resocjalizacja, resocjalizacja(1)


1.RESOCJALIZACJA:

a) resocjalizacja jako modyfikacja zachowań-musi być jakoś grupa odniesiona i tam ktoś się zachowuje niezgodnie z przyjętymi normami, a resocjalizacja ma te zachowania zmienić.

b) resocjalizacja jako przebudowa emocjonalna- ktoś przejawia racje ucznia, a resocjalizacja to zmiana tych zachowań na pozytywne.

c) resocjalizacja jako wrastanie w kulturę-zaspokajanie potrzeb 1 i 2 stopnia, zgodnie ze standardami obyczajowymi moralnymi i prawnymi.

d) resocjalizacja jako kształtowanie prawidłowych, dobrze zintegrowanych postaw społecznych-obejmuje myślenie (sfera poznawcza), sferę emocjonalna i oddziałanie (sfera behawioralna)2.POSTAWY:Biorą się ze światopoglądu i systemu wartości. Daje nam to świadomość siebie, obraz siebie i obraz świata. Mamy ja realne (fakty) i ja idealne (idealny). Często wystarczy duża rozbieżność miedzy między ja realne i ja idealne. Może to powodować dysonans poznawczy (sprzeczne postawy, które tworzą napięcie)3.WYKOLEJENIE SPOLECZNE:Jest to niewłaściwy układ postaw. Do XVI w kara była śmierć lub tortury. Pod koniec tego wieku całkowicie zmieniono myślenie o karaniu. Wiezienie stało się próba kary.a)AMSTERDAM: wybudowano taki zakład dla mężczyzn. W 1575r., dla kobiet w 1576r. był to zakład świecki. Więźniowie zatrudniani byli do pracy. Pastor nawracał więzów na dobra drogę. Uczono ich czytania, pisania. Szkodliwe jest przebywanie młodocianych przestępców z recydywistami i w 1603r., wybudowano budynek dla nich. Miały one dużą sprawność organizacyjna.b)RZYM: miał Duzy wpływ na otwarty przez papieża Klemenza XI, na przełomie XVII-XVIIIw., przytułek św. Michała. Było tu miejsc na 200 młodych i 500 starych ludzi. Samotność to dobra droga do duchowej wzniosłości. W nocy młodzi przebywali w osobnych celach, w dzień pracowali razem bez możliwości porozumiewania się. Warunki były surowe. Takie zakłady zapoczątkowały reformę więziennictwa.4.FORMY PRAKTYKI RESOCJALIZACYJNEJ:1)SYSTEM CelKOWY: wiezienie powstało XVIII-XIXw., w Gondosie. W 1790r., rozpoczęło swa działalność wiezienie w Filadelfii.a)odseparowanie sprawców drobnych od poważnych przestępcówb)osobne pomieszczenia dla kobiet, dłużników i włamywaczyc)udzielenie im nauki, religiid)zrezygnowanie z kar cielesnych.W Ameryce rozwinęły się dwa systemy całkowe. W Pensylwani i w Auburn . W Pensylwanii Zostało całkowicie odosobnione wiezienie. Więzień miał cele dużą, przestronna. Z każdej celi jest wyjście na dziedziniec, ale tam nie można się porozumiewać, nie było spotkań z rodzina. Prace były wykonywane w celach.AUBURN-1823r., zakładano odosobnione wiezienia. Wspólna praca w dzień. Prowadzono naukę pisania i czytania.2)SYSTEM PROGRESYWNY: XIXw.a)BOSTON 1826r. miejsca takie nazywano reformatorami 100 wychowanków, 10% to kobiety, wiek niecałe 112 lat. Prowadzącym był duchowny protestancki. Założenia: grupa była społeczeństwem, wszyscy mają coś do powiedzenia, pobyt to 6 stopni, o awansie decydowała młodzież na wieczornych zebraniach. W księdze zachowania każdy miał zapisane dobre i złe zachowania, które analizowano na tych zebraniach. Każdy formułował opinie na swój temat, dużo czasu poświęcano na zabawę.b)ELMIR 1876r., wiek 16-20 lat. Uważano, ze każdy całkowicie ma prawo do wolności. Przyjmowany był na poziom środkowy, średni. Można było się dostać do warunków lepszych lub gorszych. Występują tu 3 stopnie: średni-czarny, wyższy-niebieski, niższy-czerwony. Każdy musiał w ciągu 6 miesięcy otrzymać 9 miarek każdego miesiąca 3 miarki za sprawność, 3 za pilność i 3 za postępy. ROZNICE: w Bostonie stopnie były od najniższego do najwyższego, a w Elmirze zaczyna się od środka.

5.SPOSOBY WYJASNIANIA POSTEPOWANIA:

1)PSYCHODYNAMICZNY-skupia się na wnętrzu człowieka, a zachowanie to zewnętrzna manifestacja tego co dzieje się w nas.

2)BEHAWIORALNE-jego zwolennicy uważali ze całkowicie rodzi się jak czysta tablica. Centralne pojęcia to uczenie się które polega na bodźcu reakcji.

3)TEORIE ORGANICZNE-wyjaśnienie za pomocą biologii.

4)SYSTEMOWY-punkt wyjścia są odkrycia fizyki.

6.MECHANIZMY OBRONNE:

a)racjonalizacja b)wyparcie

c)zaprzeczenie-wiem ale mowie ze nie.

7.PODEJSCIE STRUKTURALNE:

Jeśli następuje zmiana w strukturze, to następuje od razu zmiana struktury, która skupia się na funkcjach, komunikacji.

8.MECHANIZMY RESOCJALIZACJI:

a)POTRZEBY-napięcie motor działania jest pierwsza iskierka życia. prawo równowagi miedzy potrzebami niższego i wyższego rzędu. Mamy wbudowane mechanizmy które pomagają nam wrócić do równowagi np. płyny (nie napijemy się na zapas), pożywienie (nie najemy się na zapas). WZMOCNIENIE-jeżeli pojawia się potrzeba to zaspokojenie jej nie spowoduje spadku napięcia, tylko wzrost np., malowanie obrazów.

b)MOTYWY-ukierunkowują aktywność potrzeby bez gwarancji sukcesu.

c)UCZENIE SIĘ-człowiek nabiera pewnych określonych sposobów zachowania. Odrzuca zachowania przynoszące kary, poszukuje tych co przynoszą nagrody.

d)POSTAWY-stałość zachowań - odwołujemy się do świata wartości. Emocje to tez postawa np., lekceważenie, złość, pogarda. Aby oddziaływać na postawy musza zaistnieć 4 elementy: 1)Nadawca - ważna jest jego wiarygodność - zależy od kompetencji, intencji, umiejętności, języka. 2)Odbiorca - temperament, osobowość 3)Przekaz - wymiar jedno lub dwustronny. Emocjonalność to racjonalność przekazu. 4)Kanał

e)DOTYCZY FUNKCONOWANIA W GRUPIE:

Grupa stwarza jednostce warunki do zaspokajania potrzeb (są to takie potrzeby które można zaspokoić w grupie). Mechanizm kontroli funkcjonuje na zasadzie kar i nagród. Aprobata i dezaprobata będzie miała znaczenie dla jednostki w tedy gdy grupa będzie atrakcyjna. Sankcje jakie grupa stosuje mogą być:

a)pozytywne-aprobata pochwala, lepsza pozycja

b)negatywne-dezaprobata, degradacja, wykluczenie grupy musie mieć swój cel.

STRUKTURA GR-formalna i nieformalna. INTERAKCJE W GR.-człowiek będzie wybierał takie interakcje, które będą mu przynosić nagrody.

NAGRODY I KARY WEWNETRZNE-mechanizm samo nagradzania (satysfakcja) i samo ukaranie (sumienie) nazywany jest wzmocnieniem wewnętrznym. Konkurencyjność celów oznacza takie wzmocnienie, gdy nagradzamy walory celu pozytywnego, aby osiągnąć właśnie ta wartość jako mające dla niej w



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
referat - adamek, resocjalizacja
Modele Penitencjarne(1), Resocjalizacja
24 og, Studia, Pedagogika opiekuńcza i resocjalizacyjna - st. magisterskie, Pedagogika ogólna
Pytania na egazmin, studia Pedagogika Resocjalizacja lic, Działalność pożytku publicznego
Referat - Pedagogika społ. - Szkoła, Studia =), Resocjalizacja
Przejawy niedost. społ. wśród uczniów klas gimnazjalnych, studia, II ROK, Resocjalizacja
Postawy rodzicielskie wg Marii Ziemskiej, Pedagogika resocjalizacyjna
Dorosłe Dzieci, Resocjalizacja, Streetworking
PIOSENKI, STUDIA Pedagogika resocjalizacyjna
Pedagogika-praca, pedagogika resocjalizacyjna - notatki, Prezentacja i materiały - SZKOŁA JAKO INSTY
Jak porozumiewać się z innymi, STUDIA, Uniwersytet Łódzki, konspekty resocjalizacja
Metody kształcenia, Studia licencjackie- Resocjalizacja, Dydaktyka
4 podstawowe tech słuchania , Pedagogika, praca socjalna, resocjalizacja
dobry nauczyciel 1, resocjalizacja
psychodynamiczne problemy resocjalizacji, Resocjalizacja, Resocjalizacja
FOLIA 26 29 NURTY, Nauka, resocjalizacja
Kartezjusz vs Pascal dr Springer, Szkoła - studia UAM, resocjalizacja semestr 1 (rok 1), Filozofia d
tekst, notatki, pedagogika resocjalizacyjna, prezentacje, Hare Kryszna
Psychologia Kliniczna - Zaliczenie 2012, Pedagogika Opiekuńczo - Wychowawcza z Resocjalizacją, Psych

więcej podobnych podstron