FRYCEK I FORTEPIAN


FRYCEK I FORTEPIAN

Typ szkoły (placówki): Przedszkole

Etap kształcenia: Wychowanie przedszkolne - dzieci 5-letnie

Rodzaj zajęć: Tygodniowy plan pracy - zajęcia w ramach podstawy programowej

PONIEDZIAŁEK

Temat tygodniowy: FRYCEK I FORTEPIAN

Temat zajęć: CHŁOPIEC TAKI JAK MY

Wymiar czasu: ZAJĘCIA W RAMACH PODSTAWY PROGRAMOWEJ - ok. 2*20min, POMIĘDZY ZAJĘCIAMI ZABAWY DOWOLNE, ZABAWY RUCHOWE LUB SPACER

Cele kształcenia:

- słucha uważnie czytanego tekstu

- wypowiada się na określony temat

- wie kim był Fryderyk Chopin i na jakim instrumencie grał

- wyodrębnia głoski w nagłosie w prostych wyrazach

- potrafi zdrobnić podany wyraz

- słucha uważnie prezentowany utwór muzyczny

- określa nastrój muzyki

- rozwija kreatywności poprzez improwizację ruchową do muzyki

- rozwija zainteresowania twórczością plastyczną

Metody kształcenia: czynna, oglądowa, słowna

Formy organizacyjne pracy uczniów: zbiorowa, indywidualna

Środki dydaktyczne: tekst opowiadania M.Kędziorzyny, nagrania muzyki Chopina, albumy, pocztówki, monety, ilustracje związane z Chopinem, wstążki, farby akrylowe, pędzle, kartki, fartuszki

Obszary podstawy programowej: 14.5, 14.6, 9.2, 8.4, 8.3

Czas trwania zajęć: ok. 2*20min

Przebieg zajęć

a)

  1. Powitanie: wspólne recytowanie wierszyka i wykonywanie czynności w nim występujących: „Robimy kółeczko, okrągłe jajeczko, tupiemy, klaszczemy, siadamy i nie gadamy”. Podanie tematu zajęć - zapoznanie z postacią chłopca, który wyrósł na bardzo znaną postać, przedstawienie go jak Frycek.

  2. Dzieci słuchają opowiadania czytanego przez N: „Opowieść o zbójcach” wg Marii Kędziorzyny.

  3. Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadają na pytania N:

- jak miał na imię chłopiec z opowiadania?

- w co bawiły się dzieci?

- czy ta zabawa była bezpieczna i podobała się opiekunowi?

- kto pomógł uspokoić dzieci?

- w jaki sposób?

- jaki instrument wykorzystał chłopiec?

  1. Zabawa ruchowa „Idą zbójcy” - z wykorzystaniem frag, muzyki Chopina, na mocne dźwięki dzieci szybko biegają, na ciche skradają się na paluszkach.

  2. „Fryderyk Chopin” - przybliżenie dzieciom postaci poprzez podanie kilku ciekawostek z jego życia z wykorzystaniem albumu na jego temat oraz prezentację ilustracji Chopina oraz fortepianu, zachęcanie do swobodnych spostrzeżeń na temat ilustracji.

  3. „F jak Fryderyk, f jak fortepian” - zabawa dydaktyczna, N prosi dzieci, by zastanowiły się jaką głoskę słychać na początku tych wyrazów (głoska w nagłosie)
    i wymyśliły jak największą ilość słów rozpoczynającą się od głoski „f”.

  4. „Fryderyk - Frycek” - zabawa twórcza, N prosi dzieci, by wyszukały zdrobnienia do podawanych imion: Katarzyna, Mikołaj, Joanna, Julia, Juliusz….itd. Każde z dzieci zdrabnia także swoje imię dzieląc je na sy-la-by równocześnie klaszcząc.

  5. Podziękowanie i zakończenie zajęć.

b)

  1. „Walc” - N prosi dzieci by usiadły wygodnie, kto chce może nawet zamknąć oczy.
    N włącza dzieciom utwór F.Chopina „Walc”, N pyta dzieci na jakim instrumencie zagrany był ten utwór.

  2. Próby określenia nastroju muzyki, dzieci odpowiadają na pytania N

- czy muzyka była wesoła czy smutna?

- czy jakiś fragment utworu się powtarzał?

- o czym mogła opowiadać ta muzyka?

  1. „Taniec wstążek” - zabawa ruchowa do utworu, N ponownie puszcza nagranie rozdając dzieciom wcześniej wstążki, zachęca do swobodnego tańca.

  2. „Malowanie muzyki” - N proponuje dzieciom namalowanie ilustracji do wysłuchanego utworu farbami akrylowymi przy stoliczkach, w czasie pracy dzieci słuchają utworu.

  3. Po skończonej pracy dzieci organizują wspólnie z N wystawę i porządkują miejsca pracy. Chętni wypowiadają się n/t malunków.

WTOREK

Temat tygodniowy: FRYCEK I FORTEPIAN

Temat zajęć: FRYCEK W KRAINIE MUZYKI

Wymiar czasu: ZAJĘCIA W RAMACH PODSTAWY PROGRAMOWEJ - ok. 2*20min, POMIĘDZY ZAJĘCIAMI ZABAWY DOWOLNE, ZABAWY RUCHOWE LUB SPACER Cele kształcenia:

- uważnie słucha dłuższego tekstu

- zna znaczenie słów nuty, pięciolinia, klucz wiolinowy, pauza

- rozwija motorykę małą

- bierze udział w zabawie

- rozwija percepcję wzrokową i słuchową

- liczy w zakresie 8

Metody kształcenia: czynna, oglądowa, słowna

Formy organizacyjne pracy uczniów: zbiorowa, indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne: tekst opowiadania L.Bajkowskiej, szablony nut, pięciolinii, klucza wiolinowego, kartki A5 z kluczem wiolinowym, ilustracja Wróżki Pauzy wg M.Wieczorek, nagrania muzyki Chopina, emblematy z znakami muzycznymi, 5 skakanek, karta pracy

Obszary podstawy programowej: 14.3, 14.5, 13.1, 13.2, 8.4, 4.2

Czas trwania zajęć: ok. 2*20min

Przebieg zajęć

a)

  1. Powitanie zabawą "Łańcuszek życzliwych słów". Wszyscy siadają w kręgu na dywanie. Zabawa polega na wzajemnym przekazywaniu sobie miłych i serdecznych słów.
    N rozpoczynając zabawę do dziecka po swojej lewej lub prawej stronie mówi coś miłego: np.- Masz ładny uśmiech. Miło ciebie zobaczyć. Lubię z Tobą rozmawiać. Jesteś fajnym kolegą. Ma pani ładną sukienkę. Do twarzy pani w tym kolorze. Jesteś sympatyczna, Ładnie rysujesz itp. Jeden drugiemu przekazuje życzliwe słowa, aż "łańcuszek" zatoczy cały krąg i wróci do osoby rozpoczynającej zabawę. N mówi dzieciom, że miłe słowa zaprowadzą je do równie miłego świata - do krainy muzyki. Żeby się jednak tam nie zgubić potrzebujemy przewodnika - kogo wczoraj poznaliśmy? Czy Frycek będzie dobrym przewodnikiem w krainie muzyki? Dlaczego?

  2. „Zaczarowane pianino” - N opowiada dzieciom o świecie muzyki i jego mieszkańców na podstawie książki L.Bajkowskiej „Zaczarowane pianino”.

  3. „Nutki, czyli mieszkańcy świata muzyki” - Frycek - przewodnik/N/ przedstawia mieszkańców krainy muzyki i podkreśla, że każda nutka jest bardzo ważna, gdyż każda jest potrzebna, żeby zagrać melodię. Dzieci oglądają różne rodzaje nutek i przyczepiają je na tablicę. Można podawać nazwy nutek - ósemka, półnuta itp.

  4. „Drabinka dla nutek czyli pięciolinia” - Frycek - przewodnik przedstawiam obrazek pięciolinii - dzieci próbują odgadnąć skąd nazwa pięciolinia, wspólne przeliczanie linii
    i utworzenie na tablicy dużej pięciolinii, chętne dzieci umieszczają na niej nutki, zwrócenie uwagi na fakt, że nutki potrafią siedzieć zarówno na szczebelkach - liniach, jak i na pustych polach pomiędzy liniami.

  5. „Pan Klucz Wiolinowy” - Frycek - przewodnik/N/ zapoznaje dzieci z kolejną ważną postacią w świecie muzyki, Pan Klucz Wiolinowy dba by nutki zawsze ustawiały się
    w porządku, dlatego zawsze staje przed nimi i ich pilnuje. Dzieci umieszczają go na początku pięciolinii na tablicy.

  6. „Pan Klucz” - N prezentuje dzieciom sposób pisania klucza i rozdaje kartki A5
    z narysowanym kluczem wiolinowym, prosi dzieci by wodziły palcem po jego śladzie, próby zarówno lewą jak i prawą ręką.

  7. „Wróżka Pauza” - Frycek - przewodnik/N/ przedstawia dzieciom Wielką Damę, która gdy tylko się gdzieś w świecie muzyki pojawia sprawia, że wszyscy milkną na chwilę. Postać jest prezentowana jako ilustracja - wróżka, z sukni której wysypują się różnego rodzaju pauzy - ilustracja M.Wieczorek do książki „Zaczarowane pianino”. Dzieci mówią z czym się im one kojarzą, co przypominają swoim kształtem.

  8. „Idzie Wróżka Pauza” - zabawa ruchowa z wykorzystaniem żywego utworu F.Chopina, w czasie odtwarzania nagrania dzieci biegają wesoło po sali, na hasło wróżka idzie i uciszenie nagrania dzieci nieruchomieją jak pomniki.

  9. Podsumowanie: Frycek - przewodnik/N/ przypomina wspólnie z dziećmi poznane postacie ze świata muzyki - nuty, drabinka - pięciolinia, klucz wiolinowy i wróżka pauza. Chętne dzieci nazywają kolejne postacie wskazując je na tablicy i określają ich zadania
    w krainie muzyki.

b)

  1. „Co potrafię zrobić” - dzieci siedzą w kole, N rozdaje dzieciom parzyste ilości emblematów: klucze wiolinowe, różnego rodzaju pauzy, nuty, pięciolinia, dzieci zawieszają je sobie na szyję. N prosi wybrane dzieci, by wstały i powiedziały, co potrafiłyby robić, gdyby były postacią z emblematu.

  2. „Szukam pary” - dzieci w czasie odtwarzania spokojnego utworu Chopina spacerują po sali, kiedy muzyka milknie musza odszukać swoją parę z takimi samym emblematem, po kilku zatrzymaniach dzieci zamieniają się między sobą emblematami i zabawa trwa dalej.

  3. „Kto wskoczy na pięciolinię?” - Frycek /N/ zaprasza wybrane dzieci - emblematy na pięciolinię - ułożone na dywanie skakanki. Zadaniem wybranego dziecka będzie policzenie ile postaci jest na pięciolinii. Zabawa z przeliczaniem, dodawaniem i odejmowaniem
    w zakresie 8.

  4. „Klucz wiolinowy” - rysowanie ołówkiem po śladzie w ramach pięciolinii kluczy wiolinowych.

ŚRODA

Temat tygodniowy: FRYCEK I FORTEPIAN

Temat zajęć: GDZIE MIESZKA FRYCEK - ZWIEDZAMY WARSZAWĘ

Wymiar czasu: ZAJĘCIA W RAMACH PODSTAWY PROGRAMOWEJ - 2*20min, POMIĘDZY ZAJĘCIAMI ZABAWY DOWOLNE, ZABAWY RUCHOWE LUB SPACER Cele kształcenia:

- zna najważniejsze zabytki stolicy

- przestrzega ustalonych zasad postępowania i zachowania w grupie

- rozwija percepcję wzrokową

- rozwija percepcje słuchową - powtarza usłyszany rytm

- czerpie radość z samodzielnie rozwiązanego zadania

- zna melodię narodowego tańca - poloneza

- rozwija wyobraźnię

- bierze udział w zabawach ruchowych

Metody kształcenia: czynna, oglądowa, słowna

Formy organizacyjne pracy uczniów: zbiorowa, indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne: lista obecności, nagrania muzyki Chopina, sztalugi, szablony nutek
i pauz, ilustracje związane z Żelazową Wolą, zapisy rytmów, ilustracje zw. z Warszawą, ilustracje klucza wiolinowego i pięciolinii, mazaki, ilustracje związane z pomnikiem Chopina i innymi miejscami związanymi z jego imieniem.

Obszary podstawy programowej: 15.3, 14.2, 9.3, 9.1, 8.3, 5.4, 5.3, 4.2

Czas trwania zajęć: ok. 2*20min

Przebieg zajęć:

a)

    1. Powitanie zabawą „Lista obecności” - N zawiesza imiona wszystkich dzieci na tablicy, zadaniem dzieci jest wykreślić swoje imię. Na końcu dzieci wspólnie z N odczytują kogo brakuje.

    2. „Urodziny Frycka/wycieczka do Frycka” - Frycek obchodzi w tym miesiącu urodziny więc zaprasza wszystkie dzieci do siebie do Warszawy/ zaprasza dzieci na wycieczkę. N prosi dzieci by ustawiły się w pociąg - jedno za drugim i przy towarzyszeniu podniosłego utworu F.Chopina pociąg rusza, zatrzymuje się na pierwszej stacji - przy pierwszej sztaludze.

    3. „Jedziemy na wycieczkę” - w sali w kilku miejscach są poustawiane sztalugi - na nich zasłonięte obrazki, żeby je odsłonić trzeba rozwiązać zadanie. Po odsłonięciu każdej sztalugi Frycek/N/ opowiada co przedstawia ilustracja, a po prezentacji pociąg rusza dalej.

      • I sztaluga, zadanie: „Nutki i pauzy” na sztaludze znajdują się pomieszane szablony nutek i pauz, zadaniem dzieci jest podzielenie ich na dwa zbiory, przeliczenie ich ilości i porównanie których jest więcej, a których mniej. Po rozwiązaniu zadania N odsłania obrazek Dworku w Żelazowej Woli - Frycek opowiada jak wyglądało jego dzieciństwo,
        w jakie zabawy się bawił, jak dawniej wyglądały meble itp. N proponuje wysłuchanie melodii tańca narodowego - poloneza.

      • II sztaluga, zadanie: „Rytmy” na sztaludze są wypisane rytmy, które wybrane dziecko musi powtórzyć przy użyciu bębenka. Pierwsze zadanie rozwiązuje N, do kolejnych wybiera chętne dzieci. Na końcu wszyscy razem próbują wyklaskać wskazywane przez N rytmy. Przykład:

 

 

Po rozwiązaniu zadania N odsłania tablicę, na której znajduję się napis Warszawa, ilustracje
z herbem i z najważniejszymi zabytkami stolicy. N zachęca dzieci do swobodnych wypowiedzi na temat - utrwalenie widomości dotyczących stolicy. Ponowne ustawienie się w pociąg
i przejazd do 3 sztalugi.

Po rozwiązaniu zadania N odsłania ilustrację z Pomnikiem Fryderyka Chopina, N pyta dzieci co przedstawia pomnik, dlaczego akurat Fryderykowi postawiono pomnik. Zachęca do zajęcia wygodnego miejsca wokół pomnika, gdyż właśnie odgrywany jest tan koncert - N włącza utwór Chopina wesoły, o zmiennym tempie. Na sztaludze N zawiesił ilustracje miejsc związanych z Chopinem w Warszawie: lotnisko im Fryderyka Chopina, Uniwersytet Muzyczny im F. Chopina, Muzeum F. Chopina, banknoty, znaczki pocztowe, statek szkolny „Fryderyk Chopin”, krater im Chopina, planetoida „Chopin”.

Po wysłuchaniu koncertu i obejrzeniu ilustracji dzieci wracają do pociągu i przyjeżdżają powrotem do sali.

    1. * Jeżeli jest to możliwe można zorganizować wycieczkę do Warszawy do Parku Łazienkowskiego, gdzie znajduje się pomnik oraz można zwiedzić Muzeum Fryderyka Chopina.

    2. Zabawa ruchowa „Pomnik” - N prosi, by dzieci dobrały się parami, jedna osoba jest rzeźbiarzem a druga posągiem, który trzeba wg własnego pomysłu wyrzeźbić, na sygnał
      N zamiana ról w parach.

    3. Zakończenie i podsumowanie informacji: Frycek/N/ pyta, czy podobało się dzieciom na wycieczce, wspólnie z dziećmi omawia poznane miejsca i dziękuje za udział w zabawie.

b)

  1. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XI wg K.Wlaźnik - potrzebne piłeczki i ławki gimnastyczne.

CZWARTEK

Temat tygodniowy: FRYCEK I FORTEPIAN

Temat zajęć: DO RE MI JESTEŚMY NUTKI MAŁE…

Wymiar czasu: ZAJĘCIA W RAMACH PODSTAWY PROGRAMOWEJ - 2*20min, POMIĘDZY ZAJĘCIAMI ZABAWY DOWOLNE, ZABAWY RUCHOWE LUB SPACER Cele kształcenia:

- wie jak wygląda pianino i jak się na nim gra

- rozróżnia rejestr: wysoko-nisko

- rozwija percepcje słuchowa i pamięć muzyczną

- zna znaczenie słowa sylaba

- wykonuje polecenia N

- prawidłowo trzyma kredkę

- reaguje na rejestr wysoki i niski dźwięków w muzyce

- zna tekst i melodię piosenki

Metody kształcenia: czynna, oglądowa, słowna

Formy organizacyjne pracy uczniów: zbiorowa, indywidualna

Środki dydaktyczne: lornetki z rolek po papierze toalet., fortepian pianino, keyboard lub ich ilustracje, wyraz nut, karteczki z sylabami tworzącymi wyraz nuty, karta pracy, klej, pędzelki, pięciolinia, symbole nut, nagranie muzyki Chopina, dzwonki, instrumenty perkusyjne

Obszary podstawy programowej: 14.6, 14.3, 14.2, 8.4, 8.3, 8.2

Czas trwania zajęć: ok. 2*20min

Przebieg zajęć:

a)

  1. Powitanie zabawą „Moje imię” - dzieci siedzą w kręgu na dywanie, N prosi by kolejne osoby przedstawiły się głoskując swoje imię, na końcu wszyscy razem głoskując imię Frycek.

  2. „Co to jest?” - N rozdaje dzieciom lornetki zrobione z rolek po papierze toaletowym, prosi dzieci by rozejrzały się po sali i poszukały ilustracji z tajemniczym instrumentem - fortepian. N prezentuje ilustracje fortepianu, wspólnie z dziećmi omawia jego wygląd, dzieci próbują odszukać na zawieszonych na tablicy ilustracjach instrumenty podobne - pianino, keyboard, akordeon, - wyszukiwanie wspólnych cech i cech różniących. Podkreślenie, że mały Frycek uczył się grać właśnie na fortepianie.

  3. „Pianino” - prezentacja pianina - keyboardu dzieciom, prezentacja wydawanych dźwięków, omówienie budowy, prezentacja wybranego utworu. Chętne dzieci mogą spróbować zagrać.

  4. „Wysoko-nisko”- zabawa ruchowa - dzieci reagują na grane przez N dźwięki wysokie spacerem na palcach, a na dźwięki niskie chodzeniem w przysiadzie.

  5. „Co trzeba mieć żeby zagrać melodię na pianinie - keyboardzie?” - wprowadzenie wyrazu nuty do globalnego czytania, analiza głoskowa, wysłuchiwanie głoski w nagłosie.
    N zachęca dzieci by spróbowały to słowo wy-klas-kać. N zapoznaje dzieci z pojęciem sylaby - jako fragmentu wyrazu, przedstawia na tablicy zapis sylabowy słowa nu-ty. Wszyscy wspólnie próbują wyklaskać to słowo, wytupać, wyskakać.

  6. „Zgubiona para” - zabawa dydaktyczno-ruchowa, N rozdaje dzieciom karteczki
    z pierwszą lub drugą sylabą wyrazu nuty, w czasie gdy N włącza muzykę - wesoły utwór Chopina - dzieci spacerują, tańczą, gdy muzyka cichnie musza się połączyć w pary tak, by powstało słowo nuty, gdy usłyszą muzykę znów spacerują, na sygnał n zamieniają się karteczkami.

  7. „Nu-ty” - praca indywidualna przy stoliczkach. N rozdaje dzieciom kolorowanki
    z nutami na pięciolinii - trzeba je pokolorować mieszcząc się w liniach, zaś z rozsypanki sylabowej dzieci musza ułożyć i przykleić na kartkach słowo nu-ty. Po zakończonej pracy dzieci porządkują stoliczki.

b)

  1. „Do Re Mi” - N zapoznaje dzieci z gamą - zaznacza na pięciolinii nutki i nazywa je. Wspólnie z dziećmi powtarza wszystkie nutki, tłumaczy, że te które mieszkają na dole drabinki są niskie, zaś te, które na górze są wysokie.

  2. „Drabinka” - dzieci maszerują w kole w rytm granej przez N gamy - gama wznosząca - dzieci naśladują wchodzenie po drabinie, gama opadająca - schodzenie z drabiny.

  3. „Do Re Mi…” - N wybiera 8 osób i zaprasza na środek koła, pozostałe dzieci zachęca by spróbowały ustawić kolegów od najniższego do najwyższego. Cała grupa wspólnie zastanawia się które dzieci wybrać i jak je ustawić żeby udało się stworzyć idealną gamę.

  4. N zaprasza dzieci do wysłuchania utworu Chopina i wysłuchania, czy mistrz gra
    w tym utworze całą gamę (odpowiedni utwór)

  5. N rozdaje dzieciom dzwonki, na których są odpowiednio oznaczone dźwięki gamy, pokazuje dzieciom jak gra się na dzwonkach i jak można zagrać gamę. Dzieci oswajają się
    z instrumentem i próbują kolejno zagrać gamę.

  6. „Ścieżka dźwiękowa” - N prezentuje dzieciom kolejno proste instrumenty muzyczne oraz dźwięki jakie one wydają - trójkąt, bębenek, dzwonki, tamburyno, blok akustyczny. Wybrane dz. odwraca się tyłem do środka koła, N gra na 1,2 ułożonych na dywanie instrumentach w wybranej kolejności, a zadaniem wybranego dziecka jest odtworzyć te same dźwięki w tej samej kolejności. Zabawę powtarzamy kilka razy.

  7. „Echo” - N wybija na bębenku określony rytm, albo określoną ilość uderzeń zaś wybrane dziecko mus ten układ powtórzyć przy pomocy wybranego instrumentu.

  8. Zakończenie, podziękowanie za udział w zajęciach.

PIĄTEK

Temat tygodniowy: FRYCEK I FORTEPIAN

Temat zajęć: CO TAK GRA? TWORZYMY Z FRYCKIEM ORKIESTRĘ

Wymiar czasu: ZAJĘCIA W RAMACH PODSTAWY PROGRAMOWEJ - ok. 2*20min, POMIĘDZY ZAJĘCIAMI ZABAWY DOWOLNE, ZABAWY RUCHOWE LUB SPACER Cele kształcenia:

- uważnie słucha czytany przez N tekst

- potrafi zauważyć humorystyczne fragmenty teksu

- rozwiązuje zagadki słowne

- wzbogaca zasób słownictwa o wyrazy: dyrygent, koncert

- rozpoznaje i identyfikuje symbole graficzne

- zna zasady zachowania się na koncercie muzycznym

- rozwija sprawności manualne

- rozwija kreatywność i wyobraźnię

- zna sposoby wykorzystania wykonanych instrumentów

Metody kształcenia: czynna, oglądowa, słowna

Formy organizacyjne pracy uczniów: zbiorowa, indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne: tekst opowiadania M.Rusinka, afisz ogłoszenia, szablony biletów, kredki, telewizor, nagranie koncertu Chopina, pudełeczka po jogurtach, gwoździe, kasza, guziki, klej magik, samoprzylepne papiery kolorowe, butelki po 5 litrowej wodzie, bibuła, bloki techniczne, ołówki, nożyce, łupinki z orzechów, kredki.

Obszary podstawy programowej: 14.5, 13.1, 9.2, 8.3, 7.1

Czas trwania zajęć: ok. 2*20min

Przebieg zajęć:

a)

  1. Powitanie zabawą: Miło zacznij nowy dzień i uśmiechnij do mnie się, klaśnij w ręce raz i dwa, usiądź w kole tak jak ja- śpiewamy na melodię „W murowanej piwnicy”.

  2. N czyta dzieciom fragmenty książki „Mały Chopin, czyli jak Frycek został Fryderykiem” autorstwa Michała Rusinka mające żartobliwy charakter, N prosi dzieci by określiły nastrój tych fragmentów i spróbowały opowiedzieć czy dzieciństwo Frycka było ciekawe czy nudne, które historyjki najbardziej się im podobały.

  3. „Dyrygent” - zabawa ruchowa. N wyjaśnia dzieciom słowo dyrygent za pomocą zagadki: Kto to jest? Odgadnie chyba każde dziecko! Stoi przed orkiestrą. Wywija pałeczką.(dyrygent) i zaprasza do zabawy - wybrane dziecko wychodzi z sali lub odwraca się tyłem, N wybiera dyrygenta - czyli os. która będzie inicjowała ruch, który będą musieli wszyscy naśladować, zadaniem wybranej osoby jest odgadnięcie kto jest dyrygentem.

  4. „Ogłoszenie” - N zawiesza na tablicy ogłoszenie, że zbliża się koncert na którym będzie można usłyszeć utwory Chopina, bilety na ten koncert można kupić w kasie.
    N zaprasza dzieci do kasy - każdy szuka biletu ze swoim znaczkiem z szatni i półeczki /imieniem/, a na jego odwrocie N poleca narysowanie tylu kółek ile dane dziecko ma lat. Kto zadanie wykona ustawia się w kolejce przed bileterką -N, która sprawdza poprawność wykonania zadania.

  5. „Wielki koncert” - N zaprasza dzieci do obejrzenia i wysłuchania koncertu, na którym grane są utwory Chopina z orkiestrą. N przypomina dzieciom o właściwym zachowaniu
    w czasie koncertu - eleganckim ubierze, o tym, że nie wolno się spóźniać, że nie wolno rozmawiać ani jeść, że nie wolno wychodzić w trakcie trwania koncertu a na końcu należy muzyków nagrodzić brawami. N włącza dzieciom nagranie DVD z koncertu.

  6. N rozmawia z dziećmi n/t koncertu: Czy podobał się wam koncert? Na jakich instrumentach grali muzycy? Jak zachowywali się widzowie? Co trzeba mieć żeby pójść na koncert? Podziękowanie za udział w zajęciach.

b)

  1. N proponuje dzieciom wykonanie instrumentów perkusyjnych z przygotowanych materiałów. Dzieci podchodzą do stoliczków i oglądają pomoce.

  2. N prezentuje sposób wykonania grzechotki i kastanietów:

N skleja dwa pudełeczka z sobą za pomocą kleju Magik, zachęca dzieci do ozdobienia pudełeczek papierami samoprzylepnymi.

  1. Dzieci przy stoliczkach wykonują instrumenty - grupa podzielona na 3 części. Po zakończonej pracy dzieci porządkują stoliczki i siadają w kole.

  2. Prezentacja brzmienia wykonanych instrumentów. N pokazuje sposób gry na wykonanych przez dzieci instrumentach:

- grzechotka: trzymając grzechotkę w ręku porusza nią na boki, do przodu, do tyłu i powolnie przesuwa z boku na bok

- kastaniety: obrączki zakłada na palce środkowy i kciuk. Poruszając palcami w górę i w dół uderza jedna połówką o drugą

- wielki bęben: N siada w siadzie skrzyżnym i umieszcza butelkę między kolanami, uderza
w nią rekami lub plastikową czy drewniana pałeczką.

  1. „Wielka orkiestra” - dzieci próbują samodzielnie grać na instrumentach - każdy powinien spróbować zagrać na wszystkich rodzajach instrumentów.

  2. „Muzyczne słowa” - N wymienia różne słowa, jeżeli dzieci uznają, że dana nazwa dotyczy muzyki grają na instrumentach.

  3. N dziękuje dzieciom za wspólne koncertowanie i dzieci odkładają instrumenty
    w wyznaczonym miejscu.

BIBLIOGRAFIA:

  1. Mały Chopin, czyli jak Frycek został Fryderykiem”, M.Rusinek, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009r.

  2. Chopin oczami dzieci”, D.Wyżyńska-Konopielko, Book House Sp. z o.o., Warszawa 2008r.

  3. Życie Chopina”, K. Wierzyński, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1978r.

  4. „Zaczarowane pianino”, L.Bajkowska, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997r.

  5. „Muzyka w przedszkolu, B.Podolska,Wydawnictwo IMPULS, 2008

  6. „Stare i nowe zabawy podwórkowe”, E.Noga, A.Wasilak, KLANZA, Lublin 2002r.

  7. „Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafometryczne według Hany Tymichovej”, M.Bogdanowicz, Harmonia, Gdańsk 2008r.

  8. Wychowanie fizyczne w przedszkolu”, K.Wlaźnik, WSiP, Warszawa 1985r.

  9. Wychowanie fizyczne”, W.Gniewkowski, K.Wlaźnik, WSiP, Warszawa 1990r.

  10. Przedszkole Pięciolatka”, J.Kopała, E.Tokarska, Wydawnictwo Edukacja Polska Sp. z o.o., Warszawa 2009r.,

14



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
A cóż z tą dzieciną 2 głosy (SS) i fortepian
Kocert fortep C dur, op 28
Oj Maluśki Maluśki na fortepian
Omówienie lektur, Fortepian - Chopina Norwida, Bolesław Prus - „Lalka"
fortepian szopena PJVMKUTRJM52UPOEROIDJSSUELECRDP675JLG3A
AKORDY FORTEPIANOWE
Bóg się rodzi [polonez] chór SSA z fortepianem
Hymn głos i fortepianem
Fortepian Chopina wciąż gra - scenariusz, Prywatne, Przedszkole, POMOCE DYDAKTYCZNE, CHOPIN
O MIŁOŚCI DO FORTEPIANU kilka?któw z życia Chopina
niepojęte dary dla nas daje fortepian 4 ręce
Pieśń Hermesa na głos i fortepian
kominek i fortepian
Tort fortepian, Ciasta
Jam jest dudka fortepian 4 rece
mężczyzna przy fortepianie

więcej podobnych podstron