Przepisy
Ustawy dozoru technicznego
Ustawa o dozorze technicznym z dnia 21.12.200r
Rozporządzenie Ministra Przemysłu z dnia 07..10.1963r o budowie i eksploatacji dziwignic
Przepisy BHP dla dziwgnic
Instrukcja eksploatacja dziwignic
Dozór techniczny dzielimy na:
Urząd dozoru technicznego UDT
Transportowy dozór techniczny TDT
Wojskowy dozór techniczny
Specjalistyczna jednostka dozoru technicznego, która wykonuje dozór techniczny nad urządzeniami o szczególnych konstrukcjach, przeznaczeniu lub sposobie eksplatacji.
Rodzaj urządzeń podległych dozorowi technicznemu DT
Kotły parowe i ciśnieniowe
Zbiorniki stałe i przenośne
Wytwornice acetylenu stałe i przenośne
Rurociągi parowe
Wciągniki i wyciągarki
Suwnice
Żurawie
Wyciągi towarowe i wyciągi statków oraz turystyczne
Podesty ruchome, schody i chodniki ruchome
Dźwigniki
Osobowe i towarowe koleje linowe
Dźwigi towarowe i osobowe
Wózki jezdniowe i podnośnikowe z napędem elektrycznym, spalinowym i innym
Silniki
Silniki asynchroniczne 3*220\380 50hz
Układy elektryczne suwnicy
Układ zasilania
Układ sterowania bezpośredniego lub zdalnego bezprzewodowego
Układ siłowy
Układ sygnalizacji i zabezpieczeń
Podział sposobów zasilania suwnicy
Przy pomocy trzech gołych przewodów miedzianych - troleje
Za pomocą przewodu oponowego
Za pomocą szyno-przewodów
Przy pomocy kablo-zwijaka
Parametry techniczne suwnicy
Udźwig - wyrażony w tonach jest to dopuszczalny ciężar, jaki operator może obciążyć konstrukcje suwnicy oznaczenie udźwigu Q
Rozpiętość mostu oznaczone L w metrach - jest to odległość pomiędzy osiami kół jezdnych mierzona wzdłuż mostu
Wysokość podnoszenia oznaczono Hp wyrażamy w metrach - jest to odległość od poziomu roboczego do górnego położenia gardzieli haka
Grupa natężenia pracy suwnicy - określa jak ciężko pracuje suwnica jest ich 8 od A1 do A8
A1 - praca rzadka suwnica z napędem ręcznym
A3 - suwnice transportowo warsztatowe pracują regularnie z przerwami
Prędkość podnoszenia i opuszczania jazda mostem i jazda wózkiem metry na minutę
Czynności oddziałów dozoru technicznego
Rejestracja urządzeń dźwigowych
Badanie odbiorcze urządzeń dźwigowych
Badanie okresowe i kontrolne
Sprawdzanie kwalifikacji operatorów, konserwatorów, spawaczy i wydawanie uprawnień dla tych grup
Prowadzenie ewidencji i nadzoru nad urządzeniami technicznymi
Układ
Mechanizm podnoszenia składa się z
Silnika napędowego
Sprzęgło tarczowe podatne
Hamulca automatycznego z luzownikiem
Przekładnia regulacyjna
Bębna linowego
Olinowania
Zblocza z hakiem
Hak wykonany jest w postaci odkuwki, kuty swobodnie lub matrycowo, rzadko haki są wykonywane z blach w postaci kilku warstw. Hak musi posiadać atest
Hak składa się z
Trzonu
Części chwytnej
Haki dzielimy na
Jednorożna
Dwurożna
Hak mocowany jest w trawersie zblocza przy pomocy nakrętki z płytką zabezpieczającą.
Pomiędzy trawersom a nakrętka znajduje się łożysko oporowe dziki, któremu hak posiada ruch obrotowy ułatwiający mocowanie ładunków.
Kryteria oceny zużycia haka
Rozgięcie naroża 5%
Wytarcie powierzchni chwytnej gardzieli do 5%
Haków nie wolno malować ani wykonywać żadnej przeróbki oprócz nacięcia gwintu na trzonie
Hamulec automatyczny z luzakiem składają się z
Podstawy
Dwóch ramion bocznych
Ramienia górnego
Dwóch szczęk hamulcowych z okładzinami
Dwóch śrub do regulacji szczeliny pomiędzy okładzinami a tarcza sprzęgła podatnego 2 - 3 mm
Sprężyny dociskowej z nakrętkami regulacyjnymi
Luzakiem elektro - hydraulicznym lub elektro - mechanicznym
Kryteria oceny zużycia lin
Uszkodzenie do 10% drutów na długości jednego metra, lecz nie więcej niż trzy druty w jednym przekroju
Silne zgniecenia liny
Rozplecenia liny
Silne zagięcia liny
Wpadnięcie rdzenia liny
Silna korozja
Transport przez otwór stropowy
Otwory stropowe powinny być ograniczone barierami z czterech stron. Trzy strony barierami stałymi i jedną ruchomą barierą od strony ładunku
W kabinie lub miejscu sterowania powinien znajdować się wskaźnik określający głębokość położenia ładunku w otworze albo ładunek powinien być obserwowany przez dodatkową osobę która śledząca położenie ładunku będzie informować operatora wydając mu odpowiednie polecenia
Ochrona obsługi przed porażeniem
Aparaty elektryczne i konstrukcja suwnicy oraz podtorze są połączone ciągłym przewodem ochronnym. Jeżeli przewód ten jest połączony z zerem źródła prądu ( zerowy przewód w elektrowni), układ taki nazywamy zerowaniem. Natomiast w przypadku połączenia tego przewodu z ziemią układ ten nazywany uziemieniem. W przypadku przebicia i pojawienia się prądu na aparatach elektrycznych lub konstrukcji suwnicy popłynie on przewodem ochronnym. Przewód ma mały opór przepływu (znacznie mniejszy niż oporność człowieka) i przepłynie nim prąd o dużym natężeniu co spowoduje przepalenie się bezpiecznika i wyłączenie aparatu z pod napięcia
Zabezpieczenia przed skutkami zwarcia
Izolacje przewodów
izolatory porcelanowe dla uchwytów lub pokrywy aparatów będących pod napięciem
Osłony dla aparatów elektrycznych
Bezpieczniki topikowe dla zabezpieczenia dopuszczalnej ilości przepływu prądu elektrycznego do odbiorników np. silnik, luzak, oświetlenie, sygnalizacja która po przepaleniu się odłącza dopływ prądu do aparatów które zabezpieczają
Zawiesia
Przeznaczenia zawiesia do mocowania
Ładunków na hakach urządzeń dźwigowych
Nie wolno używać zawiesi niesprawnych i nieoznaczonych
Oznaczenie zawiesia
Oznaczenie DOR ( dopuszczalne obciążenie robocze)
numer atestu zawiesia
Długość i średnica liny
Rodzaje zawiesi
Łańcuchowe
Linowe
I specjalne
Wpływ warunków pracy ( kąt rozchylenia cięgien ), zawiesia wielo cięgnowego i temperatura na DOR
Kąt rozchylenia cięgien 0 stopni DOR wynosi 100%
Jeżeli cięgna się rozchylą 45 stopni DOR maleje 10%
Jeżeli cięgna się rozchylą 90 stopni DOR maleje 30%
Jeżeli cięgna się rozchylą 120 stopni DOR maleje 50%
Temperatura -20 stopni obniża DOR o 50%
Przechowywanie zawiesi
Zawiesia należy przechowywać w pomieszczeniu suchym zadaszonym na specjalnych stojakach.