WYŻSZA SZKOŁA OFICERSKA WOJSK LĄDOWYCH
im. gen. Tadeusza KOŚCIUSZKI
OŚRODEK SZKOLENIA - CYKL TECHNICZNY
ZATWIERDZAM
KIEROWNIK CYKLU TECHNICZNEGO
………..………………
/stopień imię i nazwisko/
data ………..………….
PLAN - KONSPEKT
do przeprowadzenia zajęć z przedmiotu: szkolenie specjalistyczne
z grupą kursu specjalistycznego
specjalność: Obsługa spycharki gąsienicowej szybkobieżnej.
TEMAT 7 Ogólne wiadomości o spycharkach.
OPRACOWAŁ
……...…………………
/stopień imię nazwisko/
WROCŁAW
200… |
TEMAT: 7 Ogólne wiadomości o spycharkach.
CEL:
Nauczyć - klasyfikacji spycharek oraz podstawowych parametrów spycharek
Zapoznać - z podstawowymi danymi i zasadniczymi zespołami spycharek będących
na wyposażeniu wojsk inżynieryjnych;
budową i przeznaczeniem spycharek.
rodzajami osprzętu roboczego.
Doskonalić - wiadomości zdobyte na poprzednich zajęciach, właściwe
postępowania podczas wykorzystania sprzętu technicznego
ZAGADNIENIA I CZAS:
- Rozpoczęcie zajęć 10 min
1 Przeznaczenie i podział. 20 min
2. Rodzaje i typy produkowane i eksploatowane w kraju i w wojsku. 10 min
3. Rodzaje osprzętu roboczego 20 min
4. Ogólne cechy konstrukcyjne i charakterystyka techniczna spycharek stosowanych w
wojsku. 20 min
- Zakończenie zajęć 10 min
FORMA: zajęcia teoretyczne
METODA: Wykład.
CZAS: 2 x 45 min
MIEJSCE: sala wykładowa
LITERATURA: 1.Spycharka DZ-27s - opis i użytkowanie Inż.535/89
2 .Katalog sprzętu inżynieryjnego Inż.525/88
3. Maszyny do prac ziemnych cz.I WSOWI 462/81
4. Spycharka hydrauliczna SG-15. Instrukcja
POMOCE SZKOLENIOWE:
Rzutnik, foliogramy
ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO - TECHNICZNE:
DZ-27s - 1 szt.
SG-15 - 1 szt.
BAT-M - 1 szt.
WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE:
W trakcie zajęć przekazać słuchaczom wiadomości potrzebne do rozpoznania i sklasyfikowania maszyn do prac ziemnych a w szczególności spycharek będących na wyposażenia Wojska Polskiego. W zależności od stopnia znajomości słuchaczy sprzętu inżynieryjnego zajęcia można przeprowadzić częściowo metodą seminaryjną.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
Część wstępna 10 min
- przyjęcie meldunku;
- podanie tematu i celu zajęć;
- podanie zagadnień i literatury;
- sprawdzenie stopnia przygotowania słuchaczy do zajęć.
Część główna 70 min
Zagadnienie 1: Przeznaczenie i podział. 20 min
Spycharki są to maszyny przeznaczone do skrawania gruntu i przemieszczania go na niewielkie odległości rzędu 100 - 120 m.
W pracach inżynieryjno-wojskowych spycharki wykorzystuje się do:
- wykonywania ukryć;
- wykonywania okopów i stanowisk ogniowych;
- budowy dróg, lotnisk, nasypów kolejowych, objazdów, przyczółków mostowych itp.
- torowania dróg;
- zasypywania rowów i lejów, obsypywania obiektów fortyfikacyjnych.
Spycharki uniwersalne wykorzystuje się dodatkowo do takich prac jak:
- wykonywanie przejść w terenie skażonym;
- budowy dróg na przełaj;
- odśnieżania dróg, lotnisk i placów;
- przy budowie dróg.
Spycharka ciężka DZ - 27 S -jest przeznaczona do wykonywania prac ziemnych i fortyfikacyjnych , do przemieszczania mas ziemi na odległość do 100 m w gruntach kategori od 1 - 4 oraz może być wykorzystywana do wspomagania pracy zgarniarki D - 357 P i
D - 357 M w pracach ziemnych.
Spycharka BAT - M - jest służy do mechanizacji prac podczas budowy dróg na przełaj i innych robotach drogowych. Prócz tego z osprzętem spycharkowym może być użyta do :
wykonywania wykopów podczas samookopywania się ;
zasypywania wykopów, rowów i transzei ;
odśnieżania dróg ;
prac załadunkowo - rozładunkowych podczas budowy dróg i mostów.
Wykonywanie robót ziemnych spycharką dopuszczalne jest w gruntach do IV kategorii.
Podział spycharek.
Spycharkę nazywamy maszynę składająca się z ciągnika oraz osprzętu roboczego z układem sterującym. Osprzęt roboczy składa się z ramy lub belek oporowych oraz lemiesza stanowiącego podstawowe narzędzie pracy spycharek.
Ze względu na silnika spycharki dzielimy na:
małe o mocy 30÷50km
średnie o mocy 50÷120km
duże o mocy powyżej 160 km
Ze względu na rodzaj ciągnika:
kołowe
gąsienicowe
Ze względu na ustawienie lemiesza:
czołowe
uniwersalne
Ze względu na sposób sterowania osprzętem roboczym:
mechaniczne
hydrauliczne
Spycharki są to maszyny przeznaczone do skrawania gruntu i przemieszczania go na wielkie odległości rzędu 100-120 m.
Ogólnie rzecz biorąc spycharki wykorzystuje się do następujących prac:
przemieszczania prac ziemnych w płaszczyźnie poziomej,
wznoszenia nasypów
wykopywania wykopów o głębokości do około 2 m.,
zasypywania rowów, wykopów i innych obiektów budowlanych,
rozgarnianie ziemi na nasypach,
zgrubne równanie terenu,
oczyszczanie terenu z krzewów, drzew itp.
oczyszczanie dróg lotnisk i placów ze śniegu,
prac pomocniczych w zespole z innymi maszynami.
W pracach inżynieryjno - wojskowych spycharki stosuje się do:
wykonywania ukryć dla ludzi i sprzętu,
wykonywania okopów dla czołgów, artylerii, broni rakietowej itp.
budowy dróg, lotnisk, nasypów kolejowych, objazdów, przyczółków mostowych itp.
torowanie dróg przeznaczenia gruzu, drzew i innych przeszkód sztucznych i naturalnych
zasypywania rowów i lejów, obsypywania obiektów fortyfikacyjnych itp.
Do wyżej wymienionych prac stosuje się spycharki czołowe.
Na wyposażeniu wojsk inżynieryjnych znajdują się ponadto spycharki uniwersalne,. wykorzystuje się je dodatkowo do takich prac jak:
wykonywanie przejść w terenie skażonym
budowy dróg na przełaj
odśnieżania dróg, lotnisk i placów
przy budowie dróg.
W pracy spycharki decydujący wpływ na jej możliwości, a szczególnie wydajność, ma siła uciągu, która musi dokonać opory urobionego gruntu. Zależy ona od mocy silnika oraz przyczepność jej układu jezdnego do podłogi. Ogólnie rzecz biorąc współczynnik przyczepności do gruntu dla maszyn na podwoziu kołowym jest mniejszy niż dla maszyn na podwoziu gąsienicowym. Szczególnie wyraźna różnica występuje na korzyść maszyn gąsienicowych podczas pracy w gruntach o stosunkowo dużej wilgotności.
Zagadnienie2 Rodzaje i typy produkowane i eksploatowane w kraju wojsku. 10 min
SM-100M - wycofana
- typ ciągnika - T-100M
- ciężar spycharki - 14,24 t.
- wymiary lemiesza - 2,99 x 1,1 m
- maksymalna objętość urobku transportowa na lemieszu - 2-3 m3
- wydajność przy ścinaniu i równaniu terenu - 300 - 600 m2/h ok. 30m3/h
- maksymalna głębokość skrawania - 0,18 m
- maksymalna siła uciągu - 9,5 t.
- maksymalna prędkość jazdy - ok. 10,13 km/h
- pojemność zbiornika paliwa - 17,5 l ON
- pojemność zbiornika paliwa do P-23 - 10l E-86
- pojemność układu chłodzenia - 75l.
- pojemność układu hydraulicznego - 65l.
- zużycie paliwa - 17,5 l/mth
DZ-27s
- typ ciągnika - T-130
- ciężar spycharki - 16,04 t.
- wymiary lemiesza - 3,25 x 1,38 m
- maksymalna objętość urobku transportowana na lemieszu - ok. 3m3
- wydajność przy ścinaniu i równaniu terenu - ok. 850m2/h
- ok. 50 m3/h
- maksymalna głębokość skrawania - 20 cm
- maksymalna siła uciągu - 13,0 t.
- maksymalna prędkość jazdy - ok. 13 km/h
- pojemność zbiornika paliwa - 290 l ON
- pojemność zbiornika paliwa do P-23 - 10l E-86
- pojemność układu chłodzenia - 75l.
- pojemność układu hydraulicznego - 110l.
- zużycie paliwa - 22l/mth
SG-15
- ciężar spycharki - 17,2 t.
- wymiary lemiesza - 3,15 x 1,18 m
- maksymalna objętość urobku transportowana na lemieszu - 3,52 m3
- wydajność przy ścinaniu i równaniu terenu - 100-120 m3/h
- maksymalna siła uciągu - 16,5 t.
- maksymalna prędkość jazdy - 11,7 km/h
- pojemność zbiornika paliwa- 303l.
- pojemność układu chłodzenia- 57 l.
BAT-M
- ciężar spycharki - 27,5 t.
- szerokość organu roboczego:
- położenie pługa dwuskrzydłowego - 4,5m
- położenie czołowe - 5,0 m
- położenie równiarkowe - 4,0 m
- maksymalna głębokość skrawania:
- bez płozy - 0,30 m
- z płozą - 0,24 m
- maksymalna prędkość jazdy - 35 km/h
- szybkość wykonywania drogi na przełaj:
- w terenie średniopofałdowanym - 1,5 - 10 km/h
- w zaroślach i zagajnikach - 4-8 km/h
- szybkość odśnieżania dróg przy grubości warstwy śniegu około 1,0 m 8-10km/h
- szybkość jazdy podczas usuwania warstwy ziemi grubości 10 cm. 4-5 km/h
- wydajność przy wykonywaniu przejazdów przez rowy, zjazdów wielkich wykopów itp.
150-450m3/h
- szybkość jazdy podczas oczyszczania dróg z krzaków, większych kamieni - 5-6 km/h
- pojemność zbiorników paliwa - 1100 l.
- pojemność układu hydraulicznego - 275 l.
- średnie zużycie paliwa na 1 h pracy - 50 l.
- maksymalny wysięg dźwigu - 5,4 m
- udźwig na każdym wysięgu - 2.0 t.
Zagadnienie 3. Rodzaje osprzętu roboczego 20 min
Lemiesze czołowe
W spycharce z lemieszem czołowym krawędź tnąca lemiesza jest ustawiona prostopadle do kierunku jazdy . Lemiesz łączy się z ciągnikiem za pomocą belek oporowych i wsporników przyspawanych do ramy głównej ciągnika . W spycharkach tych jedynie nastawny jest kąt skrawania . Przykładem lemiesza czołowego jest organ roboczy spycharki DZ-27S . Składa się on z następujących części :
- lemiesza ;
- dwóch ramion głównych łączących lemiesz z wózkami gąsienicowymi ;
dwóch ramion górnych do regulacji położenia lemiesza .
Lemiesze uniwersalne
W wojskowych pracach inżynieryjnych mają zastosowanie zarówno spycharki czołowe jak i uniwersalne . Przykładem spycharki uniwersalnej jest spycharka szybkobieżna BAT-M . Organ roboczy spycharki jest przeznaczony do skrawania i przemieszczania gruntu oraz do oczyszczania terenu z krzewów i drzew .
Organ roboczy składa się z następujących zasadniczych części :
ramy ;
popychacza ramy ;
skrzydeł lemiesza - prawego i lewego ;
płozy ;
popychaczy skrzydeł lemiesza - spycharkowego i równiarkowego ;
noży skrawających ;
elementów łączących .
Rama - ma konstrukcję skrzynkową , spawaną . Do środkowej części ramy przyspawano stałą część lemiesza o przekroju skrzynkowym .
Popychacz ramy - o konstrukcji skrzynkowej spawanej i przekroju prostokątnym jest wykonany z blachy stalowej .
Skrzydła lemiesza - prawe i lewe mają jednakową konstrukcję . Do dolnej części skrzydeł przykręca się śrubami wymienne noże skrawające .
Skrzydła lemiesza można ustawić w czterech położeniach :
skośnym dwustronnie ;
spycharkowym ;
równiarkowym ( lewym i prawym ) ;
kombinowanym ( lewym i prawym ) .
Płoza hydromechaniczna - służy do regulacji głębokości skrawania , zapewnia równomierne ścinanie gruntu , ułatwia sterowanie organem roboczym oraz odciąża dwie przednie pary kół nośnych w czasie pracy spycharki . Składa się z następujących części :
ramienia ;
rury wysuwnej ;
dolnej części płozy ;
ręcznego mechanizmu podnoszenia płozy ;
siłownika hydraulicznego ;
rozpórek .
SPYCHARKA szybkobieżna BAT-M
U k ł a d r o b o c z y
Lemiesz z płozą, który podczas pracy ustawia się w następujące położenia: skośne dwustronnie
proste (spycharkowe)
skośne (równiarkowe)
kombinowane
Płoza: typ Zakres regulacji skrawania gruntu śrubą ponad krawędź noża poniżej krawędzi noża Żuraw: udźwig max wysięg max podnoszenia ładunku: przy min wysięgu 1 m przy max wysięgu 5,4 m |
Oba skrzydła odchylone do tyłu Oba skrzydła odchylone do przodu Jedno skrzydło odchylone do przodu, a drugie do tyłu Jedno skrzydło w położeniu prostym, a drugie w skośnym
hydromechaniczna
240 mm 40 mm
2 000 kg 5,40 m
5,30 m 1,80 m |
SPYCHARKA GĄSIENICOWA SG-15
U k ł a d r o b o c z y
Lemiesz czołowy półwklęsły długość wysokość max podniesienie max opuszczenie max ręczna regulacja przechyłu max kąt przechylenia max nachylenie lemiesza kąt skrawania pojemność zwału Płyty tnące długość szerokość grubość Naroża długość szerokość grubość |
3 150 mm 1 180 mm 910 mm 410 mm 650 mm 60 60' 100 560 3,52 m3
2 670 mm 203 mm 19 mm
425 mm 236 mm 19 mm |
DZ-27S
U k ł a d r o b o c z y
Do podnoszenia i opuszczania lemiesza spycharki DZ-27 S wykorzystuje się układ hydrauliczny , w skład którego wchodzą :
pompa oleju tłocząca olej ze zbiorników przewodami do rozdzielacza ;
rozdzielacz przeznaczony do kierowania oleju hydraulicznego do siłowników ;
dwa siłowniki hydrauliczne dwustronnego działania z krańcowymi tłumikami uderzeń ;
przewody hydrauliczne łączące elementy hydrauliki .
Zagadnienie 4. Ogólne cechy konstrukcyjne i charakterystyka techniczna spycharek stosowanych w wojsku. 20 min
OGÓLNA BUDOWA DZ-27s :
układ jezdny;
rama z kabiną operatora;
układ przeniesienia napędu;
organ roboczy;
mechanizm sterowania spycharką i organem roboczym.
D a n e o g ó l n e
Wymiary gabarytowe spycharki DZ-27S: - długość - szerokość - wysokość - masa spycharki (ciągnika) (kG) Maksymalny prześwit bez zagłębiania ostrogi w grunt Rozstaw gąsienic Rozstaw osi Średni nacisk na grunt Turbosprężarka |
5 100 mm 3 200 mm 3 087 mm 16 040 (14 030) 407 mm 1 880 mm 2 478 mm 0,59 kG TKP-11H |
S i l n i k
Model Typ
Moc max Obroty max Liczba cylindrów Stopień sprężania Pojemność skokowa silnika |
D-160 Z zapłonem samoczynnym i turbodoładowaniem 160 KM (117,6 kW) 1 250 obr/min 4 14 13 530 cm3 |
S i l n i k i r o z r u c h o w e
Model Typ
Moc Obroty max Liczba cylindrów Pojemność skokowa silnika Model Typ
Moc Obroty max Liczba cylindrów Pojemność skokowa silnika |
PA-700 Czterosuwowy z zapłonem iskrowym 22 KM (16,2 kW) 4 000 obr/min 2 692 cm3 P-23U Czterosuwowy z zapłonem iskrowym 17 KM (12,5 kW) 2 850 obr/min 2 1 035 cm3 |
U k ł a d h y d r a u l i c z n y
Pompa zębata Ciśnienie oleju hydraulicznego w układzie Siłowniki hydrauliczne Średnica cylindra Średnica tłoczyska Skok tłoka Minimalna długość siłownika Maksymalna siła przy wysuwania tłoka Maksymalna siła przy wsuwaniu tłoka Instalacja elektryczna Moc alternatora Akumulatory (1 szt./12 V) Pojemność akumulatora Zagłębienie lemiesza poniżej powierzchni oporowej gąsienic Wysokość podnoszenia lemiesza powyżej powierzchni oporowej gąsienic
Kąt natarcia lemiesza Wysokość lemiesza |
NSZ - 100 L - 2 100 kG/cm2 2 100 mm 60 mm 800 mm 1 200 mm 7 850 kG 5 000 kG 12 V 1 000 W od 1986 roku - 2 szt./12 V 75 Ah (2x75Ah)
600 mm
940 mm 550 ± 50 1 300 mm |
Od 1986 roku spycharki DZ-27S są wyposażone w rozruszniki elektryczne silnika głównego i świece żarowe w układzie podgrzewania.
OGÓLNA BUDOWA SG-15 :
podwozie gąsienicowe;
nadwozie;
układ napędowy;
osprzęt roboczy;
hydrauliczny układ sterowania organami roboczymi.
D a n e o g ó l n e
Masa spycharki Masa spycharki ze zrywakiem Prześwit Skrzynia biegów
Przekładnia hydrokinetyczna model typ
średnica czynna/przełożenie dynamiczne Zakresy szybkości jazdy [km/h]: Zakres wolno do przodu Lo szybko do przodu Hi wolno do tyłu Lo szybko do tyłu Hi
|
15 500 kg 17 200 kg 384 Z wałkami równoległymi, czterobiegowa, dwuzakreso-wa. Przełączanie zakresów mechaniczne na postoju, zmiana biegów w zakresach pod obciążeniem.
(ZM 370.10) PH 1 370 1 jednostopniowy, jednofazo-wy z wirującą obudową 370 mm/2.9÷1 bieg 1 2 0÷4,0 0÷6,7 0÷5,8 0÷9,9 0÷4,7 0÷8,0 0÷6,8 0÷11,7
|
S i l n i k
Wysokoprężny, czterosuwowy, wolno-ssący Leyland „WSK” MIELEC SW 680/73/10
Moc/obroty Ilość cylindrów Pojemność skokowa Smarowanie Układ elektryczny Filtr powietrza |
118kW/2000 obr/min 6 11 093 cm3 ciśnieniowe 24 V dwustopniowy, suchy z ukła-dem zabezpieczającym |
P o j e m n o ś c i u k ł a d ó w
Zbiornik paliwa Układ chłodzenia Układ smarowania silnika
Rama tylna (z przekaładnią hydrokinetyczną Przekładnia boczna (x2) |
303 57 19
133 21 |
U k ł a d h y d r a u l i c z n y
Pompa zębata mocowana na przekładni hydrokinetycznej
Regulacja ciśnienia zaworu Wydatek Cylindry Podnoszenia Przechyłu Zrywaka |
13,5 MPa 180 l/min przy 2000 obr/min średnica x skok mm Ø 100 x 999 Ø 139,7 x 139,2 Ø 165,1 x 401,3 |
OGÓLNA BUDOWA BAT-M :
ciągnik gąsienicowy ATT-405;
organy robocze spycharkowe i dźwigowe;
mechanizm sterowania organem roboczym spycharkowym;
mechanizm pochylania organu roboczego spycharkowego;
mechanizm zmiany położenia organy roboczego;
układ przeniesienia napędu;
układ hydrauliczny;
układ sterowania mechanizmami spycharki;
oprzyrządowanie specjalne spycharki;
wyposażenie pomocnicze spycharki.
D a n e o g ó l n e
Baza spycharki Wymiary gabarytowe: w położeniu transportowym długość szerokość wysokość w położeniu manewrowym długość z płozą szerokość przy ustawieniu skrzydeł lemiesza w położenie skośne dwustronne wysokość wraz z wysięgnikiem żurawia w położeniu roboczym długość z płozą długość bez płozy szerokość przy ustawieniu skrzydeł lemiesza w położenie skośne dwustronne szerokość przy największej rozpiętości skrzydeł lemiesza w położeniu prostym wysokość wraz z wysięgnikiem żurawia Masa spycharki Prześwit: w położeniu transportowym w położeniu manewrowym Prędkość pokonywania drogi: w terenie średnio pofałdowanym w krzakach i zagajnikach Prędkość oczyszczania drogi z krzaków, większych kamieni, itp. Prędkość odśnieżania drogi Prędkość podczas usuwania warstwy ziemi grubości 100 mm Max prędkość jazdy |
Ciągnik ATT-405
7,05 m 4,50 m 5,75 m
10,4 m
4,50 m 3,40 m
10,50 m 9,40 m
4,50 m
5,00 m 3,40 m 27 500 kg
0,415 m 0,33 m
1,5÷10 km/h 4÷8 km/h
5÷16 km/h 8÷10 km/h
4÷5 km/h 35 km/h |
S i l n i k
Model Typ
Moc max Liczba cylindrów i ich ustawienie
Pojemność skokowa |
A-401 Wysokoprężny, czterosuw-owy, bezsprężarkowy z bez-pośrednim wtryskiem, chło-dzony płynem 564 KM (415 kW) 12 w układzie V pod kątem 600
38 880 cm3 |
Część końcowa 10 min
- pytania sprawdzające stopień opanowania przerobionego materiału;
- podanie ocen /jeśli były wystawione w czasie zajęć - w części głównej/;
- podanie zadań na samokształcenie;
- podanie tematu i terminu następnych zajęć oraz sposobu przygotowania się do nich;
- przyjęcie meldunku o zakończeniu zajęć.
…………………………
/podpis/
11