Wykład z 12-14 .06
Robert Plutchik
Psycho -ewolucyjna teoria emocji
Bardzo radykalne traktowanie emocji
Podstawowe znaczenie ma ekspresja
Ekspresja ma znaczenie zarówno we wzbudzaniu emocji jak i w przystosowaniu się do środowiska
Emocję można rozumieć ze względu na ich formę
Język do opisu emocji:
Subiektywny-poziom własnych odczuć pozwala na identyfikację emocji
Behawioralny-wiąże się z określeniami typowymi dla ujęcia etologicznego ,psychologii poznawczej, uciekający ,wołający o pomoc, atakujący
Funkcjonalny-opis w kategorii funkcji ,efektów ,reakcji ,ochrona, destrukcja itp.
1-bodziec zdarzenie (np.: widzi niedźwiedzia)
2-ocena poznawcza bodźca ,zdarzenia
3-język subiektywny ,pojawia się podstawowa emocja kierowana przez mechanizmy wewnętrzne(odczuwamy strach)
4-język behawioralny
5-język funkcjonalny
Są emocje podstawowe:akceptacja,wstręt,złość,strach,radość,zaskoczenie,zaciekawienie,
Dla każdej emocji stworzył prototypowy wzór adaptacyjny:
Wstręt-odrzucenie, procesy wydzielania lub wymioty
Radość-reprodukcja
Smutek-deprywacja, brak czegoś ,utrata kontaktu z przyjemnym obiektem
Radość +lęk, strach= poczucie winy
Nuo Fryda
Funkcjonalistyczna teoria emocji
Adaptacyjne znaczenie procesów emocjonalnych sprowadza do 2 spraw:
1-ocena zdarzeń jako istotnych z punktu widzenia interesu jednostki wyzwalająca stany przyjemne bądź nieprzyjemne
2-uruchomienie pewnych zachowań oraz wzbudzenie reakcji fizjologicznych i przeżyć
Emocje można pojmować jako proces sygnalizowania że dzieje się coś istotnego z punktu widzenia dobrostanu jednostki oraz zadań realizowanych przez system poznawczy i zachowanie
Mogą utrudniać lub ułatwiać realizacje naszych celów
PRAWA FRYDA:
1-prawo znaczenia sytuacyjnego-emocję stanowią odpowiedź na strukturę znaczeniową sytuacji
2-prawo zaangażowania-emocje powstają wtedy kiedy jakieś zdarzenie jest ważne dla celów i motywów jednostki
3-prawo bezpośrednio spostrzeganej rzeczywistości
Ludzie reagując emocjonalnie są przekonani ,że ich reakcje zostały wywołane przez faktyczne właściwości pewnej sytuacji czy przez faktyczne zachowania 2 osoby
4-prawo zmiany przyzwyczajenia i oczekiwania porównawczego
Emocje pojawiają się nie tyle pod względem wartości bezwzględnej co względnej (kontekst ,zły i dobry glina)
Analiza behawioralna Millensona
„zasady analizy behawioralnej”
O emocjach można myśleć na 3 sposoby:
-emocje powinny być zawsze analizowane jako wydarzenia publiczne to co dzieje się obserwować behawioralnie
Badacze-jesteśmy w stanie zaobserwować:
Reakcje fizjologiczne
To jak się człowiek uczy na podstawie doświadczeń
-emocje powinny być analizowane jako wzorce odruchów
Rzeczywiste uczucia nie dają się zmienić ,nie wiemy co będzie ,co było wcześniej, powinniśmy analizować wzorce odruchowe
-emocje zawierają w sobie szeroko pojęte zmiany w zachowaniu
Lęk,złość,zadowolenie-3 emocje podstawowe z których powstaje skoordynowany system reakcji emocjonalnych
POMIAR EMOCJI-METODY
-subiektywne-spojrzenie własne osoby na to co przeżywa
-psychofizjologiczne
-behawioralne
Beck-kwestionariusz oceny depresji
Listy przymiotnikowe związane z emocjami
Wywiad z osobą
Ocena psychofizjologiczna:
Elektryczne przewodnictwo skóry RSG
EEG -wskaźnik akcji serca
Ciśnienie krwi
Bezpośredni pomiar wydzielania potu ,zmiany oceny objętości mięśni (predyzmografia)
Oddychanie-mierzy oddychanie(pneułmografia)
Napięcie mięśniowe-tonus posturalny
EMG- zmiany napięcia mięśni
Temperatura skóry ,jamy ustnej
Reakcja źrenicowa
Temperatura mózgu
PET \CT
Metody behawioralne
Ocena mimiki ,wokalnej ekspresji, analizy wyrazu twarzy ,pozycja ciała, zmiana głosu, mruganie oczami ,drżenie ,,czynność przewodu pokarmowego, pewność ruchów
L<0,05