c.d.
• Ekspeiy menty wy kazały również, że
wy stąpienie określonych doświadczeń
społecznych we wczesnych okresach
ży cia jest niezbędne dla kształtowania się
emocji (uznawanych poprzednio za
w rodzone) i idących z nimi w parze
zachowań
Ad .2
Możliwości działania
• Stan zdrow ia i spraw ność fizyczna
• Cechy ukI. Nerwowego
• Osiągnięty już poziom rozw oju
2. Preferencje
Wnioski
• Dojrzewanie to ważny czynnik w rozwoju
¦ Wiele reakcji pojawia się spontanicznie
bez ćwiczenia przez otoczenie, ale dla
pierwszego pojawienia się specyficznych
czynności sensomotorycznych potrzebna
jest pewna ilość ćwiczeń
Chromosomopatie
Zakłóceniu ulega:
•Ogólna liczba garnituru chromosomów
• Parz\ stośe chromosomów
* Budów a chromosomów
Czynniki rozwoju
• Działanie na przedmiotach i obcowanie
dorosłymi (L.S.Wygotski)
2. Myślenie przedoperac\jne (2-7
lat)
Zdolność wewnętrznego przedstaw lama
śis lata zew netrznego za pomocą s> mbolh
które zacz>fiaja reprezentować przcdnuot\
4.Operacje formalne
(11-16 lat)
• Rozumowanie opiera się na opisach słownych
• Myślenie podporządkowuje się prawom logiczno-
ma tema tycznym
• Rozwija się myślenie hipotetyczno-dedukcyjnego
(osiągalny staje się świat potencjalny, nie poznany
zmvslowo. kreowany, antycypowany)
• Kształtuje się tożsamość podmiotu, jego
światopogląd i koncepcja przyszłości
E.Hurlock
i Zainteresowanie czynnością
: Długość czasu w jakim przejaw ia się
zainteresowanie
YV\niki jakie dziecko osiąga przez
ćwiczenie
Dojrzewanie dostarcza podstaw do
uczenia sie. ale - bez uczenia sie w
wyniku samego dojrzew ania - rozwój me
bvlbv możliww
Trzy działy psychologii rozwojowej
Psychologia filogenetyczna
Psychologia ontogenetyczna
Psychologia antropogenetyczna
r Prawo biogenetyczne E Haeckela
(1866)
• Indywidualny rozwój organizmu
(ontogeneza) jest powtórzeniem w skrócie
rozwoju gatunkowego (filogeneza)
c.d. interpretacja
Wiele czynności zależy początkowo od
ośrodków podkorowych. Stopniowo
kontrola przesuwa się do wyższych
ośrodków mózgowych. Ćwiczenie ma mały
wpl\TV na czynności, dopóki nie są one
dobrze reprezentow ane w wyższych
ośrodkach.
3. Operacje konkretne
(7-11 lat)
• Dziecko rozwija system poznawczy za
pomocą struktur logiczno-
matematycznych.
• Opanowuje działania arytmetyczne,
mierzenie, relacje między klasami i
zbiorami oraz pojęcia przestrzenne
• Przyswaja zasadę ilości, masy i objętości
c.d.
• Specjalne ćwiczenie jest skuteczne wq
zmienianiu tempa rozwoju tylko wtedy
gdy zależą od wyższych ośrodków
korowy cli
• Skuteczność ćw iczenia jest
proporcjonalna do stopnia dojrzałości
odpowiednich mechanizmów
Inaczej mówiąc:
Dojrzewanie odgrywa większą rolę w
kształtowaniu niższych funkcji mózgowy ch,
niż w kształtowaniu funkcji “wyższych.
Akomodacja
Dostosowanie struktury schematów
poznawczych do nowych danych lub
s\tuacji środowiskowych
Gem wpływają też na społeczne efekty cech
wrodzonych! M.McGue.
D Lykken)
Przebadano 1500 par bliźniąt.
Wynik: jeśli jedno z bliźniąt dwujajowych się
rozwiodło to prawdopodobieństwo rozwodu
drugiego wzrosło o 1.6.
Jeśli rozwodzi się jedno z bliźniąt jednoj aj owych
praw dopodobieństw o rozwodu drugiego w zrasta
5.5 razv
Rozwój takich czynności jak skakanie,
wspinanie się na schody - zależy od
dojrzewania dlatego ćw iczenie przed
osiągnięciem dojrzałości jest mało
skuteczne.
Fazy rozwoju (J.Piaget)
ł.Okres sensomoton czn\ (0-2 r.ż)
• Pojęcie stałości przedmiotu
• Poczucie własnej tożsamości
• Skuteczność działania
• Prz\ cz\ nowość zjawisk
Początki psychologii rozwojowej
i Utworzenie pierwszego laboratorium
psychologicznego przez W, Wundta w
IS79 r. w Lipsku
Rozwój nauk przyrodniczych
• Teoria ewolucji (K.Darwin)
aTeneum
m <ZKU1A U-nSZA.
• Jednocześnie dziecko poznaje skutki
swojej działalności oraz zależność
osiągnięć od sposobów i warunków
działania
¦ Działalność uczy umiejętności
orientowania się w św iecie (radzenia
sobie) i opanowywania go
c.d.
Bliźnięta jednojajowe są bardziej do siebie
podobne niż dwujajowe pod względem
ekstrawersji i neurotyzmu - tu gem mają
znaczenie
A.Gesell i H.Thompson
Eksperyment z bliźniaczkami (46 tyg.)
Dziedziczność czy środowisko-
nowsze ujęcie
• Przejawy zachowania - to wynik
w spóldzialania organizmu i środow iska
• Predyspozycje genowe (genoty p) nie mają
absolutnego wpływu na rozwój; geny
determinują potencjalne możliwości
rozwoju cech i zdolności
I Możliwości działania
: Wymagania środowiskowe
Wzorce środow iskowe
Zadania psychologii rozwojowej
• Badanie jak przebiega i czym sic
charaktery zuje proces rozwoju
psychicznego
• Badanie prawidłowości powstawania i
rozwoju procesów psychiczny ch i
trwałych właściwości umysłu, charakteru i
osobow ości
• Badanie w jakich warunkach i pod
wpływem jakich czynników kształtuje sic
stopniowo czynności dziecka
Typ środowiska lokalnego
Stopień urbanizacji
Dostępność środków rekreacji, sportu
kultury
Charakter otoczenia sąsiedzkiego
• Specjalne ćwiczenie ma bardzo mal>
wphw na rozwój prostych czynności
filogenetycznych
• Specjalne ćw iczenie ma wy raźny wpływ
na rozwój reakcji ontogenetycznych
Zmiany rozwojowe to wynik:
• Aktywnego gromadzenia dośw iadczeń
• Wzbogacania wiadomości
• Nab\wania nawy ków i umiejętności
(S.L.Rubinsztcjn)
Pierwsze koncepcje rozwoju
Nat\wistyczna (biologistyczna)
(GS.Hall. W. Stern)
2. Środowiskowa (socj ologic zna.
empiryczna, enwironmentalistyczna)
(J.Watson)
Asymilacja
Włączanie w struktury organizmu nowych
informacji naphwających ze środowiska
rozwojowego
Czynniki wpływające na aktywność
(c.<±)
Warunki zew nętrzne
Warunki wewnętrzne
c.cl.
• Dziedziczność i środow isko nic są
przeciwstawne ani niezależne - to aspekty
tego samego procesu rozwojowego
• O kierunku procesu rozwoju decyduje
interakcja między różn\ mi cz> nnikami ( a
nie każdy z nich oddzielnie)
Thomas Bouchard (1979)
Mimiesockie Studium Bliźniąt
Czynniki wpływające na rozwój
poznam czy (J.Pia^et ł
DoirZiTA arnc
c.d
* Badanie praw rządzących rozwojem czyli
przekształcaniem się. doskonaleniem
psychiki dziecka
Hipoteza Harlowa
Istotną rolę w kształtowaniu więzi
emocjonalnej z matką odgr\A\a bezpośredni
kontakt dotvkowv
Przyczyny
• Wick
• Szkodliwe warunki prac\
• Praca w w\sokich temperaturach i
szkodliw\ch warunkach ehcirucznvch
• Niedoboo pokarmowe
aTeneum
m 7XOH WZSZA
Aktywność
• Motor rozwoju
• Podstawowa ludzka potrzeba
• To siła uruchamiająca dalszy rozwój
struktury
Psychologia zachodnia
Rozwój to ciąg zmian prowadzący do
wy ższego stopnia zróżnicow ania struktury i
funkcji organizmu, do coraz większej
złożoności całego systemu, czego wynikiem
jest zróżnicowanie zachowania się.
uwarunkowanego coraz większą liczbą
czynników
• Działając dziecko uczy się poznawać
świat oraz w sposób celowy i świadomy
go przekształcać
• Celem rozwoju umysłu jest poznanie
warunków b\ tu i wykształcenie
rozumnych sposobów działania
Okresy krytyczne
Okres optymalnej podatności na określone
bodźce
Okresy sensytywne
D.Hebb
Przykład \ trwałego prz> w iazania zwierząt
do człowieka (gęsi. świnki morskie, owce.
kozice, samy. jelenie. szympans>)
Metody wychowania, a rezultaty w średnim
dzieciństwie i okresie dorastania
Aotorrts trwaj
• J&
Wr^oiar knaippiracfc
pozsarwczr i spoltezr
Wwula iiiiw i ¦ i dnrfrwikr
Srrdj*r
Anterrtarm
• Szwecja - ok. 25 tys. bliźniąt dorosłych i
99 identy cznych i 200 dwujajowych-
rozdzielonych przy urodzeniu - z czego
przebadano 13 tys. par.
• Finlandia-7 ty s. par
• Australia-3810 par
Teoria konwergencji W.Sterna
Stara się przezwyciężyć przeciwieństwa
między natywizmem i empiryzmem
Uczenie się i dojrzewanie
• Są ze sobą splecione.
Pewien stopień dojrzałości jest niezbędny
aby nastąpiło uczenie się.
• Uczenie się umożliwia dalsze
dojrzewanie.
J.Piaget
Rozwój to proces konstmowania struktur
umysłowych w trakcie interakcji człowieka
z otaczającym św iatem
Jan Henryk Pestalozzi (1746-1827)
• Twórca podwalin nowoczesnego nauczania
początkowego
* Założyciel szkoły w której wypróbo wywal
system nauczania i wychowania sprzyjający
rozwojowi aktywności i twórczości dziecięcej
imprinting
Polega na
• uczeniu sic poprzez naśladownictwo.
• które pojawia sie bardzo wcześnie.
• trwa bardzo krótko.
• a daje trwale efekt\ determinując w duż\
stopniu dalsze społeczne zachowanie sie
c.d.
Prawdopodobieństwo rozwodu w ok. 50%
Działanie i myślenie (S.Szuman)
• Uświadomienie sobie przez dziecko
elementów działania powoduje, że
działalność staje się św iadoma, rozumna
• Dzięki tej świadomej działalności dziecko
zdob\^va orientację w rzeczywistości,
odzwierciedlając ją i poznając świat
obiektywny, który na nie oddziałuje
3. Rodzaj szkoły
• Wyposażenie w pomoce naukowe
• Warunki lokalowe.
• Poziom pracy dydaktyczno-
wychowawczej.
• Tradycje
G.Stanley Hall
(1844-1924)
Atawizm - pozostałości po zwierzęcych
przodkach człowieka
Frvdervk Wilchelm Froebel
• Prekursor wychowania przedszkolnego
• Docenił wychowawcze znaczenie zabaw
• Podkreślał role harmonijnej atmosfery
domu rodzinnego w rozwoju
• Wskazywał na współdziałanie i związki
uczuciowe dziecka z matka
Co stanowi druuie 50% ?
• Odrębne - własne, jednostkowe -
doświadczenia dziecka
• Interakcje z rodzicami ( a nie sami
rodzice)
• Wpływy rów ieśnicze
• Wpływy kulturowe=
Serdeczny kontakt z innymi
Postawa ekonomiczna
Postawa religijna
wartość np. pieniądz
wartość np. życie w zgodzie z
nauką Kościoła
Postawa społeczna
Postawa polityczna
wartość np. działalność
prospołeczna
wartość np. kariera polityczna
Długotrwale konsekw encje prz\^\ iazania
bezpiecznego (Bee.2004)
• Większa towarzyskość,pozytywne
nastawienie do przyjaciókmmejsza
zależność od nauczycieluiiniejsza
agresywność i kłótliwość,większa empatia
,większa dojrzałość emocjonalna, wyższe
poczucie własnej wartości
Zachow ania opiekuna a jakość przywiązania
(Amswoith.Bowlby.Klein. 1995)
• 1 Bezpieczne-opiekun konsekwentnie i
szybko odpowiada na plącz dziecka,dużo
bliskich, fizycznych kontaktów,branie na
ręce, przytulanie,bliskie trzymanie
dziecka,dużo kontaktu wzrokowego
„twarzą w twarz'.(67%)
istnienie
Poszerzanie własnej osobowości
por. też Pąchalska (2009)
Przeciążanie bezpieczne
• Dziecko traktu je opiekuna jako
„bezpieczna bazę”.mało płacze.rzadko
reaguje protestem na oddalenie się
opiekuna.chętrue eksploaije
środowisko.co jakiś czas nawiązuje
kontakt wzrokowy.gdy opiekun odchodzi-
płacze jest napięte, nie eksploruje
otoczenia a gdy wraca wita go z radością
Ońmadczcnia Harfowa
Czynniki rozwoju
aTeneum
Odziedziczone i wrodzone zadatki
anatomiczno-fizjologiczne
: Aktywność własna
Środowisko
4 wychowanie
„Cherlawe karły" - Gardner (1972
cyt. za Zimbardo 2003)
Brak kontaktu
emocjonalnego
SYNDROM
•niepokój,
•przygnębienie,
•opóźnienie rozwoju fizycznego,
•bezsenność,
•niski wzrost
karłowatość deprywacyjna rozumiana
jako fizyczne następstwo deprywacji
emocjonalnej.
c.d.
• Motorem rozwoju jest walka
przeciwieństw
• Rozwój to zmiany ilościowe i jakościowe
• Rozwój to powstawanie w toku działania i
poznania nowych, wyższych form
odzwierciedlenia rzeczywistości
doświadczenia wczesnodziecięce
Ad.2
Możliwości działania
• Stan zdrowia i sprawność fizyczna
• Cechy ukł. Nerwowego
• Osiągniętyjuż poziom rozwoju
2. Preferencje
Wczesne doświadczenia emocjonalne
a dojrzała osobowość (Allport. 1961)
Fazy rozwoju potrzeby kontaktu
emocjonalnego (Obuchowski2002)
I. 3-6 m.ż. kontakt biologiczny
II. 6-18 m. ż. s>ntonia właściwa
HI. 3-6/7 r.ż. wielokieninkowość potrzeb}
IV. 6/7-16/17r.ż ukienmkowana potrzeba kontaktu
grupie rówieśniczej
Teoria prrv w ta/ama
Tworzenie sic więzi emocjonalnej
()biekt\ w i/acja samego siebie
Bezpieczni-łatwe zbliżanie mc do innych. swoboda »
polee*mui n.i lilii' oh i Miii v cli i u sobie. hr.ik Icku przed 'rzuceniem i z1!
nłiskoscu
» odimim swoje /wi.i/ki |.iko cieple, pełne /auloma i wsparcia rodkredJM
ml' nint»s. i>im> |)<ijsi,ii\()tv<i ceche zwia/ku wierzą w iiiiIons. romani' c/na i
dhieonrw.iłe u*.żucie
* I iiikapic'-niepc"nosc ud' inni >a zb\l blisko brak zaufania Jo inn\ch.
niemożność polcŁ*am.i iki nich Inni oc/eku/.i więcej mf\mnosci niz om
imj/.i|.i /;i komfortowa
i >pi>ui.i swoje /"ij/_ki jako m.ilo cieple nulo .mj.izuf.ice ciiiocjoiuliiic
iiw.i/.i/.l A- nulosc 'l.ihiue .1 rom.iiise istnieją i' lid w (Uniach
Lękowv-Osob\ te uwa/aja. ze inni JuJzic zbliżają sic do mch niechętnie .1
ciici.i]'Iw nb> fekoniaki' lwi' bhzsze Czesio >ic nurt" 13. ze partner mc
kivlui ich naprawdę lub. że mc zostanie z nimi Jlu/c|
( lice bardzo zbliZw się do partnera .1 lo co odstrasza. Ludzie ci onisuia zw u Ja
i.iko w'pełnione ubscsia 1 namiętności;) 1 sklmuie sj do s/ibkicso 1
be/kr\ i'czneęo zakochiwania >.e Charaktcn /u,j kochanko* »3ko mc"odm h
zauiam.i 1 iuc (M)iihkiw cli - ¦
Przywiązanie nie dające poczucia
bezpieczeństwa
• opiekun me odczytuje intencji
dziecka,które często szuka z nim
kontaktu lecz on pojawia się zbyt późno
gdy dziecko już bardzo plącze. Kontakty
fizyczne nieadekwatne do potrzeb( silne
łaskotanie jako uspokojenie).
Tworzenie się więzi emocjonalnej
Bowiby J. (1979)
Tw orzenie się w ięzi emocjonalnej niemow lęcia z
głównym opiekunem lub z romantycznym
kochankiem zależ} od:
naturalnej tendencji do bliskości np.
poprzez kojący doty k
- responsyMtwści (wzajemności) opiekuna
wobec zabiegów niemow lęcia (partnera) o bliskość
- zdolności opiekuna (partnera) do udzielania • /
pocieszania w potrzebie [tbezpieczna
Realistyczny stosunek do życia
realistyczny
stosunek do życia
Przywiązanie nie dające poczucia
bezpieczeństwa
• 2.Unikające-dziecko eksploruje
otoczenie.dużo płacze nawet przy
opiekunie.trudno je uspokoić.
po wyjściu opiekuna małe napięcie a po powrocie
unikanie go.(20%)
• S.Lękowy-eksploruje.dużo płacze,
kurczowo trzyma się opiekuna a po jego
wyjściu trudno się uspakajaj 13%)
Obiektywizacja samego siebie
John Bowlby (1907 - 1990)
teoria przywiązania
analiza i doświadczanego przez
niemowlęta rozdzielone ze swoimi rodzicami,
odrzucenie klasycznego psychoanalitycznego
i Pawlowowskiego modelu przedstawiającego
więzi emocjonalne jako wtórne efekty
karmienia
przyw iązanie powstaje w 1 r.ż.
prA \ \i;,uii. - szczególna wież uczuciowa daiaca dziecku
poczucie bezpieczeństwa, która stanowi pierwotna (nie
Bezpieczny-latw c zbliżanie się Jo innych, swoboda u możliwości
G ulegania ńa innvch i innvch ria sobie, brak lęku przed porzuceniem i przed
iskością.
Osoby opisują swoje związki jako cieple, pełne zaufania i wsparcia. Podkreślają
intymność jako podstawową cechę związku, wierzą w nnlosc romantyczna i
długotrwale uczucie.
I nikający-niepewnosc gdy inni są zbyt blisko, brak zaufania Jo innych,
niemożność polegania na nich. Inni oczekują więcej intymności niż oni
uważają za komfortow ą
Opisują sw o je związki jako mało cieple, mało angażujące emocjonalnie,
uważają, że miłość słabnie a romanse istnieją tylko w filmach.
Lękowv-Osobv te uważaj a. że inni ludzie zbliżają się do nich niechętnie a
elicialvbv ab\ te kontakty były bliższe. Często się martwią, że partner me
kocha ich naprawdę lub. że nie zostanie z tiinii dłużej
Chce bardzo zbliż\ ć się do partnera a to go odstrasza. Ludzie ci opisują zw iązki
jako w \ pełnione ołisesia i namiętnością Tsklonne są do szybkiego i
bezkrytycznego zakochiw ania się. Charakteryzują kochanków jako niegodny ch
zaufania i nic~pomocnych
Dialektyczna teoria rozwoju
• Psychika jest funkcją wysoko
zorganizowanej materii
• Rozwój psychiki jest wtórny w stosunku
do rozwoju struktury i funkcji układu
nerwowego
Cześć I
Wczesne doświadczenia emocjonalne
a dojrzała osobowość
Porzucone dzieci
1750 1915 1942 1946 1950-1952 1464 1972
• dzieci w domach porzuconych
* dzieci oddawane do szpitali
• badania na NYU wpływ zabrania dzieci z domu rodzinnego l
umieszczenia ich w szpitalu na długie leczenie
* dzieci II wo|ny iwiatowej
dzieci wojny w Korei
dzieci wojny w Wietnamie
Badania Gardnera
bJeiben —- pozostać
blieb
gebłieben
greifen — chwytać
griff
gegrłffen
leiden — cierpieć
gelitten
pfeifen — gwizdać
pfiff
gepfiffen
schneiden — ciąć
schnitt
geschnitten
schreiben — pisać
schrieb
geschrieben
scbreien — krzyczeć
schrie
geschrieen
steigen — wspinać się
stieg
gestiegen
streiten — kłócić się
stritt
gestritten
verzeihen — przebaczyć
verzieh
verziehen
biegen — zginać
bog
gebogen
bicten — ofiarować
bot
geboten
heben — podnieść
hob
gehoben
kriechcn — pełzać
kr och
gekrochen
riechen — pachnąć
roch
gerochen
schieben — posuwać
schob
geschoben
schlieBen — zamykać
schloB
geschloBen
verdrieBen — zmartwić się
verdroS
verdroBen
verłleren — zgubić
verlor
verloren
stehen — stać
stand
gestanden
3 grupa
Do trzeciej grupy należą czasowniki, które
w bezokoliczniku, czasie
szlym niedokonanym, i imiesłowie
czasu przeszłego
mają różne samogłoski rd:
Infinitiv 1
mperfekt
Partizip Perfe
erschrecken — przestraszyć
erschrak
erschrocken
helfen — pomagać
half
gehoifen
nehmen — wziąć, brać
na km
genommen
treffen — spotkać
traf
getroffen
sprechen — mówić
sprach
gesprochen
werfen — rzucać
warf
geworfen
finden — znaleźć
fand
gefunden
slngen — śpiewać
sang
gesungen
sinken — upadać
sank
gesunken
springen — skakać
sprang
gesprungen
trinken — pić
trank
getrunken
bitten — prosić
bat
gebeten
liegen — leżeć
lag
gelegen
sitzen — siedzieć
saB
gesessen
gchen — iść
gtog
gegangen
mussen
sollen
wollen
muBte
solltc
wollte
RemiiDl
gosollt
gewollt
geben — dać
gab
gegoben
geschehen — zdarzyć się
geschah
geschehen
essen — jeść
aB
gcgessen
lesen — czytać
las
gelesen
sehen — widzieć
sah
gesehen
treten — stąpać, wejść
trat
getreten
backen — piec
buk
gebacken
fahren — jechać
fuhr
gefahren
schlagen — bić, uderzyć
schlug
geschlagen
wachsen — rosnąć
wuchs
gewachsen
waschen — umyć się
wusch
gewaschcn
stoBen — pchać
stieB
gcstoBen
lassen — pozostawić
lieB
gelassen
schlafen — spać
schlief
geschlafen
braten — piec
briet
gebraten
fangen — chybić
fing
gefangen
hal ten — trzymać
hielt
gehalten
laufen — biec
lief
gelaufen
rufen — wołać
rief
gerufen
kommen — przyjść
kam
gekommen
haben
hatte
gehabt
brennen
brannte
gebrannt
kennen
kannte
gekannt
nennen
nannte
genannt
rennen
rannte
gerannt
senden
sandte
gesandt
wenden
wandte
gewandt
wissen
wuBte
gewuBt
brlngen
brachte
gebracht
denken
dachte
gedacht
kOnnen konnte gekonnt
mOgen mochte gemocht
dttrfen durfte gedurft
beginnen
begann
bat begonnen
bittcn
bat
bat gebeten
bleiben
blieb
ist geblieben
brlngen
brachte
hat gebracht
denken
dachte
Hat gedacht
essen
aft
hat gegessen
fahren
fuhr
ist gefahren
fali en
fiel
st gefallen
finden
fand
hat gefunden
fliegen
flog
ist gefiogen
geben
gab
hat gegeben
gefallen
gefiel
hat gefallen
gehen
ging
ist gegangen
halten
hielt
hat gehalten
kennen
kannte
hat gekannt
kommen
kam
ist gekommen
lassen
lieft
hat gelassen
liegen
łag
hat gelegen
nehmen
nahm
hat genommen
rufen
rief
hat gerufen
schlafen
schlief
hat geschlafen
schreiben
schrieb
hat geschrieben
sehen
sah
hat gesehen
sitzen
saft
hat gesessen
sprechen
sprach
hat gesprochen
stehen
stand
hat gęsta nden
Hat getroffen
hat getrunken
tat
hal getan
hat verstanden
hat vorgeschlagen