wyklad


Wstęp do Geografii Fizycznej

Zaliczenie na przedostatnim lub ostatnim wykładzie, tylko 1 poprawka. Student zna na pamięć definicje (i ich autora).

LITERATURA:

ZADANIE obowiązujące na zaliczeniu:

Przygotować recenzję 1 artykułu z w/w lub innych czasopism (lub prac badawczych) o tematyce geograficznej.

Recenzja powinna zawierać:

Obowiązujący materiał:

  1. Przedmiot badań geografii fizycznej, założenia metodologiczne i metodyczne. Teoria funkcjonowania systemu i jej zastosowanie w naukach geograficznych.

  2. Hipotezy dotyczące powstawania Ziemi, basenów oceanicznych i cokołów kontynentalnych.

  3. Wielkie orogenezy, ich zasięgi i wiek, wulkanizm współczesny. /znać nazwy i lokalizacje: góry wieku kaledońskiego, hercyńskiego, alpejskiego, wulkany/

  4. Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i jej wpływ na rozmieszczenie wielkich stref krajobrazowych i termicznych.

  5. Współczesne zlodowacenia na kuli ziemskiej: lodowce i lądolody, wieloletnia zmarzlina i jej zasięg.

  6. Pustynie kuli ziemskiej (typy genetyczne i rozmieszczenie).

  7. Procesy zewnętrzne i wewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi.

Ocena krytyczna problemu badawczego w geografii:

Miejsce geografii fizycznej w rozwoju historycznym nauk geograficznych.

Początek XVIII w. - rozwój nauk geograficznych. Kierunek OPISOWY - zgromadzono informacje geograficzne o różnych częściach świata dla różnych potrzeb (kolonializm, poszukiwanie bogactw naturalnych). Informacje były gromadzone chaotycznie. Na gruncie niezadowolenia z kierunku opisowego, utworzono kierunek SYSTEMATYZUJĄCY (cel: uporządkowanie zebranej informacji o świecie w oparciu o przyjęte kryteria), tworzyły się poszczególne działy. Kierunek WYJAŚNIAJĄCY (genetyczny) - zwrócono uwagę na interpretację naukową zebranych informacji - sprzyjało to rozwojowi teorii naukowej.

Połowa XIX w. powstał popularny kierunek PORÓWNAWCZY ( Karol Ritter ). Jego zadaniem jest stosowanie metody porównawczej polegającej na porównywaniu przedmiotu badań, wskazywaniu różnic, podobieństw i formowaniu prawidłowości. Do dziś jest on kierunkiem podstawowym.

W okresie międzywojennym powstał kierunek KRAJOBRAZOWY. Stworzony został przez niemieckiego geografa Hettnera, a w Polsce spopularyzował go Stefan Pawłowski (założyciel Poznańskiego ośrodka geograficznego, prezes międzynarodowej unii geograficznej, ostatni przedwojenny rektor UAM, zginał w forcie VII). (Po wojnie ośrodek Poznański odtworzył profesor Krygowski.)

KRAJOBRAZ- są to części powierzchni Ziemi posiadające naturalne granice, różniące się jakościowo od innych oraz posiadające wewnętrzną całość elementów, obiektów i zjawisk.

Kierunek krajobrazowy:

Opis krajobrazowy zwykle wiążemy z kryterium fizjonomicznym i genetycznym

Kr. fizjonomiczne - zakłada ono, że podstawą zróżnicowania krajobrazu są cechy zewnętrzne (może być ono jedynie wstępnym kryterium oceny, nie może decydować o typach)

Kr. genetyczne - różnicuje krajobrazy w oparciu o przyjęte kryteria klasyfikacji i o charakter genetyczny - jest to jedyne i słuszne kryterium

Jeżeli przyjmiemy kryterium genetyczne jako kryterium typologii krajobrazu, to w tym przypadku krajobraz możemy uznać jako jednostkę przestrzenną w ramach geografii. Wielkość tej jednostki będzie zależała od przyjętego kryterium taksonomii (podziału);

[Teoria progów] Ograniczenia progowe (progi): określone uwarunkowania środowiska przyrodniczego, które ograniczają lub uniemożliwiają włączenie środowiska do użytkowania przez człowieka. Mogą być wydzielone w sposób jakościowy i ilościowy np.: progi temperatury 0 - 15 C

Istnieją dwa typy krajobrazu:

Podział krajobrazów z uwzgl. człowieka i integrację w środowisko:

W latach '20 i '30 nastąpił rozwój prądów integracyjnych i dezintegracyjnych:

W Polsce przed wojną modny był prąd integracyjny, a na świecie dezintegracyjny, natomiast po wojnie sytuacja się odwróciła.

Efektem prądu integracyjnego było powstanie kierunków: antropogeografii, ekologii i k. regionalnego

Geografia w rozwoju historycznym zindywidualizowała swój przedmiot badań, wypracowała swoją metodę badań, określiła swoją metodologię, usamodzielniła się jako odrębna dyscyplina naukowa.

DEFINICJA wg Leszczyckiego i interpretacja. GEOGRAFIA jest nauką o zróżnicowaniu przestrzennym struktur fizyczno-geograficznych i społeczno-ekonomiczno-geograficznych oraz o ich wzajemnych powiązaniach.

Analiza definicji:

Podział nauk geograficznych wg Leszczyckiego + dodatki

SYSTEM- jest to zbiór elementów, obiektów, zjawisk i subsystemów, które znajdują się w stałych związkach, zależnościach i współoddziaływaniach.

Funkcjonowanie systemu obejmuje wykrycie zależności, związków i współoddziaływań pomiędzy elementami, obiektami, zjawiskami, subsystemami i systemami sąsiednimi w różnych skalach czasowych i przestrzennych.

Terminologia dotycząca jednostki przestrzennej:

System, geosystem, geoekosystem, geosfera (są to synonimy, ale rozszerzają zakres pojęciowy).

Typy systemów geograficznych. Uwzględniając strukturę wewnętrzną oraz jego naturę możemy wydzielić systemy otwarte i zamknięte:

System geograficzny jest systemem otwartym (możemy dokonać bilansu).

Podział systemów z uwzględnieniem struktury wewnętrznej:

System geograficzny jest systemem heterogenicznym.

Właściwości systemu i ich znaczenie w opisie środowiska przyrodniczego:

Koncepcja funkcjonowania systemu zastosowana w naukach geograficznych umożliwia ocenę stanu aktualnego systemu, określenie kierunków zagrożeń, tendencji rozwoju zarówno subsystemu przyrodniczego jak i społeczno-ekonomicznego.

Teorię funkcjonowania systemu traktujemy jako jedną z propozycji opisywania systemu.

Geografia fizyczna jako nauka empiryczna.

Zgodnie z założeniami metodologicznymi geografię fizyczną zaliczamy do nauk empirycznych. Postępowanie badawcze musi objąć następujące etapy:

Wymogi metodologiczne geografii fizycznej jako nauki empirycznej

Podział geografii fizycznej:

Geografia fizyczna- bada pow. Ziemi i jej poszczególne struktury pod względem budowy, rozwoju, rozczłonkowania terytorialnego z uwzględnieniem działalności człowieka.

Podstawowe problemy badawcze geografii fizycznej:



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Napęd Elektryczny wykład
wykład5
Psychologia wykład 1 Stres i radzenie sobie z nim zjazd B
Wykład 04
geriatria p pokarmowy wyklad materialy
ostre stany w alergologii wyklad 2003
WYKŁAD VII
Wykład 1, WPŁYW ŻYWIENIA NA ZDROWIE W RÓŻNYCH ETAPACH ŻYCIA CZŁOWIEKA
Zaburzenia nerwicowe wyklad
Szkol Wykład do Or
Strategie marketingowe prezentacje wykład
Wykład 6 2009 Użytkowanie obiektu
wyklad2
wykład 3
wyklad1 4
wyklad 5 PWSZ

więcej podobnych podstron