Thomas Hobbes - 1588-1679
MATERIALISTYCZNA METAFIZYKA
Wszystko cielesne, nie ma ducha, wszystko jest materialne, świadomość pochodzi z materii, starał się wszystko tłumaczyć na podstawie mechanicyzmu
psychika też jest mechanizmem - impuls woli, bodziec do ducha - czyli coś, co tchnie duchowo- nikt nie popchnął, ale jest wew. Poruszenie
RACJONALISTYCZNA METODOLOGIA
Nie ma przedmiotów idealnych- duchownych
Ciała to mechanizmy
Poznanie tłumaczył na podstawie ruchu- jeśli dostrzegam aparatem wzroku cos, to on się styka z przedmiotem - substancja materialna poznaje ruch aparatem wzroku, ze wzroku na nerwy, z nerwów do mózgu
NATURALISTYCZNA ETYKA I POLITYKA
Odwołuje się do natury człowieka, z niej wyrastają te 2 nauki
Natura człowieka jest cielesna i wszystko wokół też, więc te same prawa rządzą człowiekiem co i naturą.
Występował przeciwko Arystotelesowi, który twierdził, że człowiek jest istotą społeczną, ten twierdzi, ze człowiek jest egoistą, jak przyroda - wynika to z natury i instynktu, jego jedynym dobrem jest własne dobro
Homo domini lapus - jak najwięcej dóbr dla siebie, nawet jeśli dla innych jest złem, u niego jest walka a nie chrześcijańskie dyrdymały
DLACZEGO POWSTAŁO PAŃSTWO?
Powstało po to, aby ludzie nie wyrządzali sobie wzajemnie krzywdy
Państwo ma powściągać ludzkie instynkty - kiedy jest państwo to ono wymierza karę - jest sprawiedliwe, a człowiek nie jest sprawiedliwy z natury
Człowiek rezygnuje z pewnych praw na korzyść państwa - np. wymierzanie kar - nie buduje więzienia koło domu, po t policja jest etc.
Dopiero od momentu powstania państwa możemy mówić o prawach i obowiązkach
Obiektywna miara dobra i zła, państwo sprawia, że wiemy jak postepować
Dla H. państwo przypomina mechanizm, najwyższa siła monarcha, oddziaływuje na poszczególnych ludzi, jest zasada, by lus oddawał swe prawa monarsze (robić to, co on chce) bo wtedy jest bardziej wiarygodny