Celem kształcenia jest wywołanie pożądanych zmian w osobowości człowieka, a przede wszystkim zapewnienie mu możności przystosowania sobie określonego zasobu wiedzy, ukształtowania naukowego światopoglądu, rozwinięcia zdolności i zainteresowań poznawczych.
Cele ogólne (ostateczne i najdalsze) ->Wskazują kierunki dążeń pedagogicznych.
|
|
Jest bogate znaczeniowo (wiele wiadomości, umiejętności i postaw składa się na ukształtowane uzdolnienia pedagogiczne)
Akcentuje ważne wartości społeczne (autor sformułowania kieruje naszą uwagę ku ideałom)
Jest zwięzłe ( w tym sensie, ze niewiele słów ogarnia szeroką dziedzinę).
|
Wieloznaczność, nieokreśloność
Deklaratywność ( „dobrze brzmi” często godzimy się na dany cel kształcenia, ale niewiele z tego wynika, gdyż zbudowanie normy osiągnięć danego celu wydaje się niemożliwe)
Niejasny adresat (polecenie jest kierowane raczej do prowadzących zajęcia, choć „kształcenie” możemy odczytać jako pracę studenta nad sobą)
|
Cele operacyjne (szczegółowe) -> Stanowią opis wyników, które maja być uzyskane. Opis ten powinien być na tyle dokładny, by umożliwić rozpoznanie, czy cel został osiągnięty.
|
|
Wskazuje sposób zademonstrowania, iż cel został osiągnięty ( przygotowanie konspektu, środków dydaktycznych, przeprowadzenie lekcji)
Odnosi się wprost do ucznia
Mobilizuje ucznia i nauczyciela (cel jasny i uznany motywuje do wysiłku)
|
Względne ubóstwo znaczenia (dominuje poprawność, a pole działalności twórczej jest ograniczone)
Rozłączenie poznania i motywacji (wyłącznie sformułowanie poznawcze)
Poszatkowanie przedmiotu (aby uzyskać precyzję celów budujemy je z osobna dla poszczególnych metod i form organizacyjnych lekcji)
Pracochłonność ( zbudowanie celu operacyjnego jest znacznie trudniejsze)
|
Taksonomia celów-> Kategoria taksonomia jest zaczerpnięta z biologii i oznacza naukę o zasadach klasyfikacji gatunków zwierzęcych i roślinnych (gr. taksis - układ, porządek; nomos - prawo.
Taksonomiczne ujęcie celów, wzorowane na przyrodoznawstwie, „zmierza do ścisłego, kompletnego i rozłącznego ujęcia celów”, zarówno celów kształcenia, jak i wychowania.
W ujęciu taksonomicznym cele wyższe mieszczą w sobie cele niższe, a osiągnięcie celu wyższego świadczy o tym, że cele niższe również zostały osiągnięte.
Operacjonalizacja celów jest zabiegiem niezbędnym. Cele ogólne są formułowane po to, aby wytyczyć kierunek pracy szkoły. Występują w manifestach politycznych, uchwałach, statutach, planach państwowych i lokalnych, a także w programach nauczania i planach dydaktyczno- wychowawczych poszczególnych placówek oświatowych. Aby ich realizacja nie zawisła w próżni, trzeba je sprecyzować, uszczegółowić i skonkretyzować. Zamiana więc postaci ogólnej celu na postać operacyjną nazywa się operacjonalizacją celów.
|
|
Stanowi jedną z lepiej opracowanych metod planowania kształcenia
Uwarunkowuje poprawny dobór i realizację treści
Uwarunkowuje prowadzenie pomiaru sprawdzającego
Mobilizująco i motywująco wpływa na wychowanków, kieruje ich na określone cele
Umożliwia wewnętrzną i zewnętrzną regulację procesu wychowawczego
Ułatwia planowanie procesu wychowawczego
Pozwala systematycznie korygować prawidłowości przebiegu procesu wychowania
Zapewnia spójność i wewnętrzną zwartość poszczególnych elementów procesu wychowawczego
|
Odrzucanie lub ograniczanie celów ogólniejszych, przesadne eksponowanie celów operacyjnych
Ograniczanie możliwości wykorzystywania nieprzewidywalnych sytuacji dydaktyczno-wychowawczych
Mała przydatność w przypadku celów motywacyjnych i dotyczących woli
Prowadzenie do schematyzmu i sztucznego rozdrobnienia
Jest to zabieg trudny, pracochłonny i kosztowny
Prowadzi, lub może prowadzić do dehumanizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego
|
Wyszukiwarka
Podobne podstrony:
CELE KSZTAŁCENIA OGÓLNEGOcele kształcenia 4Podaj cele kształcenia i wychowania w edukacji matematycznej, edukacja matematyczna z metodykącele kształcenia ogólnego i zawodowego oraz źródła, STUDIA PEDAGOGIKA opiekuńczo-wychowawcza z teracele kształceniaCele kształcenia, PedagogikaCele kształceni2Cele kształcenia PRACAcele kształcenia RMFU4XGGM4YEI5PFD5FZ4OFZSVBZAIB4PIDHS4Icele ksztalcenia, Pedagogika, Teoretyczne podstawy kształceniacele kształceniacele ksztalceniaCele ksztalcenia4 Cele Ksztalcenia id 37152 Nieznany (2)CELE KSZTALCENIA, Irok Resocjalizacji UWB, Dydaktyka Ogólnacele ksztalceniacele kształcenia, uczelnia, dydaktyka - cele kształceniacele kształcenia, Cele kszta˙cenia Niemierko114 , Cele kształcenia.113 , Cele kształcenia w procesie resocjalizacji.więcej podobnych podstron