Temat 1 i 2


KONSPEKT - SCENARIUSZ

ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH NR 1 i 2
Z BEZPIECZEŃSTWA NAWIGACJI

TEMAT

 

1. STOSOWANIE ZASAD ZWYKŁEJ PRAKTYKI MORSKIEJ.

2. UWZGLĘDNIANIE SZCZEGÓLNYCH OKOLICZNOŚCI DANEJ SYTUACJI I MOŻLIWOŚCI MANEWROWYCH STATKU.

Środki
i materiały dydaktyczne

  1. W. Rymarz : Międzynarodowe prawo drogi morskiej, Gdańsk 1985

  2. F. Wróbel : Vademecum Nawigatora, Gdańsk 1992;

  3. J.Stavrids (CDR, USN): „Watch officer's guide”, thirteenth edition, Naval Institute / Annapolis, Maryland USA;

  4. Międzynarodowa konwencja w sprawie standardów szkolenia, certyfikacji i dozoru przewoźników morskich (Konwencja STCW I Kod STCW);

  5. Dyrektywa Komisji Parlamentu Europejskiego i rady w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy Nr 2005/23/WE z dnia 8 marca 2005 r.

II. ZAGADNIENIA

  1. Prawidło 2 MPDM - Odpowiedzialność.

  2. Stosowanie przepisów prawa drogi morskiej oraz zasad zwykłej praktyki morskiej.

  3. Przypadki stosowania zwykłej (dobrej) praktyki morskiej mające decydujące znaczenie dla zapobiegania zderzeniom.

  4. Przykłady stosowania złej praktyki morskiej,
    tj. złych lub nawet niebezpiecznych nawyków tolerowanych często na statkach.

  5. Przykładowe stosowanie zasad należytej ostrożności będących wyrazem dobrej praktyki morskiej

  1. Prawidło 2

Odpowiedzialność

  1. Żadne z postanowień niniejszych prawideł nie zwalnia statku lub jego armatora, kapitana bądź załogi od następstw jakiegokolwiek zaniedbania przestrzegania niniejszych prawideł lub zaniedbania zachowania środków ostrożności, których może wymagać zarówno zwykła praktyka morska,
    jak i szczególne okoliczności danego wypadku.

  2. Przy interpretowaniu i stosowaniu niniejszych prawideł należy uwzględniać wszystkie niebezpieczeństwa żeglugi i zderzenia oraz wszelkie szczególne okoliczności, łącznie z możliwościami danych statków , które w celu uniknięcia bezpośredniego niebezpieczeństwa mogą uczynić konieczne odstąpienie od niniejszych prawideł.

  1. Stosowanie przepisów oraz zasad zwykłej praktyki morskiej

( tj. między innymi uwzględniania zdolności manewrowych obu-zwłaszcza swojego statku, mających decydujący wpływ na możliwości

podejmowania działań mających na celu unikanie zderzeń).

*W krańcowych, sporadycznych sytuacjach to uwzględnienie istniejących

warunków i okoliczności spotkania statków może nawet zmusić statek do

działania sprzecznego z prawidłami(odstąpienia od prawideł),

najskuteczniejszego w celu uniknięcia bezpośredniego niebezpieczeństwa

zderzenia.

Zwykła praktyka morska ( ang. „Ordinary practice of seaman”) - zwykły sposób postępowania starannego, sprawnego i przezornego marynarza utrwalony przez stałe , powszechnie znane marynarzom skuteczne stosowanie oparte na wiedzy, doświadczeniu i zdrowym rozsądku. Oznacza to tylko dobrą praktykę
(ang „good seamenship”) a nie złe zwyczaje mogące dość powszechnie występować.

W.Rymarz : Podręcznik Międzynarodowego Prawa Drogi Morskiej, Gdynia 1995

Zwykła praktyka morska - to sposób postępowania utrwalony przez stałe stosowanie , powszechnie marynarzom znany, rozsądny, skuteczny i sprawdzony w zapobieganiu wypadkom na morzu ( np. podnoszenie czarnej kuli przez statek stojący na kotwicy do 1948 roku było zwyczajem powszechnie i od dawna stosowanym.)

  1. Przypadki stosowania zwykłej (dobrej) praktyki morskiej mające decydujące znaczenie dla zapobiegania zderzeniom:

„… Statek British Engineer został uznany winnym za to, że widząc zielone światło mniej więcej przed swoim dziobem, zmienił swój kurs w lewo. Statek Karanan tymczasem zmienił kurs w prawo. Na rozprawie stwierdzono, że oba statki były znoszone przez silny prąd pływowy idący w poprzek podejścia do Belfast Lough.”

  1. Przykłady stosowania złej praktyki morskiej, tj. złych lub nawet niebezpiecznych nawyków tolerowanych często na statkach :

  1. Przykładowe stosowanie zasad należytej ostrożności będących wyrazem dobrej praktyki morskiej :

  1. Zakaz stwarzania niebezpieczeństwa zderzenia

  1. Unikanie nieuzasadnionego ryzyka

  1. Kotwiczenie

  1. Stosowanie prawideł wymijania w szczególnych sytuacjach

  1. Manewrowanie na płytkiej wodzie

  1. Pozostawanie w drodze

  1. Wachty morskie

+ zasady zawarte w międzynarodowej konwencji w sprawie standardów wymagań dla marynarzy w zakresie szkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht, 1978/95.

5



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Vol 14 Podst wiedza na temat przeg okr 1
TEMAT 9 hormony a odporność
Temat IV 2 2
Temat 1 Organizacja ochrony przeciwpożarowej
Temat 3 Polityka Konkurencji 2 (DONE!)
Temat II 1 2
Temat 3 Teorie handlu częsc 2
JuskowiakJakub Temat 4
29 temat(1)
Ochrona Powietrza 2[P] MagdalenaG TEMAT
6 ODCHUDZANIE A NASZ ORGANIZM, Mity i fakty na temat odchudzania
Imelda Chłodna Kilka uwag na temat roli retoryki w kształceniu humanistycznym
informacja na temat kontroli finansowej i audytu wewnętrznego
bank temat 4 slajdy
fakty na temat jakania
Podstawowe informacje na temat zasad przylaczenia farm wiatrowych

więcej podobnych podstron