KULTURA ORGANIZACJI


KULTURA ORGANIZACJI

Kultura organizacyjna jest to zbiór dominujących wartości i norm postępowania, charakterystycznych dla danej organizacji, podbudowanych założeniami, co do natury rzeczywistości i przejawiający się przez artefakty (zewnętrzne, sztuczne twory danej kultury).

Model kliniczny Edgara Schein

W ramach różnych teorii zakłada się, że kultura jest złożona z pewnej liczby elementów istniejących na różnych poziomach świadomości. Według klasyfikacji Scheina te poziomy to:

Artefakty - najbardziej widoczny i uświadomiony element kultury organizacyjnej. Możemy wyróżnić:

Normy i wartości - element kultury organizacyjnej częściowo widoczny i częściowo uświadomiony. W tej grupie możemy wyróżnić:

Założenia - obszar całkiem niewidoczny i nieuświadomiony. Założenia te dotyczą:

Rysunek Model kulturowy E.Scheina

0x08 graphic
0x01 graphic

Uwarunkowania kultury w organizacji

Kulturę organizacji warunkuje wiele czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Najważniejsze z nich zaprezentowane zostały na poniższym rysunku

Te czynniki można scharakteryzować:

  1. Typ otoczenia - prezentuje interakcje pracowników i organizacji w nim działających (np. duży wpływ kultury narodowej na normy i wartości działających w danym kraju organizacji).

  2. Typ organizacji - dotyczy branży, w której działa firma i formy prawnej organizacji.

  3. Cechy organizacji - odnoszą się do wielkości firmy, jej wieku. Duży wpływ na kulturę mają style kierowania:

  1. Cechy uczestników - każdy pracownik wnosi do kultury organizacyjnej własne poglądy, normy i wartości. Ważna w tej kwestii jest struktura wieku pracowników. Starsi większą wagę przypisują tradycji, bezpieczeństwu, spokojowi, natomiast młodzi pracownicy preferują raczej otwartość na zmiany, wykazują większą skłonność do ryzyka i są bardziej dynamiczni.

Rysunek Uwarunkowania kultury organizacyjnej

0x08 graphic
0x01 graphic

Na kulturę organizacji ma wpływ wiele czynników i trudno określić je wszystkie, szczególnie zachowując obiektywizm, gdyż pewne aspekty należy badać na podstawie jedynie obserwacji i czasem oceniać je subiektywnie.

1

Artefakty

Normy i wartości

Założenia

Typ otoczenia

Typ organizacji

Cechy organizacji

Cechy uczestników

Kultura organizacji



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
KULTURA ORGANIZACJI 2
kultury i organizacje
Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, Uniwersytet Wrocławski, komunikacja w orga
16 Kultura organizacji
ISTOTA KULTURY ORGANIZACYJNEJ W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM PRODUKCYJNYM
Kultura organizacyjna
KULTURY ORGANIZACYJNE PRZEDSIĘBIORSTW W BIZNESIE MIĘDZYNARODOWYM [Rozkwitalska M ]
5 kultura organizacyjna id 402 Nieznany
2 Kultura organizacyjna (kasia613)
KULTURA ORGANIZACYJNA W PRZ, Zarządzanie projektami, Zarządzanie(1)
Kultura organizacyjna Wieszcz k Nieznany (2)
KO47, Organizacja, zarządzanie, itp, Kultura organizacyjna
Kultura organizacyjna szkoły
Kultura organizacyjna
Pojęcie kultury organizacyjnej
Kultura organizacji (11 stron) UHYROOIUPLPSYPR4CDMDM3HCSIOBAMCND3DOXKI
Pojęcie kultury organizacji ABPV5GNEXBFZYYALSFFMBMYPGTPW5YZR4QNDHII
Kultura organizacji
Kultura organizacji (11)

więcej podobnych podstron