Pilotaż wycieczek
7.03.2010
Wykład 1
Egzamin-test jednokrotnego wyboru 30 pyt. Z urzędu marszałkowskiego
Literatura:
Ustawa o usługach turystycznych z 29.08.1997r (6 rozdziałów)
Rozporządzenie MS „w sprawie pilotów wycieczek” 17.01.2006r
„Kompendium pilota wycieczek” wyd. Proksenia pod red. Zygmunta Kruczka, Kraków
oraz:
„Turystyka, testy i pytania” wyd. Proksenia pod red. Z.Kruczka, Kraków
„Vademecum pilota grup turystycznych” wyd. AE, Poznań pod red. Grzegorz Głembski
„Obsługa ruchu turystycznego” wyd. Proksenia pod red. Z.Kruczka, Kraków
Dodatkowo:
„Niepełnosprawny turysta” poradnik wyd. Forum
„Etyczne podstawy turystyki” Krzysztof Przecławski
„Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki”
„Zarys wiedzy o turystyce” wyd.Proksenia Paweł Różycki
„Kompendium pierwszej pomocy i ochrony zdrowia w turystyce” Anna Jarosz- Lesz
Pilotaż- pilotowanie- zestaw czynności których praktyczne połączenie z szeroką i uniwersalną wiedzą pilota prowadzi do zgodnego z założeniami programowymi pozytywnego i satysfakcjonującego turystów zrealizowania obsługi grupy- imprezy turystycznej.
Pilot wycieczek- to osoba towarzysząca w imieniu organizatora turystyki uczestnikom imprezy turystycznej sprawująca opiekę nad nimi i czuwająca nad sposobem wykonania na ich rzecz usług.
Rezydent- przedstawiciel organizatora imprezy turystycznej, przebywa sezonowa na terenie kraju docelowego, sprawujący nadzór i opiekę nad turystami przebywającymi w miejscu docelowym od chwili przyjazdu do momentu wyjazdu.
Nadawanie uprawnień pilota wycieczek odbywa się w trybie decyzji administracyjnej wydawanej przez marszałka województwa na podstawie wniosku.
Uprawnienia pilota wycieczek może otrzymać osoba która:
Ukończyła 18 lat
Skończyła szkołę średnią
Posiada stan zdrowia umożliwiający wykonywanie zadań pilota wycieczkę
Nie była karana za przestępstwa umyślne lub inne popełnione w związku z wykonywaniem zadań pilota wycieczek
Odbyła szkolenie teoretyczne i praktyczne oraz zdała egzamin na pilota wycieczek
Osoby które nie potwierdziły posiadanych uprawnień w terminie określonym w art. 49 ust.2 ustawy o (…)
Wniosek o nadanie uprawnie pilota wycieczek wraz z następującymi dokumentami:
Odpis świadectwa lub dyplomu potwierdzającego posiadanie wykształcenia średniego lub wyższego.
Fotografia(30x40mm).
Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia prowadzonego przez jednostkę organizacyjna lub osobę uprawniona do szkolenia pilotów wycieczek albo w przypadku osób o których mowa w art.22 a ust. O usługach turystycznych, legitymacje przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek wydana przez właściwy organ.
Świadectwo zdania egzaminu przed Komisja Egzaminacyjna dla pilotów wycieczek.
Świadectwo lekarskie potwierdzające stan zdrowia umożliwiający wykonywanie zadań pilota wycieczek wystawiony w trybie badan lekarskich pracowników.
Dokumenty potwierdzające znajomość języków obcych(w przypadku ubiegania się o nadanie uprawnień ze znajomością języka obcego).
Dowód wpłaty xxx PLN. Za wydanie Decyzji nadającej uprawnienia pilota wycieczek.
Zgodnie z art.30.1 ustawą o usługach turystycznych:
„organizatorzy turystyki podlegający obowiązkowi uzyskania wpisu w rejestrze, organizujący wycieczki w kraju lub za granicą, w których uczestniczy co najmniej 10 osób realizujących wspólny program, są zobowiązani jeżeli umowa nie stanowi inaczej zapewnić uczestnikom:
Wycieczek w kraju- usługi przewodnika turystycznego oraz opiekę pilota wycieczek
Wycieczek za granica- opiekę pilota wycieczek- posiadającego odpowiednie uprawnienia
art.31.1 organizator turystyki organizujący wycieczki za granica jest obowiązany
- „zapewniać opiekę pilota wycieczek posiadającego znajomość języka powszechnie znanego w kraju odwiedzanym lub języka uzgodnionego z kontrahentem zagranicznym”
Prawa pilota, rezydenta:
Do wynagrodzenia.
Do zwrotu kosztów poniesionych w związku z pełnionymi obowiązkami.
Do korzystania ze świadczeń na równi z turystami.
Używania legitymacji pilota i identyfikatora, oraz ochrony prawnej jego uprawnień zawodowych, także w przypadku zatrudnienia w charakterze pilota- rezydenta.
Do reprezentowania organizatora turystyki w zakresie niezbędnym do prowadzenia imprezy turystycznej.
Obowiązki pilota:
Opieki
Pełnienia funkcji tłumacza
Realizacji świadczeń na rzecz uczestników
Przyjmowania reklamacji
+/- świadczenie informacji turystyczno- krajoznawczej
Obywatelskie- (specyfika regionu, odprawa paszportowo-celna, meldunek, kontakty z ambasadą)
Handlowe- wynik umowy pilot- biuro, kontrola i realizacja świadczeń
Opiekuńcze- 24h dyspozycja
Formy zatrudniania pilotów:
Pracownik etatowy biura (umowa o pracę, na czas nieoznaczony, oznaczony)
Osoba fizyczna (umowa zlecenie, o dzieło)
Przedsiębiorca (własna działalność gospodarcza)
Sylwetka zawodowa pilota:
- zachowanie pilota musi być podporządkowany jednemu celowi: wywołanie w grupie pozytywnych emocji wobec własnej osoby
- pilot powinien być lubiany, doceniany bądź nawet podziwiany, bowiem ludzie są skłonni uwierzyć i słuchać tych, do których żywią sympatię
Cechy dobrego pilota:
Być pogodnym, wprowadzać w grupie dobry nastrój
Być sympatycznym, grzecznym, troskliwym, cierpliwym, wyrozumiałym- lubić ludzi
Być inteligentnym, z szerokim horyzontem z wiedza profesjonalna
Być punktualnym, uprzejmym i kulturalnym
Chętnie udzielać odpowiedzi na pytania turystów
Nie przemęczać turystów dużym wysiłkiem fizycznym czy zanudzaniem wypowiedzią
Mówić żywo, obrazowo, głośno i wyraźnie
Być elastycznym, umieć zmodyfikować program w przypadku takiej potrzeby
Potrafić przekazać swój entuzjazm do krajobrazu
Wady- grzechy pilota:
Niepunktualność
Nietaktowne zachowanie
Niedbały wygląd zewnętrzny
Nieprzystępność, oschłość, zbytnia pewność siebie
Brak zaangażowania emocjonalnego
Niedostatek wiedzy profesjonalnej i ogólnej
Mówienie zbyt szybkie i niewyraźne
Niechęć odpowiadania na pytania turystów
Zanudzanie (szczegółowością)
Cechy osobowości ważne przy pracy pilota:
Osobowość jest to zbiór psychicznych które wpływają na charakterystyczne wzorce zachowania jednostki i są one niezmiennie czasowo i sytuacyjnie
Neurotyczność- wymiar który określa stopień emocjonalnego przystosowania
Pilota powinna cechować niska neurotyczność, powinien być emocjonalnie stabilny, spokojny, zrelaksowany, reagować racjonalnie na stres, nie obawiać się wchodzić w trudne sytuacje
Na stres powiewnie reagować: bez zbędnych napięć, stanów wrogości i gniewu
Ekstrawersja- to wymiar psychologiczny który mówi o jakości i ilości kontaktów społecznych oraz o poziomem aktywności i zdolności do odczuwania pozytywnych emocji.
Pilot powinien być osobą o wysokie poziomie ekstrawersji, czyli towarzyski, przyjacielski, serdeczny, rozmowny itp.
Osoby o wysokim wskaźniku ekstrawersji są: pozytywnie odbierane przez otoczenie, są szczere (bardzo czytelne w zachowaniu) mający zdolności
Otwartość na doświadczenia- osoby o dużej otwartości są ciekawe zjawisk świata zewnętrzne i wewnętrzne kreatywne, mają twórczą wyobraźnie i wykazują intelektualna ciekawość, cechuje je duża wrażliwość, uczciwość i otwartość na stany emocjonalne innych,
Przeciwieństwo- konserwatyzm.
Ugodowość- pilot winien posiadać średni poziom być sympatyczny, przyjazny, stanowczy, konsekwentny w ograniczonym stopniu podatną na wpływ społeczny
Sumienność- wymiar charakteryzujący stopień zorganizowania, wytrwałości i motywacji do określonego działania, opisujący stosunek osoby do pracy i woli osiągnięć
empatia- zdolność do współodczuwania uczuć innych ludzi, nakierowane na inne osoby, umiejętność wnioskowania o cudzych stanach emocjonalnych
PILOCIE PAMIETAJ- RADA
Staraj się ustawicznie poszerzać swoja wiedze o technice pilotażu. Uczestnicy powinni w tobie dostrzegać eksperta
Buduj swój autorytet wobec grupy
Dbaj o swój wygląd zewnętrzny
Nie bój się kontaktu z innymi. Staraj się jak najczęściej rozmawiać z ludźmi w grupie
Bądź wobec ludzi otwarty, akceptuj ich i ufaj im. Traktuj uczestników wycieczki jak partnerów nie jak przeciwników
Odpowiedzialność pilota:
Administracyjna i służbowa- wynika głownie z przepisów o ustawie o usługach turystycznych
- zawieszenie na 12 miesięcy gdy powtarzają się uchybienia w wykonaniu zadań lub w postępowaniu pilota(stwierdzenie przez osoby uprawnione do kontroli, lub potwierdzone skargi)
Przywrócenie można uzależnić od egzaminu- Marszalek
- cofniecie uprawnień (stan zdrowia, kara za przestępstwo, uzależnienie przywrócenia zawieszenia od egzaminu- niezdany
Cywilna (deliktowa, kontraktowa)- odpowiedzialność majątkowa za spowodowanie szkody, obowiązek naprawienia szkody wyrządzonej,
Deliktowa- wyrządzenie szkody czynem nie dozwolonym z własnej winy(umyślenie nieumyślnie)
Kontraktowa- w przypadku nie wykonania nie należytego wykonanie zobowiązani umownych
Karna (przestępstwo lub wykroczenie) - kodeks karny wykroczeń
Polega na konieczności ponoszenia negatywnych skutków jego działania
Szkolenia pilotów wycieczek
- warunki jakie musi spełniać organizator szkolenia oraz warunki jakim powinien odpowiadać wniosek o upoważnienie do szkolenia pilotów wycieczek
- program szkolenia pilotów wycieczek ( 120 godzin + wycieczka 3 dni)
- wysokość opłat ze sprawdzeniem kwalifikacji osób ubiegających się o uprawnienia pilota wycieczek, sprawdzenie znajomości języka obcego przez Komisję Języków \obcych oraz wysokość wynagrodzenia egzaminatorów
REJESTRY PILOTÓW WYCIECZEK
Organem prowadzącym Rejestr Pilotów Wycieczek i Przewodników jest:
Centralny Organ Administracji Rządowej ds. turystyki
Prowadzą odpowiednie wydziały Urzędów \marszałkowskich ( ze swojego terenu).
Stowarzyszenia, samorządy i organizacje - dotyczące swoich członków
Na dziś - brak kompletnego centralnego rejestru
PRZYGOTOWANIE PILOTA DO PRACY
Nawiązanie kontaktu z biurem i otrzymanie propozycji pilotowania imprezy turystycznej
Zapoznanie z trasa i programem imprezy turystycznej- oferta
Pilotaż- umowa- praca
Nawiązanie kontaktu z biurem:
Targi turystyczne
Internet, swoja oferta, odpowiedz na ofertę biura tury
Bazy danych- pilotów wycieczek własne biura tury
Telefonowanie, odwiedziny w biurze
Rekomendacje
Swoje CV- umiejętności (doświadczenie w pilotowaniu), kwalifikacje dodatkowe (instruktor, wychowawca itp.), doświadczenie (miasta, regiony zwiedzane jako turysta), znajomość języków, dyspozycyjność (wolne terminy), wizytówki- kontakt.
2.Oferta -zapoznanie pilota z trasa i programem imprezy turystycznej
Przed podjęciem obsługi danej imprezy pilot powinien uzyskać od organizatora następujące dane:
Termin,
trasa imprezy,
rodzaj imprezy,
charakterystyka grupy,
zakres obowiązków,
ewentualnie przewidywane utrudnienia,
Wynagrodzenie
Po akceptacji tych danych przez pilota następuje wyznaczenie terminu odprawy i podpisania umowy w biurze.
3.PILOTAŻ- UMOWA- PRACA
1. odprawa w biurze + umowa
2. przygotowanie do realizacji imprezy
3. realizacja imprezy
4. rozliczenie