kl V cywilizacja i państwo


Justyna Kogut

Konspekt na lekcję historii i społeczeństwa dla klasy V.

Temat: Podział dziejów ludzkości. Cywilizacja i państwo.

Cele poznawcze: uczeń

Cele kształcące: uczeń

Cele wychowawcze: uczeń

Środki dydaktyczne:

    1. Wojciechowski G., Historia i społeczeństwo 5. Człowiek i jego cywilizacja, Wyd. ARKA

    2. Wojciechowski G., Historia i społeczeństwo 5. Człowiek i jego cywilizacja. Zeszyt ćwiczeń, Wyd. ARKA

Metody dydaktyczne:

  1. Opis

  2. Praca pod kierunkiem: w oparciu o podręcznik, ćwiczenia, ikonografię

  3. Pogadanka

  4. Burza mózgów

  5. Ćwiczenia z taśmą czasu

Tok lekcji:

Przebieg lekcji

Treści dydaktyczne

Przeznaczony czas

Czynności nauczyciela

Czynności uczniów

Czynności organizacyjne

Wzajemne powitanie.

Sprawdzenie obecności.

8:00-8:03

Rekapitulacja wtórna + wprowadzenie do tematu

Kontrola zadania domowego.

Zapisanie tematu lekcji.

Nauczyciel pyta uczniów o dzisiejszą datę i prosi uczniów o określenie który to wiek i która połowa.

Przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji - pogadanka:

- data

- jakie wydarzenie jest początkiem naszej ery?

- jak określa się wydarzenia mające miejsce przed narodzinami Chrystusa?

Do pomocy rysuje oś chronologiczną na tablicy.

- wiek

- tysiąclecie

Zapisuje na tablicy kilka dat i prosi uczniów o powiedzenie, który to wiek, która połowa.

Zapisują temat lekcji w zeszycie.

Przypominają sobie wiadomości z poprzedniej lekcji oraz odpowiadają na pytania nauczyciela.

8:03-8:13

Lekcja właściwa

Wyjaśnienie pojęcia „epoka” jako długiego odcinka czasu, w którym ludzie niezależnie od kraju żyli w podobny sposób, wykorzystywali podobne materiały do wyrobu narzędzi, w podobny sposób patrzyli na świat.

Wymienia epoki wyróżnione przez historyków i wyjaśnia co wyznacza początek i koniec danej epoki.

Rysuje oś na tablicy i zaznacza epoki oraz przełomowe wydarzenia określające początek i koniec.

Wyjaśnia pojęcie: prehistoria.

Prosi uczniów o przeczytanie fragmentu tekstu podręcznika dotyczącego życia człowieka pierwotnego. Następnie nauczyciel pyta o informacje przeczytane w tekście; omawia, uzupełnia, wyjaśnia pojęcia, z którymi zapoznali się uczniowie.

Wyjaśnia pojęcie „czasy historyczne” oraz „cywilizacja”.

Dyktuje notatkę do zeszytu.

Rysują oś do zeszytu.

Czytają wskazany fragment. Odpowiadają na pytania nauczyciela.

Zapisują notatkę do zeszytu.

8:13-8:33

Rekapitulacja pierwotna

Prosi uczniów o wykonanie wskazanych ćwiczeń w podręczniku i ćwiczeniach.

Rozwiązują wskazane zadania.

8:33-8:42

Zadanie domowe

Podaje zadanie domowe i wyjaśnia uczniom polecenie.

Zapisują w zeszytach zadanie domowe.

8:42-8:45



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
kl V cywilizacje starożytne rola rzek
F Koneczny Panstwo i prawo w cywilizacji lacinskiej
12 Polityka monetarna państwa, Przedsiębiorczość kl II ATT i BTT, 12 Polityka monetarna państwa
Polska, Litwa, Letuwa, Ruś Państwo i Prawo w Cywilizacji Łacińskiej (Feliks Koneczny)
Koneczny Feliks Panstwo i prawo w cywilizacji lacinskiejz
D19200388 Ustawa z dnia 14 lipca 1920 r o utworzeniu urzędu Naczelnego Nadzwyczajnego Komisarza do
Koneczny Panstwo i prawo w cywilizacji lacinskiej
PANSTWO I PRAWO w cywilizacji łacińskiej
Ludność państw Europy
Choroby Cywilizacyjne 5
Prezentacja JMichalska PSP w obliczu zagrozen cywilizacyjn 10 2007
Państwa Ogólne informacje
03 skąd Państwo ma pieniądze podatki zus nfzid 4477 ppt
w 9, rola państwa
KONTROLA PAŃSTWOWA

więcej podobnych podstron