FRYCEK I FORTEPIAN
Typ szkoły (placówki): Przedszkole
Etap kształcenia: Wychowanie przedszkolne - dzieci 5-letnie
Rodzaj zajęć: Tygodniowy plan pracy - zajęcia w ramach podstawy programowej
PONIEDZIAŁEK
Temat tygodniowy: FRYCEK I FORTEPIAN
Temat zajęć: CHŁOPIEC TAKI JAK MY
Wymiar czasu: ZAJĘCIA W RAMACH PODSTAWY PROGRAMOWEJ - ok. 2*20min, POMIĘDZY ZAJĘCIAMI ZABAWY DOWOLNE, ZABAWY RUCHOWE LUB SPACER
Cele kształcenia:
cel ogólny: zapoznanie dzieci z postacią Fryderyka Chopina i rozwijanie zainteresowania jego muzyką
cele szczegółowe:
- słucha uważnie czytanego tekstu
- wypowiada się na określony temat
- wie kim był Fryderyk Chopin i na jakim instrumencie grał
- wyodrębnia głoski w nagłosie w prostych wyrazach
- potrafi zdrobnić podany wyraz
- słucha uważnie prezentowany utwór muzyczny
- określa nastrój muzyki
- rozwija kreatywności poprzez improwizację ruchową do muzyki
- rozwija zainteresowania twórczością plastyczną
Metody kształcenia: czynna, oglądowa, słowna
Formy organizacyjne pracy uczniów: zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: tekst opowiadania M.Kędziorzyny, nagrania muzyki Chopina, albumy, pocztówki, monety, ilustracje związane z Chopinem, wstążki, farby akrylowe, pędzle, kartki, fartuszki
Obszary podstawy programowej: 14.5, 14.6, 9.2, 8.4, 8.3
Czas trwania zajęć: ok. 2*20min
Przebieg zajęć
a)
Powitanie: wspólne recytowanie wierszyka i wykonywanie czynności w nim występujących: „Robimy kółeczko, okrągłe jajeczko, tupiemy, klaszczemy, siadamy i nie gadamy”. Podanie tematu zajęć - zapoznanie z postacią chłopca, który wyrósł na bardzo znaną postać, przedstawienie go jak Frycek.
Dzieci słuchają opowiadania czytanego przez N: „Opowieść o zbójcach” wg Marii Kędziorzyny.
Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadają na pytania N:
- jak miał na imię chłopiec z opowiadania?
- w co bawiły się dzieci?
- czy ta zabawa była bezpieczna i podobała się opiekunowi?
- kto pomógł uspokoić dzieci?
- w jaki sposób?
- jaki instrument wykorzystał chłopiec?
Zabawa ruchowa „Idą zbójcy” - z wykorzystaniem frag, muzyki Chopina, na mocne dźwięki dzieci szybko biegają, na ciche skradają się na paluszkach.
„Fryderyk Chopin” - przybliżenie dzieciom postaci poprzez podanie kilku ciekawostek z jego życia z wykorzystaniem albumu na jego temat oraz prezentację ilustracji Chopina oraz fortepianu, zachęcanie do swobodnych spostrzeżeń na temat ilustracji.
„F jak Fryderyk, f jak fortepian” - zabawa dydaktyczna, N prosi dzieci, by zastanowiły się jaką głoskę słychać na początku tych wyrazów (głoska w nagłosie)
i wymyśliły jak największą ilość słów rozpoczynającą się od głoski „f”.
„Fryderyk - Frycek” - zabawa twórcza, N prosi dzieci, by wyszukały zdrobnienia do podawanych imion: Katarzyna, Mikołaj, Joanna, Julia, Juliusz….itd. Każde z dzieci zdrabnia także swoje imię dzieląc je na sy-la-by równocześnie klaszcząc.
Podziękowanie i zakończenie zajęć.
b)
„Walc” - N prosi dzieci by usiadły wygodnie, kto chce może nawet zamknąć oczy.
N włącza dzieciom utwór F.Chopina „Walc”, N pyta dzieci na jakim instrumencie zagrany był ten utwór.
Próby określenia nastroju muzyki, dzieci odpowiadają na pytania N
- czy muzyka była wesoła czy smutna?
- czy jakiś fragment utworu się powtarzał?
- o czym mogła opowiadać ta muzyka?
„Taniec wstążek” - zabawa ruchowa do utworu, N ponownie puszcza nagranie rozdając dzieciom wcześniej wstążki, zachęca do swobodnego tańca.
„Malowanie muzyki” - N proponuje dzieciom namalowanie ilustracji do wysłuchanego utworu farbami akrylowymi przy stoliczkach, w czasie pracy dzieci słuchają utworu.
Po skończonej pracy dzieci organizują wspólnie z N wystawę i porządkują miejsca pracy. Chętni wypowiadają się n/t malunków.
WTOREK
Temat tygodniowy: FRYCEK I FORTEPIAN
Temat zajęć: FRYCEK W KRAINIE MUZYKI
Wymiar czasu: ZAJĘCIA W RAMACH PODSTAWY PROGRAMOWEJ - ok. 2*20min, POMIĘDZY ZAJĘCIAMI ZABAWY DOWOLNE, ZABAWY RUCHOWE LUB SPACER Cele kształcenia:
cel ogólny: wzbogacenie zasobu słownictwa o wyrazy: nuty, pięciolinia, klucz wiolinowy, pauza oraz rozwijanie zainteresowań światem muzyki a także utrwalenie umiejętności przeliczania w zakresie 8
cele szczegółowe:
- uważnie słucha dłuższego tekstu
- zna znaczenie słów nuty, pięciolinia, klucz wiolinowy, pauza
- rozwija motorykę małą
- bierze udział w zabawie
- rozwija percepcję wzrokową i słuchową
- liczy w zakresie 8
Metody kształcenia: czynna, oglądowa, słowna
Formy organizacyjne pracy uczniów: zbiorowa, indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: tekst opowiadania L.Bajkowskiej, szablony nut, pięciolinii, klucza wiolinowego, kartki A5 z kluczem wiolinowym, ilustracja Wróżki Pauzy wg M.Wieczorek, nagrania muzyki Chopina, emblematy z znakami muzycznymi, 5 skakanek, karta pracy
Obszary podstawy programowej: 14.3, 14.5, 13.1, 13.2, 8.4, 4.2
Czas trwania zajęć: ok. 2*20min
Przebieg zajęć
a)
Powitanie zabawą "Łańcuszek życzliwych słów". Wszyscy siadają w kręgu na dywanie. Zabawa polega na wzajemnym przekazywaniu sobie miłych i serdecznych słów.
N rozpoczynając zabawę do dziecka po swojej lewej lub prawej stronie mówi coś miłego: np.- Masz ładny uśmiech. Miło ciebie zobaczyć. Lubię z Tobą rozmawiać. Jesteś fajnym kolegą. Ma pani ładną sukienkę. Do twarzy pani w tym kolorze. Jesteś sympatyczna, Ładnie rysujesz itp. Jeden drugiemu przekazuje życzliwe słowa, aż "łańcuszek" zatoczy cały krąg i wróci do osoby rozpoczynającej zabawę. N mówi dzieciom, że miłe słowa zaprowadzą je do równie miłego świata - do krainy muzyki. Żeby się jednak tam nie zgubić potrzebujemy przewodnika - kogo wczoraj poznaliśmy? Czy Frycek będzie dobrym przewodnikiem w krainie muzyki? Dlaczego?
„Zaczarowane pianino” - N opowiada dzieciom o świecie muzyki i jego mieszkańców na podstawie książki L.Bajkowskiej „Zaczarowane pianino”.
„Nutki, czyli mieszkańcy świata muzyki” - Frycek - przewodnik/N/ przedstawia mieszkańców krainy muzyki i podkreśla, że każda nutka jest bardzo ważna, gdyż każda jest potrzebna, żeby zagrać melodię. Dzieci oglądają różne rodzaje nutek i przyczepiają je na tablicę. Można podawać nazwy nutek - ósemka, półnuta itp.
„Drabinka dla nutek czyli pięciolinia” - Frycek - przewodnik przedstawiam obrazek pięciolinii - dzieci próbują odgadnąć skąd nazwa pięciolinia, wspólne przeliczanie linii
i utworzenie na tablicy dużej pięciolinii, chętne dzieci umieszczają na niej nutki, zwrócenie uwagi na fakt, że nutki potrafią siedzieć zarówno na szczebelkach - liniach, jak i na pustych polach pomiędzy liniami.
„Pan Klucz Wiolinowy” - Frycek - przewodnik/N/ zapoznaje dzieci z kolejną ważną postacią w świecie muzyki, Pan Klucz Wiolinowy dba by nutki zawsze ustawiały się
w porządku, dlatego zawsze staje przed nimi i ich pilnuje. Dzieci umieszczają go na początku pięciolinii na tablicy.
„Pan Klucz” - N prezentuje dzieciom sposób pisania klucza i rozdaje kartki A5
z narysowanym kluczem wiolinowym, prosi dzieci by wodziły palcem po jego śladzie, próby zarówno lewą jak i prawą ręką.
„Wróżka Pauza” - Frycek - przewodnik/N/ przedstawia dzieciom Wielką Damę, która gdy tylko się gdzieś w świecie muzyki pojawia sprawia, że wszyscy milkną na chwilę. Postać jest prezentowana jako ilustracja - wróżka, z sukni której wysypują się różnego rodzaju pauzy - ilustracja M.Wieczorek do książki „Zaczarowane pianino”. Dzieci mówią z czym się im one kojarzą, co przypominają swoim kształtem.
„Idzie Wróżka Pauza” - zabawa ruchowa z wykorzystaniem żywego utworu F.Chopina, w czasie odtwarzania nagrania dzieci biegają wesoło po sali, na hasło wróżka idzie i uciszenie nagrania dzieci nieruchomieją jak pomniki.
Podsumowanie: Frycek - przewodnik/N/ przypomina wspólnie z dziećmi poznane postacie ze świata muzyki - nuty, drabinka - pięciolinia, klucz wiolinowy i wróżka pauza. Chętne dzieci nazywają kolejne postacie wskazując je na tablicy i określają ich zadania
w krainie muzyki.
b)
„Co potrafię zrobić” - dzieci siedzą w kole, N rozdaje dzieciom parzyste ilości emblematów: klucze wiolinowe, różnego rodzaju pauzy, nuty, pięciolinia, dzieci zawieszają je sobie na szyję. N prosi wybrane dzieci, by wstały i powiedziały, co potrafiłyby robić, gdyby były postacią z emblematu.
„Szukam pary” - dzieci w czasie odtwarzania spokojnego utworu Chopina spacerują po sali, kiedy muzyka milknie musza odszukać swoją parę z takimi samym emblematem, po kilku zatrzymaniach dzieci zamieniają się między sobą emblematami i zabawa trwa dalej.
„Kto wskoczy na pięciolinię?” - Frycek /N/ zaprasza wybrane dzieci - emblematy na pięciolinię - ułożone na dywanie skakanki. Zadaniem wybranego dziecka będzie policzenie ile postaci jest na pięciolinii. Zabawa z przeliczaniem, dodawaniem i odejmowaniem
w zakresie 8.
„Klucz wiolinowy” - rysowanie ołówkiem po śladzie w ramach pięciolinii kluczy wiolinowych.
ŚRODA
Temat tygodniowy: FRYCEK I FORTEPIAN
Temat zajęć: GDZIE MIESZKA FRYCEK - ZWIEDZAMY WARSZAWĘ
Wymiar czasu: ZAJĘCIA W RAMACH PODSTAWY PROGRAMOWEJ - 2*20min, POMIĘDZY ZAJĘCIAMI ZABAWY DOWOLNE, ZABAWY RUCHOWE LUB SPACER Cele kształcenia:
cel ogólny: pogłębienie wiedzy na temat życia Fryderyka Chopina oraz utrwalenie wiadomości n/t stolicy naszego kraju, rozwijanie sprawności ruchowej
cele szczegółowe:
- zna najważniejsze zabytki stolicy
- przestrzega ustalonych zasad postępowania i zachowania w grupie
- rozwija percepcję wzrokową
- rozwija percepcje słuchową - powtarza usłyszany rytm
- czerpie radość z samodzielnie rozwiązanego zadania
- zna melodię narodowego tańca - poloneza
- rozwija wyobraźnię
- bierze udział w zabawach ruchowych
Metody kształcenia: czynna, oglądowa, słowna
Formy organizacyjne pracy uczniów: zbiorowa, indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: lista obecności, nagrania muzyki Chopina, sztalugi, szablony nutek
i pauz, ilustracje związane z Żelazową Wolą, zapisy rytmów, ilustracje zw. z Warszawą, ilustracje klucza wiolinowego i pięciolinii, mazaki, ilustracje związane z pomnikiem Chopina i innymi miejscami związanymi z jego imieniem.
Obszary podstawy programowej: 15.3, 14.2, 9.3, 9.1, 8.3, 5.4, 5.3, 4.2
Czas trwania zajęć: ok. 2*20min
Przebieg zajęć:
a)
Powitanie zabawą „Lista obecności” - N zawiesza imiona wszystkich dzieci na tablicy, zadaniem dzieci jest wykreślić swoje imię. Na końcu dzieci wspólnie z N odczytują kogo brakuje.
„Urodziny Frycka/wycieczka do Frycka” - Frycek obchodzi w tym miesiącu urodziny więc zaprasza wszystkie dzieci do siebie do Warszawy/ zaprasza dzieci na wycieczkę. N prosi dzieci by ustawiły się w pociąg - jedno za drugim i przy towarzyszeniu podniosłego utworu F.Chopina pociąg rusza, zatrzymuje się na pierwszej stacji - przy pierwszej sztaludze.
„Jedziemy na wycieczkę” - w sali w kilku miejscach są poustawiane sztalugi - na nich zasłonięte obrazki, żeby je odsłonić trzeba rozwiązać zadanie. Po odsłonięciu każdej sztalugi Frycek/N/ opowiada co przedstawia ilustracja, a po prezentacji pociąg rusza dalej.
I sztaluga, zadanie: „Nutki i pauzy” na sztaludze znajdują się pomieszane szablony nutek i pauz, zadaniem dzieci jest podzielenie ich na dwa zbiory, przeliczenie ich ilości i porównanie których jest więcej, a których mniej. Po rozwiązaniu zadania N odsłania obrazek Dworku w Żelazowej Woli - Frycek opowiada jak wyglądało jego dzieciństwo,
w jakie zabawy się bawił, jak dawniej wyglądały meble itp. N proponuje wysłuchanie melodii tańca narodowego - poloneza.
II sztaluga, zadanie: „Rytmy” na sztaludze są wypisane rytmy, które wybrane dziecko musi powtórzyć przy użyciu bębenka. Pierwsze zadanie rozwiązuje N, do kolejnych wybiera chętne dzieci. Na końcu wszyscy razem próbują wyklaskać wskazywane przez N rytmy. Przykład:
Po rozwiązaniu zadania N odsłania tablicę, na której znajduję się napis Warszawa, ilustracje
z herbem i z najważniejszymi zabytkami stolicy. N zachęca dzieci do swobodnych wypowiedzi na temat - utrwalenie widomości dotyczących stolicy. Ponowne ustawienie się w pociąg
i przejazd do 3 sztalugi.
III sztaluga, zadanie: „Skojarzenia” - na środku sztalugi w kółeczkach są obrazki pięciolinii i klucza wiolinowego, od każdego z nich odchodzi kilka strzałek, zadaniem dzieci jest wymyślić jakie znają klucze oprócz klucza wiolinowego /np. klucz ptaków, klucz do drzwi itp/, zaś przy pięciolinii trzeba podać jakąś rzecz, której jest 5 /np. pięć palców u ręki, pięć złotych, itp./ N lub chętne dziecko rysuje te przedmioty na końcach strzałek.
Po rozwiązaniu zadania N odsłania ilustrację z Pomnikiem Fryderyka Chopina, N pyta dzieci co przedstawia pomnik, dlaczego akurat Fryderykowi postawiono pomnik. Zachęca do zajęcia wygodnego miejsca wokół pomnika, gdyż właśnie odgrywany jest tan koncert - N włącza utwór Chopina wesoły, o zmiennym tempie. Na sztaludze N zawiesił ilustracje miejsc związanych z Chopinem w Warszawie: lotnisko im Fryderyka Chopina, Uniwersytet Muzyczny im F. Chopina, Muzeum F. Chopina, banknoty, znaczki pocztowe, statek szkolny „Fryderyk Chopin”, krater im Chopina, planetoida „Chopin”.
Po wysłuchaniu koncertu i obejrzeniu ilustracji dzieci wracają do pociągu i przyjeżdżają powrotem do sali.
* Jeżeli jest to możliwe można zorganizować wycieczkę do Warszawy do Parku Łazienkowskiego, gdzie znajduje się pomnik oraz można zwiedzić Muzeum Fryderyka Chopina.
Zabawa ruchowa „Pomnik” - N prosi, by dzieci dobrały się parami, jedna osoba jest rzeźbiarzem a druga posągiem, który trzeba wg własnego pomysłu wyrzeźbić, na sygnał
N zamiana ról w parach.
Zakończenie i podsumowanie informacji: Frycek/N/ pyta, czy podobało się dzieciom na wycieczce, wspólnie z dziećmi omawia poznane miejsca i dziękuje za udział w zabawie.
b)
Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XI wg K.Wlaźnik - potrzebne piłeczki i ławki gimnastyczne.
CZWARTEK
Temat tygodniowy: FRYCEK I FORTEPIAN
Temat zajęć: DO RE MI JESTEŚMY NUTKI MAŁE…
Wymiar czasu: ZAJĘCIA W RAMACH PODSTAWY PROGRAMOWEJ - 2*20min, POMIĘDZY ZAJĘCIAMI ZABAWY DOWOLNE, ZABAWY RUCHOWE LUB SPACER Cele kształcenia:
cel ogólny: zapoznanie z nowym instrumentem muzycznym, wprowadzenie pojęcia sylaby oraz poznanie gamy
cele szczegółowe:
- wie jak wygląda pianino i jak się na nim gra
- rozróżnia rejestr: wysoko-nisko
- rozwija percepcje słuchowa i pamięć muzyczną
- zna znaczenie słowa sylaba
- wykonuje polecenia N
- prawidłowo trzyma kredkę
- reaguje na rejestr wysoki i niski dźwięków w muzyce
- zna tekst i melodię piosenki
Metody kształcenia: czynna, oglądowa, słowna
Formy organizacyjne pracy uczniów: zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: lornetki z rolek po papierze toalet., fortepian pianino, keyboard lub ich ilustracje, wyraz nut, karteczki z sylabami tworzącymi wyraz nuty, karta pracy, klej, pędzelki, pięciolinia, symbole nut, nagranie muzyki Chopina, dzwonki, instrumenty perkusyjne
Obszary podstawy programowej: 14.6, 14.3, 14.2, 8.4, 8.3, 8.2
Czas trwania zajęć: ok. 2*20min
Przebieg zajęć:
a)
Powitanie zabawą „Moje imię” - dzieci siedzą w kręgu na dywanie, N prosi by kolejne osoby przedstawiły się głoskując swoje imię, na końcu wszyscy razem głoskując imię Frycek.
„Co to jest?” - N rozdaje dzieciom lornetki zrobione z rolek po papierze toaletowym, prosi dzieci by rozejrzały się po sali i poszukały ilustracji z tajemniczym instrumentem - fortepian. N prezentuje ilustracje fortepianu, wspólnie z dziećmi omawia jego wygląd, dzieci próbują odszukać na zawieszonych na tablicy ilustracjach instrumenty podobne - pianino, keyboard, akordeon, - wyszukiwanie wspólnych cech i cech różniących. Podkreślenie, że mały Frycek uczył się grać właśnie na fortepianie.
„Pianino” - prezentacja pianina - keyboardu dzieciom, prezentacja wydawanych dźwięków, omówienie budowy, prezentacja wybranego utworu. Chętne dzieci mogą spróbować zagrać.
„Wysoko-nisko”- zabawa ruchowa - dzieci reagują na grane przez N dźwięki wysokie spacerem na palcach, a na dźwięki niskie chodzeniem w przysiadzie.
„Co trzeba mieć żeby zagrać melodię na pianinie - keyboardzie?” - wprowadzenie wyrazu nuty do globalnego czytania, analiza głoskowa, wysłuchiwanie głoski w nagłosie.
N zachęca dzieci by spróbowały to słowo wy-klas-kać. N zapoznaje dzieci z pojęciem sylaby - jako fragmentu wyrazu, przedstawia na tablicy zapis sylabowy słowa nu-ty. Wszyscy wspólnie próbują wyklaskać to słowo, wytupać, wyskakać.
„Zgubiona para” - zabawa dydaktyczno-ruchowa, N rozdaje dzieciom karteczki
z pierwszą lub drugą sylabą wyrazu nuty, w czasie gdy N włącza muzykę - wesoły utwór Chopina - dzieci spacerują, tańczą, gdy muzyka cichnie musza się połączyć w pary tak, by powstało słowo nuty, gdy usłyszą muzykę znów spacerują, na sygnał n zamieniają się karteczkami.
„Nu-ty” - praca indywidualna przy stoliczkach. N rozdaje dzieciom kolorowanki
z nutami na pięciolinii - trzeba je pokolorować mieszcząc się w liniach, zaś z rozsypanki sylabowej dzieci musza ułożyć i przykleić na kartkach słowo nu-ty. Po zakończonej pracy dzieci porządkują stoliczki.
b)
„Do Re Mi” - N zapoznaje dzieci z gamą - zaznacza na pięciolinii nutki i nazywa je. Wspólnie z dziećmi powtarza wszystkie nutki, tłumaczy, że te które mieszkają na dole drabinki są niskie, zaś te, które na górze są wysokie.
„Drabinka” - dzieci maszerują w kole w rytm granej przez N gamy - gama wznosząca - dzieci naśladują wchodzenie po drabinie, gama opadająca - schodzenie z drabiny.
„Do Re Mi…” - N wybiera 8 osób i zaprasza na środek koła, pozostałe dzieci zachęca by spróbowały ustawić kolegów od najniższego do najwyższego. Cała grupa wspólnie zastanawia się które dzieci wybrać i jak je ustawić żeby udało się stworzyć idealną gamę.
N zaprasza dzieci do wysłuchania utworu Chopina i wysłuchania, czy mistrz gra
w tym utworze całą gamę (odpowiedni utwór)
N rozdaje dzieciom dzwonki, na których są odpowiednio oznaczone dźwięki gamy, pokazuje dzieciom jak gra się na dzwonkach i jak można zagrać gamę. Dzieci oswajają się
z instrumentem i próbują kolejno zagrać gamę.
„Ścieżka dźwiękowa” - N prezentuje dzieciom kolejno proste instrumenty muzyczne oraz dźwięki jakie one wydają - trójkąt, bębenek, dzwonki, tamburyno, blok akustyczny. Wybrane dz. odwraca się tyłem do środka koła, N gra na 1,2 ułożonych na dywanie instrumentach w wybranej kolejności, a zadaniem wybranego dziecka jest odtworzyć te same dźwięki w tej samej kolejności. Zabawę powtarzamy kilka razy.
„Echo” - N wybija na bębenku określony rytm, albo określoną ilość uderzeń zaś wybrane dziecko mus ten układ powtórzyć przy pomocy wybranego instrumentu.
Zakończenie, podziękowanie za udział w zajęciach.
PIĄTEK
Temat tygodniowy: FRYCEK I FORTEPIAN
Temat zajęć: CO TAK GRA? TWORZYMY Z FRYCKIEM ORKIESTRĘ
Wymiar czasu: ZAJĘCIA W RAMACH PODSTAWY PROGRAMOWEJ - ok. 2*20min, POMIĘDZY ZAJĘCIAMI ZABAWY DOWOLNE, ZABAWY RUCHOWE LUB SPACER Cele kształcenia:
cel ogólny: poznanie zasad zachowania obowiązujących na koncercie muzycznym, rozwijanie wrażliwości słuchowej, poszerzenie zasobu słownictwa, rozwijanie sprawności manualnych
cele szczegółowe:
- uważnie słucha czytany przez N tekst
- potrafi zauważyć humorystyczne fragmenty teksu
- rozwiązuje zagadki słowne
- wzbogaca zasób słownictwa o wyrazy: dyrygent, koncert
- rozpoznaje i identyfikuje symbole graficzne
- zna zasady zachowania się na koncercie muzycznym
- rozwija sprawności manualne
- rozwija kreatywność i wyobraźnię
- zna sposoby wykorzystania wykonanych instrumentów
Metody kształcenia: czynna, oglądowa, słowna
Formy organizacyjne pracy uczniów: zbiorowa, indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: tekst opowiadania M.Rusinka, afisz ogłoszenia, szablony biletów, kredki, telewizor, nagranie koncertu Chopina, pudełeczka po jogurtach, gwoździe, kasza, guziki, klej magik, samoprzylepne papiery kolorowe, butelki po 5 litrowej wodzie, bibuła, bloki techniczne, ołówki, nożyce, łupinki z orzechów, kredki.
Obszary podstawy programowej: 14.5, 13.1, 9.2, 8.3, 7.1
Czas trwania zajęć: ok. 2*20min
Przebieg zajęć:
a)
Powitanie zabawą: Miło zacznij nowy dzień i uśmiechnij do mnie się, klaśnij w ręce raz i dwa, usiądź w kole tak jak ja- śpiewamy na melodię „W murowanej piwnicy”.
N czyta dzieciom fragmenty książki „Mały Chopin, czyli jak Frycek został Fryderykiem” autorstwa Michała Rusinka mające żartobliwy charakter, N prosi dzieci by określiły nastrój tych fragmentów i spróbowały opowiedzieć czy dzieciństwo Frycka było ciekawe czy nudne, które historyjki najbardziej się im podobały.
„Dyrygent” - zabawa ruchowa. N wyjaśnia dzieciom słowo dyrygent za pomocą zagadki: Kto to jest? Odgadnie chyba każde dziecko! Stoi przed orkiestrą. Wywija pałeczką.(dyrygent) i zaprasza do zabawy - wybrane dziecko wychodzi z sali lub odwraca się tyłem, N wybiera dyrygenta - czyli os. która będzie inicjowała ruch, który będą musieli wszyscy naśladować, zadaniem wybranej osoby jest odgadnięcie kto jest dyrygentem.
„Ogłoszenie” - N zawiesza na tablicy ogłoszenie, że zbliża się koncert na którym będzie można usłyszeć utwory Chopina, bilety na ten koncert można kupić w kasie.
N zaprasza dzieci do kasy - każdy szuka biletu ze swoim znaczkiem z szatni i półeczki /imieniem/, a na jego odwrocie N poleca narysowanie tylu kółek ile dane dziecko ma lat. Kto zadanie wykona ustawia się w kolejce przed bileterką -N, która sprawdza poprawność wykonania zadania.
„Wielki koncert” - N zaprasza dzieci do obejrzenia i wysłuchania koncertu, na którym grane są utwory Chopina z orkiestrą. N przypomina dzieciom o właściwym zachowaniu
w czasie koncertu - eleganckim ubierze, o tym, że nie wolno się spóźniać, że nie wolno rozmawiać ani jeść, że nie wolno wychodzić w trakcie trwania koncertu a na końcu należy muzyków nagrodzić brawami. N włącza dzieciom nagranie DVD z koncertu.
N rozmawia z dziećmi n/t koncertu: Czy podobał się wam koncert? Na jakich instrumentach grali muzycy? Jak zachowywali się widzowie? Co trzeba mieć żeby pójść na koncert? Podziękowanie za udział w zajęciach.
b)
N proponuje dzieciom wykonanie instrumentów perkusyjnych z przygotowanych materiałów. Dzieci podchodzą do stoliczków i oglądają pomoce.
N prezentuje sposób wykonania grzechotki i kastanietów:
- grzechotka: potrzebne są dwa pudełeczka po jogurtach, serkach lub lodach, do środka jednego z nich wsypuje się różne materiały:
Gwoździe aby uzyskać dźwięk metaliczny
Kaszę, ryż - aby uzyskać dźwięk łagodniejszy
Guziki - dla wywołania dźwięku wyraźnego i głośnego
Można wsypać wszystkiego po trochu
N skleja dwa pudełeczka z sobą za pomocą kleju Magik, zachęca dzieci do ozdobienia pudełeczek papierami samoprzylepnymi.
- kastaniety: z bloku technicznego odrysowuje szablon w kształcie rozciągniętej ósemki, po wycięciu wzoru docina paski (dł.8-9cm i szer.ok.1 cm). N zachęca dzieci by pokolorowały jedna ze stron szablonu oraz paski. Paski przykleja do pokolorowanej strony - będą to uchwyty zakładane na palec środkowy i kciuk. Na niepokolorowanej stronie przykleja połówki orzecha włoskiego- wypukłą stroną do góry.
- wielkie bębny: potrzebne duże butle 5litrowe po wodze, obkleja je kolorowa bibułą, krepiną, papierami samoprzylepnymi.
Dzieci przy stoliczkach wykonują instrumenty - grupa podzielona na 3 części. Po zakończonej pracy dzieci porządkują stoliczki i siadają w kole.
Prezentacja brzmienia wykonanych instrumentów. N pokazuje sposób gry na wykonanych przez dzieci instrumentach:
- grzechotka: trzymając grzechotkę w ręku porusza nią na boki, do przodu, do tyłu i powolnie przesuwa z boku na bok
- kastaniety: obrączki zakłada na palce środkowy i kciuk. Poruszając palcami w górę i w dół uderza jedna połówką o drugą
- wielki bęben: N siada w siadzie skrzyżnym i umieszcza butelkę między kolanami, uderza
w nią rekami lub plastikową czy drewniana pałeczką.
„Wielka orkiestra” - dzieci próbują samodzielnie grać na instrumentach - każdy powinien spróbować zagrać na wszystkich rodzajach instrumentów.
„Muzyczne słowa” - N wymienia różne słowa, jeżeli dzieci uznają, że dana nazwa dotyczy muzyki grają na instrumentach.
N dziękuje dzieciom za wspólne koncertowanie i dzieci odkładają instrumenty
w wyznaczonym miejscu.
BIBLIOGRAFIA:
„Mały Chopin, czyli jak Frycek został Fryderykiem”, M.Rusinek, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009r.
„Chopin oczami dzieci”, D.Wyżyńska-Konopielko, Book House Sp. z o.o., Warszawa 2008r.
„Życie Chopina”, K. Wierzyński, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1978r.
„Zaczarowane pianino”, L.Bajkowska, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997r.
„Muzyka w przedszkolu”, B.Podolska,Wydawnictwo IMPULS, 2008
„Stare i nowe zabawy podwórkowe”, E.Noga, A.Wasilak, KLANZA, Lublin 2002r.
„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafometryczne według Hany Tymichovej”, M.Bogdanowicz, Harmonia, Gdańsk 2008r.
„Wychowanie fizyczne w przedszkolu”, K.Wlaźnik, WSiP, Warszawa 1985r.
„Wychowanie fizyczne”, W.Gniewkowski, K.Wlaźnik, WSiP, Warszawa 1990r.
„Przedszkole Pięciolatka”, J.Kopała, E.Tokarska, Wydawnictwo Edukacja Polska Sp. z o.o., Warszawa 2009r.,
14