1745


Dr Marcin KONARSKI

PRAWO ADMINISTRACYJNE

Literatura obowiązkowa:

  1. Konstytucja RP.

  2. Ustawy:

  • Rozporządzenie Prezesa RM w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”.

  • administracja od „administrare”

    Prawo dzieli się na:

    - prawo publiczne - konstytucyjne, administracyjne, karne, pracy;

    - prawo prywatne - cywilne, handlowe, pracy.

    Administracja publiczna

    administracja rządowa

    administracja samorządowa

    zespolona

    niezespolona

    lokalna:

    - gmina

    - powiat

    regionalna:

    - województwo

    Sołectwo jest organem pomocniczym rady gminy.

    Wojewoda jest przedstawicielem Prezesa RM. Nie ma nic wspólnego z samorządem wojewódzkim. Samorząd wojewódzki ma marszałka województwa i sejmik.

    Prawo administracyjne dzieli się na prawo administracyjne ustrojowe, prawo administracyjne materialne i prawo administracyjne procesowe.

    Źródła prawa - art. 87 KRP: 1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

    2. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.

    Decentralizacja - brak hierarchicznego podporządkowania.

    Akty prawa miejscowego (art. 94 KRP):

    - o charakterze ustrojowo-organizacyjnym (statuty);

    - zawierające przepisy wykonawcze;

    - zawierające przepisy porządkowe.

    Samorząd województwa nie może wydawać aktów o charakterze porządkowym - może jedynie wojewoda.

    Rozporządzenia wydają:

    Konstytucje w historii Polski

    Konstytucja 3 Maja 1791 - Ustawa Rządowa - nowy Rząd.

    Wprowadzono organ Straż Praw (1791-1793) - najwyższa władza wykonawcza w składzie:

    - przewodniczący - Król;

    - Prymas - przewodniczył KEN;

    - 5 ministrów:

    > Marszałek Koronny - minister ds. Policji;

    > Kanclerz - minister pieczęci;

    > Kanclerz - minister spraw zagranicznych;

    > Hetman - minister wojny;

    > Podskarbi - minister skarbu.

    Do Straż Praw wchodził następca tronu i Mer.

    Straż Praw podlegała kontroli przez Sejm i odpowiadała przed nim za politykę i złamanie Konstytucji. Sejm i Senat 2/3 głosów mogli odwołać S.P.

    Konstytucja obowiązywała 2 lata. W 1793 w Grodnie sejm grodzieński uchylił funkcjonowanie Konstytucji 3 Maja i przywrócono Radę Nieustającą. Pod kierownictwem Rady działały Departamenty Resortowe. Gwarantem tego ustroju była caryca Katarzyna.

    Ustrój ten przetrwał do rozbioru Polski w 1795.

    22.07.1807 - Konstytucja Lipcowa podpisana w Dreźnie przez Napoleona, po utworzeniu przez niego Księstwa Warszawskiego, które istniało do 1815.

    Ustrój był wzorowany na Konstytucji 3 Maja nawiązywał do rozwiązań francuskich.

    W 1808 przyjęto kodeks Napoleona - pierwsze prawo administracyjne - funkcjonowało do 1946.

    1815 - Królestwo Polskie (pod protektoratem Cara, mniejsze od Księstwa Warszawskiego). Konstytucja Listopadowa - nadana Królestwu Polskiemu przez Cara Aleksandra I. Główną osobą, która zabiegała o konstytucję był CZARTORYSKI, który pisząc ja odwołał się do Konstytucji 3 Maja i Lipcowej (Księstwa Warszawskiego).

    Rada Stanu - skład: Zgromadzenie Ogólne (około 100 osób, zbierane 1-2 razy w roku) i Rada Administracyjna (zbierała się kilka razy w tygodniu).

    Nie istniało sądownictwo administracyjne.

    Zarząd krajem należał do Komisji Rządowych, podporządkowanych Radzie Administracyjnej. Powrócono do kolegialności.

    Ten ustrój przetrwał do 1830 do powstania listopadowego, kiedy to Car zabrał Konstytucję.

    20.02.1919 - Mała Konstytucja - uchwalona przez nowo wybrany Sejm w odrodzonym państwie polskim.

    Regulowała ustrój państwa, była tymczasowa. Obowiązywała do czasu uchwalenia „dużej konstytucji”. „Mała” stanowiła, że władza wykonawcza należy do Naczelnika Państwa i Rządu. Władzę ustawodawczą pełnił Sejm. Rząd był tworzony przez Sejm z porozumieniu z Naczelnikiem Państwa.

    17.03.1921 - Konstytucja Marcowa - po powstaniu państwa Polskiego w 1918 r. przyjęto konstytucję wzorowaną na francuskiej III Republiki. Wprowadziła system parlamentarno-gabinetowy. Ograniczono władzę Prezydenta - władzę wykonawczą Prezydent i Rada Ministrów.

    Przyznawała duże uprawnienia samorządom.

    3 szczeble: gmina wiejska i miejska, powiat województwo - zapis nigdy nie zrealizowany.

    1926 zamach majowy - rozbudowano nadzór państwa nad samorządem.

    Ustawa samorządowa weszła w 1933 „Ustawa Scaleniowa” - scalała regulacje samorządowe w całej Polsce:

    1. regulacja - ustalono kadencje samorządu na 5 lat;

    2. organy władzy w każdej jednostce samorządowej: organ stanowiący (rada gminy, miejska, powiatu) i organ wykonawczy (zarząd gminy z wójtem, magistrat z burmistrzem lub prezydentem, wydział powiatowy ze starostą).

    3. nadzór (starosta nad gminami, wojewoda nad powiatami, Rząd nad MSW).

    Postępowanie administracyjne

    Decyzja

    Postanowienie

    Podstawa prawna

    prawo materialne

    kpa

    Adresat

    strona

    strony i inni uczestnicy postępowania (biegli, świadkowie)

    Tryb zaskarżenia

    odwołanie w ciągu 14 dni - przy złożeniu odwołania wstrzymuje się wykonanie decyzji

    zażalenie w ciągu 7 dni - po złożeniu zażalenia organ, który wydał postanowienie może, ale nie musi wstrzymać wykonanie postanowienia

    Rodzaje orzeczeń:

    Majątek publiczny to ten majątek, który niezależnie od charakteru podmiotu będącego właścicielem, zostaje w sposób prawny przeznaczony do użytku publicznego w zakresie pełnego lub ograniczonego korzystania, odpłatnego lub nieodpłatnego, które regulowane jest prawem administracyjnym.

    Podział majątku:

    Przedmiot majątku publicznego - dobra naturalne albo dobra wytworzone.

    Przysparzanie majątku publicznego:

    Skarb Państwa - zbiór jednostek organizacyjnych, które nie posiadają osobowości prawnej, a zarządza nim Minister Skarbu Państwa.

    Sposoby nabycia mienia komunalnego:

    przez gminę:

    - komunalizacja - przejęcie na własność;

    - przez przekazanie gminie mienia w związku z utworzeniem lub zmianą granic gminy;

    - w wyniku przekazania przez administrację rządową;

    - w wyniku własnej działalności gospodarczej;

    - przez inne czynności prawne;

    - w innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami.

    przez powiat:

    - na podstawie odrębnej ustawy, z zastrzeżeniem, że nie stanowi ono mienia jakiejkolwiek gminy;

    - przez przekazanie w związku z utworzeniem lub zmianą granic powiatu; przekazanie mienia następuje w drodze porozumienia zainteresowanych powiatów, a w razie braku porozumienia - decyzją Prezesa Rady Ministrów, podjętą na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej;

    - w wyniku przejęcia od Skarbu Państwa na podstawie porozumienia, z wyłączeniem mienia przeznaczonego na zaspokojenie roszczeń reprywatyzacyjnych oraz realizację programu powszechnego uwłaszczenia;

    - przez inne czynności prawne;

    - w innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami.

    przez województwo:

    - nabycie mienia województwa następuje na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym i innych ustawach, a także w drodze przekazania mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu państwowych osób prawnych na zasadach określonych w ustawie o samorządzie województwa (art. 49 - 51).

    Prywatyzacja pośrednia - poprzedza ją komercjalizacja, czyli przekształcenie w spółkę kapitałową jednoosobową (np. szpitale). Musi być status spółki, wysokość kapitału, nazwiska ludzi wchodzących w skład Zarządu.

    Prywatyzacja bezpośrednia - polega na rozporządzeniu wszystkimi składnikami majątku publicznego poprzez:

    - sprzedaż przedsiębiorstwa (następuje zmiana właściciela);

    - wniesienie przedsiębiorstwa do spółki. Wniesienie polega na tworzeniu spółki pomiędzy Skarbem Państwa a osobą trzecią (mogą to być pracownicy prywatyzowanego przedsiębiorstwa);

    - oddanie do bezpłatnego korzystania. Oddanie może nastąpić za okres 10 lat (prywatyzacja leasingowa) w formie umowy pomiędzy Skarbem Państwa a osobą przyjmującą. Po upływie okresu osoba ma prawo do przeniesienia na nią prawa własności. Po 2 latach od zawarcia umowy udziały mogą być objęte przez osoby prawne.

    Nadzór nad samorządem terytorialnym sprawują (art. 171 ust. 2 KRP):

    Przedmiotem nadzoru jest działalność samorządu terytorialnego.

    Nadzór nad działalnością gminną sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem (art. 85 uosg).

    Kontrola sprawdza stan faktyczny i porównuje go ze stanem wymaganym.

    Środek nadzoru:

    - stwierdzenie nieważności takiego aktu;

    - może wybrać zarządzenie zastępcze.

    Drastyczne środki nadzoru:

    1. w przypadku rażącego, długotrwałego, uporczywego naruszania Konstytucji i ustaw, Sejm, na wniosek Prezesa RM, może w drodze uchwały rozwiązać organ samorządu terytorialnego, np. radę gminy (art. 96 ust. 1 uosg).

    2. odwołanie organu wykonawczego, wójta, burmistrza, prezydenta miasta - wojewoda wzywa wójta do zaprzestania naruszeń, a jeżeli wezwanie to nie odnosi skutku - występuje z wnioskiem do Prezesa Rady Ministrów o odwołanie wójta (art. 96 ust. 2).

    3. zawieszenie organów samorządu terytorialnego - nieudolność - odwołuje Prezes RM na wniosek ministra właściwego ds. administracji publicznej (art. 97 ust. 1 uosg).

    Na środki nadzorcze służy jednostkom samorządu terytorialnego skarga do Sądu Administracyjnego.

    Rodzaje kontroli administracji publicznej:

    - wewnętrzna - przez samą administrację terenową (wojewoda);

    - zewnętrzna - przez podmioty niezależne od administracji - NIK, RPO, RPDz, Sądy Administracyjne.

    Postępowanie sądowo-administracyjne jest dwu-instancyjne od 01.01.2000 r. (16 WSA i NSA).

    W sądownictwie kontrolę sprawuje NSA.

    Najwyższa Izba Kontroli

    1. NIK kontroluje działalność organów administracji rządowej, Narodowego Banku Polskiego, państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.

    2. NIK może kontrolować działalność organów samorządu terytorialnego, komunalnych osób prawnych i innych komunalnych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności i rzetelności.

    3. NIK może również kontrolować z punktu widzenia legalności i gospodarności działalność innych jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych w zakresie, w jakim wykorzystują one majątek lub środki państwowe lub komunalne oraz wywiązują się z zobowiązań finansowych na rzecz państwa.



    Wyszukiwarka

    Podobne podstrony:
    1745
    1745
    1745
    1745
    Ducatus Silesiae tabula geographica prima 1745

    więcej podobnych podstron