napinacza paska rozrządu (dotychczas powinno być wykonane)
13. Popchnij napinacz aby zwolnić napięcie paska rozrządu, potem dokręć śrubę regulacyjną
14. Zdejmij pasek rozrządu z koła pasowego

Zalecam wymianę pompy wody przy zmianie paska rozrządu. Koszt to około 200 złotych za pompę wody, a wymiana to kilka śrub.

Teraz, kiedy zdjąłeś stary pasek (i mam nadzieje włożyłeś nową pompę wody), pora na założenie nowego paska rozrządu. Polecam wszystkim trzymanie instrukcji przed oczami, ponieważ jest tam sporo pomocnych obrazków i schematów.

1. Montaż paska to w zasadzie odwrotność jego demontażu. Opiszę tylko co ważniejsze kroki
2. Ustaw wał korbowy i koło pasowe na górny martwy punkt
A. Przesuń wał korbowy tak aby tłok numer 1 był na pozycji górnego martwego punktu
B. Ustaw w linii oznaczenia górnego martwego punktu na kole pasowym z użyciem wskaźników tylnej pokrywy
3. Załóż pasek rozrządu
4. Poluzuj śrubę regulacyjną, dociśnij ją po napięciu paska rozrządu
5. Obróć wał korbowy (klucz 17) 4-6 razy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, tak żeby pasek rozrządu pasował na koło pasowe
6. Ustaw napięcie paska rozrządu
7. Sprawdź koło pasowe wału korbowego i koło pasowe rozrządu na znakach
8. Jeśli koło pasowe rozrządu nie jest ustawione na górnym martwym punkcie, zdejmij pasek rozrządu i ustaw ułożenie ponownie

Upewnij się, że wyregulowałeś napięcie paska alternatora i klimatyzacji, paska wspomagania układu kierowniczego. Spójrz na wszystko jeszcze raz i upewnij się czy wszystko jest poprawnie.

6. Skończyłem przekładkę głowicy, co mam zrobić żeby zaczął działać mój VTEC?
P28 ECU jest wetknięty prawidłowo, jedynym co musisz zrobić jest podłączenie kabla VTEC. Pierwsze co musisz zrobić to zdobyć wtyczkę silnika dla wiązki oleju dla VTEC.

Poniżej możesz zobaczyć moją wtyczkę do silnika:


Rysunek jak wygląda tył wtyczki ECU:


Będziesz musiał podłączyć niebieski kabel (albo jakikolwiek kolor kabla wychodzącego z wtyczki) do końcówki D6, a potem podłączyć czarny kabel z wtyczki gdziekolwiek do silnika. Potem należy podłączyć zielony kabel z wiązki VTEC do końcówki A4.

To wszystko! Praca skończona! Upewnij się czy nie ma żadnych błędów komputera, jeśli są sprawdź wszystko od początku.

OK wszystko zamienione. Wielkie dzięki Pati za pomoc :padam: teraz musimy dostać pochwały :hyhy:
macie pochwały
noobowe pytania :wstyd: :

czy przy takiej przeróbce w IV gen. zakładając że używamy bloku z D15B2 lub D16A6 i głowicy z D16Y8 albo D16Z6 jest konieczna wymiana maski z wklęsłej na garbatą/tą z i-VT?

w niektórych IV gen. z mini-me widziałem maski podniesione na zawiasach (siedziały wyżej od strony szyby) czy to z powodu większej wysokości takiego silnika?

z góry dzięki za odpowiedź
Tylko Vitki wymagają wyższej maseczki, mam na myśli serię B DOHC.

Amerykanie lubia podnosic maski na zawiasach nie wiem czy poprostu bo im sie podoba czy może dla poprawy chłodzenia.
a CRXy ED9 nie miały garba? i IV gen. ED7? te z silnikami D16A8, D16A9 i D16Z5 (130 kucy)? bo mnie ta kwestia niezmiernie ciekawi niektóre mają, niektóre nie mają...
ło matko...
wszystkie 4g z D seryjnym DOHC mialy seryjnie maske z garbem. D seryjne DOHC pod maske bez garba mieszcza sie po zdjęciu osłony rozrządu. 4g z B serią miały maskę wypukłą.
odpowiadajac dalej: D16Z6 jest SOHC wiec miesci sie pod płaską, wklęsłą maskę.
Aby wsadzić B serię pod płaską, wklęsłą maskę należy do budy ED wsadzić mocowania Hasporta. Wynika to stąd, że w stanach nie było w 4g żadnego silnika DOHC wkladanego seryjnie - nie bylo tam ani D16A9 ani B16A1. W budzie EE B seria siedzi wyzej niz w budzie ED z mocowaniami Hasporta, a jak zapewne wiecie buda ED od EE rozni sie podłużnicami i punktami mocowania silnika.
:padam: dzięki o Panie
jak zapewne wiecie buda ED od EE rozni sie podłużnicami i punktami mocowania silnika.



wyobraz sobie ze wiemy
nie widze trzeciej pochwały na moim koncie. coś mi ekran szwankuje. kto mi to poprawi?
Ew. w masce od ED7/9 wycina sie czesc wzmocnien przy wkladaniu B-serii.
nie widze trzeciej pochwały na moim koncie. coś mi ekran szwankuje. kto mi to poprawi?



druga była za ten temat
A jak się ma mini-me do d15b2? Czy trzeba więcej dokupić lub innych elementów? Bo tak się zastanawiam co jest sensowniejsze (koszty vs. osiągi vs ekonomia) czy DPFi ---> MPFi czy od razu na VTEC?
Pozdr
jezeli mozna sie podlaczyc to tez mam pytanko
przechodze wlasnie operacje zmiany glowicy z b2 na z6. wiem o glowicy, kolektorze ssacym, przepustnicy, aparacie zaplonowym i komputerze.
nie bardzo rozumiem natomiast kwestie wiazki. :zawstydzony: chodzi oto czy kupujac komp od z6 + wiazki do tego samego bedzie mozna to bezproblemowo podlaczyc czy cos trzeba przerabiac

to moj pierwszy post takze nie zjedzcie mnie
musisz dodac kable do aparatu, jak przy MPI swapie i potem do komputera pociągnac kabel od VTEC'a. Wtyczki z wiązki Z6 bedą potrzebne.
czyli trza kupic komputer z wiazkami od z6
a jak wyglada sprawa kolektora ssacego trzeba wymieniac razem z przepustnica jak sie domyslam mam racje
mozesz sobie zostawic z b7, ale po co?
z6 jest większy?
Pati a jakim cudem skoro ma b2?
Pozdr
ok dzieki za wskazowki.
wiecie niedlugo bede to dlubal i chcialem sie upewnic zeby nie wyszly niespodzianki

pzdr
mam jeszcze jedno pytanko
chodzi mi o wszystkie weze gumowe. czy beda pasily przy minime b2---->z6
jak moge prosic o szybka odp thx
Jeden wąż od chłodzenia jest chyba inny, nie pamiętam dokładnie w tej chwili.
a nie -pamietasz ktory dokladnie
ok juz wiem inna jest rura laczaca pompe wody z termostatem.
w d15b2 ma tylko jedno wyjscie a w b7, z6 podobno 2
Dokładnie o ten wąż mi chodziło Coś pamiętałem z termostatem, ale nie chciałem Cie wprowadzać w błąd.
..witam kolegow..mam pytanie...czy da rade zrobic mini me w w 6 genie z 96 roku na silniku d14a4?..pytam bo ponoc jeszcze nikt tego nie robil :zalamany: ..przynajmniej takie info dostalem mozliwe to jest?..pzdr..
Możliwe jest, bez sensu też.
Możliwe jest, bez sensu też.



..a mozna wiedziec dlaczego?jakis szczegolny powod?czy tak poprostu nie i tyle...
Cały czas będziesz miał tylko 1.4, ok. 110 KM i niski moment obrotowy, a wydasz prawie tyle co na zmianę całego silnika. Lepiej dorzucić 500 zł i cieszyć się całym D16Z6, jak się poszczęści to i ze skrzynią.
...ok...dzieki za wyjasnienie..a jaka jest taka srednia cana takiego silnika?..tak mniej wiecej jesli mozna...pzdr...
2500-4000 dostaniesz komplet. Ostatnio była igła o przebiegu 30000km za 4K właśnie. Ale już od 2500 możesz wyrwać cały komplet.
Cały czas będziesz miał tylko 1.4, ok. 110 KM i niski moment obrotowy, a wydasz prawie tyle co na zmianę całego silnika. Lepiej dorzucić 500 zł i cieszyć się całym D16Z6, jak się poszczęści to i ze skrzynią.



hmm ale rozumiem ze z B2 spokojnie mozna robic Z6 ... i tego problemu nie ma ?? czy tez lepiej dokladac i D16Z6 ... bo czasem idzie faktycznie okazje wylapac ... pozdrawiam
Zawsze lepiej mieć więcej pojemności i stockowy motor. Minime się nie opłaca, chyba, że części masz za grosze.
a idzie posadzic na bloku d15 dwa walki? :hyhy:
trzy na krzyż :hyhy:
eee, bo mielismy wsadzac trzy ale wzdluznie