Dr Marcin KONARSKI
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Literatura obowiązkowa:
Konstytucja RP.
Ustawy:
o samorządzie gminnym
o samorządzie powiatowym
o samorządzie województwa
o wojewodzie i administracji rządowej w województwie
o działach administracji rządowej
o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta
o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych
Rozporządzenie Prezesa RM w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”.
administracja od „administrare”
Prawo dzieli się na:
- prawo publiczne - konstytucyjne, administracyjne, karne, pracy;
- prawo prywatne - cywilne, handlowe, pracy.
Administracja publiczna |
|||
administracja rządowa |
administracja samorządowa |
||
zespolona |
niezespolona |
lokalna: - gmina - powiat |
regionalna: - województwo |
Sołectwo jest organem pomocniczym rady gminy.
Wojewoda jest przedstawicielem Prezesa RM. Nie ma nic wspólnego z samorządem wojewódzkim. Samorząd wojewódzki ma marszałka województwa i sejmik.
Prawo administracyjne dzieli się na prawo administracyjne ustrojowe, prawo administracyjne materialne i prawo administracyjne procesowe.
Źródła prawa - art. 87 KRP: 1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
2. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.
Decentralizacja - brak hierarchicznego podporządkowania.
Akty prawa miejscowego (art. 94 KRP):
- o charakterze ustrojowo-organizacyjnym (statuty);
- zawierające przepisy wykonawcze;
- zawierające przepisy porządkowe.
Samorząd województwa nie może wydawać aktów o charakterze porządkowym - może jedynie wojewoda.
Rozporządzenia wydają:
Prezydent RP (art. 142 KRP);
Rada Ministrów (art. 146 ust. 4 pkt 2 KRP);
Prezes RM (art. 148 pkt 3);
minister kierujący działem administracji rządowej (art. 149 ust. 2 KRP);
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (art. 213 ust. 2 KRP).
Konstytucje w historii Polski
Konstytucja 3 Maja 1791 - Ustawa Rządowa - nowy Rząd.
Wprowadzono organ Straż Praw (1791-1793) - najwyższa władza wykonawcza w składzie:
- przewodniczący - Król;
- Prymas - przewodniczył KEN;
- 5 ministrów:
> Marszałek Koronny - minister ds. Policji;
> Kanclerz - minister pieczęci;
> Kanclerz - minister spraw zagranicznych;
> Hetman - minister wojny;
> Podskarbi - minister skarbu.
Do Straż Praw wchodził następca tronu i Mer.
Straż Praw podlegała kontroli przez Sejm i odpowiadała przed nim za politykę i złamanie Konstytucji. Sejm i Senat 2/3 głosów mogli odwołać S.P.
Konstytucja obowiązywała 2 lata. W 1793 w Grodnie sejm grodzieński uchylił funkcjonowanie Konstytucji 3 Maja i przywrócono Radę Nieustającą. Pod kierownictwem Rady działały Departamenty Resortowe. Gwarantem tego ustroju była caryca Katarzyna.
Ustrój ten przetrwał do rozbioru Polski w 1795.
22.07.1807 - Konstytucja Lipcowa podpisana w Dreźnie przez Napoleona, po utworzeniu przez niego Księstwa Warszawskiego, które istniało do 1815.
Ustrój był wzorowany na Konstytucji 3 Maja nawiązywał do rozwiązań francuskich.
W 1808 przyjęto kodeks Napoleona - pierwsze prawo administracyjne - funkcjonowało do 1946.
1815 - Królestwo Polskie (pod protektoratem Cara, mniejsze od Księstwa Warszawskiego). Konstytucja Listopadowa - nadana Królestwu Polskiemu przez Cara Aleksandra I. Główną osobą, która zabiegała o konstytucję był CZARTORYSKI, który pisząc ja odwołał się do Konstytucji 3 Maja i Lipcowej (Księstwa Warszawskiego).
Rada Stanu - skład: Zgromadzenie Ogólne (około 100 osób, zbierane 1-2 razy w roku) i Rada Administracyjna (zbierała się kilka razy w tygodniu).
Nie istniało sądownictwo administracyjne.
Zarząd krajem należał do Komisji Rządowych, podporządkowanych Radzie Administracyjnej. Powrócono do kolegialności.
Ten ustrój przetrwał do 1830 do powstania listopadowego, kiedy to Car zabrał Konstytucję.
20.02.1919 - Mała Konstytucja - uchwalona przez nowo wybrany Sejm w odrodzonym państwie polskim.
Regulowała ustrój państwa, była tymczasowa. Obowiązywała do czasu uchwalenia „dużej konstytucji”. „Mała” stanowiła, że władza wykonawcza należy do Naczelnika Państwa i Rządu. Władzę ustawodawczą pełnił Sejm. Rząd był tworzony przez Sejm z porozumieniu z Naczelnikiem Państwa.
17.03.1921 - Konstytucja Marcowa - po powstaniu państwa Polskiego w 1918 r. przyjęto konstytucję wzorowaną na francuskiej III Republiki. Wprowadziła system parlamentarno-gabinetowy. Ograniczono władzę Prezydenta - władzę wykonawczą Prezydent i Rada Ministrów.
Przyznawała duże uprawnienia samorządom.
3 szczeble: gmina wiejska i miejska, powiat województwo - zapis nigdy nie zrealizowany.
1926 zamach majowy - rozbudowano nadzór państwa nad samorządem.
Ustawa samorządowa weszła w 1933 „Ustawa Scaleniowa” - scalała regulacje samorządowe w całej Polsce:
1. regulacja - ustalono kadencje samorządu na 5 lat;
2. organy władzy w każdej jednostce samorządowej: organ stanowiący (rada gminy, miejska, powiatu) i organ wykonawczy (zarząd gminy z wójtem, magistrat z burmistrzem lub prezydentem, wydział powiatowy ze starostą).
3. nadzór (starosta nad gminami, wojewoda nad powiatami, Rząd nad MSW).
Postępowanie administracyjne
|
Decyzja |
Postanowienie |
Podstawa prawna |
prawo materialne |
kpa |
Adresat |
strona |
strony i inni uczestnicy postępowania (biegli, świadkowie) |
Tryb zaskarżenia |
odwołanie w ciągu 14 dni - przy złożeniu odwołania wstrzymuje się wykonanie decyzji |
zażalenie w ciągu 7 dni - po złożeniu zażalenia organ, który wydał postanowienie może, ale nie musi wstrzymać wykonanie postanowienia |
Rodzaje orzeczeń:
wyroki (wydawane wyłącznie przez Sądy i Trybunały). W wykonaniu wyroku można wydać decyzję;
postanowienia;
zarządzenia (wydawane tylko przez 1 osobę);
uchwały (wydawane przez organy kolegialne).
wydawane przez Radę Gminy są źródłami prawa;
wydawane przez Radę Ministrów nie są źródłami prawa;
wydawane przez NSA obowiązują w konkretnej sprawie.
Majątek publiczny to ten majątek, który niezależnie od charakteru podmiotu będącego właścicielem, zostaje w sposób prawny przeznaczony do użytku publicznego w zakresie pełnego lub ograniczonego korzystania, odpłatnego lub nieodpłatnego, które regulowane jest prawem administracyjnym.
Podział majątku:
majątek skarbowo-fiskalny - to zespół środków finansowych i rzeczy materialnych służących do realizacji celów państwa (wartości pieniężne, papiery wartościowe, źródła dochodu przedsiębiorstw państwowych, lasów państwowych, itp.);
majątek administracyjny - to zespół rzeczy przeznaczonych bezpośrednio do urzeczywistnienia konkretnych zadań administracji publicznej;
majątek użytku publicznego - te wszystkie składniki, z których mogą korzystać wszyscy obywatele albo z powodu cech naturalnych albo przez ich przeznaczenie prawne.
Przedmiot majątku publicznego - dobra naturalne albo dobra wytworzone.
Przysparzanie majątku publicznego:
zmiany naturalne środowiska, które są kwalifikowane z mocy prawa jako przysporzenie;
wynikające z wydawania aktu normatywnego, np. o utworzeniu rezerwatu przyrody;
nacjonalizacja (również z mocy prawa);
przez zmianę właściciela drogą wydania aktu przez wydanie decyzji administracyjnej, np. przejęcie nieruchomości.
Skarb Państwa - zbiór jednostek organizacyjnych, które nie posiadają osobowości prawnej, a zarządza nim Minister Skarbu Państwa.
Sposoby nabycia mienia komunalnego:
przez gminę:
- komunalizacja - przejęcie na własność;
- przez przekazanie gminie mienia w związku z utworzeniem lub zmianą granic gminy;
- w wyniku przekazania przez administrację rządową;
- w wyniku własnej działalności gospodarczej;
- przez inne czynności prawne;
- w innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami.
przez powiat:
- na podstawie odrębnej ustawy, z zastrzeżeniem, że nie stanowi ono mienia jakiejkolwiek gminy;
- przez przekazanie w związku z utworzeniem lub zmianą granic powiatu; przekazanie mienia następuje w drodze porozumienia zainteresowanych powiatów, a w razie braku porozumienia - decyzją Prezesa Rady Ministrów, podjętą na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej;
- w wyniku przejęcia od Skarbu Państwa na podstawie porozumienia, z wyłączeniem mienia przeznaczonego na zaspokojenie roszczeń reprywatyzacyjnych oraz realizację programu powszechnego uwłaszczenia;
- przez inne czynności prawne;
- w innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami.
przez województwo:
- nabycie mienia województwa następuje na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym i innych ustawach, a także w drodze przekazania mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu państwowych osób prawnych na zasadach określonych w ustawie o samorządzie województwa (art. 49 - 51).
Prywatyzacja pośrednia - poprzedza ją komercjalizacja, czyli przekształcenie w spółkę kapitałową jednoosobową (np. szpitale). Musi być status spółki, wysokość kapitału, nazwiska ludzi wchodzących w skład Zarządu.
Prywatyzacja bezpośrednia - polega na rozporządzeniu wszystkimi składnikami majątku publicznego poprzez:
- sprzedaż przedsiębiorstwa (następuje zmiana właściciela);
- wniesienie przedsiębiorstwa do spółki. Wniesienie polega na tworzeniu spółki pomiędzy Skarbem Państwa a osobą trzecią (mogą to być pracownicy prywatyzowanego przedsiębiorstwa);
- oddanie do bezpłatnego korzystania. Oddanie może nastąpić za okres 10 lat (prywatyzacja leasingowa) w formie umowy pomiędzy Skarbem Państwa a osobą przyjmującą. Po upływie okresu osoba ma prawo do przeniesienia na nią prawa własności. Po 2 latach od zawarcia umowy udziały mogą być objęte przez osoby prawne.
Nadzór nad samorządem terytorialnym sprawują (art. 171 ust. 2 KRP):
wojewoda;
Prezes Rady Ministrów;
Regionalna Izba Obrachunkowa (w zakresie spraw finansowych).
Przedmiotem nadzoru jest działalność samorządu terytorialnego.
Nadzór nad działalnością gminną sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem (art. 85 uosg).
Kontrola sprawdza stan faktyczny i porównuje go ze stanem wymaganym.
Środek nadzoru:
- stwierdzenie nieważności takiego aktu;
- może wybrać zarządzenie zastępcze.
Drastyczne środki nadzoru:
1. w przypadku rażącego, długotrwałego, uporczywego naruszania Konstytucji i ustaw, Sejm, na wniosek Prezesa RM, może w drodze uchwały rozwiązać organ samorządu terytorialnego, np. radę gminy (art. 96 ust. 1 uosg).
2. odwołanie organu wykonawczego, wójta, burmistrza, prezydenta miasta - wojewoda wzywa wójta do zaprzestania naruszeń, a jeżeli wezwanie to nie odnosi skutku - występuje z wnioskiem do Prezesa Rady Ministrów o odwołanie wójta (art. 96 ust. 2).
3. zawieszenie organów samorządu terytorialnego - nieudolność - odwołuje Prezes RM na wniosek ministra właściwego ds. administracji publicznej (art. 97 ust. 1 uosg).
Na środki nadzorcze służy jednostkom samorządu terytorialnego skarga do Sądu Administracyjnego.
Rodzaje kontroli administracji publicznej:
- wewnętrzna - przez samą administrację terenową (wojewoda);
- zewnętrzna - przez podmioty niezależne od administracji - NIK, RPO, RPDz, Sądy Administracyjne.
Postępowanie sądowo-administracyjne jest dwu-instancyjne od 01.01.2000 r. (16 WSA i NSA).
W sądownictwie kontrolę sprawuje NSA.
Najwyższa Izba Kontroli
1. NIK kontroluje działalność organów administracji rządowej, Narodowego Banku Polskiego, państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
2. NIK może kontrolować działalność organów samorządu terytorialnego, komunalnych osób prawnych i innych komunalnych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności i rzetelności.
3. NIK może również kontrolować z punktu widzenia legalności i gospodarności działalność innych jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych w zakresie, w jakim wykorzystują one majątek lub środki państwowe lub komunalne oraz wywiązują się z zobowiązań finansowych na rzecz państwa.