Podróż/wędrówka
Podróż/wędrówka - Przebywanie drogi do jakiegoś miejsca, przenoszenie się, przemieszczanie z miejsca na miejsce po rozległych terenach; kolejne odwiedzanie wielu miejsc w poszukiwaniu czegoś. Czasem wędrówka może przybrać formę pielgrzymki, czyli drogi, którą się przebywa, zmierzając do miejsca świętego. Może się też stać tułaczką, bezcelowym, nieustannym przenoszeniem się z miejsca na miejsce. W kulturze wędrówka odbywa się nie tylko w przestrzeni, np.: wędrówka dusz, podróż w głąb samego siebie, podróż w czasie.
Biblia (ST) -1) Kain po zabiciu swojego brata Abla zostaje skazany przez Boga na tułaczkę. 2) Abraham wędruje z całą rodziną, dobytkiem i sługami z Charanu do Kanaanu, ziemi, którą przeznaczył mu Pan, mówiąc: Wyjdź Z twojej ziemi rodzinnej i z domu twego ojca do kraju, który ci ukażę (Ks. Rodzaju 12, 1). 3) Jakub po wykupieniu pierworództwa od Ezawa i podstępnym zdobyciu błogosławieństwa ojca, uciekając przed gniewem brata, udaje się w podróż do swojego wuja, Labana. Po czternastu latach służby u Labana Jakub odbywa drogę powrotną do Kanaanu, zabierając ze sobą żony, Rachelę i Lee, dzieci i część trzody wuja. 4) Józef, syn Jakuba, sprzedany przez nienawidzących go braci kupcom madianickim, odbywa podróż do Egiptu. Po latach, kiedy zostanie jednym z najwyższych dostojników państwa faraonów, sprowadzi do siebie całą rodzinę, co później stanie się przyczyną niewoli egipskiej narodu wybranego. 5) Naród wybrany po wielu latach niewoli i ucisku opuszcza Egipt pod wodzą Mojżesza i rozpoczyna trwającą czterdzieści lat wędrówkę przez pustynię do Kanaanu, Ziemi Obiecanej. W czasie tej wędrówki muszą wymrzeć wszyscy, którzy doświadczyli niewoli, nawet Mojżesz. Lud Izraela wprowadzi do Kanaanu Jozue. Ale droga przez pustynię ma także inny wymiar: w czasie jej trwania Pan przez Mojżesza daje swemu ludowi prawa, najpierw w postaci Dekalogu, później w postaci szczegółowych przepisów. Jest więc ta wędrówka początkiem judaizmu jako systemu religijno-społeczne-go-
Biblia (NT) -1) Jezus, według tradycji, w wieku trzydziestu lat, rozpoczyna wędrówkę, która będzie trwała do śmierci. Zgromadziwszy wokół siebie dwunastu apostołów, przemierza całą Palestynę i przez trzy lata naucza i czyni cuda. Wędrówkę rozpoczyna od chrztu w Jordanie, jej kresem jest ukrzyżowanie w Jerozolimie. 2) W „Dziejach Apostolskich" po otrzymaniu w Dniu Pięćdziesiątnicy Ducha Świętego, który przyniósł dar języków, apostołowie rozpoczynają podróże misyjne, obejmujące początkowo obszar Palestyny, później rozciągające się na^cały basen Morza Śródziemnego. 3) Sw. Paweł, jeszcze pod imieniem Szawła, udaje się w podróż do Damaszku, by tam prześladować wyznawców Chrystusa. W drodze zostaje powalony na ziemię przez światłość z nieba i słyszy głos Jezusa. Staje się to przyczyną jego nawrócenia i późniejszej działalności misyjnej jako Apostoła Narodów.
Mitologia - 1) Demeter po uprowadzeniu Persefony przez Hadesa, nie wiedząc, co stało się z córką, wędruje po świecie, by ją odnaleźć. Kiedy dowiaduje się prawdy, postanawia nie powrócić nigdy na Olimp. Przemierza świat, często przyjmując funkcję piastunki królewskich dzieci. Dobrowolne wygnanie, które stało się przyczyną nieurodzaju na ziemi, przerywa dopiero wtedy, gdy Zeus nakazuje Hadesowi uwolnić Per-sefonę. 2) Orfeusz po śmierci żony, Eurydyki, wędruje po świecie w poszukiwaniu miejsca, gdzie przebywa jej duch. Wreszcie schodzi do Podziemia, krainy umarłych rządzonej przez Hadesa i Persefonę. Udaje mu się przebłagać władców państwa umarłych, by zwrócili mu ukochaną Eurydykę. Niestety, opuszczając Podziemie, odwraca się, by spojrzeć na żonę i musi powrócić na ziemię sam. Odtąd będzie błąkał się po świecie, śpiewając żałobne pieśni ku czci utraconej Eurydyki, aż zostanie rozszarpany przez menady. Opowieść o Orfeuszu jest źródłem orficyzmu, nurtu religijno-filozoficznego, który zakładał, że dusze ludzkie po śmierci podlegają metempsychozie, wędrują przez kolejne wcielenia, dążąc do osiągnięcia doskonałości. Podobne poglądy głosili pitagorejczycy, którzy powoływali się na nauki Pitagorasa, twierdzącego, że dusza, by osiągnąć doskonałość, musi przejść przez sto wcieleń. 3) Odyseusz po zakończeniu wojny trojańskiej tuła się przez dziesięć lat, zanim uda mu się powrócić na rodzinną Itakę. Jego wędrówka jest z jednej strony spowodowana gniewem bogów, którzy mszczą się za zniszczenie ich ukochanego miasta Troi, z drugiej - klątwą cyklopa Polifema, którego Odys oślepił. Polifem błaga swojego ojca, Posejdona, aby Odyseusz nigdy nie powrócił do rodzinnego domu, a jeśli jego przeznaczeniem jest jednak ujrzeć brzeg I taki, niech powróci do swego królestwa samotnie i na obcym okręcie, bez towarzyszy, bez zdobytych w Troi łupów. Podczas swojej podróży Odys przeżywa liczne przygody: trafia na wyspę czarodziejki Kirke, odwiedza króla wiatrów Eola, poznaje tajemnice królestwa umarłych, spotyka syreny, musi stawić czoła Skylli i Charybdzie itd. Na rodzinną Itakę powraca na okręcie Feaków, kierowanym myślą króla Alkinoosa. Według niektórych mitogra-fów stary Odyseusz wyrusza w jeszcze jedną podróż, z której już nie powróci. 4) Jazon, by odebrać swemu wujowi Peliasowi zagarniętą bezprawnie władzę, wyrusza wraz z innymi herosami na statku Argo po złote runo, największą świętość Kolchidy. Podczas podróży Argonauci przeżywają wiele niebezpiecznych przygód, miedzy innymi muszą przepłynąć między Symplegadami, które miażdżyły każdy okręt próbujący obok nich przemknąć. Po zdobyciu złotego runa Jazon uprowadza córkę władcy Kolchidy, Medeę i wraz z nią powraca do rodzinnego Jolkos. 5) Herakles przez całe życie wędruje po świecie, walcząc z potworami i dokonując wielu innych bohaterskich czynów. Najbardziej znane są wyprawy, które podejmuje na rozkaz Eurysteusa, by wykonać dwanaście prac (patrz: praca). Przemierza wtedy cały helleński świat. 6) Teze-usz, jak wszyscy antyczni herosi, wiele wędrował po świecie, poszukując okazji do bohaterskich czynów. Najsłynniejszą jest wyprawa na Kretę, gdzie udało mu się pokonać Minotaura i szczęśliwie, przy pomocy Ariadny, wyjść z labiryntu. 7) Pełnoletni Edyp udaje się do wyroczni delfickiej. Poznawszy swoją przyszłość, postanawia nie wracać do Koryntu, którego władców uważa za rodziców, i wyrusza w przeciwną stronę, do Teb, idąc nieświadomie na spotkanie przeznaczeniu. Po latach, kiedy już pozna prawdę o swoich zbrodniach, oślepiwszy się, wyruszy na tułaczkę po Grecji, prowadzony przez Antygonę. 8) Eneasz po upadku Troi ucieka wraz z grupką ocalałych z płonącego miasta. Na swoim okręcie przemierza całe Morze Śródziemne, zawijając między innymi do Kartaginy, gdzie, gości go królowa Dy-dona. Wreszcie przybija do brzegów Półwyspu Apenińskiego, który jest kresem jego tułaczki. Tu jego potomkowie (albo w innych wersjach mitu - on sam) założą w przyszłości miasto Rzym - nową Troję. Podczas swojej tułaczki Eneasz przeżywa wiele niebezpiecznych przygód, między innymi schodzi do Podziemia.
Homer „Odyseja" - patrz: mitologia - Odyseusz.
Wergiliusz „Eneida" - 1) patrz: mitologia - Eneasz. 2) Podczas pobytu Enea-sza w krainie umarłych jego ojciec, Anchizes, wykłada teorię metempsy-chozy, pokazując miejsce, gdzie dusze oczekują na powrót na ziemię.
„Legenda o św. Aleksym" - Nazajutrz po ślubie Aleksy opuścił rodzinny dom i młodą żonę i wyruszył w stroju żebraka na wędrówkę, by służyć Bogu. Gdy podczas tej wędrówki zatrzymał się w pewnym mieście, cuda, które się za jego sprawą działy, przyniosły mu sławę świętego. Chcąc od niej uciec, Aleksy wsiadł na okręt zmierzający do Syrii. Bóg jednak sprawił, że wiatry skierowały statek w inną stronę i Aleksy powrócił do rodzinnego Rzymu.
Legendy arturiańskie - Rycerze Okrągłego Stołu bardzo często wyruszają na wyprawy, by walczyć w obronie uciśnionych, sierot, wdów, by bronić honoru dam. Najsłynniejsze są jednak wędrówki Parsifala z Walii, błędnego rycerza, który przemierza świat, poszukując Świętego Graala, kielicha, którego według legendy używał Chrystus podczas Ostatniej Wieczerzy i do którego później Józef z Arymatei zebrał Jego krew spływającą z krzyża.
„Legenda o Żydzie Wiecznym Tułaczu" - Znana od VII w. legenda opowiada historię Żyda Ahaswera. (w innej wersji Kartafilosa), który uderzył przechodzącego obok jego domu Chrystusa dźwigającego krzyż (w innym wariancie Ahaswer plunął Jezusowi w twarz). Wówczas Chrystus powiedział: Ja odpocznę, lecz ty będziesz chodzil, póki nie powrócę. Odtąd Żyd Wieczny Tułacz przemierza nieustannie świat, nie mogąc się ani na chwilę zatrzymać. Jego wędrówka skończy się dopiero wówczas, gdy u kresu świata Chrystus powróci na ziemię.
J. Bedier (oprać.) „Dzieje Tristana i Izoldy" - Tristan odbywa wiele podróży, między innymi wyrusza do Irlandii, by sprowadzić na dwór króla Marka Izoldę Jasnowłosą. Później, by uciec od nieszczęśliwej miłości do królowej Izoldy, wędruje po całej Europie, poszukując przygód w Lonii, Fryzji, Gawii, Alemanii i Hiszpanii. Wreszcie dociera do Bretanii, gdzie poznaje Izoldę o Białych Dłoniach, którą zaślubia. Tu także spotka go śmierć.
Dante Alighieri „Boska Komedia"
- Trzydziestopięcioletni Dante, najprawdopodobniej 25 marca 1300 roku, w głębi ciemnego znalazł się lasu, straciwszy Z oczu szlak niemylnej drogi. Gdy próbuje odnaleźć drogę powrotną, stają przed nim Pantera, Lew i Wilczyca, symbolizujące ludzkie grzechy. Przerażonego Dantego ratuje z opresji duch Wergilego, który zjawia się z zaświatów i obwieszcza, że z polecenia Boga zostanie jego przewodnikiem w wędrówce po krainie umarłych. Tak rozpoczyna się jedna z najbardziej znanych w historii kultury europejskiej podróży. Dante prowadzony przez Wergiliusza zwiedza najpierw Piekło, gdzie w kolejnych kręgach cierpią grzesznicy. Im niżej schodzą, tym cięższe grzechy i cięższe kary. Na samym dnie Piekła cierpią najwięksi zdrajcy ludzkości: Judasz, Kasjusz i Brutus. Następnym etapem wędrówki Dantego jest Czyściec, w którym na kolejnych tarasach pokutują za swoje grzechy ci, którym Bóg nie odmówił miłosierdzia. Wspinając się coraz wyżej, wędrowcy docierają do Raju Ziemskiego, gdzie Wergiliusza - symbol ludzkiej mądrości w funkcji przewodnika zastąpi Beatrycze - symbol mądrości bożej. Wraz z nią będzie Dante zwiedzał Raj, by wreszcie w Empireum kontemplować obecność Boga. Przesycona alegoriami i symbolami opowieść o wędrówce Dantego interpretowana jest najczęściej jako obraz upadku człowieka na samo dno grzechu i jego powolnego dźwigania się z bożą pomocą ku oczyszczeniu i świętości. Zawarł w niej też autor całą, niezwykle bogatą, wiedzę człowieka średniowiecza o świecie.
K. Janicki „Elegia o sobie samym do potomności" - Po ukończeniu gimnazjum Lubrańskiego w Poznaniu Janicki zostaje wysłany przez Piotra Kmitę w podróż do Włoch, by wzorem innych humanistów studiował na najsłynniejszych uniwersytetach. Niestety, choroba zmusza młodego poetę do powrotu do kraju.
J. Kochanowski „Do snu" - Kiedy człowiek zasypia, jego dusza rozpoczyna wędrówkę, odwiedzając najróżniejsze miejsca, dociera nawet do sfer niebieskich.
J. Kochanowski „Do gór i lasów" -
Prezentując swoją poetycką biografię, wspomina Kochanowski podróże po Europie, kiedy odwiedził Francję, Niemcy i Włochy.
J. Kochanowski „Pieśń XXIV, Ks. H"
(Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony...) - Przemieniony po śmierci w łabędzia poeta nad Ikara prędszy przewoźnego, odwiedzi wszystkie kraje Europy, od południowych po pomocne jej krańce. Jest to obraz mający horac-jański sens - dzieła poety zapewnią mu nieśmiertelną sławę wśród wszyskich ludów cywilizowanego świata.
F. Rabelais „Gargantua i Pantagruel"
- Bohaterowie opowieści Rabelais'go, dwaj olbrzymi, Gargantua i Pantagruel, mimo że życie upływa im głównie na jedzeniu i piciu, dużo podróżują, przeżywając różne przygody. Na przykład Gargantua podróżuje do Paryża, jadąc na olbrzymiej kobyle, która była darem króla Numidów. Pantagruel wędruje po morzu, odwiedzając mijane wyspy.
W. Szekspir „Hamlet" - 1) Laertes, syn Poloniusza, wysłuchawszy pouczeń ojca, wyrusza w podróż do Francji. 2) Hamlet, na rozkaz Klaudiusza, wraz z Gildensternem i Rosenkranzem udaje się w podróż do Anglii. Podczas ataku piratów udaje mu się jednak uciec z okrętu i powraca do Danii.
W. Szekspir „Król Lear" - Podzieliwszy swoje państwo pomiędzy córki, Lear, król Brytanii, postanawia na zmianę mieszkać u każdej z nich. Niestety, wygnany przez okrutne córki, Gonerylę i Reganę, ślepy, tuła się po swoim byłym królestwie. Towarzyszy mu wierny błazen.
T. Tasso , Jerozolima ^zwolona" -
Epos opowiada historię pierwszej wyprawy krzyżowej. Rycerze wędrują do Jerozolimy, by ją wyzwolić z rąk pogan. W drodze muszą walczyć zarówno z siłami zła, którym przewodzi Pluton-Lu-cyfer, jak i ze słabością własnych charakterów. Wspomagają ich w tej walce aniołowie.
J. Swift „Podróże Guliwera" - Lekarz okrętowy, Lemuel Guliwer, po katastrofie statku budzi się na nieznanym wybrzeżu, spętany linami. Tak rozpoczyna się jego niezwykła podróż, w czasie której zwiedzi między innymi państwo Liliputu, kraj olbrzymów i krainę rozumnych koni. Przeżywa wiele niezwykłych przygód, poznaje nowe systemy państwowe. Powieść Swifta jest krytyką współczesnego mu społeczeństwa i skrajnego oświeceniowego racjonalizmu.
Wolter „Kandyd" - Wypędzony z zamku z Westfalii, Kandyd podróżuje po całej Europie, dociera nawet do Ameryki, przeżywając wiele niezwykłych i niebezpiecznych przygód. Choć rzeczywistość temu przeczy, bohater, jako wyznawca optymistycznej filozofii Leibniza, powtarza nieustannie, że żyjemy na najdoskonalszym ze światów. Dopiero w finale ta wiara ulega zachwianiu. Jego wędrówka jest więc swoistą podróżą edukacyjną, która ma służyć krytyce Leibniza. Kandydowi w jego wędrówkach na różnych etapach towarzyszą: Pangloss (nauczyciel filozofii), Ku-negunda (ukochana Kandyda) ze starą służącą, Marcin (skrajny pesymista) ł egzotyczny służący Kakambo.
D. Diderot „Kubuś fatalista i jego pan" - Kubuś i jego pan są nieustannie w drodze. Skąd wyruszyli? Nie wiadomo. Dokąd zmierzają? To także jest tajemnicą. Ich podróż jest pretekstem do snucia przez Kubusia opowieści o swoich amorach i ukazania jego wyższości nad panem.
L Krasicki „Mikołaja Doświadczyńs-kiego przypadki" -1) Doświadczyński wyjeżdża do Paryża, gdzie prowadzi hulaszcze życie, tracąc resztki rodzinnego majątku. 2) Uciekając przed wierzycielami, Mikołaj wsiada na okręt, chcąc opuścić Europę. Statek ulega katastrofie i Doświadczyński trafia na wyspę Nipu, gdzie dokonuje się jego reedukacja. Wykorzystuje tu Krasicki motyw podróży edukacyjnej.
J. Potocki „Rękopis znaleziony w Sa-ragossie" - Alfons van Worden jedzie do swojego pułku gwardii walońskiej. Kilkudniowa w zamierzeniu podróż przekształca się w dwumiesięczną wędrówkę, w czasie której młodzieniec przeżywa niezwykłe przygody i poznaje dziwnych ludzi. Wszystkie wydarzenia mają tajemniczy charakter i sprawiają wrażenie szatańskich intryg. W finale jednak okazuje się, że żadne siły nadprzyrodzone nie ingerowały w losy van Wordena, a realizował on jedynie plan szejka Gomelezów.
J.W. Goethe „Faust" - Za sprawą Me-fistofelesa odmłodzony Faust wędruje zarówno w przestrzeni, jak i w czasie. Zostaje między innymi przeniesiony do mitycznej Grecji, do Sparty rządzonej przez Menelaosa. Przebywanie w tym świecie będzie miało decydujący wpływ na dalsze życie Fausta - nauczy go umiaru i wytknie mu cel dalszej drogi.
G.G. Byron „Giaur" - 1) Po śmierci Leili Giaur przyłącza się do bandy zbójeckiej i wraz z nią wędruje po Grecji. Szczegóły tych wędrówek pozostają tajemnicą. 2) Hassan, by pocieszyć się po stracie Leili, wyrusza w podróż, z której przywiezie nową żonę. W drodze zostaje napadnięty przez bandę zbójecką, do której należy Giaur i z jego ręki ginie.
A. Mickiewicz „Upiór" - Co roku, w Dzień Zaduszny, młody samobójca powstaje z grobu i błąka się po świecie, jeszcze raz przeżywając to wszystko, co doprowadziło go do śmierci.
M. de Cervantes Saavedra „Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy"
- Don Kichote po lekturze średniowiecznych romansów rycerskich popada w obłęd i postanawia zostać błędnym rycerzem. Wraz z giermkiem Sancho Pansą trzykrotnie wyrusza na wyprawy, w czasie których wędruje po całej Hiszpanii, poszukując okazji do spełnienia bohaterskich czynów. W swoich wędrówkach spotyka wielu ludzi, którzy traktują go jako niegroźnego szaleńca; czasem staje się obiektem żartów i kpin. Przeżywa także, we własnym mniemaniu, niezwykłe przygody, dokonuje bohaterskich czynów. Do najbardziej znanych należą walka z wiatrakami, w których Don Kichote widzi przerażające olbrzymy, i stadem baranów, które bierze za oddział wrogiego wojska. Po powrocie z ostatniej wyprawy, uleczony z szaleństwa, umiera.
Z. Morsztyn „Myśl ludzka" - Myśl, pierwiastek boskiej doskonałości, pozwala człowiekowi wędrować po całej ziemi. Za jej sprawą może zwiedzać najodleglejsze i najbardziej egzotyczne krainy. Morsztyn szczegółowo opisuje tę wędrówkę myśli.
Z. Morsztyn „Emblema 27" (Stawiaj kroki moje...) - Motyw życia - wędrówki. Człowiek może w swojej egzystencji wybierać pomiędzy dwiema drogami. Pierwsza, którą idzie się wygodnie, prowadzi ku potępieniu. Druga, przykra i wąska, wiedzie ku zbawieniu. Jej pokonanie możliwe jest tylko wówczas, gdy Bóg wspiera człowieka.
J.Ch. Pasek „Pamiętniki" - Wraz z wojskami Czamieckiego Pasek wyprawia się do Danii. W swoich „Pamiętnikach" daje szczegółowy opis obyczajów Duńczyków, traktując je z dużą rezerwą. Opowiada także o swoich miłosnych przygodach.
A. Mickiewicz „Dziady" cz. II - Dusze, które nie zasłużyły na niebo, błąkają się po świecie i cierpią wyznaczone im kary. Dla duchów lekkich i pośrednich ta wędrówka będzie miała kres. Dla duchów ciężkich jest ona karą wieczną.
A. Mickiewicz „Dziady" cz. IV - Po
stracie ukochanej, pogrążony w rozpaczy Gustaw błąka się bez celu po świecie, nie potrafiąc znaleźć sobie miejsca. Jest być może młodym samobójcą z ballady „Upiór". Patrz też: A. Mickiewicz „Upiór".
A. Mickiewicz „Sonety krymskie" -
Bohater liryczny tego cyklu podróżuje po Krymie, podziwiając orientalne krajobrazy. Jest pielgrzymem - tułaczem wygnanym z ojczyzny, do której nie może powrócić („Stepy akermańskie", „Pielgrzym"). Stąd też piękno Krymu nieustannie przywołuje wspomnienia utraconej Litwy. Wędrówka staje się także pretekstem do snucia refleksji o przemijaniu, znikomości człowieka wobec nieśmiertelnego piękna natury.
A. Mickiewicz „Konrad Wallenrod"
- Powróciwszy do Zakonu, Walter Alf wraz z Krzyżakami wędruje, biorąc udział w licznych bitwach. Walczy między innymi w Ziemi Świętej i w Hiszpanii. Podczas tych wędrówek w niewyjaśniony sposób staje się Konradem Wallenrodem. Być może prawdziwy Walenrod zginął. Istnieją też podejrzenia, że został zamordowany. W każdym razie Walter Alf powraca z wędrówek do Malborka już jako Konrad Wallenrod.
A. Mickiewicz „Dziady" cz. III „U-stęp" - Zesłańcy w kibitkach jadą na północ, do Petersburga. Podróżują przez pusty, wyludniony kraj, jak gdyby wczo-ra wieczorem stworzony. Z rzadka spotykani ludzie również sprawiają wrażenie pustych, ich twarze pozbawione są wyrazu. W miarę zbliżania się do stolicy pojawiają się osiedla, które przypominają układem zabudowań pułki wojska. Wreszcie wygląd przedmieść Petersburga i samej stolicy jest obrazem carskiego despotyzmu i wyzysku narodów imperium.
A. Mickiewicz „Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego"
- Emigracja polska to pielgrzymi, którzy zmierzają do ziemi świętej, Ojczyzny wolnej. Ich wędrówka zbliża się do kresu, bo Polska spoczywa w grobie już trzeci dzień i rychło nadejdzie zmartwychwstanie. Ów fakt przyspieszyć mogą pielgrzymi, doskonaląc się wewnętrznie.
J. Słowacki „Kordian" - W kilka lat po nieudanej próbie samobójczej Kordian wyrusza w podróż po Europie. W Anglii uświadamia sobie, że świat, którym rządzi pieniądz, daleki jest od Szekspirowskich ideałów. We Włoszech przekonuje się, że miłość kobiet można kupić. W Watykanie pada autorytet moralny papieża. Wreszcie Kordian dociera na szczyt Mont Blanc, gdzie dokonawszy podsumowania życia, odnajduje ideę, której chce się poświęcić. Z okrzykiem: Ludy! Winkelried ożył pada na chmurę, która unosi go do Polski.
J. Słowacki „Podróż z Neapolu do Ziemi Świętej" - Relacja z podróży, jaką odbywa Słowacki - bohater poematu, staje się pretekstem do snucia dygresji na temat poezji, emigracji, krytyki, życia osobistego poety. Pojawiają się one w tekście na zasadzie asocjacji wywołanych przez odwiedzane miejsca i podziwiane krajobrazy. Najbardziej znany jest fragment pieśni VIII. Patrz też: J. Słowacki „Grób Agamemnona".
J. Słowacki „Grób Agamemnona" -
Podróżujący po Grecji bohater liryczny zwiedza grób zwycięzcy spod Troi. Wspomnienie wielkości bohaterów Homera i jego dzieł budzi refleksję nad niedoskonałością twórczości samego autora. Dalsza wędrówka przypomina dwie wielkie bitwy z historii Grecji: bitwę w wąwozie Termopile i bitwę pod Cheroneą. Budzą one skojarzenia z losami powstania listopadowego i prowadzą do gorzkich refleksji na temat Polski i Polaków.
J. Słowacki „Hymn" (Smutno mi, Boże...)-!) Płynąc statkiem przez Morze Śródziemne do Aleksandrii, Słowacki obserwuje zachód słońca. Piękno natury wywołuje refleksje o losie tułacza, przemijaniu, małości człowieka w obliczu Boga. 2) Życie wygnańca jest nieustanną tułaczką, żeglugą, której ostatecznym portem nie jest ojczyzna.
J. Słowacki „Beniowski" - Maurycy Kazimierz Zbigniew Beniowski, straciwszy cały odziedziczony po ojcu majątek, postanawia wyruszyć w świat. Jego podróż przerywa porwanie - wąsata niańka Diwa uprowadza go do ukochanej Anieli. Po kilku chwilach spędzonych z panną A...wiczówną, Beniowski wyrusza w dalszą drogę, która go wiedzie na początek do konfederatów barskich. Opowieść o losach bohatera zajmuje w poemacie miejsce drugorzędne i jest pretekstem do bardzo różnorodnych tematycznie dygresji. Patrz: autotematyzm.
J. Słowacki „Anhelli" - Anhelli wraz z Szamanem, który go wybrał na ofiarę za Naród, wędruje przez Syberię, poznając cierpienia zesłańców. Wędrówka przez kolejne kręgi Syberii-Piekła ma prowadzić do wewnętrznego udoskonalenia i przygotować go do wypełnienia misji, którą mu wyznaczono.
Z. Krasiński „Nie-Boska komedia" -
Hrabia Henryk, kuszony przez widmo pięknej Dziewicy, wędruje aż na skraj przepaści nad morzem. Tam Zły Duch próbuje go nakłonić, by szedł dalej, w przepaść. Ratuje go Anioł Stróż.
Z. Krasiński „Irydion" - Przebudziwszy się po wiekach w Colosseum, Irydion otrzymuje nakaz, by wędrując bez przerwy, podążył w imię Chrystusa na północ, do ziemi mogił i krzyży.
A. Fredro „Trzy po trzy" - Wśród wspomnień z czasów młodości pojawiają się także opowieści o wędrówkach Fredry wraz z wojskami napoleońskimi po Europie.
A. Dumas „Trzej muszkieterowie"
- Na prośbę królowej d'Artagnan wyrusza do Londynu po spinki, które Anna Austriaczka ofiarowała księciu Buckin-ghamowi. Towarzyszą mu Atos, Portos i Aramis, którzy jednak na kolejnych postojach zostają, by powstrzymać ludzi kardynała Richelieu. Gaskończyk sam przeprawia się przez Kanał, odzyskuje nie bez kłopotów spinki i wraca do Paryża w samą porę, by królowa mogła w nich wystąpić na balu.
Ch. Dickens „Kolęda prozą czyli opowieść wigilijna o Duchu" - patrz: retro-spekcja.
Ch. Dickens „Klub Pickwicka" - Pan
Pickwick podróżuje po Anglii, odwiedzając najodleglejsze hrabstwa. Podczas wędrówek poznaje wielu ludzi, reprezentujących wszystkie warstwy społeczne. Daje to Dickensowi możliwość ukazania satyrycznego obrazu społeczeństwa angielskiego pierwszej połowy XIX wieku.
N.W. Gogol „Martwe dusze" - Cziczi-kow podróżuje po odległych guberniach Rosji i skupuje od ziemian martwe dusze chłopów, którzy umarli od czasu ostatniego spisu. Cała galeria dziwacznych postaci pojawiających się w powieści składa się na negatywny obraz rosyjskiej prowincji pierwszej połowy XIX wieku.
Ch. Baudelaire „Podróż" - Podróż staje się symbolem daremnej ucieczki od samego siebie i świata. Przynosi rozczarowanie, ponieważ świat mały, monotonny, nigdy się nie zmienia. Mimo to człowiek wciąż wędruje, bo chce znaleźć w Nieznanym coś, co będzie nowe!
L. Carroll „Alicja w krainie czarów"
- Goniąc królika w cylindrze, Alicja trafia do Krainy Czarów. Wędruje przez ten dziwny świat, przeżywa wiele niezwykłych przygód i spotyka wiele niezwykłych postaci, między innymi Szalonego Kapelusznika i Pana Gąsienicę. Dociera wreszcie na dwór Królowej Kier. Po wielu perypetiach udaje jej się w końcu powrócić do domu. Patrz: sen.
L.N. Tołstoj „Anna Karenina" - Anna Karenina i Wroński wyjeżdżają do Włoch. Ta podróż uświadamia Annie, że uczucie Wrońskiego do niej powoli wygasa.
B. Prus „Lalka" - 1) Po upadku powstania na Węgrzech Rzecki z kilkoma innymi oficerami tuła się bez celu. Po śmierci Katza sam wędruje po całej Europie, by wreszcie zdecydować się na powrót do Warszawy. 2) Stanisław Wo-kulski wyjeżdża do Paryża, by zapomnieć o Izabeli Łęckiej. Niestety, każda spotkana kobieta przypomina mu ukochaną. W Paryżu poznaje też Geista, którego badania naukowe fascynują go. 3) Wokulski wyjeżdża z Łęckimi i Stars-kim do Krakowa. Podczas podróży pociągiem staje się świadkiem czułej rozmowy Izabeli ze Starskim. To uświadamia mu, jaką kobietę pokochał. Na
pierwszej stacji wysiada i ostatecznie rozstaje się z panną Łęcką.
E. Orzeszkowa „Nad Niemnem" - Zygmunt Korczyński, który wrócił z młodą żoną z zagranicznych wojaży, marzy o ponownym wyjeździe, twierdząc, że tylko za granicą może odnaleźć artystyczne natchnienie.
H. Sienkiewicz „Latarnik" - Skawiński, powstaniec - emigrant, tuła się po świecie, nie mogąc znaleźć dla siebie miejsca. Także w Aspinwall nie zatrzyma się dłużej. Lektura „PanaTadeusza" sprawi, że rozmyślając o utraconej ojczyźnie, zapomni zapalić latarnię morską i straci pracę. Wyruszy znowu na tułaczkę, ale bogatszy wewnętrznie o odzyskane wspomnienia o Polsce.
H. Sienkiewicz „Ogniem i mieczem"
-1) Uwolniwszy Helenę Kurcewiczów-nę, Zagłoba przedziera się z nią w przebraniu dziada-lirnika przez pogrążoną w wojnie Ukrainę. 2) Skrzetuski wydostaje się z oblężonego Zbarażu i przez mokradła, obok posterunków kozackich, przedziera się do obozu wojsk królewskich.
H. Sienkiewicz „Potop" -1) Po nieudanej próbie porwania księcia Bogusława Kmicic z Kiemliczami i Soroką wędruje do Częstochowy, by w walce odpokutować za grzechy przeciw ojczyźnie. 2) Uwolniwszy się z rąk Bogusława, Oleńka Billewiczówna wędruje do Wodo-któw.
H. Sienkiewicz „Pan Wołodyjowski" -
Porwana przez Azję Baśka Wołodyjows-ka ucieka i przedziera się do Chreptiowa. Początkowo wędruje konno, a gdy wilki pożerają jej konie, dalszą drogę odbywa pieszo. Dociera wreszcie do Stanicy i u jej wrót pada nieprzytomna.
H. Sienkiewicz „Rodzina Połanieckich" - Stach i Marynia po ślubie wyjeżdżają w podróż do Włoch. W Wenecji spotykają wielu Polaków, z którymi nawiązują bardzo bliskie stosunki. Te przyjaźnie będą trwały nadal po powrocie do Warszawy.
H. Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy" - Staś Tarkowski i jego mała angielska przyjaciółka, Nel, zostają uprowadzeni przez zwolenników Mah-diego. Dzieciom udaje się uciec z rąk porywaczy i od tej pory przez wiele tygodni przemierzają Afrykę, próbując powrócić do rodziców. Liczne niebezpieczne przygody, które przeżywają, czynią z czternastoletniego Stasia mężczyznę, uczą go odpowiedzialności i dają początek uczuciu do Nel, które w przyszłości zaowocuje małżeństwem.
J. Yerne „W osiemdziesiąt dni dookoła świata" - Mister Fogg, londyński dżentelmen, zakłada się w klubie, że w osiemdziesiąt dni objedzie świat dookoła. Razem ze służącym wyrusza w podróż, która będzie obfitowała w liczne przygody. Odnajdzie też pan Fogg szczęście osobiste - młoda wdowa, którą w Indiach uratuje od spalenia, obdarzy go pełną wdzięczności miłością. Korzystając z wszelkich znanych środków lokomocji, pan Fogg dotrze do Londynu na dzień przed wyznaczonym terminem. Wyczyn Fogga powtórzy w latach 80-ych XX w. znany angielski aktor, Michael Palin, który korzystając z różnych środków lokomocji, objedzie świat w 80 dni.
A. Rimbaud „Statek pijany" - Tytułowy statek wędruje po morzach i oceanach, poznając najbardziej egzotyczne krainy. Jego wędrówka jest symbolem życia bez jakichkolwiek ograniczeń, pełnej wolności wewnętrznej, ale jednocześnie życia, w którym doświadczyło się już wszystkiego i pozostało jedynie pragnienie spokoju, który niesie śmierć (O, niechaj dno me pęknie.1 Niech pójdę pod morze!). Patrz: ucieczka.
J. Conrad „Lord Jim" - Jim po procesie, w którym za ucieczkę z tonącej „Patny" odebrano mu patent oficerski, ima się różnych zajęć związanych z morzem. Wędruje wzdłuż prawie całego wybrzeża Oceanu Indyjskiego, nigdzie nie mogąc zagrzać miejsca. Prześladują go nieustannie wydarzenia z „Patny". Wreszcie dociera na Patusan, gdzie, jak mu się wydaje, odnajduje spokój.
H.G. Welles „Wehikuł czasu" - Bohaterowie powieści za sprawą niezwykłej maszyny odbywają podróże w czasie. Przeżywają przy tym wiele niezwykłych przygód.
T. Mann „Tonio Kroger" - Tonio Kroger, syn szacownego kupca i kobiety obdarzonej talentami artystycznymi, miotając się pomiędzy tym, co w jego duszy kupieckie i mieszczańskie, a tym, co artystyczne, wyrusza w podróż na północ i przez Danię dociera aż do Szwecji. Próbuje odnaleźć w czasie tej wędrówki wewnętrzny spokój i zrozumieć siebie samego. Ale wspomnienia pierwszych i największych miłości jego życia, Janka Hansena i Ingeborgi Holm, które niespodziewanie podczas podróży odżywają, uświadamiają mu, że skazany jest na egzystencję na granicy dwóch światów: mieszczaństwa i sztuki, w żadnym nie czując się u siebie.
T. Mann „Śmierć w Wenecji" - 1)
Gustaw von Aschenbach, pisarz, za życia uznany za klasyka, spotykając pewnego dnia przy monachijskim cmentarzu mężczyznę o wyglądzie cudzoziemca, odczuwa nagłą potrzebę wyjazdu, podróży, która byłaby zerwaniem z dotychczasową egzystencją. Wyjeżdża więc do Wenecji i zatrzymuje się w hotelu na Lido. Tu, zaraz pierwszego dnia, widzi w jadalni pięknego polskiego chłopca-Tadzia. Niezwykła uroda młodego Polaka sprawia, że Aschenbach, wbrew swojemu zdroworozsądkowemu podejścu do świata i ludzi, zakochuje się w nim. Ta miłość odmieni zupełnie życie Aschenbacha i stanie się przyczyną jego śmierci. Tadzio, jak Dioni-zos odprowadzający dusze zmarłych do Hadesu (w innej interpretacji - Hermes), będzie przewodnikiem starego pisarza do krainy śmierci. Jest więc podróż Gustawa von Aschenbacha wędrówką do kresu życia. 2) Aschenbach, chcąc jak najdłużej podziwiać niezwykłą urodę Tadzia, wędruje za nim uliczkami brudnej, cuchnącej i dusznej Wenecji. Podczas jednej z takich wędrówek kupi od ulicznego sprzedawcy na wpół zepsute truskawki. Ich zjedzenie stanie się najprawdopodobniej bezpośrednią przyczyną jego śmierci na cholerę.
T. Mann „Józef i jego bracia" - 1)
Jakub po podstępnym zdobyciu błogosławieństwa ojca, obawiając się gniewu swojego brata - Ezawa, wyrusza w podróż do swego wuja, Labana. Po czternastu latach z żonami, dziećmi i częścią trzód wuja wyrusza w drogę powrotną do rodzinnej ziemi. Patrz też: Biblia (ST) - Jakub. 2) Józef, sprzedany przez braci, odbywa z kupcami podróż do Egiptu. Patrz też: Biblia (ST) - Józef. 3) Będąc wysokim dostojnikiem na dworze faraona, Józef wiele podróżuje po Egipcie, oglądając niezwykłe bogactwa państwa nad Nilem. 4) Podczas lat głodu Jakub wraz z synami, ich żonami i całym dobytkiem wędruje do Egiptu, gdzie jako ojciec Józefa będzie żył w dostatku.
L. Staff „Sonet szalony" - Bohater liryczny wiersza pełen radości, odrzuciwszy swą mądrość znużoną, wędruje bez celu. Jego wędrówka jest symbolem afirmacji życia, które jest wartością samą w sobie.
L. Staff „Wędrówka wesołego pielgrzyma" - Bohater liryczny wiersza, mimo otaczającego go smutku i beznadziejności, radośnie wędruje do odległego miasta. Gdy napotkana w drodze stara kobieta mówi mu, że owo miasto nie istnieje, stwierdza, iż nie ma to żadnego znaczenia. Liczy się tylko sama wędrówka i marzenia, które do niej skłoniły. Poeta daje w ten sposób obraz życia - wędrówki, w którym nieistotne jest osiągnięcie celu, ważne jest tylko to, by nieustannie do niego dążyć.
M. Proust „W poszukiwaniu straconego czasu" - Pod wpływem smaku magdalenki maczanej w herbacie z kwiatu lipowego Marcel, bohater cyklu, odbywa swoistą podróż w czasie, cofając się we wspomnieniach do swojej młodości. Owa wędrówka po przeszłości z jednej strony ukazuje niszczycielską siłę czasu, który zmienia świat i ludzi. Z drugiej strony -jest swoistą wędrówką w głąb samego siebie. Wspomnienia Marcela to przecież skrajnie subiektywna wizja świata. Ale jednocześnie ujawniają one źródła kompleksów, lęków, zahamowań bohatera. Daleko posunięty autobiografizm powieści sprawia, że „W poszukiwaniu straconego czasu" jest w pewien sposób również wędrówką samego Prousta.
J. Joyce „Ulisses" - Akcja powieści dzieje się w ciągu jednego dnia, kiedy skromny urzędnik Leopold Bloom odbywa wędrówkę po ulicach Dublina. Powieść Joyce'a jest swoistą reinterpre-tacją „Odysei" Homera. Bloom to odpowiednik Odyseusza, a jego peregrynacje po Dublinie są odzwierciedleniem tułaczki homeryckiego bohatera. Żona Blooma, Molly, jest nową Penelopą, Stefan Dedalus - Telemachem. Jest w „Ulissesie" wiele scen, które w założeniu autora stanowią parodię pewnych epizodów z „Odysei", np. scena w domu publicznym, gdzie Joyce sparodiował motyw przemiany towarzyszy Odyseusza w wieprze, a burdelmamę wykreował na spotworniałą Kirke.
F. Kafka „Proces" - Józef K., chcąc zorientować się, jak wygląda jego sprawa i na jakim etapie znajduje się toczący się przeciw niemu proces, wędruje po labiryncie sądu, odwiedzając ludzi, którzy w jakikolwiek sposób z tą tajemniczą instytucją są związani. Przemierza duszne korytarze strychów, na których mieszczą się urzędy sądowe. Jego wędrówkę można interpretować jako obraz życia, w którym człowiek błąka się, nie znając celu swej drogi.
S. Żeromski „Przedwiośnie" - Cezary Baryka wraz z ojcem odbywa podróż z Baku do nieznanej Polski. W czasie jej trwania Seweryn Baryka opowiada synowi o budowanych w Polsce szklanych domach, nowoczesnych, higienicznych, będących symbolem sprawiedliwości i równości społecznej. Przybywszy do Polski, Cezary przeżyje rozczarowanie, konfrontując ten wyidealizowany obraz z rzeczywistością.
J. Iwaszkiewicz „Panny z Wilka" -
Wiktor Ruben przyjeżdża na urlop do wujostwa, u których spędzał wakacje przed laty. Odwiedza też Wilko, gdzie w przeszłości był podczas lata korepetytorem panienek. Jest to dla niego swoista podróż w czasie - próbuje odnaleźć przeszłość, wrażenia, uczucia, których przed laty doświadczał. Niestety, czasu nie można cofnąć. Panny z Wilka stały się już dojrzałymi kobietami, które żyją własnym życiem, obcym Wiktorowi. Ruben wraca z urlopu bogatszy o świadomość, że przeszłość nigdy nie stanie się na powrót teraźniejszością.
K. Makuszyński „Przygody Koziołka Matołka" - W Pacanowie kozy kują, więc koziołek - mądra glowa - błąka się po całym świecie, żeby dojść do Pacano-wa. W czasie wędrówek przeżywa wiele, czasem zabawnych, czasem niebezpiecznych, przygód. Kiedy wreszcie udaje mu się dotrzeć do Pacanowa, okazuje się, że przybył tu na próżno. W Pacanowie kowale nie podkuwają kóz, a jedynie noszą nazwisko Koza.
W. Gombrowicz „Ferdydurke" - Bohater powieści, trzydziestoletni Józef, wtrącony ponownie w dzieciństwo przez Pimkę, jako Józio odbywa swoistą wędrówkę. Szkoła, dom Młodziaków, wiejski dworek ciotki, które są kolejnymi etapami jego „drogi", ukazują świat, w którym człowiek skazany jest na ciągłe noszenie masek. Gombrowicz nazywa je gębą. Ową gębę dorabiają człowiekowi inni ludzie, nakładają także sam, ale często zdarza się i tak, że pojawia się ona bez woli człowieka, automatycznie, jako reakcja na zaistniałą sytuację (np. jest noc, wiejski dworek, panienka na wydaniu, więc Józio wbrew sobie porywa Zosię, bo tak zawsze w podobnych warunkach postępowano).
A. de Saint-Exupery „Mały Książę"
- Zmęczony kaprysami róży, Mały Książę opuszcza swoją planetkę i podróżuje po wszechświecie. Odwiedza kolejne planety: Króla, Próżnego, Pijaka, Bankiera, Latarnika i Geografa, aż wreszcie dociera na Ziemię. Tu poznaje Lisa, który uczy go, czym jest przyjaźń. Na Ziemi uświadamia sobie także, że choć zobaczył ogród z tysiącem róż, jego róża jest jedyna i niepowtarzalna. W końcu miłość do pozostawionego kwiatu każe mu powrócić na rodzinną planetę.
J. Andrzejewski „Bramy raju" - 1)
Jakub z Cloyes, zwany Jakubem Pięknym, oznajmia, że otrzymał od Boga nakaz, by zgromadził wokół siebie dzieci i wyruszył do Jerozolimy, bo tylko czyste i niewinne serca dziecięce mogą wyzwolić grób Chrystusa z rąk niewiernych. Najpierw przyłącza się do niego Maud, później Robert, Aleksy Melissen i Blanka, wreszcie podąża za nim rzesza dzieci. Po drodze dołącza do nich stary zakonnik - spowiednik. Przed nim przywódcy krucjaty otworzą swoje serca i ujawnią prawdziwe powody, które skłoniły ich, by poszli za Jakubem. Okaże się, że kierowało nimi pożądanie, którego obiektem jest Jakub. Maud, Aleksy i Blanka wyruszy U w drogę nie po to, by wyzwolić grób Chrystusa, ale by być blisko Jakuba. Jedynie Robert idzie,-bo nie chce opuścić Maud. Jakub wyznaje spowiednikowi, że „głosem Boga" był rycerz Ludwik z Yendome, który podczas nocy spędzonej w jego pasterskim szałasie opowiadał o złotych dachach Jerozolimy. Ta opowieść stała się natchnieniem dla idei krucjaty. Zakonnik, który miał sen o tragicznym końcu wyprawy dzieci, poznawszy prawdziwe motywy, które nimi kierowały, nie udziela Jakubowi, jako jedynemu, rozgrzeszenia, by powstrzymać idących. Niestety, nie udaje mu się to. Ginie, stratowany przez tysiące dziecięcych stóp. Powieść Andrzejewskiego można interpretować na wiele sposobów. Może ona być próbą rozliczenia z czasem fascynacji komunizmem, może być także traktowana jako Freudows-ka parabola - idea jest sublimacją popędu erotycznego. Może być wreszcie studium „mrocznej miłości". 2) Wędrówka pojawia się nie tylko w warstwie fabularnej. Jest podstawą konstrukcji powieści, która została napisana w dwóch zdaniach (drugie brzmi: / szli cala noc), by uzyskać efekt monotonii i znużenia nieustającym marszem.
M. Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego" - Bohater „Pamiętnika...", Miron, wędruje z Woli przez Starówkę do Śródmieścia w miarę, jak padają kolejne dzielnice. Jego wędrówka ukazuje obraz miasta, w którym toczy się powstanie, widziany oczyma cywila większość czasu spędzającego w piwnicach.
S. Lem „Dzienniki gwiazdowe" - Ijon Tichy, słynny gwiazdokrążca, opowiada o swoich licznych podróżach w przestrzeni i czasie i o przygodach, które przeżył. Jego opowieści, pełne swoistego humoru, ukazują niezwykłą wizję kosmosu, który jest zadziwiającym odbiciem tego, co się na przestrzeni wieków działo na Ziemi. Można więc interpretować „Dzienniki gwiazdowe" jako ujętą w nietypową formę satyryczną historię ludzkości („Podróż dwudziesta"). Inna możliwość interpretacji to traktowanie powieści Lema jako parodii literatury s-f, jako że autor wykorzystuje typowe dla tej literatury wątki, poddając je parodystycznemu przetworzeniu. Podróże Ijona Tichego ukazują także problemy współczesnego świata (np. ochrony środowiska naturalnego), nadając im „kosmiczny" wymiar („Ratujmy kosmos").
K. Brandys „Jak być kochaną" - Aktorka odtwarzająca rolę pani Felicji w radiowym serialu odbywa podróż do Francji. Przemierzając w samolocie przestrzeń pomiędzy Warszawą a Paryżem, wędruje jednocześnie w czasie, cofając się we wspomnieniach do okresu okupacji. Przez kilka lat ukrywała wtedy w swoim mieszkaniu mężczyznę, którego darzyła wielką, nieodwzajemnioną miłością. Ta wędrówka w przeszłość prowadzi do gorzkiego rozrachunku z życiem i uczuciem, jakie to życie zdominowało. Bohaterka uświadamia sobie, jak wysoką cenę przyszło jej zapłacić za bezgraniczne oddanie się miłości (m.in. zostaje po wojnie pozbawiona prawa wykonywania zawodu, ponieważ grała w czasie okupacji w oficjalnych teatrach, chcąc zapewnić sobie źródło stałego dochodu, z którego utrzymywała ukrywanego mężczyznę).
T. Konwicki „Mała apokalipsa" - Bohater powieści, pisarz nazywający się tak samo jak autor, zostaje nakłoniony przez działaczy opozycji do dokonania aktu samospalenia przed Pałacem Kultury i Nauki. Błąka się przez cały dzień po Warszawie, przygotowując się psychicznie do absurdalnej ofiary. Jego wędrówka ukazuje obraz miasta, brudnego i dusznego, jak duszna i brudna jest atmosfera socjalistycznej Polski. Unaocznia też groteskowość sytuacji, w jakiej znajduje się społeczeństwo - jego część „politycznie obojętna", ale także władza i sprzężona z nią opozycja.
J. Kosiński „Malowany ptak" -
W czasie wojny mały chłopiec o żydowskim wyglądzie błąka się po wschodnich województwach JJ Rzeczypospolitej. Przez wszystkich traktowany jest jak obcy, inny, więc niosący niebezpieczeństwo, zagrożenie. Poznaje niewyobrażalne okrucieństwo ludzkie. Ta wędrówka uczy go nieufności w stosunku do ludzi. Ukazuje ksenofobię jako naturalny instynkt człowieka.
A. Szczypiorski „Początek" - Narrator powieści odbywa swoiste podróże w czasie, ukazując powojenne losy swoich bohaterów (akcja dzieje się w okupowanej Warszawie). Daje tym samym obraz przemian, jakich czas dokonuje w człowieku. Wędrówki w czasie stają się pretekstem do refleksji o polskim antysemityzmie i jego absurdalności (zajadłym antysemitą jest W. Gruszecki, który jako dziecko został wyprowadzony z getta i ukryty w klasztorze, gdzie z czasem zupełnie zapomniał o swoim żydowskim pochodzeniu).
* „Prawdziwi podróżnicy to ci tylko, którzy wyruszają, aby wyruszyć". (Ch. Baudelaire)
* „Podróż jest jak gra, zawsze towarzyszy jej korzyść albo strata, i to zwykle z nieoczekiwanej strony".
(Staf)
* „Tylko podróż jest życiem, tak jak, odwrotnie, życie jest podróżą". (J. Paul)
* „Każdy z nas jest Odysem, co wraca do swej Itaki". (L. Staff)
* „Nie można uciec od samego siebie, przenosząc się z miejsca na miejsce". (E. Hemingway)
* „Lepiej podróżować z nadzieją niż przybyć do celu". (R.L. Stevenson)
* „Podróże kształcą wykształconych". (S. Wróblewski)