Cele kształcenia


Celem kształcenia jest wywołanie pożądanych zmian w osobowości człowieka, a przede wszystkim zapewnienie mu możności przystosowania sobie określonego zasobu wiedzy, ukształtowania naukowego światopoglądu, rozwinięcia zdolności i zainteresowań poznawczych.

Cele ogólne (ostateczne i najdalsze) ->Wskazują kierunki dążeń pedagogicznych.

ZALETY

WADY

  • Jest bogate znaczeniowo (wiele wiadomości, umiejętności i postaw składa się na ukształtowane uzdolnienia pedagogiczne)

  • Akcentuje ważne wartości społeczne (autor sformułowania kieruje naszą uwagę ku ideałom)

  • Jest perswazyjne

  • Jest zwięzłe ( w tym sensie, ze niewiele słów ogarnia szeroką dziedzinę).

  • Wieloznaczność, nieokreśloność

  • Założenia idealizujące

  • Deklaratywność ( „dobrze brzmi” często godzimy się na dany cel kształcenia, ale niewiele z tego wynika, gdyż zbudowanie normy osiągnięć danego celu wydaje się niemożliwe)

  • Niejasny adresat (polecenie jest kierowane raczej do prowadzących zajęcia, choć „kształcenie” możemy odczytać jako pracę studenta nad sobą)

Cele operacyjne (szczegółowe) -> Stanowią opis wyników, które maja być uzyskane. Opis ten powinien być na tyle dokładny, by umożliwić rozpoznanie, czy cel został osiągnięty.

ZALETY

WADY

  • Jest jednoznaczne

  • Wskazuje sposób zademonstrowania, iż cel został osiągnięty ( przygotowanie konspektu, środków dydaktycznych, przeprowadzenie lekcji)

  • Odnosi się wprost do ucznia

  • Mobilizuje ucznia i nauczyciela (cel jasny i uznany motywuje do wysiłku)

  • Względne ubóstwo znaczenia (dominuje poprawność, a pole działalności twórczej jest ograniczone)

  • Rozłączenie poznania i motywacji (wyłącznie sformułowanie poznawcze)

  • Poszatkowanie przedmiotu (aby uzyskać precyzję celów budujemy je z osobna dla poszczególnych metod i form organizacyjnych lekcji)

  • Pracochłonność ( zbudowanie celu operacyjnego jest znacznie trudniejsze)

Taksonomia celów-> Kategoria taksonomia jest zaczerpnięta z biologii i oznacza naukę o zasadach klasyfikacji gatunków zwierzęcych i roślinnych (gr. taksis - układ, porządek; nomos - prawo.

Operacjonalizacja celów jest zabiegiem niezbędnym. Cele ogólne są formułowane po to, aby wytyczyć kierunek pracy szkoły. Występują w manifestach politycznych, uchwałach, statutach, planach państwowych i lokalnych, a także w programach nauczania i planach dydaktyczno- wychowawczych poszczególnych placówek oświatowych. Aby ich realizacja nie zawisła w próżni, trzeba je sprecyzować, uszczegółowić i skonkretyzować. Zamiana więc postaci ogólnej celu na postać operacyjną nazywa się operacjonalizacją celów.

ZALETY

WADY

  • Stanowi jedną z lepiej opracowanych metod planowania kształcenia

  • Uwarunkowuje poprawny dobór i realizację treści

  • Uwarunkowuje prowadzenie pomiaru sprawdzającego

  • Mobilizująco i motywująco wpływa na wychowanków, kieruje ich na określone cele

  • Umożliwia wewnętrzną i zewnętrzną regulację procesu wychowawczego

  • Ułatwia planowanie procesu wychowawczego

  • Pozwala systematycznie korygować prawidłowości przebiegu procesu wychowania

  • Zapewnia spójność i wewnętrzną zwartość poszczególnych elementów procesu wychowawczego

  • Odrzucanie lub ograniczanie celów ogólniejszych, przesadne eksponowanie celów operacyjnych

  • Ograniczanie możliwości wykorzystywania nieprzewidywalnych sytuacji dydaktyczno-wychowawczych

  • Mała przydatność w przypadku celów motywacyjnych i dotyczących woli

  • Prowadzenie do schematyzmu i sztucznego rozdrobnienia

  • Jest to zabieg trudny, pracochłonny i kosztowny

  • Prowadzi, lub może prowadzić do dehumanizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CELE KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
cele kształcenia 4
Podaj cele kształcenia i wychowania w edukacji matematycznej, edukacja matematyczna z metodyką
cele kształcenia ogólnego i zawodowego oraz źródła, STUDIA PEDAGOGIKA opiekuńczo-wychowawcza z tera
cele kształcenia
Cele kształcenia, Pedagogika
Cele kształceni2
Cele kształcenia PRACA
cele kształcenia RMFU4XGGM4YEI5PFD5FZ4OFZSVBZAIB4PIDHS4I
cele ksztalcenia, Pedagogika, Teoretyczne podstawy kształcenia
cele kształcenia
cele ksztalcenia
Cele ksztalcenia
4 Cele Ksztalcenia id 37152 Nieznany (2)
CELE KSZTALCENIA, Irok Resocjalizacji UWB, Dydaktyka Ogólna
cele ksztalcenia
cele kształcenia, uczelnia, dydaktyka - cele kształcenia
cele kształcenia, Cele kszta˙cenia Niemierko
114 , Cele kształcenia.
113 , Cele kształcenia w procesie resocjalizacji.

więcej podobnych podstron