Nazwa schorzenia1, Studia, Pedagogika


Nazwa schorzenia

Cechy charakterystyczne

MDP. Mózgowe Porażenie Dziecięce

  1. Napięcie mięśni - to pewnien stale utrzymujący się stan skurczu żywych mięśni, będący bardzo złozonym zjawiskiem. Jego podstawa jest tzw. Własny odruch mięśni na rozciągnięcie (prawidłowe, przewyższone, obniżone)

  2. Patologiczne Zmiany napięcia mięśni:

Wzmożone(podwyższone) napięcia kurczowe (spastyczne, „scyzorykowate”) napięcia typu koła zębatego(podczas wykonywania ruchu następuje skokowe zwiększenie się napięcia mięśniowego) napięcie plastyczne(opór przy wykonywaniu, ruch jest stały z charakterystyczną sztywnością)

3) Drogi piramidowe: ruchy dowolne USZKODZENIE: NIEDOWŁAD, PORAŻENIE

(kora mózgu) (zależnie od woli)

4)Drogi pozapiramidowe ruchy mimowolne USZKODZENIE: UJAWNIANIE SIĘ R.MIMOWOLNYCH

(jądro podkomorowe) (niezależnie od woli)

5)NIEDOWŁAD: może być różnego stopnia

6) PORAŻENIE: całkowita niezdolność do wykonywania ruchu dowolnego

ODRUCHY:

ODRUCHY cd.

ODRUCH: jest to reakcja na bodziec zachodząca za pośrednictwem układu nerwowego. Podstawą anatomiczną odruchu, jest RUCH ODRUCHOWY.(droga, którą przebiega bodziecod narządu odbiorczego(receptora) do narządu wykonawczego(efektora).

2)Czynności odruchowo- bezwarunkowe

  • zależą od niższych pięter OUN (rdzeń kręgowy, pień mózgu, jądra podkomorowe)

  • są wrodzone

  • umożliwiają podstawowe, ale nie pełne przystosowanie do zmieniających się war. Środowiska

3(Czynności odruchowo- warunkowe

  • zależą od kory mózgowej

  • są nabywane indywidualnie(wytwarzają się w ciągu zycia osobnika)

  • umożłiwiają całkowitem subtelne i precyzyjne, przystosowane do zmieniającego się środowiska)

4) Rodzaje odruchów:

  • postawy

  • prostowania

  • równoważne

Odruch postawy: u niemowląt nazywają się odruchami ułożenia ciała. Są to mechanizmy ruchowe zabezpieczające prawidłowo postawę ciała i gdy z jakichś przyczyn zostanie ona zakłócona. Jeżeli utrzymują się dłużej- są patologiczne, uniemożliwiają rozwój następnych grup odruchów.

TOB_ TONICZNY ODRUCH BŁĘDNIKOWY

ATOS_ ASYMETRYCZNY TONICZNY ODRUCH SZYJNY

STOS_ SYMETRYCZNY TONICZNY ODRUCH SZYJNY

Odruch prostowania: zapoczątkowuje rozwój dwunożności

Odruch Równowagi- człowiek dzięki nim osiąga pozycję dwunożną, Dostosowują one ustawienie ciała do zmiany położenia środka ciężkości ciała. Pełny rozwój przypada na przeł. 1-2 r. Zycia. Reakcje równoważne trwają do końca życia- nie zanikają

PCI - mózgowe porażenie Dziecięce (MPD)

: PCI- (MPD) mózgowo ukierunkowane zaburzenia motoryki i postawy, spowodowane uszkodzeniem tkanki mózgowej, które dotknęło niedojrzały ośrodkowy układ nerwowy. Zmiany w obrazie klinicznym są zależne od człowieka, od wieku dziecka.

PRZYCZYNY: - niedotlenienie, niedokrwienie

-wylewy, krwotoki, krwawienia

- infekcje OUN (o. Układu nerwowego) (powodujące jego zapalenie)

  • hiperbilirubinemia

  • wszystkie te przyczyny bardzo często występują u wcześniaków.

OBJAWY : MPD-PCI

-upośledzenie umysłowe

-zaburzenia percepcji wzrokowej i słuchowej

-zaburzenia mowy

-padaczka

-zaburzenia zachowania

PCI - mózgowe porażenie Dziecięce (MPD) cd.

PODZIAŁ MPD. Wg. INGRAMA:

  1. postacie piramidowe: obustronne porażenie kurczowe ; połowiczne porażenie kurczowe;

4kończynowe porażenie kurczowe

DIPLEGIA:kreska pozioma w pasie, dolna część ciała jest porażona, górna wolna, lub zajęta w b. małym stopniu.

HEMIPLEGIA: kreka pionowa, „prawa lub lewa część” ciała jest porażona, jednostkowo

TETRAPLEGIA: cłe porażenie ciała

  1. postać pozapiramidowa ciała - pierwsze 3 lata, dzieckojest wiotkie, nie ma ruchów mimowolnych

  2. postać móżdżkowa - zaburzenia równowagi, dziecko wiotkie, postacie mieszane

Przepuklina:

Rysunki.

ZESPÓŁ DYSRAFII : to zespół obejmujący wady, które powstają w następstwie zavurzeń w prawidłowym zamknięciu i wytworzeniu szwu środkowego cewy nerwowej na różnych poziomach. Występują one łącznie z zaburzeniami rozwojowymi układu kostnego kanału kręgowego czaszki.

  1. Zaburzenia rozwojowe rdzenia:

  • torń dwudzielna

  • przepuklina oponowa

  • przepuklina oponowo- rdzeniowa

  1. Zaburzenia rozwojowe mózgu

  • przeszczep utajony czaszki

  • przepuklina oponowa czaszki

  • przepuklina oponowo- mózgowa

PADACZKA: (epilepsja)

To przejsciowe zaburzenia czynności mózgu o charakterze ruchowym, czuciowym, wegetatywnym lub psychicznym, który powstaje w skutek nadmiernego wyładowania bioelektrycznego pewnego obszaru neuronów lub całego mózgu.

Padaczka to przewlekłe zaburzenia mózgu o różnej etiologii, cechujące się nawracającymi napadami (przynajmniej dwoma). Nie każdy napad drgawek jest padaczką.

    1. wybrane zespoły padaczkowe:

1)związane z wiekiem dziecka:

  • padaczka z napadami zgięciowymi(zespół Westa) -taki rodz. Występuje u dzieci z bardzo dużym porażeniem mózgu.

  • Zespół Lennoxa- Gastuta

  • Padaczka z typowymi napadami nieświadomości

2) nie Związane z wiekiem dziecka

  • napady padaczkowe częściowo z objawami prostymi( nie tracona jest swiadomosc, przejsciowe niedowłady)

  • napady z objawami złożonymi („padaczka skroniowa”; niepamięć, nieświadomość”

  • napady uogólnione toniczno-kloniczne (traci przytomność, drgawki, zaburz. Świadomości, oddanie moczu, sen ponapadowy)

Czynniki mające znaczenie przy napadzie padaczki:

1)zmiany morfologiczne lub czynnościowe w mózgu, które powodują patologiczny wzrost pobudliwości komórek nerwowych

2)genetycznie uwarunkoway niski próg pobudliwości drgawkowej

3)mechanizmy spustowe, sprzyjające występowaniu napadów

Zespół Downa:

Kwas DNA mamy w każdej komórce; kiedy komórka szykuje się do podziału, następuje zbicie kwasu DNA (zbity twór)

ETIOLOGIA _ogól przyczyn zespołu Downa

1)Zespół Downa jest spowodowany trisomią 21-wszej pary komórek DNA.

2)mozaikowatość tzn: w jednym organiźmie występują 2 rodz. Komórek: chore i zdrowe

  1. rodzice około 40r. Zycia

  2. młodszy jeden z małżonków (może zaistniec trisomia 20 pary)

  3. zespół cech morfologicznych

  4. upośledzenie umysłowe w różnym stopniu]

CHOROBY DODATKOWE:

1)wady wrodzone serca

2)zmniejszona odporność immunologiczna

3)białaczka

4)przewlekłe zalenie ucha środkowego

5)niedoczynność tarczycy

6)niestabilność szczytowo-obrotnikowa

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE OSOBY Z ZESPOŁEM DOWNA:

-skośno- górne szpary powiekowe

-luźna skóra na karku

-wąskie podniebienie

-krótkogłowie

-nadmierna ruchliwość stawów

-płaska nasada nosa

-krótkie szerokie dłonie

-otwarte usta

-wystający język

poprzeczna linia zgięciowa dłoni

Fenyloketonuria

Choroba metaboliczna, dotyczy białek. Związana z funkcją naszego metabolizmu z reguły uwarunkowania genetyczne, większość dotyczy braków enzymów, które odpowiadają za jakieś reakcje biochemiczne.

BIAŁKO POKARMOWE------- fenyloalanina------- ----- BIAŁKA STRUKTURALNE, HORMONY TARCZYCY

(aminokwasy) (enzym)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------- dobre funkcjonowanie organizmu

BIAŁKO POKARMOWE------- fenyloalanina------- ----- BIAŁKA STRUKTURALNE, HORMONY TARCZYCY

(aminokwasy) (NIE MA!! ENZYMU)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------nadmierna ilość Fenyloalaniny (nieprzetworzonej) uszkadza mózg

OBJAWY:

-pierwsze miesiące nei można rozpoznać, nie daje b. Specyf. Objawów.

-przed 6 miesiacem pojawia się mysi zapach moczu i potu

-II półrocze zycia, opóźnienie rozwoju psychoruchowego na tle upośledzenia umysłowego

-1 r. Życia -rozrzedzenie barwnika (niebieskie oczy, jasne włosy, b. Jasna karnacja)]

-wiek przedszkolny- upośledzenie umysłowe poważne, małogłowie

-uszkodzenie narządu ruchu

-uporczywa padaczka

Wodogłowie

Wodogłowiem nazywamy zespół zmian zwiększonej ilości płynu rdzeniowo- mózgowego i poszerzeniem układu przestrzeni płynowych. Powstaje na wskutek zaburzeń równowagi pomiędzy tworzeniem a wchłanianiem płynu mózgowo- rdzeniowego, najczęściej w przypadkach zaburzeń w jego przepływie.

OBJAWY:

-Ból głowy

-Wymioty(intensywne)

-Nagłe pojawienie się zeza

POWIKŁANIA: wytworzenie się wzmożonego ciśnienia wewnątrzczaszkowego

LECZENIE: Do komór bocznych mózgu wszczepia się układ drenowo- zastawkowy. Płyn odpływa do naczyń szyjnych.

Małogłowie

Małogłowie Pierwotne i wtórne:

Małogłowie Pierwotne: (prawdziwe) jest wadą uwarunkowaną genetycznie. Mózg wykazuje cechy małogłowia prawdziwego, czyli jest pierwotnie niedorozwinięty. Niedorozwój dotyczy zwłaszcza kory i podkorowej istoty białej.

Małogłowie wtórne: jest następstwem egzogennego uszkodzenia rozwoju mózgu, bądź jego wczesnego zaniku. Powoduje silne upośledzenie umysłowe.

TOKSOPLAZMOZA

Toksoplazmoza wrodzona: (zarażamy się np. od kota) od toksoplazmozy gonoli-pierwotniaka

W życiu płodowym- zagrożone dziecko!!

Enbriopatia: zaburzenia ciąży w 1 trymestrze; dotyka dziecko w okresie tworzenia się organów.

Fetopatia: późniejsze zaburzenia, zakażenie toksoplazmozą w późniejszym wieku płodu

OBJAWY:

-wodogłowie./ Małogłowie

--zapalenie siatkówki, uszkodzenie nerwów wzrokowych (małoocze)

Typ kliniczny

Początek

Przeżycie

Objawy

1. WCZESNODZIECIĘCY

a) ostry

b)przewlekły

od urodzenia

od urodzenia

1-4 r. Życia

do 20 r. życia

Postępujący zanik mięśni(deformacje ukłądu kostno- stawowego

Wiotkość mięśni

2. PÓŹNODZIECIĘCY

1-6 lat

20-25 lat

Deformacje układu kostno stawowego, problemy z chodzeniem, wchodzeniem po schodach

3. MŁODZIEŃCZY

1-15 lat

Długi okres przeżycia

Deformacje układu kostno stawowego

RÓŻYCZKA:

Spowodowana wirusem różyczki. Embriopatie różyczkowe; wirus różyczki, gdy zaatakuje dziecko w życiu płodowym prowadzi do uszkodzenia O układu nerwowego.

USZKODZENIE :

-upośledzenie umysłowe, małogłowie

-wzrok: zaćma, małoocze

-słuch: głuchota(uszkodzenie ucha środkowego)

-wady serca:uszkodzenie w czasie fetopatii- uogólnione zakażenie różyczką

CHOROBY NERWOWO MIĘŚNIOWE

WRODZONE WADY SERCA

Zaliczamy do nich kilkadziesiąt wad rozwojowych serca i naczyń krwiionośnych. Zmiany anatomiczne polegają na zwęzeniach lub niedorozwojach naczyń, zwężeniach lub niedomykalności zastawek serca, ubytkach lub braku przegród serca, wadliwym połączeniu poszczególnych jam serca i naczyń pomiędzy sobą, oraz na różnych zmianach w położeniu serca w klatce piersiowej.

PRZYCZYNY:

-infekcje wirusowe, grypa, świnka, różyczka, leki, uwarunkowania genetyczne;

OBJAWY:

-szmery w klatce piersiowej o dużym nasileniu

-powiększenie i deformacja sylwetki serca

-duszność wysiłkowa

-sinica powłok(skóry, ,ślózówek)

-napady anosekmiczne(napad niedotlenienia organizmu)

WADY NIESINICZNE: (krew żylna nie dostaje się do dużego krążenia)

-ubytek przegrody międzykomorowej

-ubytek przegrody międzyprzedsionkowej

WADY SINICZNEkrew przepływa z prawej komory serca do lewej)

-przełożenie dużych pni tętniczych

zespół Fallota- zwężenie tętnicy płucnej mięśni serca

LECZENIE:

Niefarmakologiczne- arytmię serca można leczyc farmakologicznie. Poprawiamy pracę mięśnia sercowego przy wadach anatomicznych. U dzieci z wadą serca szczególnie uważnie leczy się zapalenia górnych i dolnych dróg oddechowych.

SKAZY KRWOTOCZNE:

HEMOFILIA:

Skłonności do krwawień, które są następstwem braku lub niedonoru niektórych czynników układu krzepnięcia (prawidłowo funkcjonujące naczynia krwionośne płytki krwi + osoczem czynniki krzepnęcia)

Uwarunkowana genetycznie, skaza krwotoczna polegająca na braku VII osoczowego czynnika układu krzepnięcia, Dziedziczenie jest sprzężone z płcią. Kobiety przenoszą, chorują mężczyźni

POWIKŁANIA:

Uszkodzenie narządu ruchu

METODA NDT BOBATH

Jest jedną z najmniej kontrowersyjnych i najbardziej rozpowszechnionych w świecie, ponieważ opiera się na nie budzącej wątpliwości wiedzy

1) przygotowanie do ruchu

-utrzymanie pełnego zakresu ruchu w stawach

-przygotowanie sensoryczne

2) Ułatwienie prawidłowych wzorców funkcjonalnych

-dążenie do osiągnięcia pełnego prawidłowego ruchu przez przemieszczanie w przestrzeni punktów kluczowych rękami terapeuty (tzw. Kontrolowanie wzorca ruchowego z pkt. kuczowego)

3) Równocześnie:

-hamowanie niepożądanych(patologicznych) elementów ruchowych np.przetrwałych odruchów mechanizmów kompensacyjnych.

-torowanie pożądanych (prawidłowych) elementów postawy

4)równoczesna normalizacja napięcia mięśniowego

-ruchy w ten sposób torowania są zbliżóne do naturalnych ruchów wykkonywanych spontanicznie przez zdrowo rozwijające się dziecko w analogicznym wieku rozwojowym. Ruchom zbliżónym do fizjologicznych towarzyszy uczucie niemal naturalnego napięcia mięśniowego.

Praca terapeuty zmniejsza się w miarę opanowywania przez dziecko kolejnych czynności. Czynnośći te muszą być powtarzane też w domu.

DIAGNOSTYKA'; obserwacja spontanicznego zachowania dziecka.

METODA PETO (metoda nauczania kierowanego)

1)wielospecjalistyczne usprawnienie zrealizowane przez przewodnika

2) prowadzenie zajęć usprawniających w grupie dzieci dobranych do stopnia niesprawnośći ruchowej, możłiwości intelektualnych i wielku. Budowanie motywacji m.in. przez współzawodnictwo.

3)Przywiązywanie ogromnej wagi do nauki samodzielności i niezależności.

4)Usprawnianie ruchowe- nacisk na naukę funkcji:

  • specjalne meble umożliwiające chwytanie i samodzielne osiąganie pozycji wyższych

  • podział czynności ruchowych na elementarne etapy i dopasowanie ich do każdego z ruchu słownego polecenia

  • możłiwość kierowania przez dziecko ruchami poprzez wydawanie swemu ciału poleceń,stopniowo głośniej, nast. Mowa wewnętrzna,a na końcu- całkowite zautomatyzowanie czynności.

NOWOTWÓR:

BIAŁACZKA

Nowotwór: niekontrolowane wzrost tkanki czy komórek w organiźmie

n. łagodny: nie daje przerzutu

n. złośliwy: daje przerzuty (np. ogniska pierwotne- jelito grube, gdzi epowstaje guz)

n. miejscowo złośliwy- to n. Łagodny o trudnej lokalizacji.

NAJCZĘSTSZY NOWOTWÓR WIEKU DZIECIĘCEGO.stanowi ok. 35% wszystkich nowotworów u dzieci.

-ostra

-przewlekła

OSTRA BIAŁACZKA LIMFOBLASTYCZNA:

-krwinki powstają w szpiku (białe i czerwone)

-limfocyt to krwinka biała-powstaje w szpiku

POCZĄTEK CHOROBY: może być podstępny i skryty.

-bladość, osłabienie, apatia, niewyjaśnione stany podgorączkowe, wybroczyny na skórze i śluzówkach, powiękoszone wężły chłonne i bóle kończyn, powiększona wątroba, śledziona

DIAGNOZA:

Badanie krwi i szpiku, ,zobaczyć wyniki morfologii (obniżony poziom hemoglobiny, płytek białych i podwyższone OB.)

LECZENIE:

-zależy od nowotworu, psychiki, nastawienia do zycia i choroby

-szybkość odkrycia

zabieg chirurgiczny(by nie dało przerzutów)

-chemioterapia(promieniowanie radioaktywne) niszczy odporność rganizmu.

Przeszczep szpiku kosnego

LECZENIE BIAŁACZEK:

-intensywnie wielolekowe (cel- uśpienie choroby)

trwa wiele lat, jest wyleczalny po 5 latach

MELANOMIANO-ALIGMA

MELANOMIANOALIGMA- CZERNIAK ZŁOŚLIWY,

Leczenie: można operować, jeśli nie ma rozsiania

nie reaguje na chemioterapię i radioterapię

CELIAKTIA

Glutenozależna choroba trzewna )gluten,białko zawarte w otoczce zbóż europejskich

CECHY:

  • zanik błony śluzowej jelita cienkiego pod wpływem gluteny. Zanik doprowadza do zaburzeń wchłaniania wszystkich składników pokarmowych. Utrzymuje się tak długo, jak dzieci jedza glutę.

  • Obfite niestrawione półpłynne stolce z dużą ilością tłuszczu

  • Zahamowanie wzrostu i przyrostu wagi

  • Duży brzuszek

  • Zmiana usposobienia (smutek, ,apatia)

  • Niedobory witamin

  • Karłowatość, znaczne zniekształcenie kostne

CUKRZYCA

Cukrzyca jest to przewlekła choroba metaboliczna, której podstawowym objawem jest podwyższony poziom cukru ( glukozy ) we krwi. Cukrzycę dzieli się na następujące podstawowe typy:

  1. Cukrzyca typu 1 ( zwana także cukrzycą młodzieńczą bądź insulinozależną ) - wywołana jest zniszczeniem komórek beta

  2. Cukrzyca typu 2 ( cukrzyca dorosłych, insulinoniezależna ) - w tym rodzaju cukrzycy przyczyną podwyższonego poziomu cukru nie jest brak insuliny, ale jej nieprawidłowe działanie w organizmie ( oporność na działanie insuliny ). Najczęściej cukrzycy typu 2 towarzyszy otyłość oraz bardzo często nadciśnienie tętnicze. Ten rodzaj cukrzycy występuje najczęściej u ludzi starszych trzustki, odpowiedzialnych za produkcję i wydzielanie insuliny

  3. Cukrzyca ciężarnych - cukrzyca po raz pierwszy rozpoznana w ciąży i występująca do momentu urodzenia dziecka. W grupie kobiet z cukrzycą ciężarnych istnieje wyższe ryzyko zachorowania w przyszłości na cukrzycę w porównaniu z kobietami bez tego powikłania. Leczenie tej postaci cukrzycy powinno być prowadzone tylko w wyspecjalizowanych ośrodkach ginekologiczno-diabetologicznych.

  4. Cukrzyca wtórna Najczęstsze przyczyny cukrzycy wtórnej można podzielić na polekowe i uwarunkowania genetyczne.

ROZPOZNANIE:

Potwierdzeniem rozpoznania cukrzycy jest pomiar cukru (glukozy) we krwi.

ALERGIA

Alergia oznacza zmieniony, odbiegający od normy sposób reagowania. Medycyna definiuje ją jako "nadwrażliwość, uczulenie, stan nadwrażliwości organizmu w następstwie zadziałania alergenów".

jest schorzeniem u podstawy którego leży nieprawidłowa (nadmierna) reakcja układu odpornościowego na czynniki zewnętrzne takie jak np.

  • substancje lotne - pyłki, kurz, sierść, zarodniki pleśni,

  • niektóre pokarmy - mleko, jajka, cytrusy,

  • związki i substancje chemiczne - metale, guma, barwniki, konserwanty, antybiotyki itp.,

  • drobnoustroje - bakterie, grzyby,

  • pasożyty - glista ludzka, owsiki,

  • jady owadów - pszczoły, osy, szersze

Jeżeli któraś z tych substancji dostanie się do organizmu może wywołać reakcje alergiczne.

odpowiedziana jest histamina, która łącząc się ze swoimi receptorami wywołuje określone reakcje w organizmie. Zablokowanie przez histaminę receptorów H1 powoduje:

  • zwiększenie wydzielania śluzu przez błonę śluzową powodujący katar i łzawienie,

  • podrażnienie zakończeń nerwowych powodujące świąd, zaczerwienienie i ból,

  • skurcz mięśni gładkich oskrzeli, obrzęk błony śluzowej, zwiększenie wydzielania śluzu do światła oskrzeli powodujący świszczący oddech, trudności w oddychaniu,

  • nadmierny rozkurcz naczyń krwionośnych powodujący zaczerwienienie,

  • zwiększenie przepuszczalności włośniczek powodujący obrzęk lub bąbel pokrzywkowy



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
W 27.02.2013, STUDIA PEDAGOGIKA opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną - własne, licencjat,
8.10.2004 MNI w, Studia, Pedagogika
24 og, Studia, Pedagogika opiekuńcza i resocjalizacyjna - st. magisterskie, Pedagogika ogólna
Pytania na egazmin, studia Pedagogika Resocjalizacja lic, Działalność pożytku publicznego
wyobrazenia wyobraznia, Studia, Pedagogika
logika egzamin(1), Studia Pedagogika, Logika
DZIEKI ZA PAMIEC, Studia, Pedagogika, Psychologia
PIOSENKI, STUDIA Pedagogika resocjalizacyjna
124. Nazwa OT, STUDIA EDB, Obrona narodowa i terytorialna
Kwestionariusz zranionego dziecka, Studia Pedagogika, Mgr. Pedagogika
Andragogika pojecie, (1), Studia Pedagogika
TPK 05.03 Dydaktyka, Studia - Pedagogika, Teoretyczne Podstawy Kształcenia
SCENARIUSZ ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH-zabawy ruchowe, STUDIA PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZO - RESOCJALIZACYJNA, RÓŻ

więcej podobnych podstron