KONKURS WIEDZY
EKOLOGICZNO - PRZYRODNIECZEJ
DLA KLAS I - III
„Z przyrodą na TY”
Przygotowała:
mgr Jolanta Gala
Szkoła Podstawowa nr 21, Bytom 6
„Rozumienie środowiska jest ważne dla każdej jednostki,
w tym także dla dzieci w wieku przedszkolnym
jak i młodszoszkolnym. Zadaniem zatem nauczycieli tych szczebli edukacji jest tworzenie sytuacji dydaktycznych, które są pomocne w generowaniu przez dzieci takiej struktury wiedzy o środowisku, która jest niezbędna dla jego rozumienia” 1
CELE KONKURSU
Uczeń:
1.Rozwija motywację do zdobywania wiedzy przyrodniczej.
2.Nabywa i utrwala wiadomości o otaczającym środowisku.
3.Dostrzega otaczające go zjawiska przyrodnicze.
1.Dr Ewa Korczak: „Edukacja środowiskowa w przedszkolu oraz w nauczaniu początkowym” W: Korczak E. (red) Edukacja ekologiczna. Szkolenie dla nauczycieli szkół podstawowych. Katowice 1995.s.10
ZASADY KONKURSU
I.TERMIN KONKURSU: obchody święta Ziemi - 22.IV.
II. ORGANIZACJA KONKURSU:
Uczestnicy konkursu to uczniowie klas I-III wraz
z wybranymi 3 przedstawicielami ze swojej klasy.
Zakres pytań to zadania podzielone na 3 części:
Cz.I - zagadki
Cz.II - wiedza ekologiczno-przyrodnicza
Cz.III - krzyżówka z hasłem
Przebieg:
Przedstawiciele klas siedzą na środku sali. Dziecko spośród publiczności losuje z pojemnika pytania dla swojej klasy
i głośno je odczytuje. Każda drużyna udziela odpowiedzi
na 3 zagadki, 3 pytania z wiedzy ekologiczno-przyrodniczej
oraz rozwiązuje krzyżówkę z hasłem.
Punktacja:
Za każde prawidłowo rozwiązane zadanie z cz.I i cz.II
po 1 pkt ( w postaci zielonego listka ). Za prawidłowo rozwiązaną krzyżówkę z hasłem 3 pkt ( zielone listki ).
Punkty zlicza się na poziomach każdej z klas I, II i III.
Drużyna, która zdobywa najwięcej punktów (listków) spośród
klas I wygrywa na poziomie klas pierwszych. W ten sam sposób wyłania się zwycięzców wśród klas II i wśród klas III.
Nad przebiegiem konkursu czuwa 3 osobowe jury złożone
z wychowawców klas, które przyznaje drużynom punkty.
ZESTAWY PYTAŃ DO POSZCZEGÓLNYCH KATEGORII:
ZAGADKI
Klasa I
1.Powiedz mu-dzień dobry -
a on się nie rusza,
nie uchyli nawet swego /grzyb/
kapelusza...
Stoi przy leśnej drodze
na swojej jednej nodze!
2.Choć nie szyję nic, jak wiecie, /jeż/
igieł pełno mam na grzbiecie!
3.Choć mamy zielone pancerze
każdy szpilkami nabijany! /kasztany/
To nie jeden nas zabierze-
bo w pancerzu są...
4.Znany jest z czystości,
znany jest z urody; /kot/
wciąż się łapką myje,
chociaż nie ma wody.
5.Dobrego mleczka
da nam do spodeczka.
Będzie miała Hania /krowa/
masło do śniadania,
będzie miał Kasperek
doskonały serek.
6.Muchy zajadły wróg,
ma aż osiem nóg. /pająk/
Rozpina po kątach sieci
czatuje-czy mucha wleci.
7.W czerwonych butach po łące chodzą,
czasem przystaną na jednej nodze /bocian/
i łypią oczkiem, przekrzywią głowę:
-Czy już śniadanie dla mnie gotowe?
8.Kłapoucha rodzinka,
mieszka w klatce, na sianie, /króliki/
sałatkę i marchewkę,
zjada na śniadanie.
9.W ciepłej norce, czyli gawrze,
smacznie w zimie spał,
a jakże! /niedźwiedź/
Zbudził się i poczuł głód.
-Ach, żeby tak był miód.
10.Mam rude futerko,
w małej dziupli mieszkam. /wiewiórka/
Lubię łuskać szyszki
i schrupać orzeszka.
11.Ma puszyste jasne futro,
zręcznie umie gąskę schwytać /lis/
i umyka w las prędziutko
tylko miga długa kita.
12.Ma długi ogonek
oczy jak paciorki. /mysz/
Gdy zobaczy kota,
to zmyka do norki.
Klasa II
1.Ten łakomczuch nie na
darmo chomikował w norce ziarno. /chomik/
W zimne noce zapasami
mógł posilać się czasami.
2.Szare futro, długie uszy,
ogonek nie duży. /zając/
Gdy się w krzakach coś poruszy
zmyka aż się kurzy.
3.Bliską ma krewniaczkę
wśród zwierząt domowych,
chodzi jeść żołędzie /dzik/
nocą do Dąbrowy.
4.Znasz takie stworzenie
co nosi korale? /indyk/
Ty byś ich na szyję
nie włożyła wcale.
5.Małe, szare ptaszki,
wiecie dobrze sami, /wróble/
przez okrągły roczek
pozostają z nami.
6.Co to za ptak wciąż stuka i puka, /dzięcioł/
zawsze pod korą szkodnika szuka?
7.Ktoś tęgi i zielony
ma kołnierz nakrochmalony
głowa łysa i nie pusta- /kapusta/
-Kto to taki?
-To.......
8.Ma okrągłe oczy,
świetnie widzi w nocy. /sowa/
I widzi, i słyszy,
poluje na myszy.
9.Żółciutke kuleczki
za kurą się toczą, /kurczęta/
kryją się pod skrzydła,
kiedy wroga zobaczą?
10.Bywa siwy, gniady, kary /koń/
wozi ludzi i ciężary.
11.Zdobny w barwne piórka,
zawsze grzebień nosi, /kogut/
jest panem podwórka
i chlubą gospodyń.
12.Ja nie śpiewam jak kanarek,
piórka moje zwykłe, szare.
Zwykle po swojemu ćwierkam,
do okienka twego zerkam. /wróbel/
KLASA III
1.Tłustego mleka da nam na serek
i ciepłej wełny /owca/
da na sweterek.
2.Wiemy doskonale,
co to za korale?
Lecą do nich wróble, szpaki /jarzębina/
na balik nie byle jaki!
Cała od nich się ugina...
3.Gadatliwa, bystrooka, /sroka/
lubi błyskotki, bo to jest...
4.Gdy powiesisz za oknem
kawałek słoniny, /sikorki/
to one przylecą zaraz w odwiedziny.
5.Ma futerko aksamitne,
jak łopaty nóżki?
Wędrują w głębi ziemi /kret/
przez ciemne długie dróżki.
6.Groźne są to drapieżniki,
bardzo ostre zęby mają, /wilki/
nocą w lesie głośno wyją,
zimą w stada się zbierają.
7.W ogródku pachnącym
tuż przy samej dróżce /słonecznik/
zakwitło dziś słonko
na zielonej nóżce.
8.Cóż za zwierzę -
powiedzcie sami, /nietoperz/
które w ciemnościach
„widzi” uszami?
9.Kwitnie biało
wiosną całą.
Kwitnie także latem. /stokrotka/
Płatków podobno ma sto.
Co to jest za kwiatek?
10.Gniazdko z błota lepi pod dachu okapem. /jaskółka/
Przylatuje wiosną, by uciec latem.
11.Jest leniwy wielce, krok wolno odmierza. /żółw/
Chodzi w kamizelce z twardego pancerza.
12.Jak się to drzewo nazywa, /brzoza/
które się białą korą okrywa?
WIEDZA EKOLOGICZNO-PRZYRODNICZA
KLASA I
1.Dzięcioła spotykamy:
w wodzie
na łące
w lesie *
2.Źrebię to dziecko:
krowy
konia *
owcy
3.Wiewiórka mieszka w:
norce
dziupli *
gnieździe
4.Na jakim drzewie rosną kasztany?:
wierzbie
dębie
kasztanowcu *
5.Na jakim drzewie rosną żołędzie?:
dębie *
kasztanowcu
brzozie
6.W jakiej porze roku liście robią się kolorowe?:
latem
wiosną
jesienią *
7.Która roślina rośnie w doniczce?:
pelargonia *
brzoza
róża
8.Dlaczego powinniśmy dokarmiać ptaki zimą?:
bo mamy więcej czasu dla nich
ziemia jest pokryta śniegiem i ptaki nie mogą zdobyć jedzenia*
bo nie chce im się szukać
9.Sałata to:
owoc
warzywo *
zwierzę
10.Jaką porą roku wracają do nas ptaki z ciepłych krajów?:
zimą
wiosną *
latem
11.Ptaki odlatują do ciepłych krajów, gdyż:
lubią poznawać nowe miejsca
zimą brakuje im pożywienia *
lubią się opalać
12.Który z kwiatków nie jest kwiatem wiosennym?:
chryzantem *
żonkil
pierwiosnek
KLASA II
1.Do drzew owocowych należą:
sosna, grusza, jabłoń
śliwka, jabłoń, grusza *
jabłoń, klon, śliwka
2.Kiedy dzień jest krótki, a noc długa?:
zimą *
latem
wiosną
3.Czego potrzebują rośliny do życia?:
wody, odpowiedniej temperatury
wody, światła, odpowiedniej temperatury
wody, światła, powietrza, odpowiedniej temperatury *
4.Dąb to drzewo:
iglaste
liściaste *
ozdobne
5.Która para zwierząt to ssaki?:
żaba i bocian
sarna i kot *
kukułka i pies
6.Która para zwierząt nie zasypia na zimę?:
niedźwiedź i suseł
borsuk i jeż
zając i sarna *
7.Ptak zwykle widziany nad polem to:
dzięcioł
skowronek *
łabędź
8.Gąsienica to larwa:
motyla *
ważki
chrabąszcza
9.Woda w przyrodzie:
znika
krąży *
stoi
10.Do roślin rosnących na wodzie należą:
trzcina, pałka
grzybień biały, grążel żółty *
moczarka, rogatek
11.Żubry można podziwiać w:
Tatrach
Wolińskim Parku Narodowym
Białowieskim Parku Narodowym *
12.Obszary chronione, o największej powierzchni to:
Rezerwaty Przyrody
Parki Narodowe *
Pomniki Przyrody
KLASA III
1.Który ptak spędza zimę w Polsce?:
bocian
jaskółka
sroka *
2.W której parze nazw ukrył się kwiat nie związany z wiosną?:
żonkil i krokus
sasanka i tulipan
narcyz i chryzantema *
3.Który z wiosennych kwiatów nie jest pod ochroną?:
krokus
sasanka
c. tulipan *
4.Która para ptaków powraca do Polski na wiosnę?:
wróbel i sroka
papuga i pelikan
dudek i kukułka *
5.Jakie drzewo nie rośnie w polskich lasach?:
sosna
buk
baobab *
6.Człowiek:
nie powinien wcale zmieniać wyglądu krajobrazu
może robić, co mu się podoba
może dokonywać zmian wokół siebie, ale powinien dbać o równowagę biologiczną *
7.Śledź to ryba, która żyje:
w jeziorach
w górskich strumieniach
w morzu *
8.Które zwierzęta budzą się na wiosnę z zimowego snu?:
foka i kangur
jeleń i wilk
żaba i motyl *
9.Które zwierzęta występują w polskich lasach?:
jeleń, dzik, lis *
sarna, bocian, dzięcioł
miś koala, kangur, dziobak
10.Krajobraz to:
obraz przedstawiający jakiś kraj
piękna przyroda
kształt terenu, rośliny, zwierzęta, woda i wszystko, co stworzył człowiek *
11.Drzewa zrzucają liście na zimę, aby:
nie tracić wody *
było im cieplej
pomóc jeżom przetrwać zimę
12.Chronionym drzewem iglastym jest:
świerk
modrzew *
sosna
KRZYŻÓWKI Z HASŁEM
KLASA I
1.Pada, kapie, leje, chlapie.
2.Przebiegły i chytry jak
3.Mocno świeci.
4.Chodzi wolno z domkiem na grzbiecie.
5.W marcu się zaczyna, gdy się kończy zima.
1
|
|
|
|
|
|
|||
2
|
|
|
||||||
3
|
|
|
|
|
|
|||
4
|
|
|
|
|
|
|||
5
|
|
|
|
|
|
HASŁO
|
|
|
|
|
KLASA II
Chodzę po błocie, albo syczę, albo gęgam.
Dumny ptak.
Domek sobie kleci z koła, z tego domku kle, kle woła.
Z owoców tego drzewa zrobimy jesienią korale.
Skrzydlaci przyjaciele.
Podobna do pszczoły.
1
|
|
|
|||||||
2
|
|
|
|||||||
3
|
|
|
|
|
|
||||
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|||||
6
|
|
|
HASŁO
|
|
|
|
|
|
KLASA III
1.Trąbę ze sobą nosi, a nie jest trębaczem.
2.Pływają w wodzie.
3.Choć nie jest lekarzem, leczy drzewa.
4.Trujący grzyb z czerwonym kapeluszem.
5.Gniady czy kary, wozi ludzi i towary.
6.Nie gdacze, nie kwacze lecz woła gul, gul.
7.Nasza planeta.
8.Przebiegły i chytry jak...
9.Mały, szary gryzoń.
10.Ma je krawiec i sosna.
1
|
|
|
|
|||||||||||||
2
|
|
|
|
|||||||||||||
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
5
|
|
|
||||||||||||||
6
|
|
|
|
|
||||||||||||
7
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
8
|
|
|
||||||||||||||
9
|
|
|
|
|||||||||||||
10
|
|
|
|
HASŁO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BIBLIOGRAFIA:
„Edukacja ekologiczna modułem tematycznym kształcenia zintegrowanego” Red. U. Strzelczyk
i K. Piwko. Katowice 1999.
H. Dobrowolska, A. Konieczna „Wesoła szkoła”
Kształcenie zintegrowane. WSiP
1