Kolokwium 4


Nauki Pomocnicze Historii Sztuki

Zagadnienia teoretyczne:

  1. Czym są nauki pomocnicze historii sztuki.

  2. Brachygrafia - nauka zajmująca się skracaniem wyrazów.

      1. Geneza skracania: przyspieszenie tempa pisania, oszczędzenie materiału pisarskiego, ale to utrudniało zrozumienie → słowniki skrótów (rzymskie „notae iuris”).

      2. Sposoby skracania w średniowieczu.

        1. Skracanie przez obcięcie

          1. za pomocą znaku szczegółowego

          2. za pomocą znaku ogólnego

          3. sygiel (obcięcie do jednej litery)

        2. Skracanie przez ściągnięcie

          1. regularne

          2. nieregularne

        3. Skracanie przez nadpisanie

        4. Skracanie za pomocą symboli

        5. Notae iuris (skracanie za pomocą not prawniczych)

        6. Skracanie za pomocą znaku skrócenia

          1. właściwego

          2. niewłaściwego

        7. Inne pojęcia:

          1. nomina sacra

          2. ligatura

    1. Pojęcia za pomocą których opisujemy pismo.

      1. Dukt - wygląd pisma wynikający z szybkości pisania i sposobu prowadzenia pióra, a także gest pisarski, tj. kolejność powstawania, kierunek i liczba kresek składających się na litery.

        1. Kursywny - szybki

        2. Kładziony - powolny (pisma kaligraficzne)

      2. Kąt pisania - stosunek położenia narzędzia pisarskiego do kierunku wiersza. Zależy od położenia arkusza oraz sposobu trzymania pióra.

      3. Moduł pisma - szerokość i wysokość znaków oraz stosunek między liczbą znaków a zajmowaną przez nie przestrzenią.

      4. Światłocień/relief pisma - grubość i lekkość pisma. Zależy od narzędzia i kąta pisania, sposobu przycięcia pióra i ułożenia karty.

      5. Ligatury - zrosty liter

      6. Kanon pisma - określa należenie do konkretnego rodzaju pisma, naleciałości innych pism.

    2. Materiały i narzędzia pisarskie.

      1. Materiały (przede wszystkim miękkie, twardymi - kamień, glina wypalana, spiż, drewno - zajmuje się epigrafika)

        1. Tabliczki woskowe - drewniane deseczki ujęte w ramki i powleczone warstwą wosku dającego się ugniatać i wyrównywać - stąd krótkotrwałe zapisy: notatki, szkice, rachunki. Kursywa, specyficzny dukt pisma. Kilka tabliczek wiązano rzemykiem tworzyły codex lub caudex, a w zależności od ilości tabliczek dyptych, tryptych lub poliptych. Zabytki: Pompeje I-II w., rachunki dworu królów francuskich XIII/XIV w., toruńskie protokoły władz miejskich XIV w., krakowska książka cechu krawców 1497.

        2. Papirus - skrzyżowane włókna rośliny znad Nilu sklejane przez ubijanie. Pisano na stronie, na której włókna były ułożone poziomo. Rękopisy w formie rotulusów (większe utwory) lub kart (tomus). Rzadko dzieła literackie i naukowe. Od IV w. p.n.e. dokumenty, instrukcje, teksty prawne. Kancelarie hiszpańskie, merowińskie (kancelaria papieska do IX w. - upadek uprawy papirusu w Egipcie pod panowaniem arabskim, nie udało się jej kontynuować na Sycylii), longobardzkie.

        3. Pergamin - ze skóry zwierzęcej moczonej w wodzie wapiennej, pozbawionej włosów, tłuszczu i żółtawej barwy, naciągniętej na ramki, suszonej, gładzonej pumeksem i blichowanej (bielonej) kredą. W formie rotulusa, rzadziej kodeksu. II w. - wypiera papirus, rozpowszechnia się w VIII. Wykonywany w całej Europie, do Polski importowany.

Drogi materiał: V-VIII w. - zeskrobywanie napisów i pisanie nowych (palimpsest). De republica Cycerona, Tripartita Iwona z Chartres

          1. Południowy (charta Italica) - bielony z jednej strony, miękki, cienki, skóra jagnięca

          2. Północny (charta Theutonica) - bielony z dwóch stron, grubszy, przeważnie ze skóry cielęcej.

          3. Pergaminy kolorowe (purpurowe, żółte, niebieskie, czarne) - księgi liturgiczne, pisano na nich złotem lub srebrem. Sakramentarium tynieckie.

        1. Papier - wynaleziony: Chiny, 105 r., z włókien konopi i kory morwowej, też z włókien kory bambusów. Używany od IV w., Arabowie od VIII w. ze szmat lnianych i włókien konopi macerowanych na płynną masę, moczonych w kleju, suszonych i gładzonych. XII w. - papiernie (najpierw Sycylia, XIV w. Francja i Niemcy, XV w. Polska - Prądnik, Gdańsk, Wrocław, produkcja rozwija się razem z rozwojem Akademii Krakowskiej), powszechny w chrześcijańskiej Europie.

      1. Narzędzia (uwarunkowane materiałem).

        1. Rylec do tabliczek woskowych - kość słoniowa lub metal (żelazo, srebro, brąz). Pisano zaostrzonym końcem, a spłaszczonym wygładzano tabliczkę.

        2. Pióro

          1. trzcinowe (canna) - do pisania na papirusie

          2. ptasie - do pisania na pergaminie. Gęsie i łabędzie, ostrzone specjalnym nożykiem, którym też wyskrobywano błędy w tekście itp.

          3. Ołówek/rysik ołowiany - od XI i XII w., do rysowania linii na karcie.

    1. Paleografia - nauka zajmująca się dawnym pismem

      1. jego naturą i rozwojem historycznym

      2. kryteriami chronologicznymi i geograficznymi jego rozwoju oraz określaniem w czasie i przestrzeni źródeł pisanych

      3. jego czytaniem w celu posługiwania się źródłami pisanymi

    2. Pismo - zasób znaków graficznych i system ich używania na zarejestrowanie mowy (znaków fonetycznych) i myślenia, w celu utrwalania ich i transmisji w czasie i przestrzeni.

    3. Rozwój historyczny pisma łacińskiego.

      1. Pismo piktograficzne - obrazy oddające jakąś treść, informację.

      2. Pismo ideograficzne - obraz przedstawia dany przedmiot (np. obrazek ptaka oznacza ptaka), problem z pojęciami abstrakcyjnymi

      3. Pismo obrazowo-wyrazowe

      4. Pismo sylabiczne

      5. Pismo fonemowe (np. pismo chińskie)

      6. Pismo klinowe babilońskie - znak odpowiada zgłosce

      7. Pismo hieroglificzne egipskie - znak odpowiada spółgłosce

      8. Alfabet semicki (Fenicjanie, Żydzi) - 22 litery spółgłoskowe, gdzie a i o nie są samogłoskami

      9. Alfabet grecki - alfabet fenicki + samogłoski + podział na głoski twarde i miękkie

      10. Alfabet rzymski - wpływy greckie i etruskie - przełom I r. p.n.e. i I r. n.e., 23 litery: A, B, C, D, E, F, G, H, I, K, L, M, N, O, P, Q, R, S, T, V, X, Y, Z. Użyty do języków narodowych kultury łacińskiej - dostosowanie do nieznanych fonemów przez tworzenie grup literowych (sz, cz) lub dodanie znaków nad literami.

      11. Majuskuła - pismo, którego trzonki mieszczą się w dwóch równoległych liniach. Samodzielnie do VIII w., na stałe w pierwszych literach zdań i w środku zdania, w zależności od konwencji ortograficznej. Podstawa kapitały.

      12. Minuskuła - źródło: majuskuła, bez trzonków; litery mieszczą się w czterech liniach. Od IV w., pismo dokumentowe, od V w. w kodeksach. Podstawa pisma aż do dziś ← reforma karolińska.

      13. Kapitała (littera, scriptura capitalis) - pierwszy typ na materiale miękkim, majuskulna. Symetryczne, pełne kształty, tendencja do geometryzacji, jednakowa wysokość pionowych trzonków liter, oddzielanie poszczególnych znaków, bez dodatków i ubytków. Do VII w. pismo kodeksowe, później rzadko, np. w księgach liturgicznych, nagłówków, cytatów dzieł obcych, wtedy częściej rustyka.

        1. Kapitała kwadratowa (elegancka, monumentalna) - wpisana w kwadrat, trzonki grube oddzielają się od cienkich, szeryfowa.

        2. Rustyka (kapitała wiejska, kapitała prosta) - płynna, miękka, trzonki łukowate, zanika ostrość kątów.

      14. Kursywa - wynik stosowania materiału miękkiego, co przyspieszało pisanie.

        1. Starsza, majuskulna, I-V w. Wywodzi się z kapitały. Pismo potoczne, szybszy rysunek liter, brak kwadratowych kształtów, cienkie linie ukośne zamiast prostych i prostopadłych, brak niektórych kresek - trudna do odczytania. Do zapisów podręcznych, np. na tabliczkach woskowych.

        2. Młodsza, minuskulna, V-VII w. Wywodzi się z kursywy starszej. Niektóre litery da się wpisać w czterolinię, dużo nieregularnych ligatur i abrewiacji. Wpływ na wiele pism średniowiecznych.

      15. Uncjała, IV-VIII w., wywodzi się z kapitały. Zanik kantów, bardziej okrągła, tendencje minuskulne. Głównie pismo kodeksowe.

      16. Półuncjała, od V w., pod wpływem kursywy bez udziału uncjały. Charakter majuskulny, choć coraz więcej liter da się wpisać w czterolinię.

      17. Pisma szczepowe (narodowe, przedkarolińskie), wywodzone od kursywy minuskulnej.

        1. Kuriała papieska, do poł. XI w. w kancelarii papieskiej.

        2. Pismo longobardzkie

        3. Pismo wizygockie

        4. Pismo merowińskie

        5. Pisma insularne (wyspiarskie). Wywodzą się z półuncjały.

      18. Karolińska reforma pisma (IX w.)

        1. trudno czytelne pisma narodowe

        2. zanik umiejętności czytania i pisania

        3. nawrót do uncjały i półuncjały (pisane wolno, ale czytelne)

        4. związana z reformą kleru - minuskuła karolińska powstała w skryptoriach

        5. minuskuła karolińska

          1. wpisana w czterolinię

          2. jednolite, regularne formy, równomierna, proporcjonalna budowa, brak połączeń znaków, konsekwentne ligatury z tendencją do zanikania

          3. podatność na zmianę modułu, litery wpisywane w kwadrat, koło lub prostokąt

          4. pismo niespieszne, czytelne, bez ornamentyki

          5. głównie kodeksowe, od poł. IX w. w kancelarii królewskiej, od 2 poł. XI w papieskiej jako minuskuła kurialna. Dokumentowe pismo ma ornamentykę.

      19. Pismo gotyckie - od końca XII w. w pn Francji + wpływy skryptoriów wyspiarskich

        1. zmiana narzędzia pisarskiego: ukośnie ścięte pióro gęsie - swobodniejszy ruch ręki

        2. zastąpienie pulpitu stołem - oparcie dłoni

        3. różnorodność wpływów, wzrost produkcji rękopiśmienniczej, języki narodowe: największy rozwój: XII-XVw. Zróżnicowanie w zależności od regionu.

        4. Głównie minuskuła (majuskuła w inicjałach i incipitach).

        5. Minuskuła gotycka - przewaga elementów pionowych i wysokości (litery wpisane w prostokąt), ostre łuki i kąty, najczęściej podwójne łamanie trzonków i lasek. Litery zwarte i zamknięte.

        6. Pismo gotyckie kodeksowe:

          1. tekstura/fraktura - od XIII w., głównie Francja i Niemcy, do XVI w.. Monumentalna, księgi liturgiczne i prawnicze. Podstawowe pismo kodeksów średniowiecznych, związana z rozwojem użytku książki uniwersyteckiej. Konsekwentne łamanie kresek prostych i łuków, stąd charakter dekoracyjny.

          2. rotunda - od XIII w., rozkwit w XIV. Przede wszystkim Włochy. Szeroki dukt, tendencja pozioma, złagodzone łuki, zaokrąglone kształty liter.

          3. gotico-antiqua/fere humanistica - XIV w., Włochy. Między gotyckim a humanistycznym, faktycznie odmiana tekstury.

          4. Pismo perłowe - XIII-XV w., Francja, głównie damskie modlitewniki. Drobne, ściągnięte kształty, pisane w dwóch kolumnach.

          5. Bastarda - od XIV w. Francja, potem cała Europa, głównie Włochy. Między kursywą a pismami kaligraficznymi. Papier. Unikanie łamania trzonów i lasek, wyrazy pisane jednym pociągnięciem pióra.

          6. Kursywa gotycka/minuskuła gotycka - Francja, Anglia, Polska do XV, nawet do XVII w. Niemcy do lat 30. XX w. Szybkie pismo używane w miastach, księgi miejskie, rozwój szkolnictwa, literatura w językach ludowych. Odmiany regionalne.

            1. Kurrenta - XIV-XVI w., uproszczenie liter, łączenie wszystkich liter wyrazu, łamania zastąpione ukośnymi kreskami.

        7. Pismo gotyckie dokumentowe:

          1. minuskuła kurialna/minuskuła papieska - XIII w., ścisłe reguły kancelarii papieskiej, elementy gotyzujące, ale charakter okrągły (kuriała), ograniczona liczba abrewiacji. XV w. - przekształcenie w minuskułę bullową, do końca XIX w. dla niektórych dokumentów kościelnych.

          2. Kancelarie świeckie też wiążą rodzaj pisma z rodzajem dokumentu, reforma pisma dyplomatycznego, XV w., Francja: kursywa mieszana paryska.

      20. Pismo humanistyczne - XIV-XVI w., Włochy, naśladowanie pisma uważanego za starożytne - minuskuły karolińskiej + wpływy gotyckie.

        1. Antykwa humanistyczna - XV-XVI w. (zanika: pojawienie się druku), wywodzi się z minuskuły karolińskiej, ale drobniejszy moduł, szybsze, ostry gest pisarski, pionowy światłocień. Harmonia i jasna konstrukcja. Pismo książkowe.

        2. Kursywa humanistyczna (italica) - XV w., humanistyczne pismo kancelaryjne. Kursywna, czytelna, wzorzec dla kursywnej czcionki drukarskiej stosowanej do wyróżnień w tekście. Litery okrągłe, kształtne, unikanie ligatur, niewiele abrewiacji. Zaadaptowana przez języki narodowe, stąd regionalizacja.

      21. Kancelareska - XVI (kancelarie włoskie)-XIX w. Kursywna, pochylenie w prawo, litery nie zawsze powiązane, w wiązaniach gubią kształt pierwotny.

      22. Pisma nowożytne (neografia) - przede wszystkim pisma potoczne (kancelaryjne, od 1847 wypierane przez maszynę do pisania, oraz do użytku osobistego - powszechne od XVIII w.)

        1. pismo neogotyckie XVI-XX w. - XVI-poł. XVIII w., przełamywanie łuków, łączenie krzywizn i linii łamanych, rozbicie linii na kreski. Ważne litery majuskulne.

          1. Kursywa neogotycka - pismo szybkie, indywidualne, niestaranne, XVII-XVIII w. fraktura kancelaryjna

          2. XIX-XX w., tylko kursywa

        2. bastarda kursywna - Francja, XVI w.

        3. kurrenta gotycka - Francja, XVII w., cechy płynności.

        4. Pismo francuskie (ronde) - między bastardą kursywną a pismem finansowym

        5. pismo związane - Francja, XVIII w., szybkie, potoczne, jasne, proste formy, krągłe kształty, pochylenie w prawo, wiązanie liter.

        6. Chancery hand - Anglia, XV w., kancelaryne, zależne od posługujących się nią instytucji

          1. Court hand - kancelarie sądowe, XV-poł. XVIII w.

          2. Secretary hand - pismo potoczne, staranne, drobny, ale szeroki moduł.

          3. Round hand - potoczne, XVII-XVIII

    4. Czynniki umożliwiające rozwój pisma.

    5. Dzieje pisma epigraficznego.

      1. Początkowo związek z rękopisami, choć bardziej majestatyczne, coraz mniej w średniowieczu, brak w czasach nowożytnych. XVIII, XIX w. adaptowanie wzorów pism drukowanych, najsilniej w XX w.

      2. do XIV w. pismo majuskulne, rzadko uncjała, XIV i XV w. też minuskuła. XVI-XVIII w. tylko majuskuła, w XVII w. próby minuskuły. XVIII-do dziś: minuskuła, majuskuła i kursywa kaligraficzna.

      3. Antyk: w powszechnym użyciu (tabliczki kamienne), u schyłku tylko monumentalne (objaśnienia + ozdoba), co powtórzy renesans, barok i manieryzm: głównie walory dekoracyjne, klasycyzm: znów umiar.

      4. Początkowo kapitała, brachygrafia ograniczona do sygli, kształty zamknięte w wydłużonym prostokącie, wczesne średniowiecze: uncjała epigraficzna ze stłoczeniem liter i ligaturami. XI w. romanizacja, XIII w. gotyzacja. XIV w. minuskuła wzorowana na teksturze kodeksowej. Poł. XV w. kapitała humanistyczna, lapidarna proza klasycyzująca, oszczędne abrewiacje, ligatury, enklawy. Barokizacja: formy kursywne wzorowane na kancelaresce. Od XVIII w. do dziś dominują wzorce klasyczne.

    6. Charakterystyczne cechy pisma epigraficznego.

      1. Sygle - skróty sprowadzające się do pierwszych liter, starożytność.

      2. Ligatura - łączenie dwóch liter w jedną całość, średniowiecze

      3. Enklawa - litery o zmniejszonym module wpisane w sąsiednie o normalnym module, średniowiecze

    7. Funkcje inskrypcji i ich podział.

      1. Podział ze względu na funkcje: państwowe, religijne i prywatne.

      2. Podział ze względu na treść:

        1. res gestae - triumfalne

        2. leges - ustawy religijne i państwowe

        3. poświadczeniowe - graniczne, legendy na monetach i pieczęciach, napisy własnościowe

        4. wotywne

        5. sentencjonalne

        6. objaśniające

    8. Podziały pieczęci.

      1. Ze względu na materiał i położenie na dokumencie

        1. w polu dokumentu - początkowo, potem XVI w. (pojawienie się papieru i laku)

        2. na więzadle - od XII w., zwłaszcza pieczęć monarsza o dużych rozmiarach

      2. Ze względu na kształt

        1. kolista - z antyku, świat monarszy, bulle (pieczęcie papieskie)

        2. owalna

        3. ostroowalna - Kościół, sporadycznie kobiety z wyższych warstw

        4. tarczowa - herb na pieczęci

        5. czworoboczna - XIX i XX w. - zwiększone elementy napisowe pieczęci

        6. wieloboczna - sygnety szlacheckie i mieszczańskie

        7. trójłukowa

        8. czterołukowa

      3. Ze względu na wizerunek

        1. portretowa/postaciowa

          1. majestatyczna

          2. piesza

          3. konna

          4. pontyfikalna/kapłańska

        2. obrazowa

          1. topograficzna

          2. przedmiotowa

          3. fantastyczna

          4. hagiograficzna

        3. herbowa

        4. pismowa

      4. Ze względu na osobę, która jej używa

        1. osoba fizyczna

          1. pieczęć papieska/Pieczęć Rybaka - bulla dwustronna: imię papieskie + wizerunek apostołów Piotra i Pawła

          2. pieczęć monarsza - portretowa

            1. cesarska i królewska - władca w majestacie, na tronie

            2. książęca - piesza lub konna, od XIII w. godło na tarczy lub proporcu

          3. pieczęć pontyfikalna - portretowa; biskupia - dwa typy: tronowa i stojąca

          4. pieczęć rycerska - charakter heraldyczny, od XVI w. sygnetowa

        2. instytucja

          1. pieczęć państwowa - zawsze posługuje się herbem państwowym

          2. pieczęć miejska - patron miasta, architektura miejska, herb miasta

          3. pieczęć wiejska

          4. pieczęć korporacji - instytucje kościelne: patron lub atrybut, od XVI w. herb; uniwersytety: patron, godło państwowe, herb założyciela

          5. pieczęć organizacji społecznych - tekstowa, logo

          6. pieczęć instytucji i przedsiębiorstw - cele rozpoznawcze i reklamowe

    9. Funkcje pieczęci.

      1. uwierzytelniająca

      2. symboliczna

      3. rozpoznawczo-własnościowa (starożytność)

      4. zabezpieczająca (Starożytna Grecja i Rzym)

    10. Pieczęć jako komunikat, ikonografia, treści symboliczne

      1. legenda/napis napieczętny - ułożona koncentrycznie wzdłuż krawędzi pieczęci, oddzielona linią otokową (perełki, potem profilowana lub na wzór winiety); rozpoczyna się u góry pośrodku krzyżem, asteryskiem, rozetką, arabeską, kropką.

    11. Materiały pieczętne

      1. zależne od ważności dokumentu, materiału pisarskiego, dostępu danego materiału

      2. glina - starożytność, średniowiecze

      3. ołów - średniowiecze, pd Europa, kancelaria papieska (od XVI w. też złoto), biznatyjskie, ruskie, wenecka

      4. wosk - średniowiecze, najbardziej rozpowszechniony, przygotowywany wg recepty danej kancelarii, jako gotowy produkt od XVII w., pn Europa; wosk kolorowy (zielony, czerwony, biały, czarny, niebieski) - do XVI w. kryteria używania kolorów (np. czerwony - królewski, potem miejski w ramach przywileju)

      5. lak pieczętny/wosk hiszpański - XVI-XIX w., Europa, związane z pojawieniem się papieru. Równocześnie opłatek.

      6. Tusz - XVIII do dziś, początkowo brązowy lub czarny, później kolorowy, regulacje dot. kolorów

    12. Sposób przywieszania pieczęci.

      1. Wyciskanie wprost na dokumencie - starożytność, wczesne średniowiecze; od XVI w. do dziś

      2. Przywieszanie - na plice (założonej dolnej części pergaminu), na pergaminie, na sznurach konopnych, jedwabnych, lnianych lub bawełnianych

W wypadku większej liczby pieczęci przywieszano je zgodnie z godnością właścicieli.

    1. Pieczęć w rozwoju historycznym od starożytności po czasy współczesne

      1. Starożytność: tłoki kamienne i metalowe, w Egipcie gemmy wprawiane w pierścienie, Rzym - gemmy i pieczęcie metalowe, Wschód - znak własnościowy i zabezpieczający przedmioty. Grecja i Rzym - zabezpieczanie tajemnicy korespondencji, dowód świadkowania testamentu, IV i III w. p.n.e. umocnienie wiarygodności pisma.

      2. Średniowiecze: nienaruszalność, jednocześnie znak rozpoznawczo-własnościowy, odcisk gemmy towarzyszący podpisowi władcy, od Karolingów zastępuje podpis, XI-XII w. legalizacja dokumentu i nadanie mu mocy prawnej, XII-XIV w. wyłączny środek legalizacji. Unieważnienie przez złamanie pieczęci. Polska: sigillum citatorium (wezwanie do stawienia się na sąd), do XV w. dowód uiszczenia opłat sądowych.

      3. Nowożytność: rozwój pisma, więc znów funkcja zabezpieczająca, legalizacja dopiero wraz z podpisem, pieczęć nagłówkowa, uwierzytelnia bez podpisu na drukach przelotnego znaczenia.

    2. Podziały herbów.

      1. Herb rycerski

      2. Herbik mieszczański, gmerk

      3. Herb korporacji - na wzór znaku terytorialnego, związany z pieczęcią korporacji

      4. Herb miejski - w Polsce od końca XIV w., najczęściej przybrany herb pana zwierzchniego, święty patron

      5. Herb państwowy - znak terytorialny, herb władcy. Polski XIII/XIV w., najprawdopodobniej ze znaku osobistego władcy. Mimo przemian zawsze był to Orzeł Biały.

    3. Budowa herbu, blazonowanie i szrafowanie.

      1. Blazonowanie - umiejętność opisywania herbu wg ustalonych reguł

        1. tarcza

          1. strony heraldyczne: prawa i lewa

          2. głowica

          3. podstawa

          4. kształty tarczy:

            1. normańska

            2. gotycka

            3. turniejowa

            4. kartusz

            5. kobieca: kształt rombu panny, owalna mężatki

          5. podział pola tarczy:

            1. w słup

            2. w pas

            3. w skos

            4. z lewa w skos

            5. w rosochę

            6. w krzyż

            7. krzyżem w skos

        2. hełm - zwrócony w prawo lub lewo, zawsze prostopadle do tarczy

          1. garnkowy

          2. kubłowy

          3. dziobowy

          4. prętowy

        3. klejnot - umieszczony na hełmie

          1. godło herbowe

          2. pióra strusie, pawie, poroże itp.

        4. korona - pełnia władzy

        5. godło

          1. figura geometryczna

          2. zwierzę

          3. zbroja

          4. postać - z profilu, zwrócona w heraldyczne prawo

          5. klasyfikacja godeł heraldycznych:

            1. figury zaszczytne/geometryczne

              1. słup

              2. pas

              3. skos

              4. skos lewy

              5. krzyż

              6. krzyż skośny

              7. głowica

              8. podstawa

              9. otok

              10. krokiew

              11. klin

              12. klin na opak

              13. rosochacz

              14. promień

              15. narożnik

            2. Modyfikacje figur zaszczytnych

              1. przez zmianę położenia w polu tarczy

              2. przez zmianę rozmiarów

              3. przez pomnożenie i zmniejszenie figur

            3. Mobilia herbowe/figury mniej zaszczytne (np. romby na skosie)

            4. Figury

            5. Przedmioty, budowle, narzędzia

          6. Ozdoby herbowe:

            1. trzymacze - od XV w.

            2. paludamenta - płaszcze i namioty barwne, tylko dla herbów królewskich i książęcych w nowszej heraldyce

            3. dewizy herbowe

      2. Szrafowanie:

        1. czerwień - paski pionowe

        2. błękit - paski poziome

        3. zieleń - paski w lewo w skos

        4. żółć/złoto - gęsto usiane kropki

        5. biel/srebro - nic

        6. czerń - kratka

        7. zasada alternacji - kolor nie może być nałożony na kolor a metal na metal. Nie podlegają jej barwy naturalne oraz czerń.

        8. barwy naturalne: cielisty, zieleń liści itd.

    4. Treści symboliczne herbów.

      1. Proklama/ zawołanie - znamię słuchowe

      2. Początkowo tylko bojowy znak rozpoznawczy, potem przynależności lennej, później klasowej.

      3. Cechy indywidualne osoby posługującej się herbem, wpływ panującej kultury (symbolika chrześcijańska, kultura rycerska, literatura, polityka, geografia)

    5. Sposoby uzyskiwania szlachectwa.

      1. Urodzenie

      2. Nobilitacja - nadanie herbu przez władcę

      3. Nagana - oczyszczenie szlachectwa, ale tym samym legitymacja używania herbu

      4. Adopcja herbowa - przyjęcie do rodu herbowego

      5. Skartabellat - niepełne szlachectwo: szlachta nobilitowana do trzeciego pokolenia

      6. Indygenat - uznanie herbu cudzoziemskiego

    6. Pomiary czasu, pojęcie czasu w przeszłości.

      1. Obserwacja ciał niebieskich.

      2. Obserwacja świata natury (procesy wegetatywne, obserwacja zwierząt)

      3. Obserwacja ognia

      4. Podział dnia zgodnie z wykonywanymi czynnościami.

      5. Podział roku na trzy cykle: godne święta, Wielkanoc i Zielone Świątki

      6. Zegary

        1. Słoneczne

          1. gnomon - obiekt ustawiony prostopadle do ziemi. Odmierza nierówne godziny - w średniowieczu tarczę nachylano pod różnym kątem, ale wskazówka zawsze pozostawała prostopadła.

          2. słoneczny zegar równikowy - wskazówka umieszczona prostopadle do osi Ziemi, godziny są równe.

          3. poziomy zegar słoneczny - pozioma tarcza, trójkątna wskazówka nachylona pod kątem ostrym, zgodnie z szerokością geograficzną oraz na osi N-S. Równe godziny.

        2. Piaskowe

        3. Ogniowe - spalanie się odpowiedniego materiału, różna dokładność odmierzania.

        4. Wodne - klepsydry, dokładne pomiary niemożliwe ze względu na zmieniające się ciśnienie ubywającej wody.

        5. Mechaniczne

          1. Kołowy - obciążony metalem sznur nawinięty na wał, którego ruch porusza wskazówkę. Ruch przyspiesza się w miarę odwijania sznura. Od XIII w. zegary ratuszowe (np. Wrocław).

          2. Wahadłowy - 1584, Galileusz: wynalezienie wahadła. Energii dostarcza sprężyna, której równomierny ruch reguluje wahadło. Pierwszy opis: Christian Huygens, 1656.

          3. Zasilany bateriami lub napędem kwarcowym.

    7. Sposoby zapisu daty dziennej.

    8. Komputystyka kościelna.

    9. Kalendarze, chronostychy, kabały.

      1. Kalendarz muzułmański - rok ma 354 lub 355 dni.

      2. Kalendarz żydowski - rok ma 353, 4 lub 5 dni, a rok przestępny (13 miesięcy) 383, 4 lub 5 dni

      3. Kalendarz juliański

        1. reforma Juliusza Cezara w 46 r. p.n.e. dzięki odkryciu przez Metona 19-letnich cyklów

        2. rok zwrotnikowy (365,5 dni), co 4 lata rok przestępny: 366 dni. Początek roku 1 stycznia, 12 miesięcy,

      4. Kalendarz gregoriański

        1. modyfikacja kalendarza juliańskiego:

          1. „pominięcie” daty 5-14 X 1582

          2. opuszczenie 3 dni przestępnych co 400 lat

      5. Ery.

        1. Era dionizyjska - przed i po Chrystusie. W Europie od X w.

        2. Lata panowania władców i lata pontyfikatów papieży.

        3. Olimpiady greckie (czteroletni cykl od 766 p.n.e.)

        4. Era bizantyjska - od „Stworzenia świata”, czyli od 5508 p.n.e. (+ 1)

        5. Era żydowska - od stworzenia świata w 3761 p.n.e.

        6. Era mahometańska - od 622 (ucieczka Mahometa z Mekki do Medyny)

        7. Indykcje - 15-letnie okresy

        8. Ery ustrojów politycznych (era rewolucji francuskiej, faszystowska itp.)

      6. Początek roku - style.

        1. Styl obrzezania - od 1 stycznia, powszechne zastosowanie od XVI w.

        2. Styl marcowy (wenecki) - od 1 marca; na Rusi: marcowy (późniejszy od początku naszego roku) i ultramarcowy (wcześniejszy od początku naszego roku)

        3. Styl Zwiastowania - od 25 marca

          1. florencki - późniejszy od naszego

          2. pizański - wcześniejszy od naszego

        4. Styl wielkanocny/francuski - od niedzieli wielkanocnej, tj. 22.03-25.04

        5. Styl bizantyjski/grecki - 1 września

        6. Styl Narodzenia Pańskiego - 25 grudnia, do XIII w. Anglia, Niemcy, Szwecja, Czechy i Polska.

        7. Indykcje:

          1. bizantyjska/grecka - 1 września

          2. bedańska - 24 września

          3. rzymska/pontyfikalna - 25.12. lub 1.01.

        8. Styl rewolucyjny - 22 września (pierwszy dzień istnienia republiki)

      7. Chronostych - sposób zapisania daty rocznej za pomocą zdania, w którym litery alfabetu łacińskiego spełniające jednocześnie funkcje cyfr zsumowane tworzą datę.

I - 1, V - 5, X - 10, L - 50, D - 500, M - 1000

      1. Kabała - do zapisu liczb używa się 23 liter alfabetu łacińskiego, którym przyporządkowane są cyfry.

1



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
do kolokwium interna
WODA PITNA kolokwium
KOLOKWIUM 2 zadanie wg Adamczewskiego na porownawczą 97
kolokwium 1
Materiały do kolokwium III
Fizjologia krążenia zagadnienia (II kolokwium)
Algebra liniowa i geometria kolokwia AGH 2012 13
analiza funkcjonalna kolokwium
kolokwiumzTMIC
kolokwium probne boleslawiec id Nieznany
Kolokwium (2)
Opracowanie pytań 2 kolokwium
material obowiazujacy do kolokwiow z chemii analitycznej iiwf 2014
BwUE wyniki kolokwium 2012 2013

więcej podobnych podstron