aktymowy, Teoria literatury, opracowania


Akty mowy (na podstawie Tomasika) - teoria Johna Austina (How to Do Things with Words)

I konstatacja (prawdziwa - zgodna ze stanem faktycznym/fałszywa - niezgodna…)

II performatyw (fortunny - powołuje do życia fakt właściwy dla kontekstu/niefortunny)

  1. akty lokucyjne - wypowiadanie pewnych słów (dźwięków należących do pewnego słownika) w pewnych konstrukcjach (zgodnych z gramatyką) z określonym sensie, w odpowiednim kontekście

  2. akty illokucyjne - wartość towarzysząca wypowiedzi nadawcy, naddana; to, że możemy określić daną wypowiedź jako: stwierdzenie, grożbę, ostrzeżenie, obietnicę itd. - tak naprawdę każda wypowiedź może być i ostrzeżeniem, i groźbą i obietnicą etc.

  3. akty perlokucyjne - konsekwencje aktu illokucjynego np. groźba -> przestraszenie

-akty wypowiadania, -sądzenia, -illokucyjne, -perlokucyjne (w“norm.”warunkach mówiący dokonuje wszystk. aktów w jednej wypowiedzi)

1)mówienie autora do czytlenika 2) poziom komunikacji fikcyjnych postaci

tekst literacki jest więc oparty o dychotomię: rzeczywiste (poeta) vs. udawane (figura poety)

Levin (Nowa Krytyka: autonomia śiwata literackiego; wyjątkowy status języka poetyckiego; w tym ujęciu jest on postrzegany jako odseparowany od emocji i intencji poety, neutralny, oderwany od biografii i rzeczywistości; liczą się wyłącznie wew. relacji semantyczne)

<---- ---

rzeczwistość ---- poeta, jego wyobraźnia -----> świat wykreowany

Monroe Beardsley

Mary Louis Pratt [polemika z literaturoznawstwem w ujęciu formalnym i strukturalnym]

pomysł dwu płaszczyzn: fikcyjnej, autorskiej (wyróżnionej dzięki Z K)

Zasada Kooperacji - Grice - uogólnienie aktów mowy; mówienie jest racjonalnym działaniem człowieka dążącym do maksymalnej efektywności w przekazywaniu informacji, które jest celem mówiących;

maksymy konwersatoryjne [nauczanie ZK prowadzi do destrukcji]

  1. maksyma ilości: niech twój wkład w konwersację zawiera tyle informacji, ile jej potrzeba

  2. maksyma jakości: nie mów tego, o czym jesteś przekonana, że nie jest prawdą

  3. maksyma stosunku: niech to, co mówisz, będzie relewantne

  4. maksyma sposobu: wyrażaj się przejrzyście

Pratt rozumie maksymy jako uregulowania gatunkowe; stosują się niezależnie dla dwu płaszczyzn utworu: fikcyjny narrator może odstępować od maksym, łamać Z K

1986 - Pratt po raz kolejny odnosi się do aktów mowy i stwierdza, że uznanie literatury za naznaczoną etiologią świadczy o niedomaganiu tej teorii; za głównym punkt słabości uznaje „ideologię szczerości:” (zawsze mówimy prawdę, stanowisko jest niezmienne; jeden na jednego; nacisk położony na racjonalizm zachowań człowieka; Grice - mówienie instrumentalne, nastawione na cele poza słowne)



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
J. Sławiński Odbiór i odbiorca w procesie historycznoliterackim, Teoria Literatury, TEORIA LITERATUR
J. Sławiński O problemach „sztuki interpretacji”, Teoria Literatury, TEORIA LITERATURY - opracowania
24. Wyka 3, Filologia Polska, Teoria literatury, TEORIA LITERATURY - OPRACOWANIE KONKRETNYCH TEKSTÓW
48. Balcerzan, Filologia Polska, Teoria literatury, TEORIA LITERATURY - OPRACOWANIE KONKRETNYCH TEKS
32. Poulet, Filologia Polska, Teoria literatury, TEORIA LITERATURY - OPRACOWANIE KONKRETNYCH TEKSTÓW
51. Derrida, Filologia Polska, Teoria literatury, TEORIA LITERATURY - OPRACOWANIE KONKRETNYCH TEKSTÓ
2. Wellek, Filologia Polska, Teoria literatury, TEORIA LITERATURY - OPRACOWANIE KONKRETNYCH TEKSTÓW
8. Dobrzyńska, Filologia Polska, Teoria literatury, TEORIA LITERATURY - OPRACOWANIE KONKRETNYCH TEKS
sławiński, ♠Filologia Polska♠, TEORIA LITERATURY - opracowane teksty
Umberto Eco - Poetyka dzieła otwartego, ♠Filologia Polska♠, TEORIA LITERATURY - opracowane teksty
38. Czaplejewicz, Filologia Polska, Teoria literatury, TEORIA LITERATURY - OPRACOWANIE KONKRETNYCH T
26. Dybciak, Filologia Polska, Teoria literatury, TEORIA LITERATURY - OPRACOWANIE KONKRETNYCH TEKSTÓ
23. Escarpit, Filologia Polska, Teoria literatury, TEORIA LITERATURY - OPRACOWANIE KONKRETNYCH TEKST
11. Dłuska, Filologia Polska, Teoria literatury, TEORIA LITERATURY - OPRACOWANIE KONKRETNYCH TEKSTÓW

więcej podobnych podstron